Rahtari VS Trukkikuski

mikä mättää?

Itse työskentelen trukkikuskina eräässä suhteellisen suuressa logisiikka-alan firmassa, ja pidän itseäni ainakin "rahtareilta" saamani asiakaspalautteen" puolesta suhteellisen hyvänänä trukarina, mutta silti kiinnostaisi tietää, että mitä ominaisuuksia te "rahtarit" meissä "trukareissa" eniten arvostatte?

Eli mitä te rahtarit siis odotatte trukkikuskeilta?

28

4947

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • klitta

      vittuilua

    • kuskin renttu.......

      Usein kuski joutuu joustamaan ja venymään tauoistaan ja päällimmäisenä on työnsuorittaminen mielessä kun keikalla ollaan eli kun auto tulee lastaamaan niin ruvetaan hommiin eikä karata piiloon ja murahdella vittumaisesti, että tullaan ku keretään, nykyisin kun ei puoltaa päivää pysty purkuja ja lastauksia odotteleen kun on nämä työ/ajo/lepoaika asetukset.

      Eli ominaisuus mitö itse kuljettajana arvostan on toisen ihmisen huomiooon ottaminen ja joustava asiakaspalvelu asenne yhteisen hyvän eteen, näin itse toimin, mutta valitettavasti ei läheskään aina saa vastakaikua.

      • trukkikuski2

        Ymmärrän kyllä että kiire olis rahtareilla mutta kun jokainen ei voi olla se ensommäinen jota palvellaan. Jokainen vuorollaan.


      • nettikolvi

        Totta. Mutta sen takia en tee töitä muulla kuin tuntipalkalla. Ja asiakkaalle kerron että jos homma venyy niin yli tunnin kestävästä purusta/ lastauksesta otan kuittauksen. Jääkaapissa on hyvä olla ruokaa koska usein olen joutunut yöpymään firman pihalla.
        Kiire ei ole kuin juitsareilla. Eikä tietty isäntäkään tykkää että auto alkaa jo iltapäivästä taukoilemaan. Sen takia huolitsijoiden kuuluisikin hyvittää isännälle osa veloittamistaan ylitunneista. Moniko näin tekee?


    • Jakeluautokuski

      Molemminpuolisella positiivisella asenteella työt hoituu mukavasti.

      Itse huomaan että aikataulu painaa niskassa aika usein kun menen lastaamaan tai purkamaan kuormaa. Joten jos hommat käynnistyy suht. pian saapumisen jälkeen ja sujuu jouhevasti niin olen tyytyväinen. Ja lastaus ja purkupaikkoja on yleensä paljon joten työpäivät venyy monesti juuri kuormatessa ja ajamalla ei oikein voi ottaa aikaa kiinni.
      Toisinaan kuorman purkuun saa jopa kaksi trukkikuskia samaan aikaan mikä tuntuu jo aivan luxukselta. Tosin vaikka monesti töissä kiirettä onkin niin silti ei kannata hätiköidä koska kiireellä hosuessa helposti sattuu vahinkoja tai tulee kehnoja kuormia. Jos lastataan kiinni sidottavia tavaroita niin kannattaa vähän katsella myös kuormansidontapisteitä ettei tavarat peitä niitä.

    • --------kiitän------

      No sen ainakin huomannut muuatmassa paikassa että vaikka tilaa on paljon ja autoja käy harvassa niin lavat kannetaan hallin toiseenpäähän. Samaan paikkaan kun menee seuraavan kerran niin on eri trukkikuski joka tyhjentää auton, jotta se pääsee lähtemään. Tämän jälkeen se alkaa ajelemaan niitä kamoja sinne hallin toiseen päähän.

      Eli pientä pelisilmää, jokapaikassa ei homma tietenkään onnistu jos on vähän tilaa tai autoja jonoksi asti.

      Ja vaikka autoja olisi jono pihalla niin 3-4 viimeistä lavaa ottaa siihen laiturille niin kerkiää ne siitä siirtämään samalla kun vehje vaihtuu lipan alta.

    • ghjyuilllyu

      Kahvit auttaa.

    • onneton autokuski

      Kuten joku jo tohon laittoikin, niin tavarat mieluummin nostetaan ensin pois kyydistä ja ajetaan vasta auton lähdettyä paikoilleen, jos ne pitää viedä kauemmas.

      Kun trukkikuskin kahvi-, ruoka- tms. tauko iskee päälle, voisi hoitaa ensin loppuun sen auton, joka on työn alla ja pitää taukonsa sillä välin, kun auto vaihtuu purku-/lastauspaikalla. Tosi monessa paikassa näin ei ole.

      Mikä helvetin pakko monissa paikoissa on koko saakelin lähettämö-/vastaanottohenkilökunnan mennä tauolle samanaikaisesti? Vaikka henkilökuntaa riittäisi kymmenen auton samanaikaiseen hoitamiseen ja pihassa on vain kaksi, ei tauon aikana hoideta sitten yhtään ja tauon jälkeen tarvitaankin koko kapasiteettia. Kun taukoja hiukan porrastettaisiin, vältettäisiin ruuhkia.

      Tietysti trukkikuskin ajotaito on myös ihan oleellinen juttu. Varsinkin kylkilastauksissa osaavat trukkikuskit erottuvat. Kun autonkuljettaja pyytää tavarat kiinni etuseinään, toisiin tavaroihin tms., niin se myös tarkoittaa KIINNI! Puolet trukkikuskeista tuntuu kuvittelevan puolen metrin toleranssin riittävän. Autoon pitäisi yleensä saada mahtumaan muutakin tavaraa, tavarat täytyy saada sidottua ja tuettua asianmukaisesti jne. Autonkuljettaja vastaa kuormasta, joten se kuorma sitten tehdään myös niin kuin autonkuljettaja sanoo eikä vaan vähän sinne päin.

      Välillä ihmetyttää, kun itse pystyy paljon parempaan suoritukseen, vaikka toinen ajaa ihan ammatikseen trukkia. Tänään viimeksi pyysin, että saan itse ajaa trukkia, kun yksinkertainen koukkaaminen oli trukkikuskille ylivoimainen tehtävä (reilun 7 metrin pituinen kapea puulaatikko sisään tyhjään perävaunuun, kun kylkiovet on 6,5 metrin matkalta auki).

      Nykyään vaan monessa firmassa eivät anna autonkuljettajan itse ajaa trukkia. Toisissa paikoissa taas on sitten pakko ajaa itse, vaikka on ihan outo kone ja ei ole edes ketään paikalla neuvomassa. Kyllä on monet kerrat pimeässä etsitty, että missähän se päävirtakytkin luuraa, miten toimii suunnanvaihto, mistä käsijarru vapautetaan ja mistä työvalot syttyy. Sitten vielä kokeilemalla tutkitaan mitä mistäkin vivusta tapahtuu ja ei kun hommiin. Tällä tyylillä on tullut ensimmäistä kertaa ajettua mm. linkkukonetta, pihtitrukkia ja työntömastotrukkia. Puhumattakaan kuinka montaa erilaista tavallista vastapainotrukkia on tullut pyöriteltyä. Välillä meinaa jo olla vipujen kanssa sekaisin, kun ovat eri järjestyksessä.

      Esim. Linden trukeissa erikoisuutena on kaksi kaasupoljinta. Oikealla jalalla kaasu eteen ja vasemmalla kaasu taakse (eli siinä paikassa, jossa polttomoottorikoneissa yleensä on kytkin-jarru). Monessa Linden trukissa on nelisuuntaiset vivut, joissa nosto oikealle, lasku vasemmalle, kallistus eteen-taakse. No hyppääpä seuraavassa paikassa Nissanin nelisuuntaisella vivulla varustettuun trukkiin, jossa nosto on taakse, lasku eteen, kallistus taaksepäin vasemmalle ja kallistus eteenpäin oikealle.

      Mikähän trukkimerkki se olikaan, jossa suunnanvaihto on kaasupolkimessa. Poljinta toisesta reunasta painamalla trukki menee eteen ja toisesta reunasta taakse. Muutamankin vuoden kappaletavarahommia tehnyt on törmännyt jo vaikka mihin tällaisiin. Jostain syystä meinaa välillä hiukan kummastuttaa, kun vain sitä yhtä trukkia työkseen ajavalle on ylivoimainen tehtävä saada tavarat kyytiin pyydetyllä tavalla, kun tietää, että itse pystyisi laittamaan ne ihan helposti, jos vaan saisi itse ajaa sitä trukkia.

      • custo rulli

        Kyllähän ne ajattais trukkejaan kuskeilla jos viitsii ajaa. Mä en koskaan osaa. Ja vaan yhden kerran jäi purkamatta samana päivänä. Ja mua kiellettiin koskaan tulemasta firmaan uudestaan. Isännänki mielestä mun syy.
        Aina kannattaa ottaa selvää kans oletko vakuutettu asiakkaan puolesta. Nääs tuskin olet. Eikä taida vahingon sattuessa autonkaan vakuutus kattaa sellaista että ajat vieraan yhtiön trukkia. Pahimmassa tapauksessa sanotaan että mitäs menit toisten vehkeitä ronkkimaan. Maksa itse vahingot..


      • Hysteri

        Hyster.


      • v76
        custo rulli kirjoitti:

        Kyllähän ne ajattais trukkejaan kuskeilla jos viitsii ajaa. Mä en koskaan osaa. Ja vaan yhden kerran jäi purkamatta samana päivänä. Ja mua kiellettiin koskaan tulemasta firmaan uudestaan. Isännänki mielestä mun syy.
        Aina kannattaa ottaa selvää kans oletko vakuutettu asiakkaan puolesta. Nääs tuskin olet. Eikä taida vahingon sattuessa autonkaan vakuutus kattaa sellaista että ajat vieraan yhtiön trukkia. Pahimmassa tapauksessa sanotaan että mitäs menit toisten vehkeitä ronkkimaan. Maksa itse vahingot..

        Laki vaatii trukin kuljettajalle kirjallisen ajoluvan. Direktiivikortti ei riitä, se auttaa siihen kirjallisen luvan saantiin. Kun sinulla on tämä trukin omistajan lupa, on myös vastuukysymykset selvät.


    • hyvät jussit

      Näistä trukeista tosiaan toi Linden on jonkun sadistin suunnittelema:D No kai se jonkun käteen sopii ja jos sitä tietty ajais päivittäin niin kai siihen pääsis sisälle, mutta yleensä yritän kiertää sen kaukaa jos ei ihan pakottavaa tarvetta ole.
      Alkuperäiseen kysymykseen:
      Varmaan samoja asioita odotan kun ihan missä vaan yrityksessä jossa joutuu jostain syystä asioimaan, siis muissakin asioissa.. Asiallista käyttäytimistä puolin ja toisin. Näitä tulee välillä: oliko sun pakko tulla just 5 minuuttia ennen kahvitaukoa.. suht vittumaiseen sävyyn.. Mulla nyt ei satu olemaan kaikkien firmojen kahvitaukoja mun kalenterissa:D Tietty tuo josta joku jo kirjoittikin, että kun joutuu kädestä pitäen neuvomaan miten ne lavat laitetaan kyytiin taikka jotain vastaavaa välillä hiukan kiristelee, mutta pitäis meidän sekin ymmärtää, että jostain se on alotettava ei sitä muuten opi..
      Varsinkin näin kesä aikaan riittä noita opettelijoita, mutta eiköhän se siitä kunhan ei hajota laitteita.
      Ongelmahan tässä on se, että aikataulut on vedetty liika kireelle ei täällä muuten tarvis stressata jostain minuuteista..

    • irtoperä

      Asiallinen käytös kaiken a j o. Näissä irtoperähommissa ainakain näkee ihan liikaa on ilmeisesti työhönsä täysin kypsyneitä kuskeja jotka ajaa lavat hullun raivolla sisään niin ettei meinaa itse ehtiä liinoja laitella paikalleen. Räikätkin laitan yleensä kiinni vasta pihalla niin että aukaisen kyljen, ellei trukkikuski erikseen sano että sido vaan sitä mukaan kun lavoja tulee, ja jos tilaa on . Samoin sahoilla voisivat vähän kertoa että minkäpitusia nippuja on tulossa ja mikä minnekkin kohtaan kärryä. Helpottaisi liinojen heittoa. Yleensä ovat vaan trukissaan ikkunat kiinni ja huitovat jotain epämääräistä. Samoin paperitehtailla, lakaiset kärryn, odottelet lastauksen alkua, yhtäkkiä tulee trukki ja alkaa ajaa täysillä rullia sisään, kysymättä/sanomatta kuskille yhtään mitään. Yritä nyt siinä sitten pysäyttää trukkikuskia ja vähän kysyä että monta ko rullaa minkä kokoista jne. Toki poikkeuksiakin onneksi on, esim. Versowood riihimäen sahan konekuski on erittäin asiallinen.

    • onneton autokuski

      Ai niin. Trukkikuskit jotka luette tätä: Kun puratte autoa kyljestä, se trukin masto kallistetaan eteenpäin ennen kuin piikit ajetaan tavaroiden alle! Lavan kylki kyllä kestää ajaa maston kiinni kylkeen, mutta alleajosuojat ja työkalulaatikot on heti vekeillä, kun masto taakse kallellaan täräytetään kylkeen. Lisäksi ne piikitkin menee paljon helpommin sinne lavan alle, kun masto on eteenpäin kallellaan.

      • vertti 271

        Hyvä trukkikuski ei aja mastoa kiinni auton lavan reunaan. Alumiinilaidat ovat arkoja ja varsinkin irtoperissä myös sen näköiset ettei pahemmin ole varottu. Sama juttu kun trukki ajaa laiturilta sisälle vaunuun. Usein melkoista rutinaa ja ryskettä ja laidat kaarella.
        Kävin hiljattain trukkikurssin direktiivitunteja varten. Silkkaa rahastusta. Läpi pääsivät kaikki vaikka taitoja ei osalla ollut sen vertaa että olisivat tienneet kumpaan suuntaan rattia kääntäisi. Ja sitä rattia veivattiin kaksin käsin eestaas ja paikallaan seisten. Yksi luuli että trukissa oli urakkanuppi ratissa esteenä ettei kurssi olisi liian helppo.
        Karkeasti arvioiden noin puolet trukkikortin haltijoista osaa hommansa. Mutta eipä nuo tunnu kaikki rahtaritkaan hommaansa hallitsevan.
        Hyvän trukkikuskin työtä on ilo katsella. Ja usein trukkikuski tietää rahtikuskia paremmin miten/ mistä kohdin kuorma sidotaan. Kannattaa kysyä jos on epävarma. Kun kaikki kuormat eivät ole lautanippuja. Eräässä kartonkifirmassa kuski ei saa mennä lavalle lainkaan lastauksen aikana. Sidot sitten pihalla miten parhaaksi näet. Hohhoijaa.
        Ja ensi talveksi taas tiedoksi: Firmojen pihojen sekä lastauslaitureiden edustojen hiekoitus ei todellakaan ole firmassa asioivan kuskin työtä. Mulle yksi pomo kertoi missä hiekkalaatikko sijaitsee kun itse pidin vaunujarrulla yhdistelmää mäessä aloillaan. Soitto juitsarille ja vot... hetken päästä sama bossi tuli niska punaisena hiekottamaan.


      • onneton autokuski
        vertti 271 kirjoitti:

        Hyvä trukkikuski ei aja mastoa kiinni auton lavan reunaan. Alumiinilaidat ovat arkoja ja varsinkin irtoperissä myös sen näköiset ettei pahemmin ole varottu. Sama juttu kun trukki ajaa laiturilta sisälle vaunuun. Usein melkoista rutinaa ja ryskettä ja laidat kaarella.
        Kävin hiljattain trukkikurssin direktiivitunteja varten. Silkkaa rahastusta. Läpi pääsivät kaikki vaikka taitoja ei osalla ollut sen vertaa että olisivat tienneet kumpaan suuntaan rattia kääntäisi. Ja sitä rattia veivattiin kaksin käsin eestaas ja paikallaan seisten. Yksi luuli että trukissa oli urakkanuppi ratissa esteenä ettei kurssi olisi liian helppo.
        Karkeasti arvioiden noin puolet trukkikortin haltijoista osaa hommansa. Mutta eipä nuo tunnu kaikki rahtaritkaan hommaansa hallitsevan.
        Hyvän trukkikuskin työtä on ilo katsella. Ja usein trukkikuski tietää rahtikuskia paremmin miten/ mistä kohdin kuorma sidotaan. Kannattaa kysyä jos on epävarma. Kun kaikki kuormat eivät ole lautanippuja. Eräässä kartonkifirmassa kuski ei saa mennä lavalle lainkaan lastauksen aikana. Sidot sitten pihalla miten parhaaksi näet. Hohhoijaa.
        Ja ensi talveksi taas tiedoksi: Firmojen pihojen sekä lastauslaitureiden edustojen hiekoitus ei todellakaan ole firmassa asioivan kuskin työtä. Mulle yksi pomo kertoi missä hiekkalaatikko sijaitsee kun itse pidin vaunujarrulla yhdistelmää mäessä aloillaan. Soitto juitsarille ja vot... hetken päästä sama bossi tuli niska punaisena hiekottamaan.

        Laidalliset vehkeet alkaa vaan oleen aikalailla vähemmistössä lastauspaikoilla. Verhokapelliin, kylkiaukeavaan kaappiin ja ovikapelliin voi ihan huoletta ajaa maston kiinni asti lavan kylkeen, kunhan vaan se masto on kallistettu eteenpäin. Jos masto on taaksepäin kallellaan, on alleajosuojat/työkalulaatikot usein mutkalla jo ennen kuin masto edes osuu lavan kylkeen.


      • jammu----
        onneton autokuski kirjoitti:

        Laidalliset vehkeet alkaa vaan oleen aikalailla vähemmistössä lastauspaikoilla. Verhokapelliin, kylkiaukeavaan kaappiin ja ovikapelliin voi ihan huoletta ajaa maston kiinni asti lavan kylkeen, kunhan vaan se masto on kallistettu eteenpäin. Jos masto on taaksepäin kallellaan, on alleajosuojat/työkalulaatikot usein mutkalla jo ennen kuin masto edes osuu lavan kylkeen.

        kallista mastoa eteen ja tömäytä vaunun laitaa vasten ja kaada kuorma lavalle.


    • rahtiuuno

      Positiivinen asenne riittää pääsääntöisesti! Ja asiakaspalvelu, niin molemmilla on paljon helpompaa.

    • heebeli ja taaki

      Tulee tehtyä niin trukki- kuin rahtihommiakin. monesti rahtarit (erityisesti pitkän matkan kaukokiito ja kiitolinja) ovat olleet omahyväisiä nulkkeja, jotka luulevat olevansa parempia ja viisaampia. Sitten kun sanoo et ajoin muuten tänään 8h45min ja pidemmän reissun kun sinä ympäri suomea, ja meillä tienaa kesämieskin melkein saman kuin sinä nyt 40v, ne painuu autoonsa mököttämään. Peruuttavat vielä aina ensimmäiseen laituriin minkä näkevät vaikka niitä on meilläkin 8 mahdollista, ja kylkimyyrypaikkoja 20,000 neliön edestä.
      Minen tajua miksi pitää olla semmonen ihme nyrppä rahtari, kyllä minuakin tänään hatutti ja rankasti, samoin eilen, mutta kun ottaa rennosti niin saa hyvää palvelua(yleensä). Kait niitä kiitoautojen kuskeja sit nyrppii aja FM volvosilla :)

      • h ja t

        Meillä on muuten purkuaika yleensä semmoset 7min kautta 24 lavaa, varastoon pinottuna, jos on tuttu ja asiallinen rahtari. Kyllä kuljetusyrittäjät on kiitelleet. Tietysti vähän riippuu tavarasta, varastosta ja purkajasta. Merikonttimiehet ei välillä ehdi edes laittaa piirtualepo asentoon.


    • juu9

      Tere,

      Ihan vaan semmosta mielessä että mitäköhän trukkikuskilta odotetaan työsuhteen aluksi? Itsehän puolustusvoimissa trukkikurssi suoritettu, ja leikitty niillä vehkeillä. Muuta kokemusta ei trukeista juuri ole.

      Hain tossa osa-aikaisia töitä opiskelujen ohelle ja ensviikolla ois työhaastattelu Kiitolinjalle.

      • konotti jullikka

        voi vittu mikä pelle


    • konotti jullikka

      kullin lutkuttamistä.

    • kivimies1

      konottijullikka tuletko kanssani lutkuttamaan kullia pirkanhoviin yleensä lutkutan DSV superkeisareiden kullia ja Blinkkimiehiltä joutuu palliakin nuolemaan

    • Trukari

      Itse olen ajanut tuota trukkia jo lähemmäksi 10v, ja ainakin suurin osa "asiakkaistani" on tyytyväisiä palveluuni...

      Omat "Trukkimiehen Teesit ovat:

      - Rahtari ei ole vihollinen vaan, vaan "asiakkaasi", ehkä jopa apurisi... ( ja parhaimmillaan ihan oikea ystäväsi)...

      - Älä ryskää/räiskää = "sataa sisään/sataa ulos" trukilla ei tuota muuta kuin vahinkoa purettavaan kalustoon/käyttämääsi koneeseen, ja omaan kroppaasi..

      - Älä v*ttuile = Jokaiselle meille sattuu varmastikin se "ekakerta", jolloin mikään ei mene niinkuin pitäisi (tämä pätee molemmin päin) = "rekka ei satu siltaan/ trukkikuski harjoittelee"....

      - Meillä molemmilla on aikataulut = runkovuorot ovat aina etusijalla, ja muut puretaan heti kun vain keritään. = sopivaan väliin sattuut "ylimääräinen" puretaan ehkä heti, mutta jos hommat menee v*tuiksi, niin silloin purku siirtyy XXX- ajankohtaan...

      - Jos peruutat siltaan XX, ja Trukkikuski pyytää sinua siirtymään siltaan XX, niin tämä ei ole v*ttuilua, vaan tällöin ko. siltaan on tulossa sellainen vuoro joka vaati
      ko. sillan/sillat....

      Tosin ko. tilanteessa trukkikuskin ei pidä "pallo punaisena" mennä haukkumaan rahtaria väärään siltaan ajamisesta...

      Ja jos terminaaliisi ilmestyy "eksyneen näköinen heppu", niin ensimmäisenä ei kannata käskeä ko. heppua painua vi**uun, vaan kysyä esim että "mistä tulet ja minne menet....

      Näillä "ohjeilla" olen mennyt jo lähemmäksi 10v, ja ainakaan toistaiseksi kukaan ei ole valittanut....

    • Varastoapina

      Ja vielä tohon missä joku sanoi, että ajetaan tavarat hallin toiseen päähän, niin monta kertaa näkee sitä, että rahtari ajaa siihen siltaan mikä on tyhjä, kysymättä mihin voisi ajaa ja näin ollen silloin ajetaan tavarat pidemmän matkan oikealle paikoille. Ja muutenkin, hoputtamalla ei takuulla lastia pureta tai lastata nopeammin. Mitä taukoihin tulee, ne voi olla työantajan määräämät. Aika monta kertaa rekkamiehet ajattelee, että kun ne itse ei joudu odottamaan, kukaan ei joudu odottamaan.. Huonoja molemmissa, sitä en väitä, varmasti monta huonoa asiaa tehnyt itsekin

    • puukenkä

      Kyllä hommat sujuu , kunhan muistetaan käyttäytyä. Itse ajan rekkaa ja kyllä päivän aika lailla pilaa jos on oikein töykeä kaveri vastaanottamassa tai lastaamassa..Sama pätee tietysti toisin päin. Jos ei ehdi heti jotain hommaa tekemään , niin olisi kiva saada siitä tieto. Sitten voi odotella rauhassa, muuten ei tiedä onko kukaan edes tulossa...

    • Keikkamies1

      Itse ajelin opintojen ohella yhdistelmää, bussia ja trukkiahommia lastaajana postilla, transpointilla ja keikkahommina pointilla yövaihtoja.
      Kyllä itse ainakin asiallista kohtelua olen yhdistelmän ratissa lastauspaikoilla saanut kun oma asenne on kunnossa samoin trukin puikoissa aina parhaani tein että rahtari saa kuorman kyytiinsä vikkelästi samoin jos ruuhkaa niin ei kiikuteta sitä tavaraa sinne hallin perälle vaan sivuun ja kun ruuhka hiljenee pihalla niin sitten järjestämistä.
      Ja kiinteistöhuolto on se joka hiekoittaa pihat ei trukkikuskit tai pihalla vierailevat rahtarit, yleensä näissä firmoissa on siten muutakin ongelmaa odotettavissa jos kiinteistönhuolto on retuperän wbk:n hommia..
      Kyllähän se asiakaspalvelu ja asiallinen käytös ihan missä tahansa hommassa toimii vaikka kuinka nyppii joku asia , niin se metsä vastaa kun sinne huutaa!!

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1847
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1727
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1333
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1141
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      839
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      795
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      777
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      759
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      745
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      727
    Aihe