Mä oon notkunut porukoitten nurkissa ja nyt pitäs syksyllä lähtee ammattikorkeeseen eikä oo mitään hajua mitenkä paljon tuo asuminen tulee maksamaan. Suorastaan voisin sanoo ettei ole tota rahan tajua hirveesti. Tienaan nyt noin pari tonnia kuussa ja ne on menny mihin menny ja jos on säästöjä tullut niin sit on menny johonkin isompaan. Pakollisia kuluja ei oo oikeestaan kun auton verot, vakuutukset huollot yms.. Nyt koittanu vähän säästellä syksyä varten. Nyt pitäs pikkuhiljaa kämppä saada ja kuulin, että kela maksaa 80% vuokrasta ja mietin ettei siinä oo mitään hätää, mut raja onki 201e ja yli 252e ei huomioida. Ainoo vaan ettei tuolta tulevasta pitäjästä jonne oon muuttamassa saa alle 400e/kk kämppiä ja nämä 400e kämpät ovat toisella puolen kaupunkia josta on ite kouluun joku 8km. Nyt löysin yhden noin 2km päästä koulusta ja vuokra ois 520e/kk. Opintolainan otan heti, joten saisin opintotuen kanssa 799.60e/kk. Joten meneekö tiukille 279,60e sähköön, veteen ja elämiseen? Viikonloput ajattelin säästö syistä notkua kotosalla, mutta porukat ei muuten sponssa mitenkään.
Enkä ole mihinkään solu kämppään menossa vaikka halvemmalla saiskin.
Asuminen ja eläminen tuilla?
3
353
Vastaukset
- 8+13
No, ainakin opit rahan arvon, kun joudut sitä säästeliäästi käyttämään. SUosittelen kyllä halpaa soluasuntoa, vuokra tuntuu melko kovalta. Solussa sopeutuu, ja makuuhuonehan on oma. Ja koulumatkan voi kulkea pyörällä, ei maksa mitään (jos sulla on sellainen). Tsemppiä.
- Amkohon
Sanotaanko et 279,60 e kaikkeen muuhun kuin vuokraan menee tiukille varsinkin, jos olet tienannut pari tonnia ja juuri mitään ei ole jäänyt säästöön. Ruoka yms. vie varmasti ainakin puolet tuosta, jos et syö ihan halvinta epäterveellistä moskaa. Tietysti jos olet todella taitava säätäjä ja tarjouksien metsästäjä saatat pärjätä vähemmällä (tai jos esim. marjastat ja sienestät paljon, mutta harvat tekevät tätä). Jotkut väittävät pärjäävänsä alle 100 eurolla kuussa ruokaan, mutta itse en kyllä tuossa onnistuisi. Minulla menee ruokaan melkein tuo koko määrä, mitä sinulla jää jäljelle, mutta pyrinkin syömään hieman paremmin esim. paljon hedelmiä, vihanneksia ja marjoja, jotka ovat usein tosi kalliita. Itsellä tosin vuokra noin puolet tuosta, että sen puolesta jää hieman enemmän varaa.
Vesi riippuu meneekö käytön mukaan vai tasamaksulla, mutta luultavasti kulut 10-15 e kk samoin kuin sähkö riippuen, missä asut. Lisäksi tarvitset rahaa muihin pakollisiin menoihin kuten netti ja puhelin (varmaan kukaan ei noita ilman opiskellessa enää pärjää). Riippuu ihan, missä asut, kuinka paljon noihin menee rahaa. Kannattaa katsoa etukäteen netistä, minkä hintaisia nettiliittymiä on saatavilla. Joihinkin taloihin saa tosi halvalla ja toisiin saattaa halvin järkevä olla tyyliin 30 e / kk. Itse en kyllä usko, että noilla tuloilla olisi oikeasti varaa pitää autoa, koska lisäksi rahaa menee yllättävän paljon kaikkeen muuhunkin (koulutarvikkeet, vaatteet yms.). Kulkemiseen on kuitenkin pakko budjetoida jonkin verran, jos ei sitten pysty pyöräilemään vuoden ympäri.
Käytännössä noilla tuloilla on luultavasti joko pakko yrittää löytää töitä koulun sivuun, luopua autosta tai mennä soluun, jos säästöjä ei ole reilusti. Joka tapauksessa uskon, että tulossa on jonkinmoinen shokki. Kyllä sitä kuitenkin aina jotenkin pärjää. :) - Elisabet1234
Olen korkeakouluopiskelija ja vuokra on 510 euroa. Kuukausitulot noin 960 euroa (teen töitä). Vuokran jälkeen siis 450 euroa. Ruokaan ja taloustarvikkeisiin (pesuaineet, vessapaperit ym.) laitan 300. Onneksi kouluruoka on halpaa ja monipuolista, koulussa syöminen todella kannattaa. 150 eurosta maksan netin (24,9), mahdollisen bussilipun, puhelimen, piilolinssit.
Kannattaa huomioida, että varaa jää myös hiukan siihen, että käy joskus ulkona tai harrastuksiin. Ei ole omasta mielestäni realistista lopettaa kaikkia harrastuksia tai ajatella, ettei koskaan käy baarissa tai vaikka leffassa. Jotkut kyllä voivat elää ilman huvituksiakin, tämä on tietysti ihan tottumiskysymys. Kysehän on siitä, mistä olet valmis luopumaan kun elintasosi tippuu. Itse en esimerkiksi halua luopua liikuntaharrastuksesta, koska pidän sitä tärkeänä hyvinvoinnin lisääjänä. (Korkeakoulussa liikunnan harrastaminen on onneksi tehty edulliseksi.)
Arvelen, että 200 euroa kuussa ruokaan voi riittää, jos on edullinen kouluruoka ja osaa ostaa ja valmistaa edullisimmat ruoat. Se, kuinka tuo jäljellejäävä noin 80 euroa riittää muihin kuluihin, on varmasti helposti laskettavissa paperilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "944233Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293213No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351358
- 10949
- 136936
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124786- 11770