kysyisin chinchilloista!!!

chinu-fani

Hei!
Voiko chinchilloille antaa esim. kuivattua ananasta tai kuivattua banaania?
Voit vastata myös os: [email protected]

8

588

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Ninna*

Itse olen kuivatuista hedelmistä antanut vain rusinoita ja aprikoosia. Pitää vaan katsoa, että hedelmissä ei ole sokeria ja antaa niitä muutenkin vain harvoin ja pienen palan.

• minä

kaikkia hedelmiä ei voi antaa... Ja olisi parasta ettei antaisi mitään! Itse olen antanut kuivattua omenaa ja rusinaa!

• *Ninna*
        minä kirjoitti:

kaikkia hedelmiä ei voi antaa... Ja olisi parasta ettei antaisi mitään! Itse olen antanut kuivattua omenaa ja rusinaa!

Perusteletko miksi ei? Ja kyllä chinchillalle saa antaa rusinan pari kaksi kertaa viikossa tai pienen palan jotain muuta sokeroimatonta kuivattua hedelmää.

• Sibelia
        *Ninna* kirjoitti:

Perusteletko miksi ei? Ja kyllä chinchillalle saa antaa rusinan pari kaksi kertaa viikossa tai pienen palan jotain muuta sokeroimatonta kuivattua hedelmää.

Kannattaa muistaa, että rusinassa on sokeria, ja chinchillan elimistö ei osaa käsitellä sokeria hyvin, jolloin vaarana on, että chincu sairastuu diabetekseen, eli tosi tarkkana makeiden palojen suhteen...

• chinchillan omistaja

Moi! Joo kyllä voi antaa mutta ihan pienen määrän vaan viikossa noin 1-2 kertaa mä oon antanut banaania,rusinoita ja pähkinää mutta mulla on sellaista ruokaa jossa nuita on pieniä määriä että en anna kovin usein herkkuja....
      KIITOS!!!!

• 3:n chinchun omistaja

Annan rusinan korkeintaan, kerran, pari kuussa, jos silloinkaan. Viinirypäleet ja siten myös rusinat sisältävät hyvin paljon sokeria. Myös monet muut kuivatut hedelmät mm.ananas, papaya sisältävät paljon sokeria. Pähkinät yms. eivät ole chinchujen ruokaa. Todella rasvaisia. Rasvakertymät voi nähdä korvista tai kuolleen eläimen maksasta, jos kyseessä on rasvamaksa.

Jos ei voi olla noudattamatta chinchuille hyväksi havaittua ruokavaliota ja antamatta herkkuja, pitäisi harkita jonkun muun lemmikin hankintaa, jolle voi syöttää kaikenlaista. Marsunruokaa syövä chinchu elää vain n.8 vuotta.

Meidän chinchuille on hyvin riittänyt omenapuun oksat, näkkäri/hapankorppu pieninä makupaloina kerran pari viikossa. Vanhin chinchuistamme söisi melkein mitä vaan kun olen tarjonnut, ihan pähkinöistä lähtien. Muut eivät ole ottaneet tarjottuja herkkuja. Jotenkin niillä taitaa olla sellainen tuntuma luonnostaan mitä uskaltaa syödä ja mitä ei.

En ole kuitenkaan täysin ehdoton. Kyllähän joskus harvoin voi koittaa tarjota esim.kuivattua omenan palasta tai banaanin palasta, mutta miksi pitäisi. Eri asia syökö sitä sitten kukaan muu kuin se yksi, jolle kelpaa ruoka kuin ruoka. Epäilenkin että se on nuorempana, muualla ollessaan saanut näitä mitä se söisi mielellään. Eli on varmaan tottunut niihin pienestä.

• Minna

Itse en ole antanut sinsuilleni kuin heinää, pellettiä, kuivattuja vihreitä kasveja (apilan lehtiä ym.) ja kuivattua porkkanaa (itse kuivatettu), koska sinsun luonnolliseen ruokaan ei kuulu viljat ja sokerit. Itsellän on 5 sinsua vanhin on 10 vuotias ja nuorin 2,5vuotias! terveitä ovat kaikki =)

• Anonyymi

Meille muutti chinchilla noin puoli vuotta sitten ja on rakastunut ensinnäkin ihan normaaliin omenaan ilman että sille tekee mitään ja on voinut erittäin hyvin ja ollut tyytyväinen myös ruusun terälhehdet on suurta herkkua meillä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ellen Jokikunnas paljastaa - Näin Ralph-poika, 8, vaikuttaa Italiassa asumiseen: "Jos jossain..."

Miten käy Italiassa asumisen tulevaisuudessa? Ellen Jokikunnas ja Jari Rask remontoivat unelmiensa kodin Italiaan ja sa
      Suomalaiset julkkikset
      59
      3378
    2. Sielusi on kaunis, nainen samoin

Kaunis sielu, oot 😍
      Ikävä
      151
      1738
    3. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      130
      1487
    4. Nyt katsokaa ihmiset tätä Mattilan showta

Missä näette räkimistä. Katsokaa tarkkaan. Miksi iltapäivälehdet halusivat oikeudelta videon muttei julkaissetkaan sitä.
      Haapavesi
      127
      1404
    5. Jos jotain saisit muuttaa kaivatussa

niin mitä muuttaisit?
      Ikävä
      93
      1349
    6. Kirjainleikki

Leikitään pienillä tunnisteilla. :) Montako samaa kirjainta etunimissänne on?
      Ikävä
      111
      1214
    7. Taidat olla aika yksinäinen

Vieraita ei käy koskaan. Ainoa kontakti on kaupan kassa.
      Ikävä
      76
      1041
    8. Farmi-tippuja Kasper Strömman tilittää maatilan olosuhteista - Yllättävä vertaus ihmetyttää: "Me..."

Oho! Kasper Strömman on tuttu podcastista ja YouTubesta, sekä nyt Farmi Suomi -ohjelmasta. Lue lisää: https://www.suom
      Tv-sarjat
      7
      1019
    9. Kansalaisaloite etenee

Eduskunta hyväksyi kansalaisaloitteen eheytyshoitojen kieltämiseksi.
      Luterilaisuus
      319
      1017
    10. Muistatko mitä sanoin sulle

ihan ekaksi? Oikea nainen tietää kyllä vastauksen. m
      Ikävä
      45
      803
    Aihe