kysyisin chinchilloista!!!

chinu-fani

Hei!
Voiko chinchilloille antaa esim. kuivattua ananasta tai kuivattua banaania?
Voit vastata myös os: [email protected]

8

612

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Ninna*

Itse olen kuivatuista hedelmistä antanut vain rusinoita ja aprikoosia. Pitää vaan katsoa, että hedelmissä ei ole sokeria ja antaa niitä muutenkin vain harvoin ja pienen palan.

• minä

kaikkia hedelmiä ei voi antaa... Ja olisi parasta ettei antaisi mitään! Itse olen antanut kuivattua omenaa ja rusinaa!

• *Ninna*
        minä kirjoitti:

kaikkia hedelmiä ei voi antaa... Ja olisi parasta ettei antaisi mitään! Itse olen antanut kuivattua omenaa ja rusinaa!

Perusteletko miksi ei? Ja kyllä chinchillalle saa antaa rusinan pari kaksi kertaa viikossa tai pienen palan jotain muuta sokeroimatonta kuivattua hedelmää.

• Sibelia
        *Ninna* kirjoitti:

Perusteletko miksi ei? Ja kyllä chinchillalle saa antaa rusinan pari kaksi kertaa viikossa tai pienen palan jotain muuta sokeroimatonta kuivattua hedelmää.

Kannattaa muistaa, että rusinassa on sokeria, ja chinchillan elimistö ei osaa käsitellä sokeria hyvin, jolloin vaarana on, että chincu sairastuu diabetekseen, eli tosi tarkkana makeiden palojen suhteen...

• chinchillan omistaja

Moi! Joo kyllä voi antaa mutta ihan pienen määrän vaan viikossa noin 1-2 kertaa mä oon antanut banaania,rusinoita ja pähkinää mutta mulla on sellaista ruokaa jossa nuita on pieniä määriä että en anna kovin usein herkkuja....
      KIITOS!!!!

• 3:n chinchun omistaja

Annan rusinan korkeintaan, kerran, pari kuussa, jos silloinkaan. Viinirypäleet ja siten myös rusinat sisältävät hyvin paljon sokeria. Myös monet muut kuivatut hedelmät mm.ananas, papaya sisältävät paljon sokeria. Pähkinät yms. eivät ole chinchujen ruokaa. Todella rasvaisia. Rasvakertymät voi nähdä korvista tai kuolleen eläimen maksasta, jos kyseessä on rasvamaksa.

Jos ei voi olla noudattamatta chinchuille hyväksi havaittua ruokavaliota ja antamatta herkkuja, pitäisi harkita jonkun muun lemmikin hankintaa, jolle voi syöttää kaikenlaista. Marsunruokaa syövä chinchu elää vain n.8 vuotta.

Meidän chinchuille on hyvin riittänyt omenapuun oksat, näkkäri/hapankorppu pieninä makupaloina kerran pari viikossa. Vanhin chinchuistamme söisi melkein mitä vaan kun olen tarjonnut, ihan pähkinöistä lähtien. Muut eivät ole ottaneet tarjottuja herkkuja. Jotenkin niillä taitaa olla sellainen tuntuma luonnostaan mitä uskaltaa syödä ja mitä ei.

En ole kuitenkaan täysin ehdoton. Kyllähän joskus harvoin voi koittaa tarjota esim.kuivattua omenan palasta tai banaanin palasta, mutta miksi pitäisi. Eri asia syökö sitä sitten kukaan muu kuin se yksi, jolle kelpaa ruoka kuin ruoka. Epäilenkin että se on nuorempana, muualla ollessaan saanut näitä mitä se söisi mielellään. Eli on varmaan tottunut niihin pienestä.

• Minna

Itse en ole antanut sinsuilleni kuin heinää, pellettiä, kuivattuja vihreitä kasveja (apilan lehtiä ym.) ja kuivattua porkkanaa (itse kuivatettu), koska sinsun luonnolliseen ruokaan ei kuulu viljat ja sokerit. Itsellän on 5 sinsua vanhin on 10 vuotias ja nuorin 2,5vuotias! terveitä ovat kaikki =)

• Anonyymi

Meille muutti chinchilla noin puoli vuotta sitten ja on rakastunut ensinnäkin ihan normaaliin omenaan ilman että sille tekee mitään ja on voinut erittäin hyvin ja ollut tyytyväinen myös ruusun terälhehdet on suurta herkkua meillä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      36
      12821
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      633
      3255
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      168
      2260
    4. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      191
      1989
    5. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      105
      1549
    6. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      112
      1399
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      110
      1333
    8. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      339
      1264
    9. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      80
      1228
    10. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      41