Uusi upea TAL on jo syntyessään susi. Ennestään pieni perhepäivähoitajan tulo, kutistuu vieläkin pienemmäksi.
Kunta ottaa puolikkaan hoitopaikan pois ja näin ollen peruspalkka putoaa tältä osin. Sitten tästä puolikkaasta saadut kk jäävät pois. Palkka putoaa.
Työaika suunnitellaan siten, ettei ylitöitä tule, palkka putoaa ja joudut pitämään vapaita silloin kun sinulle määrätään. Palkallisen vapaan palkkatulo on n. 20 euroa vähemmän kuin työpäivän palkka.
Kyllä joutunee moni perhepäivähoitaja miettimään kannattaako tämä työnteko enään.
Vanhemmille ei oikeasti tulevaisuudessa ole vaihtoehtona mikään muu kuin päiväkoti.
Kiitos suomen viisaat päättäjät ja kiitos JHL!!!
TAL
36
280
Vastaukset
- Niin no....
Itse olen ajatellut että mahdollisesti ryhtyisin pph:ksi, koska silloin saisin olla kotona oman lapsen kanssa, ja tienaisi muutaman ylimääräisen euron samalla.
Siinä en näe järkeä että maksaisin lapseni hoitopaikasta, ja lähtisin itse takaisin päiväkotiin töihin.
Koska pph:t nyt kuuluvat työaikalain piiriin, olisi myös selvää että en tekisi järkyttävän pitkiä päiviä (esim 10h/pvä) surkealla palkalla, tai saatan tehdäkin mutta saan pitää ylityöt sitten vapaana, jota voin viettää lapseni kanssa.
Mutta ihan mielenkiinnosta, miten asioita sinusta pitäisi ratkaista?
Kun pph:lle käsittääkseni maksetaan vain lapsimäärästä, eikä tunnietsa, niin onko se sitten oikeampaa että sanotaan vaikka että eka lapsi tulee aamulla klo6, ja viimeinen lähtee iltapäivällä klo18, mutta palkkaa saat vain neljästä lapsesta, etkä siitä että teet todella pitkiä päiviä?
Vielä kun pitää siivota ja käydä kaupassa jne töitä varten, omalla ajalla....
Enemmän ehkä ymmärrän että vanhemmat valittavat, kun joutuvat viemään lapsiaan varahoitoon kun pph pitää "pakolliset" vapaat mitkä kertyy jos tekee esim 10h päiviä....- Kohta entinen
Ylitöistä kunnon rahallinen korvaus ja halutessa ne vapaapäivät. Jos sinulle jää 1200 € kk rahaa käteen palkasta, niin kannattaako mielestäsi työnteko?
Edelleen tehdään jopa 10h työpäiviä, mutta ne pidetään sitten vapaina pois.
Esim. 4 kk tasoittumisjaksoon tulee 9h työpäivällä 10 palkallista vapaata, jolloin palkka on tuon 20 euroa pienempi, kuin olisin ko pivän töissä. Eli 10 pv pakallisesta vapaista saan 200 euroa vähemmän palkkaa kuin töissä ollessani. Ei hyvä.
Minulle ainakin ylityöt ovat olleet merkittävä lisä palkkaan tähän asti, nyt ne jäävät pois, sekä puolikas paikka (185 €/kk vähemmän peruspalkkaa).
Surkealla palkalla tulet töitä tekemään, mikäli tälle alalle lähdet.
Peruspalkka tulee ostettujen hoitopaikkojen mukaan.(4.5 hoitopaikasta n. 1700€/kk). Ja viikko työajan ylimenevä oli ennenkin ylityötä, minkä sai maksaa rahana ja määrää ei oltu rajattu. Se hyvä nyt vain että jos ihan oikeasti tulee tasoittumisjakson jälkeen ylitöitä, niistä saa 35% palkan.
Mikä uudistus se sellainen on joka huonontaa työntekijän elintasoa?
- hoitaja jatkossakin
Ihmeellistä miten jotkut hoitajat vastustavat työajan inimillistymistä.
Minä olen tehnyt 10-11 tunnin työpäiviä ja olen enemmän kuin tyytyväinen, että jatkossa päiväni lyhenevät ja saan omaakin aikaa. Nythän sitä ei juurikaan jää ja tuntuu, että elän elämääni vain hoitolapsia varten.
Ylitöillä ei ole tähänkään asti päässyt tienaamaan, joten hyvä vaan, että vähenevät. Ja jos siihen päästään, että ylitöitä ei tule, niin silloin ei tarvita mitään tasausvapaitakaan ja se taas tarkoittaa, että lasten ei tarvitse olla varahoidossa sen enempää kuin tähänkään asti.
Eikö oma aika ole sinulle minkään arvoista? Tai oma terveys ja jaksaminen?
Palkka pysyy samana ja työtunnit vähenevät, hienoa minusta.
Ja jos miinustit kulukorvaukset noista tasausvapaista kun sanoit, että palkka on niiltä päiviltä n. 20€ pienempi, niin eihän niin voi ajatella. Kulukorvausta ei tule, mutta silloin ei ole lasten kulujakaan.
Itse uskon, että tämä toimii jos vain kunnat eivät lähde tekemään mitään ylilyöntejä. Nyt on monin paikoin lähdetty pelottelemaan sekä hoitajia, että lasten vanhempia ja aiheutettu paljon ihan turhaa huolta. - hah haaff
Voithan aina niillä tasoitusvapailla tehdä muita töitä, vaikka jossain siivosufirmassa. Tienaat enemmän kuin mitä pph:na.
- pelkomielessä
Ja kyllä se niin on tehtäväkin, siis etsittävä lisätyö, jos ylitöiden korvaukset jää pois. Kaikilla ei ole puolison tuloja , vaan PPH:n palkalla on elettävä...
Tykkääköhän vanhemmat , että lapsilla on jatkuvasti kaksi hoitopaikkaa?!
Onkohan tarkoituskin, hävittää pp-hoito kokonaan , vaikka on annettu ymmärtää, ettäse on huomattavasti halvempaa yhteiskunnalle, kuin päiväkotihoito.
- odotan innolla
Höpö höpö. Tämä uusi systeemi parantaa perhepäivähoitajien työasioita. Lähes normaali työaika, kyllä sitä on odotettukin!!! Minulla ainakin on muutakin elämää kuin työ! Peruspalkka pysyy samana, työtaakka pienenee ja jaksaminen paranee.
Ja vanhemmat tottuvat. Se ei oe paha jos silloin tällöin on muutaman päivän tutussa varahoitopaikassa. Se on lapsillekin rikkaus ja totuttelua tuleviin suurempiin ryhmiin. Jotkut hoitajat asuvatkin niin maalla tai ovat muuten niin eristäytyneitä etteivät pph:n hoitolapset pääse muutoin näkemään muita kuin toisiaan. Varahoitopaikka tulee tutuksi ja odotetuksi vaihteluksi, kuin huvipuistoon pääsisi välillä :)- uusi työkö?
Turha huoli siitä ettei ylitöistä makseta. Meillä nimittäin kaikki ylitöt
on pidettävä vapaana ja näin on ollut monta vuotta.
Puolipäiväistä lasta taas ei kukaan ota hoitoon, koska bruttona
korvaus on noin 20 euroa. Ja kaikenlisäksi eiskoululaiset eivät saa
kulkea ilman saattajaa päiväkodista perhepäivähoitoon.
Totuushan on se että uuden sopimuksen myötä ala kuihtuu niinkuin
Ruotsissa jossa oli 30.000 hoitajaa ja nyt noin 6.500. - Kohta entinen
uusi työkö? kirjoitti:
Turha huoli siitä ettei ylitöistä makseta. Meillä nimittäin kaikki ylitöt
on pidettävä vapaana ja näin on ollut monta vuotta.
Puolipäiväistä lasta taas ei kukaan ota hoitoon, koska bruttona
korvaus on noin 20 euroa. Ja kaikenlisäksi eiskoululaiset eivät saa
kulkea ilman saattajaa päiväkodista perhepäivähoitoon.
Totuushan on se että uuden sopimuksen myötä ala kuihtuu niinkuin
Ruotsissa jossa oli 30.000 hoitajaa ja nyt noin 6.500.....Puolipäiväistä lasta taas ei kukaan ota hoitoon, koska bruttona
korvaus on noin 20 euroa.-----> Miten lasket tämän?
Minulle puolikkaan korvaus oli (nyt otettiin pois 1.8 alkaen) 173 ja hilut päälle/kk. Siitä verot noin 23 % kaikkineen, tekee vajaa 40 €. Eli bruttona käteen jää 133 €/kk, eli minulle iso raha joka jatkossa tulee puuttumaan tilistä.
Ja kyllä, lasken ylityöt tiliksi ja kk tiliksi, minulle kaikki raha mikä on kohdassa "maksetaan" ovat tiliä, tuli se sitten mistä tahansa. Ja se mikä puuttuu jatkossa on vähemmän palkka minulle.
- jahas.
Ota laskin käteen ja laske. Paljonko tuntiansiosi on ja miten se muuttuu - tehtyjen työtuntien määrä putoaa myös merkittävästi, eikö?
Taidat ajatella nyt asian ihan nurinkurin...- Uusi työkö?
Ilman laskintakin tiedän, että ansioni on tasan eurolleen sama kuin
aikaisemminkin. Meillähän on kuukausipalkka joka määräytyy
hoidossa olevien lasten määrän mukaan. Nyt on 4 kokopäiväistä
lasta hoidossa ja päivittäin työaikani on 9-10 tuntia.
Joka päivä tulee ylitöitä ja ne on pidettävä vapaana, eli aika usein
lapset ovat varahoitopaikassa. Palkka on kuitenkin joka kuussa sama,
paitsi hoitokorvaukset vaihtelevat sen mukaan miten lapset ovat
olleet poissa. Ja kysyisin mihin sitä laskinta tarvitaan? - näin mietiskelen
Uusi työkö? kirjoitti:
Ilman laskintakin tiedän, että ansioni on tasan eurolleen sama kuin
aikaisemminkin. Meillähän on kuukausipalkka joka määräytyy
hoidossa olevien lasten määrän mukaan. Nyt on 4 kokopäiväistä
lasta hoidossa ja päivittäin työaikani on 9-10 tuntia.
Joka päivä tulee ylitöitä ja ne on pidettävä vapaana, eli aika usein
lapset ovat varahoitopaikassa. Palkka on kuitenkin joka kuussa sama,
paitsi hoitokorvaukset vaihtelevat sen mukaan miten lapset ovat
olleet poissa. Ja kysyisin mihin sitä laskinta tarvitaan?Peruspalkka onkin sama, mutta ylityöt mahdollistavat vähän lisäansioita, jos ylitunneista maksetaan, niinkuin tähän asti, joillekin muutama lisäkymppi tulee tarpeeseen. Kaikki ei välttämättä halua vaihtaa sitä vapaaseen. Hyvä olisi ,jos olisi vaihtoehtona vapaa tai rahakorvaus.
- pieni edistys
näin mietiskelen kirjoitti:
Peruspalkka onkin sama, mutta ylityöt mahdollistavat vähän lisäansioita, jos ylitunneista maksetaan, niinkuin tähän asti, joillekin muutama lisäkymppi tulee tarpeeseen. Kaikki ei välttämättä halua vaihtaa sitä vapaaseen. Hyvä olisi ,jos olisi vaihtoehtona vapaa tai rahakorvaus.
Ylityöt vaoikin ottaa vapaana tai rahana. Työnantaja päättää kumpana antaa. Ylityöt ovat töitä joita tulee sen 40h/vko päälle. Tasoitusvapaat on asia erikseen. Se on sitä varten että työvuorolistat tehdään niin ettei tarkoituksella tehdä ylitöitä vaan 40h/vko. Jos jostain syystä listässa oleva aika ylityy, se on 35% rahana tai vapaana. sitten kun jaksotyössä määritelty työaikajakso on lopussa. Silloinhan vasta näkee onko tullut ylityksiä vai ei. Tämän takia: Mitä lyhyempi jakso sitä paremminpystyy seuraamaan tuntejansa ja saamaan niistä korvauksen.
Meillä työaikajakso on puoli vuotta. Eli 2 kertaa vuodessa saamme mahdolliset ylityöt joko rahana tai vapaana 35%.. Itse toivon ettei ylityötä tule, vaan että tasoitusvapaat on laitettulistoihin valmiiksi pitkin vuotta oikein ja työmäärä on keskimäärin 40h/vko.
Onhan tuo edes pieni edistys entiseen verrattuna. - asgg
näin mietiskelen kirjoitti:
Peruspalkka onkin sama, mutta ylityöt mahdollistavat vähän lisäansioita, jos ylitunneista maksetaan, niinkuin tähän asti, joillekin muutama lisäkymppi tulee tarpeeseen. Kaikki ei välttämättä halua vaihtaa sitä vapaaseen. Hyvä olisi ,jos olisi vaihtoehtona vapaa tai rahakorvaus.
Lisäansioita voi kukin hankkia lisääntyneellä vapaa-ajallaan miten haluaa, kuten muutkin ihmiset tekevät. Muualla saa vielä sitä paitsi ylitöistä kunnon korvauksen eikä mitään 35 prosenttia.
- hoitaja jatkossakin
asgg kirjoitti:
Lisäansioita voi kukin hankkia lisääntyneellä vapaa-ajallaan miten haluaa, kuten muutkin ihmiset tekevät. Muualla saa vielä sitä paitsi ylitöistä kunnon korvauksen eikä mitään 35 prosenttia.
Aivan!
Ja tähän saakka perhepäivähoitajille ei ole maksettu ylityökorvausta ollenkaan. Vain ja ainoastaan normaali tuntipalkka ja päivät ovat kuitenkin saattaneet olla aivan mahdottomia. Jopa 12 tuntisia. Yhtä pelleilyä ja hyväksikäyttöä koko touhu. Mistään lisäansioista ei kyllä voi puhua.
Itse olen enemmän kuin tyytyväinen, että tämä loppuu ja saa alkaa elämään niin kuin normaalit ihmiset. Pääsee jopa päivällä kauppaan niin kuin eräs hoitaja sanoi. :)
Ne muutamat kympit, mitä ylitöistä on tullut eivät ole kyllä lämmittäneet mieltä yhtään. Ei sittenkään vaikka minäkin elätän itseni ja lapseni yksin eikä muita tuloja ole. Tiukkaa on välillä, mutta en minä ainakaan halua näännyttää itseäni ilman kunnon korvausta.Oma perhekin tarvitsee minua vielä. - korjaus.
asgg kirjoitti:
Useimmilla aloilla ei ole mitään %-korotuksia ylitöillä, käytännössä kaikki toimihenkilöt tekevät tunteja 1:1
- korjauksen korjaus
korjaus. kirjoitti:
Useimmilla aloilla ei ole mitään %-korotuksia ylitöillä, käytännössä kaikki toimihenkilöt tekevät tunteja 1:1
Useimmilla aloilla ylitöistä saa 50% korkeamman tuntipalkan ja tietyn tuntimääränjälkeen jopa 100% korkemamman palkan. Vyös vuorolisät ovat korkemmat.
- korjaan korjausta.
korjauksen korjaus kirjoitti:
Useimmilla aloilla ylitöistä saa 50% korkeamman tuntipalkan ja tietyn tuntimääränjälkeen jopa 100% korkemamman palkan. Vyös vuorolisät ovat korkemmat.
Niin, joillakin aloilla. Ei useimmilla aloilla.
- 50%
korjaus. kirjoitti:
Älä puhu p.....! Jokaisella alalla on ollut aina korvaukset, joko 50% tai enemmän, paitsi meillä. Kaupan kassakin saa ylitöistä heti 50%.
- totta se on.
50% kirjoitti:
Älä puhu p.....! Jokaisella alalla on ollut aina korvaukset, joko 50% tai enemmän, paitsi meillä. Kaupan kassakin saa ylitöistä heti 50%.
Ei ole kaikilla aloilla. Tuntipalkkaisissa töissä juu ja niillä aloilla, joissa liitot ovat sellaisen saaneet jyrättyä, mutta meistä kuukausipalkkaisista toimihenkilöistä valtaosa tekee ylitytö tunti-tunnista-periaatteella.
- hoitaja jatkossakin
totta se on. kirjoitti:
Ei ole kaikilla aloilla. Tuntipalkkaisissa töissä juu ja niillä aloilla, joissa liitot ovat sellaisen saaneet jyrättyä, mutta meistä kuukausipalkkaisista toimihenkilöistä valtaosa tekee ylitytö tunti-tunnista-periaatteella.
No moniko teistä kuukausipalkkaisista toimihenkilöistä tekee 10-12h työpäivää ihan säännöllisesti?
Veikkaan ettei yksikään! - Kanttorin sisko
hoitaja jatkossakin kirjoitti:
No moniko teistä kuukausipalkkaisista toimihenkilöistä tekee 10-12h työpäivää ihan säännöllisesti?
Veikkaan ettei yksikään!Kirkon virkaehtosopimuksessa on henkilöstäryhmiä, joilla ei ole lainkaan työaikaa. On vain työpäivät ( papit, kanttorit, diakonit ja nuoriso-ohjaajat). Sisareni on kanttori ja tekee säännöllisesti 10-12 tuntisia työpäiviä, monesti vielä niin että päivä alkaa ammulla koulukierrokislla ja loppuu illalla eri tilaisuuksien jälkeen n klo 21. Välissä saataa olla jokunen hetki ns. tyhjää. Eivät saa lainkaan rahakorvauksia eivätkä myöskään tuntikorvauksia. Kun sitä työaikaa ei kerran ole! On vain tehtäväkohtainen kuukausipalkka riippumatta siitä, kuinka paljon töitä on. Kuukaudessakin ainakin kanttorilla on vain yksi vapaa viikonloppu, muut vapaat on arkisin. Huh, huh, eipä käy katteeks!
- tästä juuri kyse?!
Veikkaan ettei yksikään!No eikös se uusi säännöstö juuri tämän asian taklaa; ettei tehdä kokonaispalkkauksen (kk-palkan) lukuun tuollaista määrää ylitöitä?!
- hoitaja jatkossakin
tästä juuri kyse?! kirjoitti:
No eikös se uusi säännöstö juuri tämän asian taklaa; ettei tehdä kokonaispalkkauksen (kk-palkan) lukuun tuollaista määrää ylitöitä?!
Kyllä vaan ja siksi minä en ymmärrä, minkä takia perhepäivähoitajat valittavat.
Motiivissakin joku nurisi ja toimituksen vastaus oli, että hoitajat ovat vaatineet vuosikausia työaikalain piiriin pääsyä. Miksi se nyt kuitenkin on niin monille vain kauhistus kun se on vihdoin toteutumassa? - pphoitaja
Kyllä vaan ja siksi minä en ymmärrä, minkä takia perhepäivähoitajat valittavat.
Motiivissakin joku nurisi ja toimituksen vastaus oli, että hoitajat ovat vaatineet vuosikausia työaikalain piiriin pääsyä. Miksi se nyt kuitenkin on niin monille vain kauhistus kun se on vihdoin toteutumassa?Tätä minäkin olen ihmetellyt. Pph:t saavat työehtoihinsa parannusta, mutta jotkut sen kun hankaavat vastaan. Minä en entisillä ehdoilla tekisi tätä työtä päivääkään.
- pph toisessa polvess
Uusia hoitajia on tulossa tämän uudentyöaikalain takia. Se on hyvä asia.
- toivotaan parasta
Hoitajia voi tullakkin, mutta jos lapsia ei tule hoitoon niin
tuskin niitä hoitajiakaan palkataan. PPH:lle annetaan sellaiset
lapset joilla hoitopäivä on 7-9 tuntia ja sehän ei useimmille
vanhemmille käy. - hoitaja jatkossakin
toivotaan parasta kirjoitti:
Hoitajia voi tullakkin, mutta jos lapsia ei tule hoitoon niin
tuskin niitä hoitajiakaan palkataan. PPH:lle annetaan sellaiset
lapset joilla hoitopäivä on 7-9 tuntia ja sehän ei useimmille
vanhemmille käy.Lapsia tulee hoitoon ihan samalla tavalla kuin tähänkin asti. Nyt hoitajien ryhmät vain täytyy koota niin, että lasten hoitoajat on suunnilleen samat.
Tähän saakka ensimmäinen lapsi on voinut tulla 6.00 ja viimeinen haettu 18.00. Siksi hoitajien päivät ovat venyneet kohtuutomiksi.
Pitkät päivät eivät ole kiellettyjä jatkossakaan ja kahdeksan tunnin päiviin tuskin päästäänkään, mutta jos päivät venyvät niin ne saa tasoitusjaksolla vapaana. Ja jos sittenkin vielä jää ylitöitä niin ne maksetaan.
Minusta tämä on todella yksinkertainen ja simppeli asia ja ihmiset panikoivat nyt aivan syyttä suotta.
- ahas
9 tunnin hoitopäivät käy useimmille vanhemmille. Ainakin meidän päiväkodista lähes kaikki lapset voitaisiin hoitoaikojen perusteella sijoittaa perhepäivähoitoon.
- pph.
Meillä ei rajoiteta hoitajan työaikaa. Pidetään vain sitten tasoitusvapaita, eikä avnehmmilla ole tähän vaihteluun mitään moitteen sanaa. Tyytyväisiä ovat. Lapset pääsevät tutustumaan isompiin ryhmiin näin pehmeästi vähitellen tulevaa ajatellen.
- hyviä vapaita
minäkin ensin ajattelin , että miten tämä toimii mutta meiän systeemi ainankin näyttää hyvältä.
meillä käytetään 6 viikon tasoitus jaksoa. itse olen aina kakkos viikolla 3 päivää tasoitus vapailla ke-pe. vanhemmille on annettu koko loppuvuoden lista josta näkevät milloin olen vapaalla.
kuntaan palkattiin henkilö joka hoitaa jokaisen hoitajan lapsia vapaapäivinä.
homma hoituu pkoti ryhmissä ja saman hoitajan lapset ovat aina samassa ryhmässä.
ryhmä ei vaihdu eikä hoitaja joten lapsille tämä on järkevintä.
halutessaan vanhemmat voivat järjestää itse hoidon ja saavat alennusta maksuista.
ei minun päivät hirveästi muutuu(7- 16,30) mutta nyt saan arkivapaita ja se alkaa kuulostaa fiksulta, vaikka ensin ajattelin ylityö menetyksiä, nyt voi hoitaa asioita arkena tai käydä vaikka viikonloppulomalla etenkin kun tiedän vuoden loppuun asti milloin olen vapaalla. - Sossun luukulle
hyviä vapaita kirjoitti:
minäkin ensin ajattelin , että miten tämä toimii mutta meiän systeemi ainankin näyttää hyvältä.
meillä käytetään 6 viikon tasoitus jaksoa. itse olen aina kakkos viikolla 3 päivää tasoitus vapailla ke-pe. vanhemmille on annettu koko loppuvuoden lista josta näkevät milloin olen vapaalla.
kuntaan palkattiin henkilö joka hoitaa jokaisen hoitajan lapsia vapaapäivinä.
homma hoituu pkoti ryhmissä ja saman hoitajan lapset ovat aina samassa ryhmässä.
ryhmä ei vaihdu eikä hoitaja joten lapsille tämä on järkevintä.
halutessaan vanhemmat voivat järjestää itse hoidon ja saavat alennusta maksuista.
ei minun päivät hirveästi muutuu(7- 16,30) mutta nyt saan arkivapaita ja se alkaa kuulostaa fiksulta, vaikka ensin ajattelin ylityö menetyksiä, nyt voi hoitaa asioita arkena tai käydä vaikka viikonloppulomalla etenkin kun tiedän vuoden loppuun asti milloin olen vapaalla.Entäs kaupungit jotka ottavat mahdollisimman pitkän tasoitusjakson, se eriarvoistaa hoitajat. Jyväskylässä esim. 6kk.
Pitkässä jatkossa tulee pakostakin lyhyitä päiviä, sairaslomia yms. joka syö työaikaa.
Meillä meinattiin ottaa 6kk, mutta kaupunki kuitenkin veti sen 4kk:teen.
Itse olisimme halunneet 6vk jakson.
- pph.
Kouvolassakin 6kk. Huono juttu.
- 4yujk
mitä sanotaan sopimuksessa...päivähoidossa se on 6viikkoa...teille sattunut painovirhe!
- pph.
Perhepäivähoito on päivähoitoa siinä missä päiväkotihoitokin. 6kk on meidän työaikajakso. Työaikalistat tehdään neljälle viikolle.
- tämä on +
Pph:n työaikajakso voi olla maksimissaan 6kk, ja paikallisesti sovittuna jopa 1 vuosi.
Meillä jakso on 12 viikkoa.
Pph:an ei sovelleta jaksotyösopimusta suoraan vaan pph:lla on oma jaksotyönkaltainen työaika.
Kaikkia ylitöitä ei voida maksaa enää rahana, koska ylityökatto tulee vastaan.
Sillä, että kunta ottaa puolikkaan lapsen pois ryhmästä, ei ole mitään tekemistä työaikalain kanssa, vaikka ap:n kirjoituksesta sellaisen käsityksen saakin. - Ap
Ei ole mitään tekemistä TALin kanssa, mutta juuri sopivasti kun uusi laki astuu voimaan, niin meidän kunta ottaa pois puolikkaan paikan, säästö syistä. Joten meillä, se liittyy uuteen lakiin. Tietenkään näin ei olisi tarvinnut kunnan tehdä, mutta....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h32711Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062481Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42229Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441845- 321433
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141413- 1761145
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011124Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201043Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81928