Hei!
Voiko chinchilloille antaa esim. kuivattua ananasta tai kuivattua banaania?
Voit vastata myös os: [email protected]
kysyisin chinchilloista!!!
8
588
Vastaukset
- *Ninna*
Itse olen kuivatuista hedelmistä antanut vain rusinoita ja aprikoosia. Pitää vaan katsoa, että hedelmissä ei ole sokeria ja antaa niitä muutenkin vain harvoin ja pienen palan.
- minä
kaikkia hedelmiä ei voi antaa... Ja olisi parasta ettei antaisi mitään! Itse olen antanut kuivattua omenaa ja rusinaa!
- *Ninna*
minä kirjoitti:
kaikkia hedelmiä ei voi antaa... Ja olisi parasta ettei antaisi mitään! Itse olen antanut kuivattua omenaa ja rusinaa!
Perusteletko miksi ei? Ja kyllä chinchillalle saa antaa rusinan pari kaksi kertaa viikossa tai pienen palan jotain muuta sokeroimatonta kuivattua hedelmää.
- Sibelia
*Ninna* kirjoitti:
Perusteletko miksi ei? Ja kyllä chinchillalle saa antaa rusinan pari kaksi kertaa viikossa tai pienen palan jotain muuta sokeroimatonta kuivattua hedelmää.
Kannattaa muistaa, että rusinassa on sokeria, ja chinchillan elimistö ei osaa käsitellä sokeria hyvin, jolloin vaarana on, että chincu sairastuu diabetekseen, eli tosi tarkkana makeiden palojen suhteen...
- chinchillan omistaja
Moi! Joo kyllä voi antaa mutta ihan pienen määrän vaan viikossa noin 1-2 kertaa mä oon antanut banaania,rusinoita ja pähkinää mutta mulla on sellaista ruokaa jossa nuita on pieniä määriä että en anna kovin usein herkkuja....
KIITOS!!!! - 3:n chinchun omistaja
Annan rusinan korkeintaan, kerran, pari kuussa, jos silloinkaan. Viinirypäleet ja siten myös rusinat sisältävät hyvin paljon sokeria. Myös monet muut kuivatut hedelmät mm.ananas, papaya sisältävät paljon sokeria. Pähkinät yms. eivät ole chinchujen ruokaa. Todella rasvaisia. Rasvakertymät voi nähdä korvista tai kuolleen eläimen maksasta, jos kyseessä on rasvamaksa.
Jos ei voi olla noudattamatta chinchuille hyväksi havaittua ruokavaliota ja antamatta herkkuja, pitäisi harkita jonkun muun lemmikin hankintaa, jolle voi syöttää kaikenlaista. Marsunruokaa syövä chinchu elää vain n.8 vuotta.
Meidän chinchuille on hyvin riittänyt omenapuun oksat, näkkäri/hapankorppu pieninä makupaloina kerran pari viikossa. Vanhin chinchuistamme söisi melkein mitä vaan kun olen tarjonnut, ihan pähkinöistä lähtien. Muut eivät ole ottaneet tarjottuja herkkuja. Jotenkin niillä taitaa olla sellainen tuntuma luonnostaan mitä uskaltaa syödä ja mitä ei.
En ole kuitenkaan täysin ehdoton. Kyllähän joskus harvoin voi koittaa tarjota esim.kuivattua omenan palasta tai banaanin palasta, mutta miksi pitäisi. Eri asia syökö sitä sitten kukaan muu kuin se yksi, jolle kelpaa ruoka kuin ruoka. Epäilenkin että se on nuorempana, muualla ollessaan saanut näitä mitä se söisi mielellään. Eli on varmaan tottunut niihin pienestä.- Minna
Itse en ole antanut sinsuilleni kuin heinää, pellettiä, kuivattuja vihreitä kasveja (apilan lehtiä ym.) ja kuivattua porkkanaa (itse kuivatettu), koska sinsun luonnolliseen ruokaan ei kuulu viljat ja sokerit. Itsellän on 5 sinsua vanhin on 10 vuotias ja nuorin 2,5vuotias! terveitä ovat kaikki =)
- Anonyymi
Meille muutti chinchilla noin puoli vuotta sitten ja on rakastunut ensinnäkin ihan normaaliin omenaan ilman että sille tekee mitään ja on voinut erittäin hyvin ja ollut tyytyväinen myös ruusun terälhehdet on suurta herkkua meillä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ellen Jokikunnas paljastaa - Näin Ralph-poika, 8, vaikuttaa Italiassa asumiseen: "Jos jossain..."
Miten käy Italiassa asumisen tulevaisuudessa? Ellen Jokikunnas ja Jari Rask remontoivat unelmiensa kodin Italiaan ja sa593378- 1511738
- 1301487
Nyt katsokaa ihmiset tätä Mattilan showta
Missä näette räkimistä. Katsokaa tarkkaan. Miksi iltapäivälehdet halusivat oikeudelta videon muttei julkaissetkaan sitä.1271404- 931349
- 1111214
- 761041
Farmi-tippuja Kasper Strömman tilittää maatilan olosuhteista - Yllättävä vertaus ihmetyttää: "Me..."
Oho! Kasper Strömman on tuttu podcastista ja YouTubesta, sekä nyt Farmi Suomi -ohjelmasta. Lue lisää: https://www.suom71019Kansalaisaloite etenee
Eduskunta hyväksyi kansalaisaloitteen eheytyshoitojen kieltämiseksi.3191017- 45803