Uskonnoista

Totuutta etsivä

Tällä palstalla on ollut erityisesti paljon puhetta kristinuskosta ja islamista. Keskustelua muistakin uskonnoista on myös vähäisessä määrin välähtänyt. Asiani oli kuitenkin se, että on varsin raastavaa ja ikävää nähdä kuinka ihmiset Jumalan nimeä käyttäen puhuvat rasismi sävytteisesti, kannattavat väkivaltaa ja oikeuttavat luonnonvastaisia tekoja.

Jumala on tosi. Jumala on kaikkivaltias ja kaikille sama.

Uskonnot sitä vastoin ovat kulttuurisidonnaisia ihmisten luomuksia. Sekään ei ole väärin löytää Jumalaa tietyn uskonnon harjoituksen kautta, mutta eri uskonnot eivät myöskään kumoa toisiaan, eivätkä tee toisia uskontoja vääriksi. Uskonnot voivat olla ihmiselle hyvä keino ymmärtää Jumalan olemusta ja lähestyä häntä.

Mikään uskonto ei tietääkseni kannata väkivaltaa, tappamista tai raiskaamista. Mikään uskonto ei tietääkseni myöskään oikeuta ylimielisyyteen, valehteluun, sortamiseen tai toisten vähättelyyn.

Jumala on luonut meidät kaikki ja me kaikki olemme tasavertaisia toisiimme nähden. Jos käännymme Jumalan puoleen puhtain sydämin, niin Jumala ottaa meidät vastaan.


Etsikää Jumalaa, muistakaa Häntä mielissänne. Olkaa oikeamielisiä ja tehkää hyviä tekoja.

5

108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dogmat vs etiikka

      Tuo on muodissa olevaa ekumeenista höpinää. Tarkastele tarkemmin niin huomaat, että Jumala, jota palvotaan, ei välttämättä ole sama kaikilla uskonnoilla. Dogmaattisesti eri uskontojen Jumalat eroavat toisistaan huomattavasti eivätkä näin voi mitenkään olla yksi ja sama Jumala. Ihan yksinkertaistetusti esimerkkinä: Kristittyjen Jumala on yksi mutta kolmipersoonainen; islamin Jumala on absoluuttisen monoteistinen. Kristittyjen Jumala on laskeutunut toisen persoonansa kautta omasta tahdostaan osaksi luomakuntaa (ihmiseksi); islamin Jumala on luomakunnan ulkopuolella...ja niin edelleen...

      Yllä oleva kuuluu dogmatiikkaan. Toinen asia on sitten etiikka ja moraali. Vaikke emme voi yhdistää eri uskontojen jumalia yhdeksi Jumalaksi, koska se ei yksinkertaisesti ole mahdollista, niin se ei tarkoita, että lähimmäistä saisi kohdella huonosti tai väärin. Oikeamielisyys kuuluu uskontoihin mutta myös ihmisyyteen.

    • Totuutta etsivä

      Eri kulttuureissa jumalkäsitys on tietysti erilaista. Ihmiset käsittävät Jumalan omalla tavallaan ja se tarkoittaa eri ihmisille eri asiaa. Olen kyllä tutustunut eri uskontoihin ja niiden dogmatiikkaan. Totta, että joissain uskonnoissa Jumalalla saattaa olla persoona, kun taas toisessa Hänellä ei ole persoonaa. Tai kuten sanoitkin Hän saattaa olla monipersoonainenkin. Mutta oikeasti. Miten kukaan yksittäinen ihminen voi tietää Jumalasta kaikkea? Jumala on kaikkivoipa ja voi täten olla tuota kaikkea samaan aikaan.

      Tärkeintä tässä keskustelun avauksessa ei ole se, että joku olisi oikeassa. Itse asiassa ihmisten halu olla ehdottoman oikeassa avautumatta lainkaan muille mielipiteille on aiheuttanut ties mitä harmia. Asiani ydin tässä oli, että ihmiset muistaisivat Jumalaa. Siksi arvostankin näkemystäsi asiasta ja olenkin siinä suhteessa samaa mieltä, että jumalkäsitys eroaa uskonnosta riippuen. En vain voi yhtyä mielipiteeseesi siitä etteikö Jumala voisi olla yksi ja sama, mutta se onkin oma näkemykseni enkä voi vaatia toisia siihen uskomaan.

    • Epävarmuuden löytäny

      Halu olla oikeassa on jokaisella ihmisellä. Uskonnoissa siitä on tehty dogmi, jossa koko ihmisjoukko yhdessä on oikeassa ja sulkee silmänsä kaikelta, mikä on ristiriidassa oman opin kanssa. Totuus ei löydy uskonnoista.

    • kone__

      Harmi vain monet aivopesevät lapsensa...

    • kkkkkkristitty

      Niinpä.

      Jeesushan opetti: "Minä ole tie, totuus ja elämä, eikä kukaan kulje Jumalan luo kuin minun kauttani."

      Eipä siihen muuta tarvita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      138
      10080
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2924
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      188
      2727
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      24
      2087
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      16
      1852
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1669
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1546
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe