Sokea ystävänä

Pompula.

Tää nyt ei varsinaisesti liity rakkauteen, vaan ystävyyteen. En keksinyt tälle muutakaan paikkaa, joten tulkoon nyt tänne.

Olen 23-vuotias opiskelija nainen. Olen sokea.
Mulla on toki muutamia ystäviä, mutta kuitenkin vähän siihen verrattuna, kuinka niin monilla muilla tuntuu olevan tosi laaja ystäväpiiri. On vaikea luoda
ystävyyssuhteita ihmisten kanssa. Tuntuu siltä, että ihmisten on vaikea lähestyä minua sokeuden takia. Monet ehkä ajattelee, ettei ihminen, jolta puuttuu
jokin aisti, voi tehdä asioita kuten muut. Ja että ystävä on jonkinlainen "hoitaja", jonka pitää hössöttää ja auttaa jatkuvasti, tehdä kaikki toisen puolesta
ja olla jonkinlainen tuki ja "avustaja". Koululla oon yrittänyt lähestyä ihmisiä, ja oonkin onnistunut siinä siten, että koulussa voidaan jutella ja tehdä
yhdessä erilaisia ryhmätöitä, mutta mistään vapaa-ajan vietosta yhdessä ei ole minkäänlaista merkkiäkään. Kokevatko ihmiset sen jotenkin haasteena? Kuten
kerroin, mulla on muutamia ystäviä. Niiden kanssa käyn shoppailemassa, baarissa, lenkillä, leffassa (katson kyllä vaan suomalaisia elokuvia, koska en voi
tekstityksiä nähdä tietenkään niistä eikä kielipää oo kovin kummoinen), ja mitä nyt ikinä keksitään. Asun yksin ja pärjään omillani, enkä tosiaan ole vailla
mitään kädestäpitelijää, vaan ihan ystäviä, kuten muutkin ihan "normaalit" ihmiset. En yhtään tiedä, mitä tälle asialle vois tehdä, tai miten kertoa tai
toimia niin, että ihmiset käsittäisivät sen, että ihan tavallisesti voidaan mennä ja tehdä asioita. Jotkut ehkä pelkäävät tekevänsä jotain väärin, sanovansa
jotain mikä loukkaa ja harvoin ihmiset uskaltavat suoraan kysyä asioista ja ottaa selvää, miten asiat todellisuudessa ovat.

Mutta mitä te ajattelette? Haittaisiko teitä, jos teillä olisi sokea ihminen ystävänä? Millaisia ajatuksia teissä herättäisi, jos törmäisitte jossakin tällaiseen
henkilöön? Pystyisittekö lähestymään kuten ketä tahansa, vai olisiko se ehkä vaikeaa tai jotenkin pelottavaa? Haluisin mielelläni kuulla muiden ajatuksia
aiheesta. :)

8

131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jupe-1989

Moikka!
      Mua ei ainakaan haittaisi, jos koulussa, duunissa tai baarissa sokea ihminen lähestyisi mua syystä tai toisesta. Saattaisin aluksi olla hieman hämilläni, mutta en sen enempää kuin jos kuka tahansa muu vieras ihminen ottaisi kontaktia.
      Oletko varma että syy siihen, että ihmisten on vaikea lähestyä sua johtuu juuri sokeudestasi?
      Minuakin on kuulemma vaikea lähestyä, vaikka olen niinsanotusti tavallinen, mutta luulen sen johtuvan lähinnä tulisesta ja temperamenttisesta luonteestani.

Jos oletetaan, että juttu sokean tyypin kanssa etenisi ihan oikeaan ystävyyteen, miettisin ehkä enemmän sitä, että miten kertoa esimerkiksi jostakin tapahtumasta niin, että saisin sen fiiliksen välittymään myös sille sokealle osapuolelle.
      Meidän näkevien kokemuksethan perustuvan suurimmaksi osaksi juuri näköaistille.
      Tiesitkö, että tutkimusten mukaan silmien elekieli kertoo usein enemmän kuin itse sanat?

Lähinnä tällasia juttuja mä miettisin, en niinkään itse sitä sokeutta. Kohtelisin siis muuten kuin ketä tahansa ystävääni.

• jupe-1989

Lisäisin edelliseen vielä, että vaikuttaisi tietenkin tuohon kokemuksien jakamiseen sekin, onko sokea ihminen joskus ollut näkevä vai ei.

• Rozie-79

Mua ei tosiaankaan haittais, vaikka ois kaikki ystävät sokeita! Se vois olla ihan mielenkiitoistakin. Ja kyllä mä sokeaa lähestyisinkin, jos tilaisuus tulis. Ihmisihähän me kaikki ollaan.

Mut jos törmäisin jossain sokeaan ihmiseen, niin kyllä mä pyytäisin anteeks! :D Ei, kun.. No ehkä mä en ihan heti menis suoraan jutteleen, en oo mitenkään kovin... Sosiaalinen. En mä ketään uskalla lähestyy, ellei olla esim. samassa työpaikassa. Jos oltas samassa työpaikassa, mutta ei oltais koskaan puhuttu toisillemme, niin kyllä mä silti uskaltaisin, enkä usko, et sokeitten kanssa ois mitenkään poikkeus..

Ja tuohon, että "ystävä ois jotenkin hoitaja"-juttuun sanon, että kyllä musta tuuis ehkä siltä, että jotenki pitäs tehä... Silleen enemmän, ku muille ystäville..

Ja tuohon vapaa-ajan vietto haaste(ko?)-juttuun... No ehkä se ois tavallaan vaikeempi uskaltaa tehä alotetta, en tiiä miks, mutta jotenki... Kyllä tietenki ihan mielelläni aikaa viettäisin sokeiden kanssa, se vaan... En oikeen tiiä...

Ja sori sekava teksti...

• jhyugtr

jos oot sokee niin miten pystyt lukeen nää viestit? Ja miten pystyit kirjottaan? Sori mutta kiinnostaa tietää :D

• tsasa

ittee ei kans haittais yhtää :) ens alkuu vois just olla et varois vähän mitä suustaan päästäis, mut sit ku tuntis paremmin nii tietäs mitä voi sanoo ja mitä ei. Ihan niinkuin missä kaverisuhteessa tahansa. Kaikille ei voi kertoo ja sanoo samoja asioita kuin toisille.
      En kokisi vapaa-ajan viettoakaan mitenkään hankalana, tietyissä asoissa se tietenkin tarkoittaisi hieman soveltamista mutta kaikkeen aina keinot keksitään. :))

• TiiiH

Ei minuakaan haittaisi yhtään, koska tietäisin ettei sen ihmisen ole niin helppo näitä kaverisuhteita solmia, niin minä olisin ylpeä siitä että saisin olla ehkä jopa ainoa kaveri sille ihmiselle. Osaisin myös kohdellä häntä asiallisesti ja ottaa huomioon, sen mikä hänellä sitten onkin. Olen itsekin aina ollut suurimman osan ilman kaveria, toki niitä on pari ollut muttei koskaa neljää enempää, niin tiedän älyttömän hyvin kuinka hienolta tuntuu että joku sanoo, voivansa olla mulle kaveri! Minulla ei ole yhtään kokemusat sokeista ihmisistä, mitä nyt kadulla nähnyt, mutta äiti opiskeli lähihoitajaksi kun olin ala-aste ikäinen ja muistan lukeneeni niitä sen opiskelujuttuja ja sitä aluetta missä käsiteltiin juuri kuuron,sokean tai muuten vammautuneen henkilön hoitoa ja se jäi mulle jotenkin mieleen, kun ajattelin että entä jos itsellä olis vaikka sokea kaveri ja senkin jälkeen monesti aatellu ja kyllä se olis ok- asia mulle ja kuten sanoin, kokisin itseni hyvällä tavalla ylpeäksi saadessani olla yksi ilon asia hänen elämässän. :)

• mies+098®sd8¡2

"Mulla on toki muutamia ystäviä, mutta kuitenkin vähän siihen verrattuna, kuinka niin monilla muilla tuntuu olevan tosi laaja ystäväpiiri."

-No sittenhän sinulla on enemmän ystäviä kuin minulla. Minulla niitä ei ole yhtään. Ja ei haittaisi, jos olisi sokea ystävänä (miten se muka voisi haitata?)

• Pompula.

Hei! Ja kiitos kaikille asiallisista viesteistä ja kommenteista! Ajattelin vastata tuohon kysymykseen, kun täällä joku kysy että miten voin kirjottaa tänne. Mulla on siis koneella semmoinen puheohjelma joka lukee tekstit. Sen avulla sujuu mainiosti =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      99
      6174
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4812
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      99
      3072
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      30
      2892
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2135
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1526
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      337
      1091
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      88
      1053
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1006
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      784
    Aihe