Koska olette antaneet vettä vauvalle? olen ymmärtätnyt että suositus on 6kk..ja nyt kun on kuuma niin varmaan maidosta saavat tarvittavan nesteen.
Vettä vauvalle?
18
899
Vastaukset
- ljkjbyf
En tiedä suosituksista, mutta oli vauva kuinka pieni tahansa, hän tarvitsee näillä helteillä nestettä, ja paljon. Alle puolivuotiaalle antaisin vettä, jos hän juo korviketta, äidinmaidolla mennään vain maidon parissa, imetetään tiheästi ja itsekin pitää juoda vettä hirveenä! Tyttäreni nyt 8kk ja juo vettä varmaan kolme desiä päivään maidon lisäksi, oikein ahnaasti ottaakin kun on kuuma..
- vettävettä
Vettä sitten kun ruokaakin eli en lähtenyt keittelemään vettä ja sitten kun vatsa oli vastaanottavainen soseelle, annoin vettäkin. Eli noin 5kk ikäisestä. Juota vain välillä, jos vauva huolii. Nyt on niin kuuma, että nestettä tarvitaan eikä sitä maitoa kuitenkaan ihan koko ajan lipitetä vaan "aterioina" noin isona.
- Koska vettä?
Vauva 4kk ja saa jo soseita ja velliä, ehkä siis uskallan antaa vettä. Keitänkö siis ensin ja odotan, että jäähtyy vai?
- ..............
Nelikuisen kanssa ei vettä enää tarvitse eika kannatakaan keitellä. Kylmänä vaan hanasta suoraan pulloon. Kannattaa vaihtaa vesi vaikka parin tunnin välein, ettei bakteereja ala kertymään (tosin siihen taitaa mennä kuitenkin useampia tunteja, ennen kuin vesi alkaa olla epäpuhdasta).
Meillä molemmat lapset vauvoina rakastivat kylmää vettä.
- bgcjdj,y,fj
Meillä 2,5kk vauva ja neuvolastakysyin niin sanoi että hanasta kylmää vettä ja vaikka mikron kautta lämpimäksi. Tai sitten kaupan pullovettä. Ei tarvitse keittää.
Vettä vois siis juottaa jo ennen kiinteitäkin näillä helteillä. - jockpock
mä oon antanu jo ihan pienestä keitettyä ja jäähtynyttä vettä aina maidon päälle huikan ja nyt 4kk juo tosi mielellään, joka aamu keitän hälle veden jota sit päivän aikana lipittää :)
- ..........
kyllähän vastasyntyneellekin saa vettä antaa. Ei sen suhteen mitään suosituksia tai rajoituksia ole. Maito pääasiallisena ravintona (ja soseet), mutta vettä on hyvä sopivasti juoda päivän mittaan kuitenkin. Voit aina pitää vesipulloa mukana (kotona esillä koko ajan), ja tarjota siitä vähän väliä.
Vesi ei vatsaa täytä kuin hetkellisesti, joten se ei vaikuta ruokahaluun.
Monestihan ihan pikkuvauvoillekin suositellaan veden juomista vähän väliä, koska vesi edistää suolen toimintaa ja kuona-aineiden poistumista. Ehkäisee siis myös ummetusta.
kyllä ihan pikkuvauvankin kanssa kannattaa aina olla vesipullo lähettyvillä, ja varsinkin näin lämpimillä ilmoilla on todella tärkeää, että saa tarpeeksi nesteitä. Puolen tunnin-tunnin välein olisi hyvä ottaa muutama kulaus, tai enempikin.
Toki nesteitä saa myös korvikkeesta, mutta se on myös ravintoa (ruokaa), jota ei taas välttämättä kannata koko aikaa pitkin päivää olla syöttämässä. Siksi ruokailujen välissä on hyvä tarjota vettä.- Pieni vauva
ei tarvitse ollenkaan vettä. Voi antaa jos haluaa. Vaikka olisi minkälaiset hellekelit niin vauvalle riittää pelkkä maito.
Itse aloin antamaan 5kk ikäisenä hörppyjä vettä ihan vain sen vuoksi, että tottuu veden makuun ja on helmpompi sitten myöhemmin isompana antaa vettä janojuomaksi. Itse en juo vettä oikeastaan ollenkaan.
- äiskäli
Eikös vauva pidä pitää näillä helteillä varjossa ja viileässä (sisällä) eikä juottaa nestehukkaan vettä? Meillä on hoikka puolivuotias enkä ole vettä tarjonnut. Muutenkin nauttii niin niukasti kiinteitä/maitoa, että parempi tarjota janoon maitoa. :)
- huh huh
Ei kai kukaan aikuinenkaan juo janoon maitoa! Eli kyllä vauvallakin voi olla jano, vaikka olisi koko ajan varjossa. Meillä aina vesipullo mukana kesäkeleillä.
- äiskäli
Meillä ei puolivuotias (keskikokoinen, kasvaa 0-käyrillä) ainakaan joisi sitä tarvittavaa 6dl maitoa/vrk jos sille annettais vettä lisäksi. Meillä ainakin vauva juo usein pieniä määriä (puoli desiä tai vähän allekin) maitoa näin helteillä. Ja jos vielä voisin imettää niin tarjoaisin kyllä jatkuvasti rintaa..
- hioptde
Meillä vauva 6,5kk ja kiinteiden ohella imetän. En ole antanut vettä vielä kertaakaan. Vesi vie vain turhaa tilaa maidolta, jota pitäisi tosiaan saada menemään se 6dl/vrk. Minua ohjeistettiin neuvolasta, että jos lapsi saa rintamaitoa niin vettä ei tarvita.
- ........
Vesi ei kyllä mitenkään vie tilaa maidolta. Vesi täyttää vatsaa vain hetkellisesti, ja lastenlääkärimme mukaan ei vaikuta ruokahaluun tai ruoan tarpeeseen yhtään mitenkään, kunhan ei litratolkulla vetele.
Vesi on myös vauvan elimistölle ja suolen toiminnalle hyväksi (kohtuudella juotuna), samoin kuin aikuisen.
- äiti myös
Itse aloitin antamaan pieniä määriä vettä silloin, kun ensimmäiset hampaat alkoivat puhkeamaan. Myös hammaslääkärin vastaanotolla neuvottiin, että ruoan (soseiden) jälkeen olisi hyvä huuhdella suu vedellä tai maidolla (mieluummin vedellä, koska maitokin on hieman makeaa). Itse sitten silloin aloin totutella poikaa juomaan vettä. Mutta ei siis ota kun yhden tai kaksi suullista ruoan päätteeksi ja hyvin maistuu maitokin vaikka vettä välillä ottaakin.
Käsittääkseni vettä ei tarvitse keittää, mikäli vesi tulee siis kunnallisesta järjestelmästä (vai mikä se onkaan?), mutta sitten jos asuu esim. haja-asutusalueella, tai muuten vain on oma kaivo, niin olisi suositeltavaa keittää vesi ensin.
Itse keitän kerralla vähän reilummin vettä, esim. pariksi päiväksi niin ei tarvitse joka päivä keittää. - cindix_
Mie aloin antaa vettä noin kuukauden ikäisenä ja soseitakin vajaa 3 kk ikäisenä ja hyvin maistuu kumpikin.
- vettä vaan
Minä rupesin 5kk iässä antamaan vettä. Samalla kun aloitettiin kiinteät ja jätettiin tuttipullojen jatkuva sterilointi ja korvikeveden keitto pois niin ruvettiin ruuan päälle nokkamuksita hörppyjä hanakylmää vettä. Ja hauskaa on maistella, vaikka ei vieläkään (8kk) kovin paljoa vettä juo. Täysimetyksellä olevalle ei tarvi antaa vettä. Mutta ei se veden antaminen haitallistakaan ole. Saattaa viedä puoleksi tunniksi ruokahalun kun masu on täynnä, mutta ei muuta.
- Misert
Poika on 7kk ja olen jo varmaan 4-5kk antanut vettä pojalle. Eipä tuo ole mitään hallaa tehnyt. Mä en ymmärrä miksei vettä voisi antaa pienestä asti. Juotan ruokaa syötäessä välillä pieniä määriä ja välipalan yhteydessä en anna ollenkaan maitoa.
- pissan tuloa seuratt
Ymmärtääkseni täysimetyksen aikana ei kannata antaa vettä. Ja jos antaa vettä korvikevauvalle niin vesi pitää keittää ja jäähdyttää aina kiinteiden aloitukseen saakka. Meillä on osittaisimetetty vauva ja aloitettiin kiinteät vajaan 5kk iässä. Ja samassa yhteydessä alettiin antamaan kylmää hanavettä nokkamuksita hörppyinä ruuan yhteydessä. Riittävä pissan määrä kertoo riittävästä nesteytyksestä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663382Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463192Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1232718- 432548
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871495- 391330
- 821199