Viime vuonna pisterajat pomppasivat joissain paikoissa jopa seitsemällä matematiikan poisjäännin ja hakijamäärän kasvun vuoksi. Miten käy tänä vuonna? Hakijamäärät kasvoivat ja kokeiden vaikeusasteestakin on spekulointia. Toivottavasti eivät nyt hirveästi hyppäisi...
Pisterajat?
65
3291
Vastaukset
- laitelaismomies
Luulisi, ettei pistemäärät mahdottoman paljoa pomppaisi, minkä viime vuonna selitti varmasti juuri tuo matikan poisjäänti. Lisäksi käsittääkseni monissa paikoissa (ainakin Turussa) vuodesta 2009 vuoteen 2010 hakijamäärä kasvoi paljon enemmän kuin tänä vuonna (tänä vuonna juuri esimerkiksi Turkuun haki ensisijaisesti 38 hakijaa enemmän kuin 2010 ja yhteensä kaikkia hakijoita oli vain viitisenkymmentä enemmän kuin viime vuonna, vuonna 2010 oli vuoteen 2009 verrattuna vissiin parisen sataa hakijaa enemmän? En sitten tiedä mikä on tilanne muissa Suomen yliopistoissa.
Olen pohtinut juuri tuota, onko koe vaikeampi vai helpompi kuin viime vuonna. Itse en usko, että olisi merkittävästi kumpaakaan.- morlasdf35
Oulussa oli hakijoita 14% kasvua. Ainakin siellä päin voisi siis odottaa jonkinlaista pisterajojen nousua... Vai onko jollain viisaammalla muita teorioita?
- Spekuloitu on.
Mitään en toivo niin paljoa kuin että Turun raja tipahtaisi 0,5pistettä ja tämä poika olis inessä.
- jjtrwweh17
Pitää muistaa noita hakijamääriä katsoessa, että ei ne kaikki ole varteenotettavia hakijoita. Osa tulee vaan katselemaan, minkälainen se koe on ja hakee sitten seuraavana vuonna tosissaan, osa ottaa intistä vapaata ja käy tuolla kokeessa pyörähtämässä, osa on vain huonosti valmistautuneita sitä harmaata massaa ja lisäksi yllättävän monet eivät edes tule kokeeseen. Eilenkin kun alettiin nimiä huutaa, vain noin joka kolmas oli edes paikalla. Eikä kaikki valmennuskurssin käyneetkään ole mitenkään huippuhakijoita kaikki, läheskään. Siltikin nämä kaikki lasketaan mukaan hakijamäärään, josta voisi sanoa neljäsosan olevan oikeasti niitä, joilla on mahdollisuus päästä jonnekin.
- KY-lteri
Pitää muistaa noita hakijamääriä katsoessa, että joka vuosi on sama juttu; katselijoita, seuraavana vuonna tosissaan hakijoita jne. löytyy jonkin kokoinen osa porukasta. Eli jos hakijamäärä nousee vaikka 10%, nousee myös kaikkien "hakijaryhmien" määrä; myös niiden tosissaan hakevien.
Mutta eräältä valmennuskurssijärjestäjältä tullut ennuste pisterajoista oli, että todennäköisesti nousevat vähän
- cbaabc
mutta mitä mieltä olette, onko mahdollista että esim turussa rajat pomppaisivat yli 30!? (no kaikkihan on mahdollista joo, mutta miten realistinen väite on?) hemmetti, jokaiselta taholta jonka kanssa olen keskustellut olen kuullut sitä miten helppo koe oli, erityisesti laskiksen osuus oli NAURETTAVA, mikä saattaisi mielestäni nostaa rajoja roimasti. ja itsehän vastasin tietysti hieman silmällä pitäen viime vuoden rajoja ja nyt on pelko perseessä, että rajat kipuaakin (ja viime vuonnakin oli jo kovat rajat) ihan sfääreihin..
- laitelanismomies
Itse en usko, että Turussa rajat pomppaisivat kovin montaa pistettä (tai eihän tämä uskon asia ole, tietysti kaikki on aina mahdollista). Mutta en usko, että muut osuudet laskista lukuunottamatta olisivat olleet niin merkittävästi helpompia kuin viime vuonna. Itse sanoisin, että viime vuonna johtamisen osuus oli naurettava. Ja tosiaan, kuten aiemmin mainitsin, ainakaan Turun hakijamäärät eivät nousseet viime vuodesta kuin prosentin-pari.
Jos Turussa rajat pomppaisivat yli 30, niin sehän tarkoittaIsi sitä, etttä Aallossa alettaisiin lähestyä tyyliin 35 pistettä, mikä ei omasta mielestäni ole mahdollista. Lähes täysiä pisteitä tuosta kokeesta tuskin on kuin aniharvalla - täällä palstallakaan en ole sellaisiin pisteisiin törmännyt, ja todennäköisesti täällä kirjoittelee juuri se aktiivisin osa hakijoista. Heikommin menestyneetkään tuskin täällä palstalla pisteitään julistelevat.
Tämä nyt on tämmöistä mututuntumaa, mutta itse siis en usko, että Turussa raja nousee yli 30.
- OY&AB
Laskis erittäin helppo, mutta ei ne muut nyt niinkään. Hivenen vaikeempi kuin viime vuonna. En ite usko, että kovasti rajat nousis. Enkä ihmettelis, jos toisaalta laskisi.
- Toivossaonhyväelää
Hain ensimmäistä kertaa, ensisijaisesti Aaltoon. Jos laskin oikein, sain 34,5p 2p ensisijaisuudesta = 36,5p. Vastasin yhteensä 36 kysymykseen, joista yksi väärin.
- fesafds
Veikkauksia oulun pisterajaksi?
- spärdö2929292
Oulun hakijamäärät kasvoivat jälleen reilusti, joten ehkä se antaa osviittaa...
- vaasaan, ehkä?
Veikkauksia Vaasan pisterajoiksi?
Yhteispisteet?
Pääsykoe? - Plah
Tänne ensisijaisten kanssa 37,5... Aaltoon haen ja hitto vie, kun pelottaa. Luulisi toisaalta, etteivät ne rajat sentään _noin_ paljon voi nousta, mutta monella on mennyt varsin hyvin. Nettipalstat eivät toki ole mikään fiksu otos, mutta joka tapauksessa.
Kyllä se Aallon pisteraja vähintään siellä 35:ssä on. Valitettavasti. - Peruna 5
Oli kyllä niin helppo koe, että ei Aaltoon ole asiaa alle 38 pisteellä.
- Kauppatiäteiliä
Itse veikkaisin että Aaltoon vaaditaan jopa 39 pistettä. Onneksi sain 39.5.
- Peruna 5
Saattaa myös olla mahdollista, että valintakiintiön ylittävä määrä sai 40 pistettä, jolloin suoritetaan arvonta.
- Minäpä
Minäpä sain 43. Taitaa yli neljänkympin mennä.
- Idiootit
Ha! Kyllä se vaan on niin, että Aaltoon ei pääse alle 40 pisteen. Koe oli äärettömän helppo, hakijamäärä kasvoi, kirjat pysyivät käytnnössä viime vuodesta samoina ja aloituspaikat vähenivät.
Näin ollen myös Turun raja nousee 10 pistettä, eli alle 37 pisteen ei ole Turkuunkaan asiaa. Muiden yliopistojen rajat varmasti noudattelevat tätä yleistä pistekehitystä. Tampereella vaaditaan myös yli 35. Vaasaan saattaa päästä 31llä pisteellä. Ouluun saattaa riittää 29.
On se elämä kovaa.- kusimir
jos käy noin tapan itteni??????????????
- Trollit, heh
kusimir kirjoitti:
jos käy noin tapan itteni??????????????
Heh, turha panikoitua trollin ilmiselvään provosointiyritykseen. Supermasterin Hentunenkin arveli Aaltoon rajojen olevan 30-33 pistettä. Turkuun hän arveli tarvittavan 27-30 pistettä, joten eiköhän hänenlaisensa kokenut henkilö osaa arvioida rajat suhteellisen hyvin oikein.
Tuo nimimerkillä "idiootit" kirjoittanut pyrkii selkeästi vain saamaan paniikkia niissä, jotka ovat tehneet suuren työn ja nyt pelkäävät että mahtaako erittäin hyvät 30-36 pistettä riittää Aaltoon tai Turkuun.
- humanisti666
Itse kuulin huhun, että pääsykoe järjestetään uudestaan.
- Idiootit
Ja luonnollisesti uuteen kokeeseen vaihdetaan kirjat, sillä nämä nykyiset lienevät vaatimustasoltaan liian helpot, minkä tuo pääsykoe osoitti.
- sisääännnn!!!
Joo tosi helppo oli sain 39 2 (jätin yhen tyhjän). Tää riittää sisään. Alle 38 pisteellä ei mitään asiaa Aaltoon.
- pösssis
aika turhaa tää spekulointi täällä. täytyy muistaa et vaikka hakijamäärät kasvoivat, lasketaan hakijamäärään kaikki hakemuksen laittaneetkin. allekirjoittanut oli oulussa pääsykokeissa ja varmaan 15-20% huudetuista nimistä oli paikalla. Eli osallistujien määrä suhteissa hakijoihin vaihtelee paljon eikä sitä voi kukaan arvioida. Oulussa vielä kun haetaan suoraan pääaineeseen jokaisen aineen hakijamäärä on suhteellisen pieni joten heilahtelu suuntaan tai toiseen on melkoista..niinku parin viimevuoden esimerkki osoittaa!!
- M. Pohjola
Kuulin varmana yheltä kaverilta, että kokeeseen tulematta jättäneet, voivat suorittaa valintakokeen joko sähköisesti tai suullisesti ensisijaisen hakukohteensa mukaisessa yliopistossa. Jos ilmenee epävarmuutta oman osaamisensa suhteen, pääsykoekirjat on mahdollista ottaa mukaan.
- V. Puttonen
Itse kuulin luotettavalta taholta, että kaikki jotka eivät tule valituksi kouluun lähetetään Siperiaan.
- sisäänkö :O
Vaasa: 20,5p (koe) 28p (yo-todistus) 2p (ensisijaisuus) = 50,5p. Riittääkö Vaasaan (Koe/Yht.pisteet?)
Oulu: 49,5p. Oulu (Laskis/Rahoitus/Kansis) - tonttu-ullakolla
Joo rajat tulevat nousemaan. Onneksi tunnen pari kokeen tarkastajaa, jotka heittävät tarvittaessa mulle pari pistettä lisää, jotta varmana pääsen sinne minne haen.
- VeryScaryPiggy
Voisiko kuitenkin pitää käytännön varmana Aaltoon 35,5 2 pisteellä. Itse ainakin pidän suhteellisen utopistisena, että rajat noin valtavasti voisivat nousta, koska omasta mielestäni laskentatoimea lukuunottamatta koe ei juurikaan viimevuotista helpompi ja kansis selvästi viimevuotista haastavampi.
- 23
sinuna olisin huoletta :)
- urpot:D
sun kaltaset nörtit naurattaa :D mä luin aaltoon sen about 100h max ilman valmennuskursseja ja tulossa nyt 31p kokeesta plus 36p lähtöpisteitä. tukehtukaa kirjastoon ;D
- afrodite69
urpot:D kirjoitti:
sun kaltaset nörtit naurattaa :D mä luin aaltoon sen about 100h max ilman valmennuskursseja ja tulossa nyt 31p kokeesta plus 36p lähtöpisteitä. tukehtukaa kirjastoon ;D
:D:D vittu sä oot N Ö R T T I ?!?!?! 100h ?!?!?! ootko ihan daiju?? mä luin viitenä iltana ennen kokeita tunnin ennen nukkumaanmenoa per ilta. Kokeesta 39,5 pistettä.
- spedet29
afrodite69 kirjoitti:
:D:D vittu sä oot N Ö R T T I ?!?!?! 100h ?!?!?! ootko ihan daiju?? mä luin viitenä iltana ennen kokeita tunnin ennen nukkumaanmenoa per ilta. Kokeesta 39,5 pistettä.
ihme nörttei tääl, ite avasin kirjat ekaa kertaa iltaa ennen koetta baarissa ollessani.
- aijan tuhlausta
spedet29 kirjoitti:
ihme nörttei tääl, ite avasin kirjat ekaa kertaa iltaa ennen koetta baarissa ollessani.
kaikki jäätäviä nörttejä ite poltin lukematta kirjat ja fuumeja haistelemalla kävin hakemassa täydet 39 pongoa
- Kuumotus10
Mitkä vitun täydet 39? Siitä kokeesta voi saada 42 pistettä. Ite sain 41 ja ensisijasuudet. En lukenu mut kaveri kerto kaiken oleellisen ennen saliinmenoa ja toinen kaveri käytti mua "kusella" kokeen aikana nii se riitti. Kuitenki jännittää vitusti et riittääks toi 43p stadii ku saattaa nousta siihe huulille. Nyt sit on seuraavat 3 vk helvettiä. Ja tän kokee jälkee ei kuulemma saa enää samat hakee uudestaa et koe on vaa abeille
- 2012koevaanabeille
Meitsi spaddu huules Koffarin puistossa rummuttelin taloustieteen oppikirjaa tunnin kaks ennen koetta ja 33,5p ensisijasuudet. Tosin edellisiltana katoin dokumentin pankinjohtajista.
- koffillanähdään
Sain 32 pojoa ensisijaisuudet pelkästään kattelemalla sua kun sä rummuttelit niitä kirjoja.
- 2012koevaanabeille
koffillanähdään kirjoitti:
Sain 32 pojoa ensisijaisuudet pelkästään kattelemalla sua kun sä rummuttelit niitä kirjoja.
eiköhän me olla kuivilla.
- koffillanähdään
2012koevaanabeille kirjoitti:
eiköhän me olla kuivilla.
Kyl, high5
- huurumuna
mite vidus tää o mahollista. en lukenu kirjoi olleenkaa ja sain kokeesta 40 plus 2 pojoo treelle laskikseen. Silti pelkään *** huurus että 42 pojoo ei riitä!!! jännäää!!!
- Minäpä
Minäpä sainkin kokeesta 94 pistettä. Ja ensisijaisuuspisteitä 7. Yhtään en lukenut, en edes koekysymyksiä.
- Antirölli
Aikamoisia röllejä täällä. Pisterajat luultavasti nousevat 1-3 pistettä, Aaltoon ilmeisemmin enemmän kuin muihin koska sisäänottomäärä on tippunut 50:llä viime vuodesta.
Itsellä 36 pojoo ja satavarmana Aalto kutsuu. - kylteri08
HAH HAH! Aaltoon ei ole menemistä alle 39 pisteellä. Naurettavan helppo koe, josta olisi kuka tahansa pultsarikin saanut täydet pisteet.
- 0909
voi luoja, mä niin toivon et kukaa noist kylteri08 kaltasista ei oo tosissaa. pellet
- ownaaja92
HELEVETTI 0909, KUSPÄÄ! Kutsu vain luojaasi apuun, mutta ei se mitään auta.
Turha itkeä täällä jos et saanut 39 pistettä. Painu peräkammariisi häpeämään, saatnan penikka.
Aaltoon mennään 39 pisteellä eikä yhtään sen alle. Itse luin kirjojen takakannet ja vetäsin kokeesta 40 pojoo, että repikää siitä nobot.- Minäpä
Minäpä sain enemmän... ja minäpä luin vähemmän. Sinäpä trollaat vähemmän.
- kuningasoppilas
Minäpä kirjoitti:
Minäpä sain enemmän... ja minäpä luin vähemmän. Sinäpä trollaat vähemmän.
Minäpä sain automaattisesti 101 pistettä käymättä edes pääsykokeessa. Aalto yliopiston rehtori kävi nöyrästi anomassa minua yliopistoonsa. En ollut koskaan edes kuullut tuosta yliopistosta.
Lupasin tulla opiskelemaan kauppakorkeaan 10 000€/kk palkkiota vastaan. Rehtori allekirjoitti myös sopimuksen, jossa taataan minulle loppuelämäkseni 20 000€/kk tulot opiskelujen päättymisen jälkeen.
Päätös oli kyllä melko vaikeaa tehdä, mutta suostuttelun jälkeen kirjoittauduin yliopistoon sisään. - Minäpä
kuningasoppilas kirjoitti:
Minäpä sain automaattisesti 101 pistettä käymättä edes pääsykokeessa. Aalto yliopiston rehtori kävi nöyrästi anomassa minua yliopistoonsa. En ollut koskaan edes kuullut tuosta yliopistosta.
Lupasin tulla opiskelemaan kauppakorkeaan 10 000€/kk palkkiota vastaan. Rehtori allekirjoitti myös sopimuksen, jossa taataan minulle loppuelämäkseni 20 000€/kk tulot opiskelujen päättymisen jälkeen.
Päätös oli kyllä melko vaikeaa tehdä, mutta suostuttelun jälkeen kirjoittauduin yliopistoon sisään.Voitit. Minäpä en trollaa enää.
- kylteri09
JUMALAUTA ÄPÄRÄT! TEILLÄ EI OO MITÄÄN ASIAA AALTOON!
- Aaltoyliopisto prof.
TURVAT TUKKOON TROLLIT!
Aallon virallinen ja vahvistettu koepisteraja on tänä vuonna 42p ja yhteispisteraja 82. Tiedot löytyvät Aallon sivuilta
Turha tulla tänne puhumaan paskaa, koska nämä luvut ovat saatu luotettavalta ja arvovaltaiselta taholta. - Aalto professori
Pystyn ilmoittamaan teidän iloksenne tämän vuoden viralliset pisterajat Aalto yliopiston kauppakorkeakouluun.Teksti on kopioitu Aalto yliopiston kotisivuilta.
Tänä vuonna (2011) koepisteraja on asettunut 40 pisteeseen ja yhteispistevalinnan raja 80 pisteeseen. Näihin luonnolliset lisätään mahdolliset ensisijaisuuspisteet ( 2p). Tänä vuonna hakijoiden määrän kasvu ja paikkojen vähentyminen johtivat pisterajojen rajuun nousuun, mitä selittää osaltaan myös kokeen vaatimustason alhaisuus. Virallinen lista valituista hakijoista julkaistaan internetissä ja päärakennuksemme (Töölössä) ovessa 8.7.2011. Kaikille valintakokeeseen osallistuineille lähetetään myös kotiin kirje valintapäätöksestä kyseiseksi päiväksi.- turpa tukkoon18
Pää kiinni rölli.
- wannabekylteri11
Minäkin löysin tuon tiedotteen Aallon sivuilta. Melko korkeiksi ovat tänä vuonna nousseet.
- ykttk6t
Niinpä niin
- tieteilijä11
Kiitos tiedosta Aallon proffa! Eipä ollut mikään yllätys tämä pisterajojen nousu.
- TeamBodyguard
tukehtukaa kirjastoon, lähdemme vierumäelle!
- Head coach
sinäkin lammas, nyt töhrin seinäsi!
- kylteri kunkku
Imaskaa paskaa idiootit! MINÄ PÄÄSIN AALTOON!!
HAHAHAHAHAH!!!!!!!!!!- Uimari50
Itekki pääsin Aalto Alvariin.
- GM
Kyssäri: miten armeijaletti tilataan?
- resauringossa
En tiiä mut nyt ois äkkilähtöjä inttiin tarjolla heinäkuussa, laitetaanko yks tulemaan?
- GM
Te olette tosi toveri. Pistäpä yks tulemaan, enpä haluaisikaan vasta tammikuussa mennä.
- resauringossa
Joo. 11.7.11 - 6.7.12 Vekaranjärven betonihelvetissä, määrittelemätön majoitus- ja matkaseura. Aika OffTopic, sori.
- TJ0
Aamujaaaaa
- maisteritobe
Selkeesti pitäs ottaa kypsyyskokeet mukaan.. surullista jos tänne näin asiatonta tekstiä kirjoittavia otetaan sisään yliopistoon. Luulin, että heidän kaltaisistaan päästiin jo peruskoulun puolella :) onnea kouluun päässeille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2246989Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421269Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271072- 75901
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49865Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62857Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43743