onko lainmukaista etten saa päivärahaa...

m

Olen 18vuotias, juuri lukion päättötodistuksen saanut nuori. Yritin mennä muutama viikko takaperin työkkäriin ilmoittamaan itseni työnhakijaksi, ja hakemaan päivärahaa.

Olen siis lopettanut juuri lukion, mutta en kirjoittanut ylioppilaaksi. Minulla on siis lukion oppimäärä suoritettuna, ja päättötodistus otettu koulusta. Minut on poistettu koulun kirjoilta, jolloin en enää virallisesti ole opiskelija.

Työkkärissä kieltäydyttiin maksamasta minulle työttömyyspäivärahaa, koska he katsovat minun olevan yhä opiskelija niin kauan, kunnes saan ylioppilaskirjoitukset päätökseen.

Kävin hakemassa koulustani rehtorin allekirjoittaman todistuksen siitä, että minä en ole enää koulun kirjoilla opiskelijana. Tämä ei työkkärille kelvannut, eli rahaa ei tipu mistään, ennenkuin olen saanut yo-todistuksen, eli ensi syksynä.

Minulle myös ilmoitettiin, että jos muutan mieleni ja en kirjoitakkaan syksyllä, eli en hanki yo-todistusta, minulle voidaan maksaa päivärahaa. Haluan kuitenkin kirjoittaa ja saada ylioppilastodistuksen, koska sitä varten olen urhannut lukio-opintoihin kolme vuotta.

Mutta jos kuitenkin käy ilmi, että olen muuttanut mieltä ja kirjoitankin puuttuvan aineen, työkkärillä on oikeus periä minulta kaikki minulle siihen mennessä maksetut tuet takaisin.

Opinto-ohjaajani oli sitä mieltä että asia ei voi mennä näin, mutta koulun puolesta tähän ei kuuleman enää voida vaikuttaa, ellei todistus opiskelijana olemattomuudesta riitä.

Mitä minun pitäisi tehdä? Voiko tämä olla mahdollista? Koen olevani oikeutettu päivärahaan, koska en opiskele enää missään oppilaitoksessa.

4

297

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjhkjhl

Eikö lukioon juurikin mennä siksi, että sieltä kirjoitetaan ylioppilaaksi? Siis eihän ole olemassakaan sellaista lukiota, josta ei voi kirjoittaa yo:ksi, vaan ainoastaan suorittaa lukion?
      Eli teknisesti lukio ei ole päättynyt ennenkuin on kirjoittanut loppuun.

Opiskelijanksi määriteltynä ei ole työkkärin rahoja saatavalla ollenkaan. Koskee kaikkia, jotka vähänkin vivahtavat opiskelijan statuksen suuntaan. Vaikka yliopiston lukukausi loppuu jo keväällä ja uusia opintoja ei edes voi suorittaa ennen seuraavaa syyskuuta, ollaan sitä siitä huolimatta työkkärin kirjoilla kesätkin "päätoiminen opiskelija".

Jos todella olet lopettanut opinnot, etkä todellakaan aio enää lukiossa opiskellla, niin eroa ko. oppilaitoksesta ja toimita erotodistus työkkäriin.

Joka tapauksessa alle 25 vuuotias, jolla ei ole mitään ammattillista tutkintoa ja tulee eka kerran työkkärin kirjoille saa ensinnäkin 5kk odotusajan. Eli työkkärin kirjoilla pitää olla, mutta 5kk ei tule rahaa.

Lisäksi on paljon pakotteita mennä työharjoitteluun ja se vaivainen työmarkkinatuki, jonka joskus saisi maksuun, on tosi löyhässä kadota karenssiin.

Hae toimeentulotukea, sitä pitää sossun myöntää, vaikka vähän sen onkin, mutta joka tapauksessa sulle pitää sieltä tukea myöntää.

• 5

Hae toimeentulotukea.

• voi teitä nuoria...

whatabout kesätyöt?

• tyokkari

Hei!
      Kiitos kysymyksestäsi.

Työ- ja elinkeinotoimisto tutkii, ovatko opintosi todisteellisesti päättyneet. Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen.

Kannattaa lukea aiemmin kirjoittamani vastaus aiheeseen liittyvään kysymykseen seuraavasta linkistä:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9768734#comment-48832679

Lisätietoa kysymykseesi liittyen löydät myös osoitteesta:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9765585
      kohdasta: ”Olen nuori alle 25 -vuotias TE -toimistossa työnhakijana oleva, eikä minulla ole ammatillista koulutusta. Olenko oikeutettu työttömyysetuuteen? ”.

Terveisin Teppo työkkäristä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      84
      4531
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3115
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      3109
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2192
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      220
      1308
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1213
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1197
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      65
      1082
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1074
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      983
    Aihe