Kuolemanpelko :( ikään kuin nukkuessa liukuisi pois

PreMortem

minulla on ollut kaikenlaisia unihäiriöitä vuosia. Unettomuutta ym. Masennusta ja muuta psykiatrista sairautta ei kuitenkaan ole, (ahdistusta kylläkin, juurikin unettomuuden takia)
Mutta silloin tällöin minulle tulee nukkuessa (varsinkin jos olen nukkunut todella huonosti ja vihdoin nukahtanut) semmoinen olo, että herään tavallaan siihen etten enää "ole toiminnassa". En hengitä tai hengitys tuntuu lamaantuneen, enkä tiedä miten hengityksen saa taas käyntiin, se on hyvin ahdistava tila.Unihalvaus kuulostaa erilaiselta, siinähän ei vain kykene liikuttamaan itseään, ruumis ei ole herännyt vaikka tajunta on. Mutta tämä minun TUNTUU kuolemiselta, ikään kuin jos antaisin vain mennä, kuolisin. Jotenkin ihmellisesti pyristelemällä siitä pääsee eroon, mutta pelottaa, pääseekö ensi kerralla.
Te, joilla on unihalvausta, tuntuuko kirjoittamani tutulta vai eri oireelta. Olen pari kertaa yrittänyt puhua lääkärille, mutta tätä on niin vaikea selittää, että pelkään lääkärin vain leimaavan minut hulluksi. Mitään selitystä en koskaan ole tähän saanut eikä yksikään kokeilemani lääke ota näitä oloja pois. Ne tulevat täysin satunnaisesti ja ennustamatta, mutta kuitenkin erityisesti silloin jos olen nukkunut huonosti tai muuten stressissä ja kipeä. Levottomat jalat liittynee tähän myös.
Asiallisista vastauksista erittäin kiitollinen! Jos joku ymmärtää edes, kun tätä on vaikea sanoiksi pukea.

7

367

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ninniT.

Unihalvaus syntyy ennen heräämistä unessa, mutta tuollainen 'sätky' tulee varsinkin silloin kun olet juuri nukahtanut ja sitten keho rauhoitttuu. Homma tuntuu joko nopeana sätkynä tai sitten sellaisena hommana, että tuntuu esim. että sydän on pysähtynyt tms. Aika normaalia.

• Tapani KKK

Kokeile rukousta. Kuten näillä palstoilla moni on kertonut, rukous on auttanut kesken unihalvauskohtauksen ja jopa lopettanut sen kokonaan. Hyvin monet ihmiset kertovat saaneensa avun. Jos tuo sinun - tosi inhottavalta kuulostava - tuntemuksesi helpottaa rukoilemisen avulla, siitä ei ainakaan ole mitään haittaa tms. (kuten vaikka lääkkeistä voi tulla ikäviä sivuvaikutuksia, nimimerkillä kokemusta on!).

Ymmärrän hyvin, että näitä ei kannata eikä auta lähteä kertomaan lääkärille. Jos tuo sinun oireilusi liittyy unihalvaukseen, rukous saattaisi ehkä auttaa. Jos et osaa rukoilla, muistele vaikka isä meidän tms.

• UNIAPNEA

Kyseessähän on siis UNIAPNEA,
      Itellläkin tapahtunuu tota joskus, se on yleistä minulla jos olen syonyt paljon ennen nukkumaan menoa sekä olen huomannut että se tapahtuu vain kun nukun selälläni.
      Nukutko sinä selälläsi?
      Kannattaa kokeilla nukkua kyljellä.

Uniapnea on ihan oikea tauti, jonka voi diagnosoida lääkärissä, että eivät he sua hulluksi leimaa :) mutta mun käsittääkseni siihen ei mitään ihme-rohtoa ole...
      mutta lääkäri taatusti tietää paremmin kuin minä joten mars vaan vastaanotolle

• PreMortem

Hei, ei ole uniapneasta kyse. Uniapnea johtuu hengitysteiden ahtautumisesta ja oireilee mm kuorsauksena. Tämä "minun" ei ole kurkussa/nielussa vaan "syvemmällä". Ihan kuin elintoiminnot lakkautettaisiin ja vain pyristelemällä pääsen sieltä pois. Pahentunut oire.

Muuten elämä kunnossa, ei masennusta, mielekkäät ihmissuhteet jne. Unioireet vain hallitsevat ja ovat h***ä

terv aloittaja

• Gandalf23
        PreMortem kirjoitti:

Hei, ei ole uniapneasta kyse. Uniapnea johtuu hengitysteiden ahtautumisesta ja oireilee mm kuorsauksena. Tämä "minun" ei ole kurkussa/nielussa vaan "syvemmällä". Ihan kuin elintoiminnot lakkautettaisiin ja vain pyristelemällä pääsen sieltä pois. Pahentunut oire.

Muuten elämä kunnossa, ei masennusta, mielekkäät ihmissuhteet jne. Unioireet vain hallitsevat ja ovat h***ä

terv aloittaja

Uniapnea oireilee myos hengityksen katkeamisena, ja silloin herää ja jouuu haukkomaan henkeä

• Anonyymi

Hei, jos joku joskus lukee tätä niin minulla oli sama ja se johtui lääkkeen vierotusoireista.

• Anonyymi

Edellinen jatkaa: tuntemus on kyllä todella erikoinen. Nukahdat ja tunnet vajoavasi - ei uneen, vaan kuolemaan. Yksi pelottavimpia kokemuksia elämässäni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3880
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      2037
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      548
      1641
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1308
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1097
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1028
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      808
    Aihe