Asiasta on keskusteltu paljon ennenkin, mutta koska niistä ei löytynyt yksiselitteistä vastausta niin kysyn vielä itsekin: Mikä viruksentorjuntaohjelma kannattaa valita? Jos ohjelma tekee tietokoneen käytön raskaaksi, niin olen mieluummin ilman virustentorjuntaa koska silloin haitat ylittävät hyödyt. Voin ostaa F-Securen tai Nortoni JOS siitä on lisäarvoa mutta onko? Ei viitsi turhaan maksella vaikkei paljon maksakaan. Entä jos kone menee syystä tai toisesta rikki takuuaikana niin voiko myyjä/valmistaja vedota siihen, että oma vikani kun ei ollut ostettua virustorjuntaa, onko tällaisesta kokemuksia?
Mikä viruksentorjuntaohjelma
21
1112
Vastaukset
- Miksi maksaisit?
Ilmainen Avast on monipuolinen erinomainen ohjelma!
http://www.avast.com/en-eu/free-antivirus-download
Moni tykkää Avirasta, sekin ilmainen:
http://www.avira.com/en/avira-free-antivirus
AVG on suosittu, eikä maksa mitään:
http://free.avg.com/ww-en/homepage
Suomenkielinen, hyvä tämäkin:
http://www.cloudantivirus.com/fi/
Muita ilmaisia mm Comodo, Kingsoft, Rising, Agniotum Free...................- Miksi maksaisit?
Se viimeinen on siis Agnitum Free
- esavesa
Avast on jo jonkin aikaa ollut alhaalla, herjaa päivittämisen epäonnistumista, ei saa yhteyttä palvelimeen, siispä poistin sen ja otin MS essentialsin tilalle
- Miksi maksaisit?
Sitten on vielä Microsoftin ilmainen ohjelma. Taitaa olla maailman suosituin tällä hetkellä.
http://www.microsoft.com/fi-fi/security_essentials/default.aspx - securityessentials
Juu toi CompSec2011 on ihan ok mut vähän vaikee käyttää mut ilmeisesti löytää eniten viruksia jne. itse pidän microsoftin essentials hommasta kun kone on niin hidas.. mut jos kone olis nopeempi niin ottaisin ihmeessä tuon googlen uuden CompSec2011 torjunnan kun se on ilmainen ja suomalaisten tekemä.
- Mari007
Kaipaisin vastauksia kysymyksiini ja perusteluita, en linkkejä (linkit löydän itsekin).
- Somewhere_0
Ei ole olemassa juuri sitä parasta. Nykyään virustorjunta kannattaa valita sen perusteella mistä itse tykkää (ominaisuudet, nopeus jne.) ja sehän selviää vain testaamalla. Itsekkin olen vuosien aikana testaillut todella montaa ohjelmaa mutta aina olen kuitenkin palannut Aviraan.
"Jos ohjelma tekee tietokoneen käytön raskaaksi, niin olen mieluummin ilman virustentorjuntaa koska silloin haitat ylittävät hyödyt"
Jos näin teet niin muista surffailla vain luotettavilla sivuilla, vaikka kyllä se haitake voi luikkia koneeseen mistä vain.
- Mari007
Mistä tiedän hidastaanko konettani virustorjuntaohjelma vai virus, koneen huono teho, valitsemani webbiyhteyden nopeus tms?
- Prodigal Son
Kun asennat koneeseen uuden virustorjunnan (tai ihan minkä muun ohjelman tahansa) ja kone hidastuu niin syynä on todennäköisesti se uusi ohjelma. Jos taas kone alkaa hidastelemaan ihan yhtäkkiä vaikka et olisi asennellut mitään niin silloin voi syynä olla virus, laitevika, käyttis sekoilee...syitä on useita.
Nettiyhteyden nopeuden ei pitäisi vaikuttaa koneen nopeuteen, ainoastaan itse nettiin. Jos kuitenkin netti alkaa hidastelemaan ilman syytä niin silloinkin syitä on useita, eli virus, netti jumittaa muuten vain ja niin edelleen.
Mutta pähkinänkuoressa: koneen hidasteluun voi vaikuttaa niin moni asia, että syytä ei välttämättä löydy heti ensimmäisellä yrittämällä eikä vielä toisellakaan. Ensimmäisenä kuitenkin yleensä tarkistetaan onko koneella haittaohjelmia ja siitä sitten lähdetään miettimään muita syitä.
- CP2011
CompSec2011 ehdottomasti !
- PaskisPP
Jos sulla on Vista käyttiksenä niin: Avast! 6 free Winpatrol Win palomuuri
Jos Win7 niin: MSE MBAM BitDefender/Kaspersky bootable tools
Jos XP niin : Avira 10 free Comodo palomuuri (Defence päällä) - Mari007
Win7 ja olin päätynytkin MSE:hen, laitan sen heti kun uusi koneeni saapuu. Mihin noita muita tarvitsen? Windowsissa on palomuuri (Defender?)
- PaskisPP
Malmwarebytes Antimalmware (MBAM) on lähinnä varmistelua mm. troijalaisten osalta. Sillä voi tarkistella tilannetta silloin tällöin, Bitdefender/Kasperskyn buutattavat työkalut lankeaa ikäänkuin samaan kategoriaan kuin MBAM. Erotuksena se tosiasia että monet haittaohjelmat koneelle päästyään on vaikea tai jopa mahdotonta poistaa/asettaa karanteeniin käyttöjärjestelmän ollessa käynnissä. Mutta ei nyt kannata jäädä mokomia tuijottamaan. MSE on ihan riittävä kotikäytössä (käytän sitä itsekkin Win7 pöytiksessä.
- dsssssssssssss
"jos XP niin : Avira 10 free Comodo palomuuri (Defence päällä)"
Miten niin Avira 10 Free? Kyllä Avast toimii hyvin XP:n kanssa! Ja silloin Comodossa Defence pois päältä- PaskisPP
Siten niin, että se tarjoaa mun mielestä enemmän "voimaa" kuin Avast!, "sori" nyt vaan.
- eerops
Mikrobitissä 3/2011 oli ilmaisten virustorjuntaohjelmien testi. Voittajaksi selvisi Avast Free Antivirus viidellä tähdellä. Avastin plussina mainittiin ominaisuusvalikoima ja suomen kieli sekä miinuksina maksullisen version tyrkyttäminen ja paikoin monimutkaiset asetukset.
Neljä tähteä saivat Avira, AVG, MSE ja Panda. Kolme Comodolle, kaksi Ad-Awarelle ja PCToolsille.
Aikaisemmin itsellä oli yhdessä koneessa F-Secure (töistä saatu, mutta etu loppui), muissa Avast viruksiin ja Sygate palomuurina. Nykyisin kolmessa koneessa Norton Internet Security (ostettu) ja kahdessa 7:n palomuuri ja MSE. Olen miettinyt MSE:n vaihtamista takaisin Avastiin!- PaskisPP
Joo-o, toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä ja joku vielä mummostakin. itse en valitsisi Avastia, koska se on kirjoitettu nimenomaan torjunta tarkoituksiin ja sen poisto-ominaisuudet ovat vähintäänkin hanurista.
- takkari
PaskisPP kirjoitti:
Joo-o, toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä ja joku vielä mummostakin. itse en valitsisi Avastia, koska se on kirjoitettu nimenomaan torjunta tarkoituksiin ja sen poisto-ominaisuudet ovat vähintäänkin hanurista.
"kirjoitettu nimenomaan torjunta tarkoituksiin". Miten niin kirjoitettu?
"poisto-ominaisuudet ovat vähintäänkin hanurista". Olen poistanut monet kerrat Avastin ja poistunut OK.
- 19+9
Avast tai Panda Cloud. Itselläni meni hermot MSE:hen, kun se väitti koko ajan, että en ole tehnyt tarkastusta, vaikka päivää aikaisemmin olin tehnyt
ja automaattisesti kerran viikossa, silti kuvake punaisena ja väitti,
että tietoturva uhattuna.
Nyt toisella koneella Avast & toisella Panda ilman ongelmia.- UteliasJaakko
Onko käyttis sattumoisin XP tai Vista?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212636Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292272- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532150Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211752Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2891447
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399- 1321389