Kaikki lehdet, uutistenlukijat, telkkarin säätieteilijät ja ties ketkä muut, kirjoitetaan/ sanotaan helteestä kuin se olisi hyvä asia. Helle hellii, nyt rikotaan lämpöennätys jne. Minulle helteet on kova kärsimys. Toivoisin nyt kun tulee kylmempää, niin pari päivää saisi sataa lunta ja olla pikkupakkasta. Kerkeisi kämppä jäähtyä ennen seuraava "helle hellii" hellettä!
Poikani perhe, anoppineen päivineen matkusti lomalle ulkomaille. Olen katsonut sen paikan lämpötiloja ja siellä on paljon viileämpää kuin Suomessa. Oi he onnelliset! Kesää odottaa aina, mutta helteet on kamala pettymys. Nytkin tuntuu, että on viikko pois elämästä. Mihinkään ei voi mennä mitään ei jaksa tehdä. Aamusta alkaen siirtelen verhoja aina sinne mihin aurinko paistaa, tosin ihan yhtä kuumasti paistaa verhojenkin läpi. Ikkunoita eikä parvekkeen ovea voi pitää auki, sieltä tulee vain kuumempaa. Nytkin on parvekkeella 39,2 astetta ja kello ei ole vielä puolta yhtätoista.Eikä edes tuule!
Sisällä on "vasta" 27,6 astetta. Iltapäivällä on rutkasti enemmän! Asun vuokratalossa (kerrostalo), ei minulla ole varaa ostaa mitään siirrettävää ilmastointilaitetta, on vain kärsittävä!
Suututtaa
74
455
Vastaukset
- bibimbap
Kymmenisen euroa maksaa siirreltävä puhallin.
Jätä vaikka kahvipakka ostamatta.
Pidä märkää lakana ympärilläsi, ei kulu sähköä.Vuoraa ikkuna foliolla, ei lämpene sisään.
Onhan keinoja pärjätä liian lämpimän kanssa.Oleko muuten koskaan istunut märän lakanan taikka pyyhkeen kanssa huonekaluilla. Kivat jäljet jää ikuisiksi ajoiksi ja jos yöksi sellaiseen kietoudut on patja pilalla hetken ilosta.
Foliota en ole kokeillut ja kuulostaa kuin kinkkua paistettaisiin hitaasti.
Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, meitä joitakin ei helle helli sanokoon muut mitä hyvänsä.- görgyj
Nittaminax kirjoitti:
Oleko muuten koskaan istunut märän lakanan taikka pyyhkeen kanssa huonekaluilla. Kivat jäljet jää ikuisiksi ajoiksi ja jos yöksi sellaiseen kietoudut on patja pilalla hetken ilosta.
Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, meitä joitakin ei helle helli sanokoon muut mitä hyvänsä.Jos luonnosta puhutaan, on tuo sää ainoa myönteinen asia.
Olisi masentavaa puhua hyönteis- tai muuttolintukadosta. Silloinhan olisi pakko muuttaa jotakin, ja sehän ei käy! Hiljaista kesää teille!
http://www.yle.fi/uutiset/luonto_ja_ymparisto/2008/10/euroopan_linnut_vahentyneet_voimakkaasti_353710.html - bibimbap
Nittaminax kirjoitti:
Oleko muuten koskaan istunut märän lakanan taikka pyyhkeen kanssa huonekaluilla. Kivat jäljet jää ikuisiksi ajoiksi ja jos yöksi sellaiseen kietoudut on patja pilalla hetken ilosta.
Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, meitä joitakin ei helle helli sanokoon muut mitä hyvänsä.Kaksi viimeistä yötä olen nukkunut märän lakanan alla.
Nyt on folio ikkunassa ja toiveena ettei huonelämpötila olisi 40 tänä iltana.
Eilisen kokemuksen valossa, kymmenenen astetta on eroa silloin ulkolämpötilalla ja sisälämpötilalla.
Ónnekseni en omista niin arkoja huonekaluja, että niiden pinnat pilaisin vedellä.
Samaten patjani näyttää olevan kestävämpää laatua.
Jokainen saa käyttää kuuluisaa maalaisjärkeäkin valitessaan kenoja viilentää itseään. - Puutuoli
Nittaminax kirjoitti:
Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, meitä joitakin ei helle helli sanokoon muut mitä hyvänsä.No voi hyvänen aika. Älä laita sitä pyyhettä tai lakanaa persauksiesi alle, jos sitä pitää pehmusteisella sohvalla istua. Minä istuisin puutuolilla.
Puutuoli kirjoitti:
No voi hyvänen aika. Älä laita sitä pyyhettä tai lakanaa persauksiesi alle, jos sitä pitää pehmusteisella sohvalla istua. Minä istuisin puutuolilla.
Ja Turkulaiset voivat mennä sinne "Puutuolin vessaan" vai mikä se nyt oli.
H.Puutuoli kirjoitti:
No voi hyvänen aika. Älä laita sitä pyyhettä tai lakanaa persauksiesi alle, jos sitä pitää pehmusteisella sohvalla istua. Minä istuisin puutuolilla.
Oliko tämä mulle. Mulla ei ole sellasia räyskäpuutuoleja tuoleja jotka kestäisivät kosteutta.
- Meriläinen
görgyj kirjoitti:
Jos luonnosta puhutaan, on tuo sää ainoa myönteinen asia.
Olisi masentavaa puhua hyönteis- tai muuttolintukadosta. Silloinhan olisi pakko muuttaa jotakin, ja sehän ei käy! Hiljaista kesää teille!
http://www.yle.fi/uutiset/luonto_ja_ymparisto/2008/10/euroopan_linnut_vahentyneet_voimakkaasti_353710.htmlEi ole hiljaista täällä.
Kyllä lintuja löytyy ja sirkutusta kuuluu nytkin sisään.
Kun menen tuonne tervaleppälehtoon on sirkutus niin kova että melkein pitää korvatulpat olla, sen onkin monet kuvaajat löytäneet (jo ennen minua).
Ampiaiset pörrää täällä mun sisätiloissa ihan haitaksi asti, mutten viitti ikkunoita kiinni laittaa kun edes pieni läpiveto niitten kautta käy.
Tottahan on että luonnossa koko ajan tapahtuu vähemmän myönteistä muutosta, mutta tänä kesänä en ole sitä täällä huomannut. Nittaminax kirjoitti:
Oliko tämä mulle. Mulla ei ole sellasia räyskäpuutuoleja tuoleja jotka kestäisivät kosteutta.
Enpä ota kontolleni, koska en tiedä missä asut tai mistä olet kotoisin.
Muistelin vain Turun kummallisia kapakoita ja sairaana väänsin.
H.- pinttynytpersaus
hunksz kirjoitti:
Ja Turkulaiset voivat mennä sinne "Puutuolin vessaan" vai mikä se nyt oli.
H.Uusmailsen persaus on niin pinttynyt, ettei se pysty istumaan muualla kuin plyyssisohvalla.
- Ei nyt sentään
Nittaminax kirjoitti:
Nittaminax:sille!
Ei räyskä puutuoli kosteutta kestä. Laatutuoli, joka on hoidettu oikein, kestää kosteuttakin, pitääkö sen pyyhkeen olla vettä tippuva? Ei nyt sentään.
Ja jos et raskia muilla tuoleilla istua, kuin pitäisi olla räyskä tuoli, niin nehän ei paljoa maksa, kun käyt kirpparillal tai osto- ja myyntilikkeestä hakemassa. Niin että sama kuin noiden irto tuulettimienkin kohdalla, että eikö muka ole rahaa? 20 euroo menee kuin tuhka tuuleen, jonnin joutaviinkin ostoksiin. Ei nyt sentään kirjoitti:
Nittaminax:sille!
Ei räyskä puutuoli kosteutta kestä. Laatutuoli, joka on hoidettu oikein, kestää kosteuttakin, pitääkö sen pyyhkeen olla vettä tippuva? Ei nyt sentään.
Ja jos et raskia muilla tuoleilla istua, kuin pitäisi olla räyskä tuoli, niin nehän ei paljoa maksa, kun käyt kirpparillal tai osto- ja myyntilikkeestä hakemassa. Niin että sama kuin noiden irto tuulettimienkin kohdalla, että eikö muka ole rahaa? 20 euroo menee kuin tuhka tuuleen, jonnin joutaviinkin ostoksiin.Älähän lässytä joutavia. Yksikään sisätiloihin tarkoitettu nykyaikainen puutuoli ei kestä mitään pitkäaikasta kosteutta vaikka kuinka hoitaisit. Ne ei ole tarkoitettu kosteisiin olosuhteisiin.
Toisekseen en siis ole aloittaja, kunhan heittelen omia kokemuksia väliin.
Rahavarantoni taas ei kuulu tänne.
Niin, jonnin joutavaahan se olisi ostaa joku räyskätuoli (istu sen päällä 24h) ja siihen päälle tuuletin jota ei aina joka kaupassa edes myydä, kun ovat loppuneet. Niin no ensi viikolla kuulemma johonkin kauppaan on tulossa uusi satsi.
- Meriläinen
Tuskaa se on täälläkin.
Taas huonosti nukuttu yö.
Toivottavasti säätiedot pitää paikkansa, ainakin tänne on forecan sää koneelta luvannut sateita ja viileämpää.
Vaan jos nyt tämä kuumuus kestäisi yhtä pitkään kuin viime kesänä niin saisin hepuleita jatkuvasti.
Piti siivota tänään kun siitepölyä on joka puolella, saa nähdä jaksaako.
Ehkä käärin vaan matot rullalle ja kostealla lattiat. Taitaa olla helpompaa nyt jos ei laita mattoja enää ollenkaan kesän aikana.
Rakastaan kesän hajuja ja kaauneutta . Elämää luonnossa mutta helle on per****stä. En yhtään ihmettele jos aloittajaa suututtaa. Jos on vain ne kerrostalon seinät , muutama ikkuna ja parveke elämä on ihan satetisti helevettiä. Sisällä asunnossa pitää juosta huoneesta huoneeseen piiloon elämää.
Luonto on avoin kaikille jos vain tahtoa riittää. Helteelläkin valitetaan rahapulaa kun ei ole varaa ostaa tuuletinta ; ))) voi pyhä yksinkertaisuus muuttakaa maakuoppaa yai perunakellariin kesäksi asumaan sinne ei päivä paista kun muistatte pitää ovan tiukasti kiinni.
Harmi mustat pilvet ovat nousemassa Korven ylle. Voipi tulla sadetta jopa ukkosta. No elämä on ...minä rakastan aurinkoa ja kesää..jota jatkan taas syyskyyssa matkustamalla toiseen kotimaahani.Kuuleha sie korppuseni...
Meikäläinen kerrostaloasuja viettää aikasti paljo aikaansa luonnonhelmassa, kytäten kamerallansa kaikkea mikä liikkuu, edes vähän, vaikkapa nyt Etana.
Mutta tapahtuu näinä päivinä että suojainen pöheikkö tai Kuusenalusta on vihonviimeinen paikka bongaukseen, siellä ei enää liiku tuulikaan joten sinne meinaa tukehtua, ja menepä sitten tuulten sekaan pellonlaidalle? Noh, silloin liikkuvat eläimet, mutta aina vauhdilla poispäin.
Vuosien varrella on jo kolmas tuuletin menossa, olen aina ostanut liian halpaa ja huonoa tavaraa.
H.- bibimbap
Telttaankin muuttaminen riittää, minulla on tuolla pihalla jo teltta pystyssä, jos tänä iltana taas lämpö ylittää sietokykyni
hunksz kirjoitti:
Kuuleha sie korppuseni...
Meikäläinen kerrostaloasuja viettää aikasti paljo aikaansa luonnonhelmassa, kytäten kamerallansa kaikkea mikä liikkuu, edes vähän, vaikkapa nyt Etana.
Mutta tapahtuu näinä päivinä että suojainen pöheikkö tai Kuusenalusta on vihonviimeinen paikka bongaukseen, siellä ei enää liiku tuulikaan joten sinne meinaa tukehtua, ja menepä sitten tuulten sekaan pellonlaidalle? Noh, silloin liikkuvat eläimet, mutta aina vauhdilla poispäin.
Vuosien varrella on jo kolmas tuuletin menossa, olen aina ostanut liian halpaa ja huonoa tavaraa.
H.No, tiedän nuo tukalat tunteet, siksi liikunkin aina sen mukaan mistä löytyy apu jos alkaa liikaa helle haittaamaan ; ) En mene metsään enkä niitulle.
Papan korpimökki, korpilammin rannalla on mäntyjen keskellä. Tuuli ei saavuta hellepäivänä rantaterassia joten siellä ei tosi helteellä voi makoilla, mutta onneksi hirsimökki pitää sisätilat viileinä joten sinne voi paeta.
Omalla mökilläni käy tuulen vire järveltä joten siellä on aina vilpoisempaa kuin kirkonkylän raiteilla. Molemmilla kesäpaikoillamme puusto suojaa mökkejämme liialta auringon porotukselta.
Tämä kaupunki kämppäni, jossa nyt naputan on ihanan viileä. Asuntoon ei aurinko pääse koskaan suoraan porottamaan.
Minullakin on aina kamera laukussa, ja vangitsen jos vangittavaa löytyy. Kiva harrastus, eikös ; )- Niin totta kuin..
hunksz kirjoitti:
Kuuleha sie korppuseni...
H."Vuosien varrella on jo kolmas tuuletin menossa, olen aina ostanut liian halpaa ja huonoa tavaraa."
Tuossa on vinha perä. Mutta aikakauskin ratkaisee. Nykyaikana tuskin kestäviä edes tehdäänkään. Kun ensimmäisen pöytätuulettimen Keuruulta ostin 1988. niin se on toiminut näihin päiviin kitkatta, ongelmitta. Tänä aikana on monta muuta tuuletinta sanoneet sopimuksensa irti. Mutta tuo vanha vaan pelittää täysin. Maksoikin se siihen aikaan aika ruhtinaallisesti. Silloin pöytätuulettimia ei ollutkaan, niin että vain kauppaan astuu, ja valitsee. Piti etsiä kauppoja, missä niitä on.
Sitten ostin ristikkojalustalla lattialla seisovan ison tuulettimen kans 1992 ja sekin on toiminut ongelmitta. Nytkin on makuhuoneessa päällä. Ja helteellä se jauhaa yötä päivää.
Mutta sitten on tuulettimia, hyvä, että yhtä kesää kestävät, kun laakerit on jo sököönä. korpikirjailija kirjoitti:
No, tiedän nuo tukalat tunteet, siksi liikunkin aina sen mukaan mistä löytyy apu jos alkaa liikaa helle haittaamaan ; ) En mene metsään enkä niitulle.
Papan korpimökki, korpilammin rannalla on mäntyjen keskellä. Tuuli ei saavuta hellepäivänä rantaterassia joten siellä ei tosi helteellä voi makoilla, mutta onneksi hirsimökki pitää sisätilat viileinä joten sinne voi paeta.
Omalla mökilläni käy tuulen vire järveltä joten siellä on aina vilpoisempaa kuin kirkonkylän raiteilla. Molemmilla kesäpaikoillamme puusto suojaa mökkejämme liialta auringon porotukselta.
Tämä kaupunki kämppäni, jossa nyt naputan on ihanan viileä. Asuntoon ei aurinko pääse koskaan suoraan porottamaan.
Minullakin on aina kamera laukussa, ja vangitsen jos vangittavaa löytyy. Kiva harrastus, eikös ; )Sikäli kun leskeneläke saa jatkoa niin on minulla paljon kuvattavaa.
Rispaisen reikäiset nailonit ovat kuin kesäkapinen Kettu. Kaikenlaiset kohjut kajastavat paljaana.
Ne kuvat kelpaavat vain kauneuskirurgin mainoksiin.
Joten: Eläköön leskeneläke ja Pariisilta tuoksuvat säärenkantajat ja musiikinystävät joilla on varaa kotitietokoneeseen!!!!
Omaisuudella, mökkeineen, en pääse kehumaan. Minulla on vain yksi mökki ja sekään ei ole oma, mutta vuosia olen ollut oikeutettu sitä vuokraamaan haluamaani aikaan. Joitain muitakin on joita saan lainailla.
Kahden viikon mökkeily alkaa tekemään minut hulluksi, en ole Kahvi-addikti, olen addiktoitunut kuumaan asfalttiin ja Hagiksentorin lihapiirakoihin (oikeesti syötäviin). :)
H.hunksz kirjoitti:
Sikäli kun leskeneläke saa jatkoa niin on minulla paljon kuvattavaa.
Rispaisen reikäiset nailonit ovat kuin kesäkapinen Kettu. Kaikenlaiset kohjut kajastavat paljaana.
Ne kuvat kelpaavat vain kauneuskirurgin mainoksiin.
Joten: Eläköön leskeneläke ja Pariisilta tuoksuvat säärenkantajat ja musiikinystävät joilla on varaa kotitietokoneeseen!!!!
Omaisuudella, mökkeineen, en pääse kehumaan. Minulla on vain yksi mökki ja sekään ei ole oma, mutta vuosia olen ollut oikeutettu sitä vuokraamaan haluamaani aikaan. Joitain muitakin on joita saan lainailla.
Kahden viikon mökkeily alkaa tekemään minut hulluksi, en ole Kahvi-addikti, olen addiktoitunut kuumaan asfalttiin ja Hagiksentorin lihapiirakoihin (oikeesti syötäviin). :)
H.Kehua ja kehua...minulla on yksi kesämökki ja muutapa ei sitten olekaan ; ) Kaksi viikkoa paikoillaan tekisi minutkin levottomaksi siksi on hyvä vaihtaa maisemaan tarpeen mukaan ja sen onnen olen saanut itselleni mieheni myötä.
Ostin muuten itselleni My Cofee keittimen, hieno homma ja kahvikapselit tulevat Hollannista, täällä erilaisia vaihtoehtoja ei juurikaan ole ja jos on ovat sika kalliita.
Tykkään minäkin nakkikopin tuotteista ja niitä löytyy korvestakin ; )- lisää kylmää...
aloittaja: Yksiössä asun, on parveke, siinä ovi ja ikkunat molemmin puolin. Toisessa ikkunassa tuuletusikkuna. Joten ei voi juosta huoneesta toiseen. Ja on minulla ollut jo vuosia sellainen pöytätuuletin, kyllä se pikkuisen helpotusta tuo, mutta se täytyy kohdentaa itseensä. Kun on yhden päivän puhaltanut, onkin kaikki paikat kipeänä. Ei sellainen oikein sovi vanhoille luille ja lihaksille.
Kaikkein helpointa on kun itse luonto on kylmä! Toivon kylmää..
- Ah aurinko, on ihana
Voi hyvä sylvi sentään, on todellakin konsteja suojautua liioilta helteiltä. Esim. uimaanmeno vielä vielä kylmään veteen - ja vielä i käydä kotona viileässä suihkussa. Minä tykkään helteelläkin saunoa (mutta ei liian kovisssa löylyissä), pulahtaa kastautumaan järveen ja sitten istua verannalla vilvoittelemassa.
Juo vaan paljon nestettä ja istu varjossa.
On ihanaa, kun helle hellii meitä!Koska olen kuva-ajattelija sain tuosta märästä lakanasta, jota joku ehdotti olotilan viilentämiseenmieleeni, tarinan jonka äitini kertoi. Eräs vaimoihminen kirkonkylällämme juoksi märän lakanan kanssa sisällä talossa näin vangitakseen pölypalloja.
Kesä ja helteet ovat ihania. Viime yönä kävelimme 24 C lämpötilassa kirkonkylän terassilta kotiin lämmön hyväillessä kehojamme.Jos minä haluan nauttia kalanpissistä, paistan sen elukan ensin.
Ja haluan että sen kerran kun nautin vedestä, voin säätää sen lämpötilan hanasta.
H.
- Pirre*
No joitain hellii ja joitain ei, mutta sopeuduttava jokaisen on, - puolen vuoden päästä kitistään taas kylmästä :)
Jos on kylmä silloin sentään voi pukea enemmän vaatteita päällensä. Otappa vaatteita pois jos on liian kuuma, ei taida onnistua vilvoittelu silloin.
Muutoin olit oikeassa että sopeuduttava se on, no pakko kun ei muutakaan voi.
Montakohan vanhusta nytkin viedään sairaalaan nestehukan takia, mutta mitäs se meitä liikuttaa kun pääsemme ulos.- Meriläinen
En kitissyt kylmästä enkä lumesta viimekään talvena, koska arvasin tämän ajan vastaan tulevan.
Rakastan talven pimeyttä ja viileyttä.
Mulla on systeri joka tekee mulle villatakkeja, viimeksi teki niin ison bonchon että kun talvi tulee ja siihen kietoudun niin on lämmin olla :))
ja villasukkia riittää kun niitä tekee ystävät. - kylmä on kivaa
aloittaja edelleen: En ikinä ole valittanut kylmästä, enkä usko, että tulen koskaan valittamaankaan. Asiahan on niin, että jos on kylmä, pitää vain lisätä vaatetta: Mutta kun on kuuma, ei oikein nahkaakaan enää voi riisua
- Pirre*
Nittaminax kirjoitti:
Jos on kylmä silloin sentään voi pukea enemmän vaatteita päällensä. Otappa vaatteita pois jos on liian kuuma, ei taida onnistua vilvoittelu silloin.
Muutoin olit oikeassa että sopeuduttava se on, no pakko kun ei muutakaan voi.
Montakohan vanhusta nytkin viedään sairaalaan nestehukan takia, mutta mitäs se meitä liikuttaa kun pääsemme ulos.Vanhuksia ja sydänsairaita kuolee tavallista enemmän pitkien helteiden aikaan, se on tosi..
P.s. en halunnut kritisoida helteestä kärsiviä, kuhan sanoin ajattelematta sen enempää, näi kun asuu ok -talossa ei tule ajateltua kuinka kuumia kerrostaloasunnot voi olla.
Kuumaa on ollut täälläkin, ja varsinkin eilen oli aivan tukala ilmanala..ny onneksi jo viileämpää..
- äitemuori*
Ne puhaltimet ei niin kamalasti maksa, mäkin ostin jo keväällä 3 kpl. Siinä parinkympin/kpl. Viime vuonna ne loppui kaupoista.
Asun aika korkeella ja ikkunoihin viritin voipaperista verhojen haalistumisen takia ns. suojat. Tänne kun ei kukaan näe mitä ikkunoissa on. Siis voipaperia ylhäältä alas, teipillä puitteissa kiinni.
Sitten on makkarissa valoapäästämättömät verhot, myös tuuletin.
Foliojuttua (alemapa kerrottu) meinaan hankkia keittiön ikkunaan salusiiniksi.
Märkä pyyhe harteille ja jääpalapusseja. Täytyy olla kekseliäs, eikä noi helteet kauaa kestä.....povaan, että pari päivää. - Liika on liikaa
Kyllä helle on kamalaa jo tällä iällä. Luulis sen kaikkien ymmärtävän.
Mitatkaa vaikka verenpaineenne helteellä niin ymmärrätte kannattaako
kovin ponnistella?Ei kai sitä kukaan ala metsänraivuuhommiin helteellä, järki käteen ja ponnistelut on jätettävä varjoisille päiville.
Koneella naputtelu ei rasita, jos ei ole suuttuvaa tyyppiä, jonka verenpaine nousee eriävistä mielipiteistä ; ))).
Väistämätön paha, helle!
Silloin kun on.
Tällä hetkellä Espanjan kaupunkimme havaintopiste povaa päivän maksimiksi 26-astetta, yöllä 17.
On vielä siedettävää mutta sieltäkin on tultava aina pois ennen kesäkuun puoliväliä.
Sikäläisiä asteita sietää paremmin koska rannassa tuulee melkein aina. Nyt on melko tyyntä, 10km/h.
Ylimmässä kerroksessa voi pitää läpituuletuksen päällä läpi yön.
Täällä kullanmurut isukkien kannustamine, öisine moporalleineen pitävät huolen että ikkunat pysyvät kiinni.
Täällä on nyt 27,4 astetta ja iltapäivällä menee 3-kympin päälle.
Olen teipannut Al-foliot kiiltävä puoli ulospäin osaan etelän puolen ikkunoista.
Käytössä on reilun kokoinen puhallin.
Kärsimystä tämä on noista huolimatta.- lejanna
Inhoan kuumuutta. Se saa minut pahoinvoivaksi.
Mikään puhallin ei viilennä, pukkaa vain ilmavirtaa, jonka tyhmempi kuvittelee viilennykseksi.
Hyvähän meidänkin on asua isoa taloamme, laskea markiisit alas haluttaessa, avata iso, kylmää sisältävä keskushuoneemme. Eri asia on vaikkapa postimerkin kokoisessa yksiössä asuvat vanhukset, joissa ei ole edes parveketta.
Siinä on vitsit vähissä,ja nitron tarve maksimissaan.
Sopisi sovussa lopettaa helteen ihannointi.
.Mitä tarkoitat ...sopisi sovussa lopettaa helteen ihannointi?
Tämäkin ketju olisi jäänyt lyhyeksi jos kaikki helteen inhoajat olisivat joo joo...telleet keskenään. Sitä päitsi sovussa sopiminen ei taida onnistua millään elämän osa-alueilla eikä missään maailman kolkassa olipa kyse vaikka kuten tässä helteistä ; )- Näin se menee-
korpikirjailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat ...sopisi sovussa lopettaa helteen ihannointi?
Tämäkin ketju olisi jäänyt lyhyeksi jos kaikki helteen inhoajat olisivat joo joo...telleet keskenään. Sitä päitsi sovussa sopiminen ei taida onnistua millään elämän osa-alueilla eikä missään maailman kolkassa olipa kyse vaikka kuten tässä helteistä ; )Kyllä yksiössäkin pystyy asumaan ihan yhtä hyvin kuin muissakin asunnoissa.
Lämpötila nousee 28 -29 asteeseen mutta niinhän se on ulkonakin ja jokapaikassa silloin. Verhot kiinni ja se parvekkeen ovi myös kiinni.
Läpiveto helteellä ei ole sen kummempi kuin tuuletin pienessä asunnossa.
Ilmaa voi nykyään viilentää laitteilla kun ostaa sellaisen jos ei muuten kestä. Mikä on kylmää sisältävä keskushuone?
Jäähdytystä sisältävä ilmastointi?
Jos tarkoitat koneellisesti jäähdytettyä kylmätilaa niin silloin lauhduttimen täytyy olla jossain asuintilojen ulkopuolella.
Muuten lauhduttimen lämpö tulee sisälle lisättynä hyötysuhdekertoimella.- lejanna
laiska-lasse kirjoitti:
Mikä on kylmää sisältävä keskushuone?
Jäähdytystä sisältävä ilmastointi?
Jos tarkoitat koneellisesti jäähdytettyä kylmätilaa niin silloin lauhduttimen täytyy olla jossain asuintilojen ulkopuolella.
Muuten lauhduttimen lämpö tulee sisälle lisättynä hyötysuhdekertoimella.Se on vain sellainen, talomme kai isoin huone, jonne ei aurinko paista, ei kuu kumoita. Hih!!
Ei ole lauhduttimia, saati laihduttamia. :))
. - lejanna
korpikirjailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat ...sopisi sovussa lopettaa helteen ihannointi?
Tämäkin ketju olisi jäänyt lyhyeksi jos kaikki helteen inhoajat olisivat joo joo...telleet keskenään. Sitä päitsi sovussa sopiminen ei taida onnistua millään elämän osa-alueilla eikä missään maailman kolkassa olipa kyse vaikka kuten tässä helteistä ; )Korppikselle.
Toki helteistä saa nauttia, joka niin haluaa, mutta turha sitä on kaikille suomalaisille toitottaa. Moni meistä ei tykkää, vaan inhoa lykkää.
Sydänkohtaukset lisääntyvät kriittisesti helteitten aikana.
Ajattelen muitakin, kuin itseäni.
Ollaan sopuleita.
. lejanna kirjoitti:
Se on vain sellainen, talomme kai isoin huone, jonne ei aurinko paista, ei kuu kumoita. Hih!!
Ei ole lauhduttimia, saati laihduttamia. :))
.Kuulehan sanansäilä.
Se on laihdutin = laihduttimia.
Muuten alat kohta oppia monimutkaisen, kaikkia raivostuttavan, sanailun.
H.- lejanna
hunksz kirjoitti:
Kuulehan sanansäilä.
Se on laihdutin = laihduttimia.
Muuten alat kohta oppia monimutkaisen, kaikkia raivostuttavan, sanailun.
H.Älä räkätä, rätsä. :))
. lejanna kirjoitti:
Älä räkätä, rätsä. :))
.Se on kyllä räksä...Turdus pilaris
Noh, taisit kuitenkin tehdä rakkaudentunnustuksesi ihan tahallasi.
Minä muistan sen, kohta on taas aika suihkun...ja liukkaan saippuan.
H.hunksz kirjoitti:
Se on kyllä räksä...Turdus pilaris
H.Joku voisi kyllä tehdä HUNKSZ: ista rakkausaloituksen.
Minä en sitä voi itse tehdä kun se mensi kuiteski irvailuksi.
Saattaa se mennä kyllä muutenkin, mutta ainahan sinne voi pikkuisen liruttaa lirkkuakin. :)
H.
Ps. Vakiorakastajani älkööt vaivautuko, riittää että minä saan nauttia herjoista.- sika se on
hunksz kirjoitti:
Se on kyllä räksä...Turdus pilaris
H.Ajattelitko runkata suihkussa saippuan kanssa kun joku sinua palstalla puhutteli?
- huh huh
lejanna kirjoitti:
Korppikselle.
Toki helteistä saa nauttia, joka niin haluaa, mutta turha sitä on kaikille suomalaisille toitottaa. Moni meistä ei tykkää, vaan inhoa lykkää.
Ollaan sopuleita.
.On hölmösti sanottu tämä.
Toiset tykkää helteestä, toiset ei.
Ei se ole mikään syy suukapuloida jotakuta ihmistä joka ei siitä pidä?
Teillä kummallakin on oikeus sanoa mielipiteenne,ilman että toine tulee päälle kuin yleinen syyttäjä. - lejanna
huh huh kirjoitti:
On hölmösti sanottu tämä.
Toiset tykkää helteestä, toiset ei.
Ei se ole mikään syy suukapuloida jotakuta ihmistä joka ei siitä pidä?
Teillä kummallakin on oikeus sanoa mielipiteenne,ilman että toine tulee päälle kuin yleinen syyttäjä.Totta kai, kaikilla täällä on puheoikeus, mitä ihmettä tarkoitat?
Minullakin lienee siis oikeus lausua, etten helteestä pidä, vai mitä?
Itse ajattelin isääni, joka aikoinaan asusti pienen pientä yksiötä, etelään ikkuna. Helteellä oli kämppä kuin pätsi. Isäni, sydäntautinen, ei voinut ollenkaan hyvin.
Miksi minun siis pitäisi hekumoida helteestä??
. - huh huh
lejanna kirjoitti:
Totta kai, kaikilla täällä on puheoikeus, mitä ihmettä tarkoitat?
Minullakin lienee siis oikeus lausua, etten helteestä pidä, vai mitä?
Itse ajattelin isääni, joka aikoinaan asusti pienen pientä yksiötä, etelään ikkuna. Helteellä oli kämppä kuin pätsi. Isäni, sydäntautinen, ei voinut ollenkaan hyvin.
Miksi minun siis pitäisi hekumoida helteestä??
.Ei tarvitse, ei tarvitse pitääkään.
Mutta et voi sanoa että muiden on lopetettava helteen ihannointi.
On ihmisiä jotka rakastavat hellettä.
Minäkin.
Minulla on oikeus sanoa, ihana helle. - Pöh.........
sika se on kirjoitti:
Ajattelitko runkata suihkussa saippuan kanssa kun joku sinua palstalla puhutteli?
Siitä vois leikata. Suihkuaika 30 sekuntia per henkilö.
sika se on kirjoitti:
Ajattelitko runkata suihkussa saippuan kanssa kun joku sinua palstalla puhutteli?
Tuskinpa minä kädellä vetelen muita kuin kainaloita ja muuta karvoitusta.
Hellästi niitäkin etteivät ihan kaikkia irtoa.
Karvat siis.
Minä luen myös vanhoja kirjoja saadakseni muistot esiin.
Mutta kuten vanhat geometria-kirjat, eivät ne heti saa piirtelemään.
H- lejanna
huh huh kirjoitti:
Ei tarvitse, ei tarvitse pitääkään.
Mutta et voi sanoa että muiden on lopetettava helteen ihannointi.
On ihmisiä jotka rakastavat hellettä.
Minäkin.
Minulla on oikeus sanoa, ihana helle.Jo maar, helkkarei. Rakasta hellettä ihan täysillä!!
Kaikki eivät ole niin terveitä, että sitä tekisivät, anna heillekin oikeutuksensa.
. - Jaa vai niin.
hunksz kirjoitti:
Tuskinpa minä kädellä vetelen muita kuin kainaloita ja muuta karvoitusta.
Hellästi niitäkin etteivät ihan kaikkia irtoa.
Karvat siis.
Minä luen myös vanhoja kirjoja saadakseni muistot esiin.
Mutta kuten vanhat geometria-kirjat, eivät ne heti saa piirtelemään.
HSuihkussako luet geometriaa?
No hyvä, pakkohan sitä jossain on lukea. Jos haluaa oppia uutta!
Voihan sitä piirrellä kosteisiin seiniin...........! - huh huh
lejanna kirjoitti:
Jo maar, helkkarei. Rakasta hellettä ihan täysillä!!
Kaikki eivät ole niin terveitä, että sitä tekisivät, anna heillekin oikeutuksensa.
.Sitä olen tässä koittanut sinulle selittää, sinulla on oikeus, muillakin on oikeus.
Kummallakin tasapuolisesti.
Et tiedä minun terveydestäni, älä siis olettele.
En ole missään vaiheessa sanonut sinulle ettet saa vihata hellettä, olen sanonut, älä koita tukkia kenenkään suuta. - lejanna
huh huh kirjoitti:
Sitä olen tässä koittanut sinulle selittää, sinulla on oikeus, muillakin on oikeus.
Kummallakin tasapuolisesti.
Et tiedä minun terveydestäni, älä siis olettele.
En ole missään vaiheessa sanonut sinulle ettet saa vihata hellettä, olen sanonut, älä koita tukkia kenenkään suuta.Ollaan kavereita.
Minä taas käsitin, että sinä suljet minun suuni.
Niin on ihmisen käsityskyky vaillinaista.
Mene sinä paisteeseen päivän ja loisteeseen, minä menen kellariin. :))
Ollaan sovussa, kuin pienet sopulilapset pesässään. :))
Vedän luukun pääni päällä kiinni, ja jään pimeään ja viileään.
Huuda muutaman tunnin päästä, jotta herään horroksestani.
. - huh huh
lejanna kirjoitti:
Ollaan kavereita.
Minä taas käsitin, että sinä suljet minun suuni.
Niin on ihmisen käsityskyky vaillinaista.
Mene sinä paisteeseen päivän ja loisteeseen, minä menen kellariin. :))
Ollaan sovussa, kuin pienet sopulilapset pesässään. :))
Vedän luukun pääni päällä kiinni, ja jään pimeään ja viileään.
Huuda muutaman tunnin päästä, jotta herään horroksestani.
.Näin ollaan, kaikki kestävät asioita erillä lailla.
Sinulle jäitä ja viileään, minulle jäitä ja terassi.
Hyvä sinä lejanna kirjoitti:
Korppikselle.
Ollaan sopuleita.
.Iltapäivää!
Leijana ja hu huh...pistitte kuumat kehiin ; ))) No, kävin sillä aikaa niemellä, siellä oli vilpoista, pojat lähtivät ongelle läheiseen kaislikkoon.
Minä ajattelen pääsääntöisesti jo itseäni ja läheisiäni. Käyttäydyn omien tuntemusteni mukaan. En mieti naapurin kestokykyä helteellä. Miksi kantaisin maailman suruja, miksi murehtisin muiden elämää. Läheiseni rakastavat lämpöä.
Naapurin muori tuossa viereisessä yksiössä oli vihainen kuin ampiainen. En kysynyt tykkääkö vai inhooko helteitä ; ))- lejanna
korppis kirjoitti:
Iltapäivää!
Leijana ja hu huh...pistitte kuumat kehiin ; ))) No, kävin sillä aikaa niemellä, siellä oli vilpoista, pojat lähtivät ongelle läheiseen kaislikkoon.
Minä ajattelen pääsääntöisesti jo itseäni ja läheisiäni. Käyttäydyn omien tuntemusteni mukaan. En mieti naapurin kestokykyä helteellä. Miksi kantaisin maailman suruja, miksi murehtisin muiden elämää. Läheiseni rakastavat lämpöä.
Naapurin muori tuossa viereisessä yksiössä oli vihainen kuin ampiainen. En kysynyt tykkääkö vai inhooko helteitä ; ))Sinulla on maanpäällinen paratiisi, varsinkin helteellä. Saat halutessasi puljahtaa vilpoiseen järveen. Vain palmut puuttuu, jos puuttuu. :))
En minäkään jaksa koko maailman taakkaa harteillani kantaa, omissakin asioissa on tarpeeksi.
Isäni vain aikoinaan asui pienessä asunnossaan, johon aurinko paahtoi kuumalla, ja kämppä oli kuin sauna.
Isäni, astmainen, sydänvikainen, henkilaita, ei voinut ollenkaan hyvin.
Pieniä ovat silakat joululakoiksi, ja lyhyitä lienevät kovat helteet. Hyvin täällä voidaan, jopa mainiosti. :))
.
Ei suututa vaikka en helteestä pidäkään.
Aina löytyy keinoja itsensä viilentämiseen, nautin jokaisesta elämäni päivästä, oli hellettä tai pakkasta.
Kellarissa muuten onkin tosi viileää.
Eikä tänään ole yhtään niin kuuma kuin eilen, jolloin oli yli 33 astetta varjossa, nyt mittari näyttää vain vajaa 29.
Taidan mennä takaisin pihakeinuun lukemaan hyvää kirjaa.- Meillä sopivaa!
En mä mitenkään leuhki, mutta meillä sisälämpötila on 22 astetta. Pitää laittaa jotain päälle, kun tulee ulkoa sisälle. Ilmalämpöpumppu on tehokas jäähdytyskäytössä. Kerrostaloon voi hommata siirrettävän jäähdytyslaitteen. Lämmin ilma johdetaan letkun kautta ulos vaan.
- pelekääkkönääpolliis
Ookko nää ulukona aina alasti??
- Meillä sopivaa!
pelekääkkönääpolliis kirjoitti:
Ookko nää ulukona aina alasti??
No uimapuvussa kuljeskelen helteessä. Kun tulee kymmenen astetta viileämpään tilaan ja on vähän ilman virtaustakin, niin viluiseksi vetää, ainakin alkuun.
- kiipijäkkönäätoloppa
Meillä sopivaa! kirjoitti:
No uimapuvussa kuljeskelen helteessä. Kun tulee kymmenen astetta viileämpään tilaan ja on vähän ilman virtaustakin, niin viluiseksi vetää, ainakin alkuun.
Jeps, vilu kappasee.
- henrjii
Meikämanille sopii helle, olen jotenkin pirteämpi, ja lihakset toimii paremmin kun arska paistaa.
mua saa helle helliä, mut osaan asettua aloittajan asemaan.
mua ottaa päähän talvella yhdistelmä, aurinko lumihanki ja pakkanen.
ja tosiaankin kaikkien hehkutus kuinka on ihanaa, kun aurinko paistaa.
mut tappaa se hiton loimotus lumihangesta, yääks!!- Konsteja on monia
Mulla oli kerrostaloasunto just aurinkoisella sivustolla kerrostaloa 37 vuotta. Hellettä oli, mutta kun käyttää keinoja, ihan hyvin siellä selvisi. Vaikka äidillä oli paha sydänvika, hänkin pärjäsi.
Ostin nimittäin sellaisia kattoon ripustettavia tuulettimia useita. Yksi oli valaisntuuletin, ja muut ripustin lankaan, eli lanka oli pingotettu läpi huoneen, ja siihen sopiviin kohtiin ripustin noita tuulettimia.
Äiti istui isomman tuulettimen alla, ja nautti, että tässä on hyvä ja vilpoinen olla. Mitä väliä sillä on, mikä on ilman lämpötilä, kun joku tuolla ketjussa väitti, ettei ne tuulettimet ilmaa jäähdytä. Niin mitä meriktystä sillä on, jos olotila on helpompi ja viileämmän oloinen?
Ja tosiaan, voi ottaa ja mennä siinne kellariiin. Ottaa sen lukemisen mukaan ja istuskelee siellä kellarissa. Meidän talossa oli isot kellaritilat. Vein kankaat ja ompelukoneen sinne, ja helteillä töiden jälkeen menin sinne ompelemaan.
Tietenkin pientä vaivaa siitnä, kantaa se ompelukone sinne (joku nyt väittää, ettie voi, kun se on jalalla poljettava eikä tiedä, että käytettyjä sähkökoneita saa lähes ilmaiseksi, senkuin käy hakemassa, voi saada 20-40 eurollakin ellei halua sitä poljettavaa konettaa viedä kellariin) - luonnon kiertokulkua
Ehkäpä se on tarkoituskin, että helteellä osa porukasta kuolee.
Jääpähän vähemmän eripuraa ja - aurinko saa helliä edelleen.... Kävimme papan kanssa iltalenkillä kävelimme ja ihailimme kaunista joenrantaamme. Kaunista siltä osin mikä ei ollut juoppojen valloittamaa. Kun katsoi joelle eikä laskenut katsettaan rantakiviin oli luonto kaunista.
Kun laski katseensa rannan kiviin siellä veden rajassa lojui mäyräkoirien nahkoja, jokeen heitettyjä viinapulloja, grillituotteiden päällyspapereita ja ruohikolla lojotti levinneitä helteen hellijöitä.
Ei sovi helteet suomalaisille nyt sen näin pitkästä aikaan. Kun on asustellut tuolla omalla tontilla korven kätköissä on todellisuus hämärtynyt.
Katseemme keräämiä sattumia.
Pariskunta yritti lähteä pyörillä kotiin vaan onneksi eivät päässeet polkimille. Nuori tyttö huuteli räävejä kaljapullo kädessä toisille nuorille.
Mies kusi rantaveteen.
Vastaankävelevän sekalaisen seurakunnan silmät olivat kummasti lurpollaan ja askel katkonaista.
Kauniit uudet puistonpenkit olivat epäsiistejä tai niillä oli varaus väsyneimmille helteen hellijöille.
Maanantaina kylmenee ja helteen hellimien krapula voi hellittää.- lejanna
Woi Jersus, kun tuo pappasi minua huvittaa. :))
Olen sänkyillyt tämän päivän, ihan lekurin antaman resähdin käskystä.
Jatkan harjoituksia, on niin oivaa passauttaa itseään.
Ollaan myö p.., ei kun kakkasikoja, täällähän on kaikki kirosanailut kiellettyjä.
Ei mahdu maailmaani, että kaikki kaunis turmellaan.
Suuri suru on nuorison pussikalja. Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa. :/
Ei taida sadan vuoden päästä laskettu elinikä olla tämänpäiväistä pidempi.
Ihra kertyy ja viina virtaa.
.
- meeriamanda
Viimevuonna ilmastointi uusittiin ja on eri nopeuksia ilmankiertoon. Haittana on et surisee häiriysevästi, esim. telkku pitäisi olla isommalla, ja ei voi taas myöhemmällä pitää päällä tuon surinan takia.
En minä valita , kuinka monelle on odotettua tuo paahde, nuorille vallankin. Sälekaihtimet kiinni, ja ikkunoita auki, suihkussa voi käydä hetkellisesti useimman kerran päivässä. Kotosalla, liki alastomana, ja tuulettimeen ei voi budjetti kaatua!
Vasta illemmalla kauppareisut, tai heti aamuaikaisin, pakko ei ole mennä mihinkään.
Mikään ei ole enää kuin entivanhaan, nuoret toimittajat kirjoittavat nykysuomea, ja siihen on totuttava. Miksi pitäisikään olla?
Ei kalkkeennuta, mennään mukana :))- Ei haittaa mekastus
Minulla mekkaloi toinen korva, pauhaa kuin Niangaran koski. Mutta ei se mua haittaa. Eikö nuo tuulettimienkaan hyrinät, ja jyrinät haittaa mitenkään. Ja televisioihin mulla on ne kuulokkeet, ei haittaa toisia, vaikka kuinka suurella pidän. Kuulokkeita mulla on sekä langallisia että langattomat.
Oikoluin juuri nuorehkon toimittajan tekstin, joka julkaistaan ensi viikolla. Korjasin lauseita sillä aiheen kohde on historiaa ja mielestäni nykykielen heitot olivat aiheessa yhdistettynä yliampuvia.
Ei kalkkeuduta, mutta kehitytään omien kykyjemme mukaan ; )
Katsotaan toimiiko sensuuri
Kun lumeen kusee niin jälki jää.
Vittumaisia helteitä seuraa paska sää.
Toisen huoli toisen mieli
kun ei syty luovan kieli.Yöllisestä ketjusta jäi omassa puupäässäni riimityslastujen vuolu päälle ; )
Loppui helle korven kansan
halla hellii omiansa
vettä sataa, ulvoo tuuli
rukoilunne luoja kuuli
Korvessa 7 C ei ole juurikaan asiaa ulos.- tii-na-...
rakastan hellettä ja täällä on vielä onneks lämmintä ehkä ei enää kolmeekymmentä mutta kumminkin kakskytviis se on kans hyvä systeemi kun pitää ikkunat ja ovet auki öisin niin huoneet viilenee aikas reippaastikkin ja onhan nykyään mahdollisuus laittaa kaikenmaailman viilentimiä kesää varten varsinkin varakkaitten vanhusten jotka kärsii sydäntaudeista toki mullakin on on kuuma ja välillä hiki melkeinpä koko ajan mutta mitä sit tätä kestää niin vähän aikaa =)))))
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2691637Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle371512- 961316
- 181300
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan61217Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?101037Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86950Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.66925T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43901- 32890