Minulta poistettiin helmikuussa kohtu iso myooma sekä munasarjat. Olen vähän yli viisikymppinen. Minulla oli leikkaukseen asti säännölliset kuukautiset.
Leikkauksen jälkeen sain Progynova 2 mg ja otin sitä jonkin aikaa päivittäin, sitten jälkitarkastuksessa sain 1 mg, ja nyt kun olen kesälomalla, ajattelin lopettaa sen kokonaan. Mutta kun en tiedä mikä nyt olisi järkevää. Tuleekohan heti kovat vaihdevuosioireet? Miten päin ne riskit kaiken kaikkiaan isommat ovat, kun sekä estrogeenikorvaushoidosta että sen puutteesta tuntuu olevan erilaisia haittoja, kuten myös hyötyjä...? Minulla on myös korkea verenpaine, johon minulla on ollut lääkitys jo pitkään. Onkohan estrogeeni vaarallisempaa verenpainelääkityksen kanssa kuin mitä se olisi ilman sitä?
Leikkauksen jälkeen leikannut lääkäri antoi ymmärtää, että estrogeenikorvaushoidosta kannattaa pyrkiä eroon, koska siihen voi jäädä "koukkuun". Mitähän sekin tarkoitti?
Hypinköhän seinille, jos nyt jätän tuon Progynovan pois? Onko kenelläkään kokemuksia? Muuten kohdunpoisto toipumisineen meni hyvin ja vointi on ollut hyvä.
Progynovan lopetus?
2
472
Vastaukset
- 47-vuotias
Ei sitä varmaan tiedä kuin kokeilemalla.
Jos tulee oireita pillerien poisjättämisestä niin voi sitä kokeilla myös myös geelillä, laastareilla tai emätinpillereillä.
Itse lopetin Progynovan vuoden jälkeen (43-vuotiaana) ja olen ollut ihan luomu jo jonkin vuoden. Harrastan liikuntaa, käytän vähärasvaisia maitotuotteita ja syön kalkkia enkä tupakoi, ja uskon että nämä vaikuttavat enemmän kuin estrogeenikorvaushoito. - Kokeillahan voi
Kokeilemallahan se selviää. Kun lopettaa Progynovan, alkaa vaihdevuosioireet, mutta jos ne sietää niin siitä vaan. Mikäli oireet ovat liian pahat ja huonontaa elämänlaatua, kannattaa jatkaa Progynovaa. Jos olet nyt selvinnyt 1 mg pillerillä, se on melko pieni annos ja siitä estrogeeniannoksen vähentämistä voi kokeilla käyttämällä geeliä (tuubista sitä voi säätää haluamalleen annokselle). Emättimen ja limakalvojen kuivuuteen auttaa paikallisestrogeenit, mutta ne eivät auta lainkaan vaihdevuosioireisiin. Mielestäni koukkuun ei voi jäädä, muutaman vuoden kuluttua voi kokeilla joko menopaussioireet olisi heikentyneet kun lopettaa estrogeenin hetkeksi. Kun ei ole kohtua, ei tarvita keltarauhashormonia ja pelkkä estrogeeni ei ole kovin suuri rintasyöpäriski pitkässäkään käytössä. Estrogeeni auttaa vähentämään myös osteoporoosia ja voipa myös sydänoireistakin välttyä, näitä pitää seurata sen jälkeen kun lopettaa estrogeenin kokonaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1087558
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1065286Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1163526Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p253491Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352554Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191876Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3551527Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961521Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311356Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?591349