oman alan kesätyöt

19+19

Onko täällä TTYläisiä, jotka eivät saaneet heti fuksivuoden jälkeen oman alan töitä tai mitään muutakaan työtä? Itsellä tämä tilanne ja kesäopintojen parissa paahdan tällä hetkellä. Miksiköhän en saanut töitä? Liian vähäisen työkokemukseni (3kk kesätöitä ja vuosi inttiä)? Epäaktiivisuuteni? En laittanut kuin nettihakemuksia, koska en ole kovin rohkea että uskaltaisin soitella yrityksiin. Tiedän, että yksi samaa alaa opiskellut sai oman alan töitä, vaikka hän on tosi surkea koulussa. Ei tainnut 20 opintopistettä enempää vetää ekana vuonna. Silti hän on nyt paremmassa asemassa kuin minä.

Koko ajan takaraivossa jomottaa, että en pääse koskaan töihin ja syrjäydyn totaalisesti. Että opiskelisin täysin turhaan. Lisäksi motivaatio laskee päivä päivältä kun haluaisin välillä tehdä töitäkin, jotta itsetuntoni nousisi ja työttömyydenpelko vähenisi. Olen kuitenkin ihan perusfiksu, sain fuksivuonna 59 opintopistettä keskiarvolla 3,4. Kaikista kursseista menin ekalla yrityksellä läpi.

5

822

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 34343

Ei kukaan saa oman alan töitä ensimmäisen vuoden jälkeen.

• 19+19

Tiedän 7

• ex-fuksi

Sama koulu, sama tilanne. Kilpailu työpaikoista on niin kova, että fuksivuonna on aika hyvä tuuri, jos sattuu saamaan oman alan töitä. Jos niitä saa vieläpä Tampereelta, kannattaa laittaa lottopaperit vetämään...

Jospa ensi kesänä sitten.

• 8+10

Harva saa oman alan töitä edes toisena tai kolmantena vuotena (riippuu toki alastakin). Titeltä varmaan pääsee koodiorjaks ja raksalta johonkin rakasahommiin, mutta muuten harva omista kavereista sai mitään kunnon paikkoja alkuvuosina.

• ttytytyt

Tuttu tilanne. Itse tein ensimmäisinä vuosina erilaisia avustavia hommia. Olin autonkuljettajana, huoltomiehenä ja rakennusapumiehenä kesät. Kyllähän siitä rahaa tuli jonkinverran ja työkokemukset tietysti päälle. Kesien jälkeen ja aikana huomasi kyllä, että opiskelumotivaatio kasvoi runsaasti. Nyt neljä vuotta opiskeluja takana ja pääsin isoon pörssiyritykseen tekemään vuorotöitä. Koulutodistuksia työhaastattelussa ei edes vilkaistu.

Koskaan aikaisemmin minulle ei soiteltu nettihakemuksien jälkeen ja pyydetty haastatteluun, vaikka hakemuksia lähetinkin kymmeniä. Sen tosin huomasin, että kun firmoihin soitti perään, sai siitä selvästi plussaa ja töiden saanti oli huomattavasti "lähempänä". Ne jotka pääsevät ensimmäisinä vuosina "alan hommiin" menevät satumaisella taidolla/tuurilla tai suhteilla. Olen kuullut sanottavan ettei oman alan kesätöitä saa kuin säkällä tai suhteilla, enkä intä vastaan.

Vinkiksi sinulle ensi kesää varten: etsi yritysten nettisivuilta erilaisten yhteyshenkilöiden/esimiesten puhelinnumerot/sähköposti ja ota heihin suoraan yhteyttä. Näin tuttavani ovat päässeet hyviin hommiin. Muista myös ettei kannata rajata hakukohteita liiaksi maantieteellisen sijainnin perusteella, isoilla firmoilla on yleensä asuntoja joita voi vuokrata edullisesti.

Tsemppiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 6 kW saunan lämmityksestä kohta 10 euron lisämaksu / kerta

Kokoomuslainen sähköyhtiöiden hallitsema Energiavirasto ehdottaa 5 kW:n rajaa, jonka ylittämisestä tulee lisämaksu. Tark
      Maailman menoa
      197
      6332
    2. Minja jytkyttää vas.liiton kannatusta ylöspäin

Alkaa raavaat duunarimiehetkin palaamaan vasemmistoliiton kannattajiksi. Eduskunnassahan on vain kaksi työntekijöiden p
      Maailman menoa
      243
      4253
    3. "Mitä sä nainen tuot sitten pöytään" ?

Jos mies provaidaa ja suojelee... Pitääkö miesten kysyä tuollaisia?
      Ikävä
      142
      3535
    4. Ekologinen kommunismi tulee voittamaan fossiilikapitalismin

Kiina on mahtitekijä uusiutuvien energialähteiden kehityksessä, ja Trump osoitus viimeisestä öljyn perään itkemisestä, m
      Maailman menoa
      52
      3360
    5. Duunarit hylkäsivät vasemmistoliiton, siitä tuli feministinaisten puolue

Pääluottamusmies Jari Myllykoski liittyi vasemmistoliittoon, koska se oli duunarien puolue. Sitä samaa puoluetta ei enää
      Maailman menoa
      89
      3312
    6. Mies, kerro minulle vielä jotakin aivan uniikkia

ja ainutlaatuista minkä vain me kaksi voisimme ymmärtää jos olemme sen kokeneet ja eläneet, jotta ihan varmasti tietäisi
      Tunteet
      49
      2846
    7. Oikeistopuolueiden kannatus vain 37,8 %, vasemmiston 43,0 %

Keskustaan jää 17,4 prosenttia ja loput ovat sitten mitä ovat. Mutta selvästikin Suomen kansa on vasemmalle kallellaan.
      Maailman menoa
      74
      2412
    8. Hyviäkin uutisia tulossa, hallinto-oikeus asettaa toimeenpanokieltoon

Hyvinvointitalon työmaa pysähtyy. Rillankivi+energia ja vesi kytkyrahanpesu stoppaa. Tytäryhtiöiden hallitusjäsenet+kon
      Pyhäjärvi
      243
      2367
    9. Tiedän ettei

Meistä mitään tule. Toinen oli sinulle tärkeämpi
      Ikävä
      25
      2336
    10. Gallup: Mikä on ollut mielestäsi paras tv-sarja ikinä?

Gallup: Mikä on ollut mielestäsi paras tv-sarja ikinä? Onko se joku suomalainen viihdepläjäys, brittirikossarja, amerikk
      Tv-sarjat
      100
      1917
    Aihe