Kuolemanpelko :( ikään kuin nukkuessa liukuisi pois

PreMortem

minulla on ollut kaikenlaisia unihäiriöitä vuosia. Unettomuutta ym. Masennusta ja muuta psykiatrista sairautta ei kuitenkaan ole, (ahdistusta kylläkin, juurikin unettomuuden takia)
Mutta silloin tällöin minulle tulee nukkuessa (varsinkin jos olen nukkunut todella huonosti ja vihdoin nukahtanut) semmoinen olo, että herään tavallaan siihen etten enää "ole toiminnassa". En hengitä tai hengitys tuntuu lamaantuneen, enkä tiedä miten hengityksen saa taas käyntiin, se on hyvin ahdistava tila.Unihalvaus kuulostaa erilaiselta, siinähän ei vain kykene liikuttamaan itseään, ruumis ei ole herännyt vaikka tajunta on. Mutta tämä minun TUNTUU kuolemiselta, ikään kuin jos antaisin vain mennä, kuolisin. Jotenkin ihmellisesti pyristelemällä siitä pääsee eroon, mutta pelottaa, pääseekö ensi kerralla.
Te, joilla on unihalvausta, tuntuuko kirjoittamani tutulta vai eri oireelta. Olen pari kertaa yrittänyt puhua lääkärille, mutta tätä on niin vaikea selittää, että pelkään lääkärin vain leimaavan minut hulluksi. Mitään selitystä en koskaan ole tähän saanut eikä yksikään kokeilemani lääke ota näitä oloja pois. Ne tulevat täysin satunnaisesti ja ennustamatta, mutta kuitenkin erityisesti silloin jos olen nukkunut huonosti tai muuten stressissä ja kipeä. Levottomat jalat liittynee tähän myös.
Asiallisista vastauksista erittäin kiitollinen! Jos joku ymmärtää edes, kun tätä on vaikea sanoiksi pukea.

7

258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ninniT.

      Unihalvaus syntyy ennen heräämistä unessa, mutta tuollainen 'sätky' tulee varsinkin silloin kun olet juuri nukahtanut ja sitten keho rauhoitttuu. Homma tuntuu joko nopeana sätkynä tai sitten sellaisena hommana, että tuntuu esim. että sydän on pysähtynyt tms. Aika normaalia.

    • Tapani KKK

      Kokeile rukousta. Kuten näillä palstoilla moni on kertonut, rukous on auttanut kesken unihalvauskohtauksen ja jopa lopettanut sen kokonaan. Hyvin monet ihmiset kertovat saaneensa avun. Jos tuo sinun - tosi inhottavalta kuulostava - tuntemuksesi helpottaa rukoilemisen avulla, siitä ei ainakaan ole mitään haittaa tms. (kuten vaikka lääkkeistä voi tulla ikäviä sivuvaikutuksia, nimimerkillä kokemusta on!).

      Ymmärrän hyvin, että näitä ei kannata eikä auta lähteä kertomaan lääkärille. Jos tuo sinun oireilusi liittyy unihalvaukseen, rukous saattaisi ehkä auttaa. Jos et osaa rukoilla, muistele vaikka isä meidän tms.

    • UNIAPNEA

      Kyseessähän on siis UNIAPNEA,
      Itellläkin tapahtunuu tota joskus, se on yleistä minulla jos olen syonyt paljon ennen nukkumaan menoa sekä olen huomannut että se tapahtuu vain kun nukun selälläni.
      Nukutko sinä selälläsi?
      Kannattaa kokeilla nukkua kyljellä.

      Uniapnea on ihan oikea tauti, jonka voi diagnosoida lääkärissä, että eivät he sua hulluksi leimaa :) mutta mun käsittääkseni siihen ei mitään ihme-rohtoa ole...
      mutta lääkäri taatusti tietää paremmin kuin minä joten mars vaan vastaanotolle

      • PreMortem

        Hei, ei ole uniapneasta kyse. Uniapnea johtuu hengitysteiden ahtautumisesta ja oireilee mm kuorsauksena. Tämä "minun" ei ole kurkussa/nielussa vaan "syvemmällä". Ihan kuin elintoiminnot lakkautettaisiin ja vain pyristelemällä pääsen sieltä pois. Pahentunut oire.

        Muuten elämä kunnossa, ei masennusta, mielekkäät ihmissuhteet jne. Unioireet vain hallitsevat ja ovat h***ä

        terv aloittaja


      • Gandalf23
        PreMortem kirjoitti:

        Hei, ei ole uniapneasta kyse. Uniapnea johtuu hengitysteiden ahtautumisesta ja oireilee mm kuorsauksena. Tämä "minun" ei ole kurkussa/nielussa vaan "syvemmällä". Ihan kuin elintoiminnot lakkautettaisiin ja vain pyristelemällä pääsen sieltä pois. Pahentunut oire.

        Muuten elämä kunnossa, ei masennusta, mielekkäät ihmissuhteet jne. Unioireet vain hallitsevat ja ovat h***ä

        terv aloittaja

        Uniapnea oireilee myos hengityksen katkeamisena, ja silloin herää ja jouuu haukkomaan henkeä


    • Anonyymi

      Hei, jos joku joskus lukee tätä niin minulla oli sama ja se johtui lääkkeen vierotusoireista.

    • Anonyymi

      Edellinen jatkaa: tuntemus on kyllä todella erikoinen. Nukahdat ja tunnet vajoavasi - ei uneen, vaan kuolemaan. Yksi pelottavimpia kokemuksia elämässäni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2943
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      265
      1229
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1221
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1041
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      1003
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      980
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      936
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      897
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      41
      877
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      43
      789
    Aihe