onko lainmukaista etten saa päivärahaa...

m

Olen 18vuotias, juuri lukion päättötodistuksen saanut nuori. Yritin mennä muutama viikko takaperin työkkäriin ilmoittamaan itseni työnhakijaksi, ja hakemaan päivärahaa.

Olen siis lopettanut juuri lukion, mutta en kirjoittanut ylioppilaaksi. Minulla on siis lukion oppimäärä suoritettuna, ja päättötodistus otettu koulusta. Minut on poistettu koulun kirjoilta, jolloin en enää virallisesti ole opiskelija.

Työkkärissä kieltäydyttiin maksamasta minulle työttömyyspäivärahaa, koska he katsovat minun olevan yhä opiskelija niin kauan, kunnes saan ylioppilaskirjoitukset päätökseen.

Kävin hakemassa koulustani rehtorin allekirjoittaman todistuksen siitä, että minä en ole enää koulun kirjoilla opiskelijana. Tämä ei työkkärille kelvannut, eli rahaa ei tipu mistään, ennenkuin olen saanut yo-todistuksen, eli ensi syksynä.

Minulle myös ilmoitettiin, että jos muutan mieleni ja en kirjoitakkaan syksyllä, eli en hanki yo-todistusta, minulle voidaan maksaa päivärahaa. Haluan kuitenkin kirjoittaa ja saada ylioppilastodistuksen, koska sitä varten olen urhannut lukio-opintoihin kolme vuotta.

Mutta jos kuitenkin käy ilmi, että olen muuttanut mieltä ja kirjoitankin puuttuvan aineen, työkkärillä on oikeus periä minulta kaikki minulle siihen mennessä maksetut tuet takaisin.

Opinto-ohjaajani oli sitä mieltä että asia ei voi mennä näin, mutta koulun puolesta tähän ei kuuleman enää voida vaikuttaa, ellei todistus opiskelijana olemattomuudesta riitä.

Mitä minun pitäisi tehdä? Voiko tämä olla mahdollista? Koen olevani oikeutettu päivärahaan, koska en opiskele enää missään oppilaitoksessa.

4

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjhkjhl

      Eikö lukioon juurikin mennä siksi, että sieltä kirjoitetaan ylioppilaaksi? Siis eihän ole olemassakaan sellaista lukiota, josta ei voi kirjoittaa yo:ksi, vaan ainoastaan suorittaa lukion?
      Eli teknisesti lukio ei ole päättynyt ennenkuin on kirjoittanut loppuun.

      Opiskelijanksi määriteltynä ei ole työkkärin rahoja saatavalla ollenkaan. Koskee kaikkia, jotka vähänkin vivahtavat opiskelijan statuksen suuntaan. Vaikka yliopiston lukukausi loppuu jo keväällä ja uusia opintoja ei edes voi suorittaa ennen seuraavaa syyskuuta, ollaan sitä siitä huolimatta työkkärin kirjoilla kesätkin "päätoiminen opiskelija".

      Jos todella olet lopettanut opinnot, etkä todellakaan aio enää lukiossa opiskellla, niin eroa ko. oppilaitoksesta ja toimita erotodistus työkkäriin.

      Joka tapauksessa alle 25 vuuotias, jolla ei ole mitään ammattillista tutkintoa ja tulee eka kerran työkkärin kirjoille saa ensinnäkin 5kk odotusajan. Eli työkkärin kirjoilla pitää olla, mutta 5kk ei tule rahaa.

      Lisäksi on paljon pakotteita mennä työharjoitteluun ja se vaivainen työmarkkinatuki, jonka joskus saisi maksuun, on tosi löyhässä kadota karenssiin.

      Hae toimeentulotukea, sitä pitää sossun myöntää, vaikka vähän sen onkin, mutta joka tapauksessa sulle pitää sieltä tukea myöntää.

    • 5

      Hae toimeentulotukea.

    • voi teitä nuoria...

      whatabout kesätyöt?

    • tyokkari

      Hei!
      Kiitos kysymyksestäsi.

      Työ- ja elinkeinotoimisto tutkii, ovatko opintosi todisteellisesti päättyneet. Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen.

      Kannattaa lukea aiemmin kirjoittamani vastaus aiheeseen liittyvään kysymykseen seuraavasta linkistä:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9768734#comment-48832679

      Lisätietoa kysymykseesi liittyen löydät myös osoitteesta:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9765585
      kohdasta: ”Olen nuori alle 25 -vuotias TE -toimistossa työnhakijana oleva, eikä minulla ole ammatillista koulutusta. Olenko oikeutettu työttömyysetuuteen? ”.

      Terveisin Teppo työkkäristä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1295
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1145
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      53
      840
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      741
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe