Rattijuopumus -kenelle tieto tuomiosta menee ja missä se näkyy?

Katuva.

Jäin kiinni rattijuopumuksesta sunnuntaina. Liikenne oli hiljaista ja en ajanut ylinopeutta. Petollinen aamu kun itse en uskonut enää puhaltavani mitään- muuten en olisi rattiin edes lähtenyt. Näin kuitenkin kävi. En kuitenkaan ole mikään taparikollinen vaan ihan kunnon kansalainen. Kontollani ei ole muita rikoksia ja tämäkin on vain todella typerä ja ajattelematon harkintavirhe, jota tulen katumaan koko lopun ikääni. Olen menettänyt yöuneni ja koen fyysistä pahaa oloa koko ajan. Katumukseni olen ilmaissut niin poliisille kuin syyttäjällekin.

Olisin kysynyt, että osaako joku kertoa, että missä tuleva tuomio näkyy kun käräjäoikeus on päätöksensä tehnyt? Tuleeko tehdyistä päätöksistä/annetuista tuomioista jatkuvalla syötöllä joku lista esim. oikeuslaitoksen "ilmoistutaululle"/nettiin, jonka kuka vain voi käydä tyyliin päivittäin katsomassa? Tiedän että Suomen julkisuusperiaatteen mukaisesti kuka vain voi kysyä tietoja, mutta ilman kysymistä näkyvätkö ne jossain kun ratkaisu on annettu?

Kysyn, koska olen työpaikalleni sanonut vain, että kortti on lähtenyt. Jos tietäisivät syyn saisin lentopassit samantien. Tarvitsen ajokorttia työssäni päivittäin ja jouduin pyytämään työnantajalta todistuksen tästä, jonka vein sitten poliisille ja syyttäjälle.

Poliisi ja syyttäjän viraston virkailija sanoivat, että koska mitään ei sattunut tms. niin tieto ei liiku kummastakaan paikasta mihinkään ja se on vain minusta kiinni, että tuleeko tieto julki. Eli silloin työnantajani ei saa tietää jos en itse kerro, eikö?

Voinko luottaa tähän?

50

19150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • as ee ee

      "mutta ilman kysymistä näkyvätkö ne jossain kun ratkaisu on annettu?"

      Ei ole mitään sellaista "ilmoitustaulua".

      Kun käräjäoikeus antaa tuomion, ilmoitus ajo-oikeuteen liittyvästä seuraamuksesta menee ajoneuvohallintokeskukselle (tai mikä hitto sen nimi nykyisin on).

      Tuota, luulenpa että työnantajasi on kyllä haistanut, että miksi ajo-oikeus on pois.

      • Katuja.

        Ei työnantajani tiedä: olisin lentänyt muuten jo pihalle kuin leppäkeihäs. Luulee ilmeisesti että kortti lähti ylinopeudesta.

        Minulla ei ole minkäänlaista aikaisempaa rikostaustaa tms. Olen kunnollinen ihminen jolla harkintakyky petti totaalisesti. En ikinä oikeasti haluaisi kellekään mitään pahaa ja voin sanoa että olen tällä hetkellä itse pahin rankaisijani.


      • Katuja.
        Katuja. kirjoitti:

        Ei työnantajani tiedä: olisin lentänyt muuten jo pihalle kuin leppäkeihäs. Luulee ilmeisesti että kortti lähti ylinopeudesta.

        Minulla ei ole minkäänlaista aikaisempaa rikostaustaa tms. Olen kunnollinen ihminen jolla harkintakyky petti totaalisesti. En ikinä oikeasti haluaisi kellekään mitään pahaa ja voin sanoa että olen tällä hetkellä itse pahin rankaisijani.

        niin ja kiitos tiedosta.

        Kysyn vielä, että meneekö se ilmoitus sieltä Trafi:lta sitten eteenpäin?
        Kun ajan työnantajan autoa ja olen ilm. sen haltija(tms), niin eihän tieto sieltä ajoneuvohallintokeskukselta eteenpäin kulje?


      • Feeling Good
        Katuja. kirjoitti:

        niin ja kiitos tiedosta.

        Kysyn vielä, että meneekö se ilmoitus sieltä Trafi:lta sitten eteenpäin?
        Kun ajan työnantajan autoa ja olen ilm. sen haltija(tms), niin eihän tieto sieltä ajoneuvohallintokeskukselta eteenpäin kulje?

        Näkyy ajoneuvoliikennerekisterissä. Siitä minen tiedä mitään, että mihin kaikkialle siitä tietoja annetaan.


    • Katuja.

      Juuri tuli syyttäjältä haaste:

      ..on määrättävä ajokieltoon ainakin 4 kuukaudeksi.
      ..on määrätty väliaikaiseen ajokieltoon 12.6.2011.
      ..voidaan tuomita ehdollista ajokieltoa.
      Tieliikennelaki 75 §ja 78 §.

      Lisäksi 50 päiväsakkoa.

      Ehdollinen ajokieltohan ei tarkoita samaa kuin ajo-oikeus alkolukolla? Jos minulle määrätään ehdoton ajokielto, niin voinko käräjäoikeuden ratkaisun jälkeen vielä anoa alkolukkoa?

      Huomenna on käsittely, mutta en pääse töiden takia paikalle. Laitoin vielä perään lisäkirjelmän siitä kuinka pahoillani olen ja että toivoisin heidän antavan armoa inhimillisestä virheestäni. ilmoitin myös että joudun joko itse irtisanoutumaan tai minut irtisanotaan jos syyttäjän ehdottama tuomio pitää.

      Voinko tehdä enää enempää?

      • 1544166FGGH7764688

        Joo
        Ehkä olisi kuitenkin parasta mennä sinne käsittelyyn, sillä ehdollinen ajokielto ja
        ehdollinen ajo--oikeus alkolukolla ovat kaksi eri asiaa.
        Molempia pitää pyytää oikeudelta ja pyynnön lisäksi perustella pyyntö. Jos oikeuden päätöksessä ei ole mainintaa ehdollisesta ajo-oikeudesta alkolukolla, niin sitä ei voi jälkikäteenkään saada.


      • miksi tärkeä

        Armon anelu ja inhimilliseen virheeseen vetoaminen on...no, ei kannata käyttää sellaisia sanontoja.

        Jos haluat alkolukon, pyydä sitä käräjäoikeudelta. Mikäli tuomitaan ehdoton ajokielto, niin voit toki valittaa hovioikeuteen ja siellä vaatia valvottua ajo-oikeutta eli alkolukkoa. Mutta ho:n käsittely vie aikansa, vaikka ajokiellon sisältävät asiat käsitelläänkin kiireellisinä.

        On muuten hiton nopeasti esille otettu juttu. Saat tuntea itsesi etuoikeutetuksi, yleensä vastaajat joutuvat "kärvistelemään" väliaikaisessa ajokiellossa vähintään pari kuukautta. Oletko päässyt jonon ohi?

        Tiesit kai, että valvottu ajo-oikeus eli alkolukko voidaan myöntää jo väliaikaisen ajokiellon aikana. Silloin sen määrää poliisi, ja käräjäoikeus kyllä tuomiossaan lausuu siitä, että jatkuu edelleen alkolukkoajokorttina jne.


      • humalaa kumalaa

        Kappas, vaatii rangaistukseksi 50 päiväsakkoa.

        On se muuten ihme, yleensä ihmisiä kiinnostaa näissä rattijutuissa vaan se ajokielto, varsinainen rangaistus ei kiinnosta yhtään.

        No siis, 50 päiväsakkoa tarkoittaa sitä, että ei ole ollut edes lähellä rattijuopumuksen alarajaa, vaan promilleissa jotain 0,90 tienoilla, ja tarkkuusalkometrissä noin 0,40 milligrammaa. Osuinko lähelle? Aika hyvät "aamuhöyryt", jos krapula-aamun arviointivirheestä on kysymys. Onneksi alkoholi ei ole ihmiselle välttämätön elintarvike, ja sinäkin olet varmasti lopettanut tämän seurauksena alkoholin juomisen kokonaan.


    • 15441665FFGH7764688

      Jos työnantajasi on ajan tasalla, niin hän tilaa poliititutkintapöytäkirjan. Se tulee maksua vastaan jokaiselle julkiseksi, sen jälkeen kun syyte on esitetty.
      Samoin, tuomio on myös maksua vastaan jokaiselle julkinen sen jälkeen, kun se on saanut lainvoiman.
      Myös liikennetietorekisteri taitaa olla julkinen. Siellä näkyvät annetut ajokiellot ja niiden syyt.
      Jos työnantajasi on täysin hölmö, niin kukaan ei mene kertomaan hänelle käryäsi, ellet sitä itse kerro.

    • Katuja

      Onko se joku yleinen käytäntö vai nykyään, että mennään tilailemaan tietoja tällaisen jälkeen?
      Miksi esimieheni ei uskoisi sanaani?

      En siis ole missään kuljetus- tms alalla. Vaan ns. edustajan hommia teen.

      • Nenonen1

        Pakko kysyä, miksi esimiehesi PITÄISI uskoa sanaasi? Sinähän valehtelet hänelle, jos sanasi on jotain muuta kuin että olet rattijuoppo! Miksi ihmeessä edes kerjäät sympatiaa täällä, sinuthan pitäisi kivittää kuoliaaksi. Pahimman luokan rikollinen! Vingut seuraamuksista vaikka syyllistyit yhteen pahimmista rikoksista johon edes mahdollista "lainkuuliainen kansalainen" Voi sviddu!
        Toivottavsti asia tulee työnantajasi tietoon!


    • Law Order

      Koko keskustelu kuvastaa rikokseen ryhtyneen katumusta. Hyvä niin, mutta totuus on, että ajoit kännissä. Keskityt jo aloituksessa, 1. kappaleessa vähättelemään tekoasi..."Liikenne oli hiljaista ja en ajanut ylinopeutta. Petollinen aamu kun itse en uskonut enää puhaltavani.." Mutta, ajoit humalassa. Katuminen ei auta, jos olisit tieliikenteeseen sopimattomassa tilassa ajanut esimerkiksi pienen lapsen yli, joka olisi tullut suojatielle päin punaisia. Miltä sitten tuntuisi? Vetoaisitko sittenkin samalla tavalla, kuin edellä? Ja syyllistäisit todellista uhria. Mietippä sitä.

      Rattijuopoille pitää langettaa kovempia rangaistuksia. Olipa kysymyksessä elinkeino, liikennetilanne, tai mikä muu "lieventävä" syy hyvänsä. Saatikka katumus, tai helvetin naurettava "ensikertalaisuudesta" annettava lievempi rangaistus. Sehän suorastaan ruokkii rattiin nousemista. Höyryissä ajamaan lähtemisen kynnys on korvien välissä, eikä missään muualla.

      Kadu ja kärsi! Ja toivon Sinun saavan erottäin kovan rangaistuksen. Sillä olet paljastanut olevasi tyyppiä, joka ajaa autoa humalatilassa. Niinhän olet tehnyt aiemminkin. Kärähdit vain ensi kerran. Et varmasti ole ollut ensi kertaa epävarmassa tilassa ratissa. Et varmasti. Sinulla on ollut tätä ennen hyvää tuuria.

    • Yeahhhh

      Law Order taas näitä omaan elämäänsä kyllästyneitä tyyppejä, jotka nauttivat tällä palstalla toisten arvostelua ja peloittelemista. Sattuuhan noita virheitä, älä turhia harmittele.

    • toinen katuvainen

      Hei,

      onko toimio jo tullut. itse ajoin eilen aamulla samalla tavalla vanhoissa hyöryissä ja tarkkuusalkometrin lukema näytti 0.24 millimoolia litrassa kun raja on 0.22 moo/L

      • we32asasasdasd12

        Sain vuosi sitten 2kk ajokieltoa ja 35 päiväsakkoa kun hönkäsin 0,63 promillea ja tarkkuushommeliin 0.24.


    • en osta mitään

      Edelleen on voimassa vanha asetus (1920-luvulta) "Asetus tietojen antamisesta viran tai toimen haltijan syyttämistä koskevista jutuista", joka asettaa seuraavanlaisen velvoitteen:

      "4 § Jos tuomioistuin on tuominnut viran tai toimen haltijan rangaistukseen rikoksesta, on päätöksestä kolmessakymmenessä päivässä sen antamisesta ilmoitettava sille viranomaiselle, jonka alainen viran tai toimen haltija on, jollei mainittua viranomaista ole rikoksen johdosta oikeudessa kuultu."

      Koskee siis julkisen puolen väkeä, ja koskee kaikkia rikoksia. Tosin, jäänyt lähes kuolleeksi kirjaimeksi, sillä hlön ammatti ja työnantaja ei yleensä tule asian käsittelyssä esille. Ja julkisella puolella on paljon ihmisiä töissä myös työsuhteissa, joten on aika vaikea tietää että onko tämä nyt kunnan virkasuhteessa vai työsuhteessa. Käytännössä ilmoituksia tehdään harvoin.

    • Jos otat älä.....!

      Kaiken voi selittää kaikella.Kerran kysyttiin mäkihyppääjältä.Mitä eroa on hypätä selvänä tai siiderissä.Enpä tiedä kun en ole selvänä hypännyt vastasi mäkihyppääjä.

    • kokenutkin

      paikallislehdet onkii tapahtumat ei nimiä vaan jos joku ajankohdan yhdistää
      niin ei voi mitään. käräjiltä menee myös tieto tuomiosta lehteen.

    • Santeri777

      Apua apua, elintaso laskee ... tuotahan typerä poika täällä huutelee.
      Maineensakin perään vinkuu ja vikisee, voi tuota pientä reppaa.

      Kännissä oli hauska ajella mutta nyt on laskun aika, sietääkin saada "turpaansa" moisesta typeryydestä ... pitää olla todella tyhmä ja itsekäs kun rattiin tarttuu alkoholin vaikutuksen alaisena.
      Aivan turha vinkua "minua kaduttaa-löpinää", se ei kiinnosta ketään.

      Pitäiskö pedofiilien ja raiskaajienkin päästä kuin koira veräjästä jos "katuu ja on pahoillaan", rikos on rikos ja vastuu pitää kantaa.

      Jossain vaiheessa joku möläyttää kuitenkin että olet kännikuski ja todennäköisesti teet taas temppusi uudestaan, selvinpäin et edes pahimmassa kuvitelmissakaan mutta ... kunhan taas tilanne on päälle, ajatukset taitaa vaihtua. Kukaan tervejärkinen ei yksinkertaisesti lähde ajamaan humalassa, kännikuskit on oma kuppikuntansa ja on täysin oikein että typerät pahvipäät saavat ansionsa mukaan.

      Mikäli noin paljon pelottaa tilanne, ehkä (kröhhmm) kannattaisi kysyä lainoppineelta prosessin eri vaiheet ja informaation kulku (mille tahoille ja missä vaiheessa), turha niitä on täällä kysellä. Suomi24 on kansakunnan kaatopaikka ja mielipiteitä löytyy, faktaa ei.

      Mene alkoholisti-poju hakemaan ammattiapua juomiseesi, jonain päivänä saat taas "katua ja olla tosi pahoillasi" kun sama toistuu, ihan sama mitä täällä valehtelet ... kännikuski on kännikuski ja sillä sipuli.

    • 2.5 o/oo

      miksi et hommaa poliisilta alko-lukkoa. maksaa pari tonnia. ja heti pääsee rattiin laillisesti. itselleni ei ainakaan ole ollut haittaa vankeustuomiosta.

    • jaili

      Mikäli,joskus haet anniskelulupia(esim.ravintola) et saa ko.lupia ratin takia.

    • Rattis

      Rattijuoppo olet,ja miksikään muuksi et muutu - häpeä!

    • Rikke42

      Puhalsin vuosi sitten 0.88 keskellä päivää anoin että ajokielto ehdollisena, ekaa kertaa syyllistyin mihinkään rikkomukseen/rikokseen.. Mentiin käräjille tuli ehdoton ajokielto 4kk sitten vielä 30 päiväsakkoa, toimitin kaikki dokumentit että tarvitsen autoa työssäni ja työnantajan todistukset.. Ei auttanut mikään, en valittanut hoviin, työpaikka meni ja maine.

    • Näinkin...

      Rattijuopumusmerkintä jää myös sillä tavalla rekisteriisi, ettet voi lapsiasi opettaa ajamaan.

    • miks pitää juoda?

      Kannattaiskohan tulevaisuutta ajatellen ostaa itselleen kunnon alkometri tai mieluummin miettiä sitä omaa juomistaan?

      Jos tekee töitä ma-pe välillä, niin sehän tarkoittaa sitä, että sinä olet tintannut oiken kunnon kännit sunnuntaina! Jos perjantai-ilta ja koko lauantai ei riitä dokaamiseen, vaan pitää juoda vielä sunnuntainakin niin rankasti, että aamulla on vielä yli 0,5 promillea, niin kannattais ehkä hakeutua kesän jäljiltä jonkinnäköiseen vierotukseen. Stressiä kun voi poistaa ilman viinaa ja usko tai älä, niin hauskaakin voi pitää ihan selvinpäin:)

    • alamäki.

      Monista näistä viesteistä näkee juuri sen mikä laissa tai paremminkin tuomioissa on vikana. Ekakertaa kärynneiden (etenkin aamuisin sattuu usein, ihan tietämättään, ajattelattomuuttan), jotka eivät ole aiheuttaneet minkän sortin vahinkoa, ei tulisi menettää korttia. Sakkoa ja muuta kyllä, mutta kun ajo-oikeus menee, saattaa elämänkin alamäki alkaa....

      nim. kokemusta on

      • Ei tarpeellista!

        Pöh. Alkoholi ei ole mikään peruselintarvike, ilman sitäkin pärjää elämässä aivan hyvin. Ei sitä "koulupäivän" iltana tarvi ryypätä niin paljoa, että vielä aamullakin hönkii promilleja mittariin. Eikö se nyt riitä, että ottaa yhden drinksun, tai yhden oluen, hä? Tarviiko sitä känniin asti juoda, hä? Humalajuominen ei ole mikään perusoikeus.


    • Ttppii

      Jos työpäivän aamulla käryää, niin on alkoholiongelma. Sietääkin kärytä, ja nykyään taitaa tulla automaattinen hoitoonohjaus onneksi.

    • NOTwAStED

      Huomaa kyllä kuinka tänne kirjoittelijoista suurin osa on työttömiä ja säälittäviä ihmisparkoja, jotka purkavat epätoivonsa ja saamattomuutensa hetkellisesti heikompiin. Ovat heti kivittämässä, kun joku tekee virheen, "Rattijuoppo eikä muuksi muutu" ettekö tosiaan usko, että ihminen voi muuttua? Olen itse syyllistynyt joskus kovaan ylinopeuteen(liikenteen vaarantaminen) ja se oli hyvin opettavainen kokemus kun kortti otettiin pois ja sai sen 4 kk kulkea ilman autoa, nyt olen ymmärtänyt täysin riskit liikenteeseen liittyen ja olen muutenkin ajellut varovaisemmin. Tällä hetkellä olen kokemuksen viisaampi ihminen ja itseasiassa olin silloin helpottunut siitä että kortti lähti.
      Urakehitys on ottanut tulta alle kun autoilun sijaan pystyi keskittymään akateemiseen kouluttautumiseen ja työssä kehittymiseen.
      Tapahtunut on jo menneisyyttä ja menneisyys ei ole nykypäivää...
      Siitä olen samaa mieltä, että tapahtuman vähättely on lapsellista ja sen voisi jättää kokonaan väliin, se vain lisää riskiä syyllistyä uudestaan samaan tekoon.
      Ei rauhallinen liikenne ja hyvä sää vaikuta mitenkään oikeuteen ajaa humalassa.
      Kyseisen tapauksen taustoja tietämättä ei silti ulkopuolisten tulisi laukoa päättömiä johtopäätöksiä asiasta.
      Kuten yläpuolella näkyy suomessa on hyvin vanhoillisia ja ennakkoluuloisia ihmisiä, kannattaa pitää matalaa profiilia taustoistaan. Kun taas nuoremmille ihmisille olisi hyvä kertoa, että olet itse tehnyt kyseisen virheen ja puhua asiasta, jotta he voisivat välttyä samalta kohtalolta. Nuoret luulevat etteivät jää kiinni, koska kuvittelevat olevansa muita parempia, ja kun ei kukaan lähipiiristä ole jäänyt kiinni he arvioivat, että todennäköisyys on niin pieni, vaikka todellisuudessa rattijuoppoja on paljon ei siitä kukaan uskalla puhua kun on tällainen vastaanotto.
      Tsemppiä kaverille tulevaisuuteen!

      • oppirahat suuret

        Sain päätöksen ratista ehdollinen 4kk, sakko 24 päväsakkoa, ajokielto 7kk,koeaika päättyy 15kk päästä, alkolukko on ollut heti kuukaudenpäästä kärähtämisestä,pitkä riippa siitä tuli tän jälkeen osaa ajtella jo omilla aivoillaan,eli parivuotta ollaan liekassa omasta syystä.


    • Otin illalla 6 0,33 olutta, aamulla 0,523 puhalsin. Tarkkuusmetrin mukaan, 24mmo. olinko kovin humalahakuinen? klo 23.00 menin nukkumaan. oloni perusteella ei tullut mieleenikään puhaltaa, vaikka mahdollisuus olisi ollut. Senkun alatte viskomaan kiviä. toimeen tulo meni useammaksi kuukaudeksi, mutten valita. Tein väärin ja olin huolimatin. Nyt vain odotan ja yritän saada MUITA TÖITÄ TÄLLE AJALLE

      • kylläpä kyllä

        Kuusi olutta? Kyllä, olit humalahakuinen. On iso määrä alkoholia.


      • Anonyymi
        kylläpä kyllä kirjoitti:

        Kuusi olutta? Kyllä, olit humalahakuinen. On iso määrä alkoholia.

        Ei kuusi olutta mitään ole. Itellä saattaa kevyesti mennä kuusi lonkkua. Yksilöllistä et miten nopeasti maksa polttaa, mut kannattaa laskea varman päälle ennen kuin lähtee auton rattiin!


    • ikäviä asioita

      lueskellut näitä keskusteluja täällä ja pistänyt silmään miten paljon rattijuoppoja haukutaan , entäs pahoinpitelijät, murhaajat, tappajat ? miksei ne ole niin pahoja, miksi nostetaan rattijuopot pelkästään seinille ?

      joku kirjoittaa että voi ei tuli syyte pahoinpitelystä niin ei ne keskustelut lähde haukkumalinjalle vaikka yhtä hyvin pahoinpitelijä on aiheuttanut sellaisia vammoja että uhri kuolee tai vammautuu vakavasti joko myöhemmin tai heti. Ainoa ero että pahoinpitelijä ei korkeintaan satuta kuin rystysensä vaikka olisi teoillaan aiheuttanut jollekin ikuisen vamman tai pahimmassa tapauksessa kuoleman. Rattijuopolla on itselläänkin riski kuolla.

      • Omituisia höpöttäjiä

        "lueskellut näitä keskusteluja täällä ja pistänyt silmään miten paljon rattijuoppoja haukutaan , entäs pahoinpitelijät, murhaajat, tappajat ? miksei ne ole niin pahoja, miksi nostetaan rattijuopot pelkästään seinille ?"

        Juuri näin, lisätään tuohon listaan vielä insestiin syyllistyneet ja pedofiilit, vieläkö rattijuopot ovat pahimpia rikollisia?


      • 4334
        Omituisia höpöttäjiä kirjoitti:

        "lueskellut näitä keskusteluja täällä ja pistänyt silmään miten paljon rattijuoppoja haukutaan , entäs pahoinpitelijät, murhaajat, tappajat ? miksei ne ole niin pahoja, miksi nostetaan rattijuopot pelkästään seinille ?"

        Juuri näin, lisätään tuohon listaan vielä insestiin syyllistyneet ja pedofiilit, vieläkö rattijuopot ovat pahimpia rikollisia?

        Insesti-nimistä rikosta ei ole olemassakaan, eikä pedofilia ilman rikollista tekoa ole rikos, vaan lääketieteellinen ongelma, joten kyllä, rattijuopot säilyvät aika korkealla listalla.

        Aika harvoin täällä murhaaja, tai tappaja tekoaan selittää ja kyselee rangaistusta, joten eipä se nouse keskustelun aiheeksi. Sen sijaan tuomiotaan kyseleviä rattiksia on paljon. Varmaankin siitä johtuu, että rattijuoppoja haukutaan täällä aika paljon.

        Se, haukutaanko ekakertalaista aiheesta vai ei, on toinen juttu.


    • Dägerlock

      Itse jäin kiinni rattijuopumuksesta 1.1.2014, ja puhalsin noin 0,6.
      Normaali ratti siis.
      Heti kuulustelussa kuulustelija kertoi alkolukosta,ja olin heti kyseisestä laitteesta kiinnostunut. En aiemmin laitteesta tiennyt tarkemmin mitään. Kerroin kuitenkin kiinnostukseni lukosta,ja kuulustelija merkkasi sen kuulustelupöytäkirjaan.
      Varasin ajan terveyskeskukseen terveydenhoitajalle,jonka kanssa keskustelin päihteiden käytöstä,ja pyysin häneltä todistuksen alkolukkoa varten. Monin paikoin pienemmillä paikoilla on epäselvyyttä koko lukosta,saati millainen kirjelmä pitäisi kirjoittaa. Onnistui kuitenkin puolessa tunnissa.
      Olin jo aiemmin vienyt autoni alkolukkoasennukseen. Soittamalla sain heti ajan asennukselle,mut mietin vuokraanko,vai ostanko omaksi.
      Ostin omaksi,ja hain ajokortin paikalliselta poliisilta 53€ hintaan,kun vein asennustodistuksen,kolme valokuvaa,(kolme hyvä,vaikka kahta pyydetään ohjeessa),ja terveydenhoitovalistuksen viinan käytöstä paikalliselle poliisiasemalle.
      Sain kortin takaisin 14-päivässä,nopeemminkin olisi saanut,jos olisi tiennyt alkolukosta. Kului muutama päivä vitutukseen..
      Myöhemmin saamani tuomio kuitenkin ihmetytti,mistä ei ollut tietoa alkolukkoa hankkiessani,

      • pieruonperseestä

        Hirveitä hiiriä nämä alkolukon puhaltelijat. Käyvät kaliproimassa säännölliseti pillinsä. Säälittäviä häviäjiä.


    • 2oluttaja33mg

      Nostan ketjya parin vuoden takaa kysykseni onko rattijuopumus tilanteissa ikinä mitään lieventäviä asiahaaroja jotka vaikuttaisivat ajokiellon pituuteen tai sakkomäärään tau molempiin?

      • ajokorttilaissasano

        Ajo-oikeuden välttämättömyys esimerkiksi työn vuoksi otetaan ajokieltoa määrättäessä huomioon.


    • Rikkaat_röyhkeät

      Ihan vitun pellejä noi ketkä tuomitsee ihmisen joka aamulla hiukan puhaltaa yli rattijuopumuksen. Siitä ei ole kellekkään harmia jos matti meikäläinen ajelee autoa vaikka 0.6promillen "humalassa". Ja sinä joka väitit että 6 olutta on paljon, vedä vittu päähäsi ja opettele ryyppäämään. Paljon olutta on esim 24päkki kaljaa, ei kuusi. Kuusi olutta juodaan esim saunassa jonka jälkeen harkitaankin jo kauppareissua hakea muutama lisäolut.

      • sekuusioluttatyyppi

        Mun toleranssi on niin huono, että olisin tolkku pois jo kuudesta oluesta. Yksikin annos kihahtaa päähän (enkä oo absolutisti). Edelleen oon sitä mieltä, että mikään alkoholijuoma ei ole peruselintarvike eikä siis millään lailla välttämätön. Juokaa vettä.


      • kuski12

        Itsellä kortti ollut pois useita kertoja viime vuosina ylinopeuksista, mutta ei rattijuopumuksesta. Tämän vuoksi olen ajanut 30000km ilman korttia. Kun ajaa rajoitusten mukaan , ei poliisi pysäytä muute kuin puhallutuksesta. Ajan ilman korttia jatkossakin kiinni jäämisen piunuuden vuoksi. Lisäsanktiokin on vain sakkoa ja 3-6 kk lisää kortittomuutta. Ajan koko ajan Helsingin seudulla eli poliiseja näkyy


      • Anonyymi
        sekuusioluttatyyppi kirjoitti:

        Mun toleranssi on niin huono, että olisin tolkku pois jo kuudesta oluesta. Yksikin annos kihahtaa päähän (enkä oo absolutisti). Edelleen oon sitä mieltä, että mikään alkoholijuoma ei ole peruselintarvike eikä siis millään lailla välttämätön. Juokaa vettä.

        Tualla etelän maissa kuten espanjassa alkoholi on peruselintarvike. Siellä viini on ruokajuoma mut sitä ei latkita humalaan asti. Kulttuuri on siellä hiukan toisenlainen kuin suomessa.


    • U..p

      Up..

    • truckmann

      Näistä muutamista kirjoituksista näkee, että rattijuopumus on heille hyväksyttävää. Tämäkin aloittaja (huomasin,että on vanha juttu) ajaa työnantajansa autoa työkseen. Ei voi ymmärtää. Olen ammatikseni tienpäällä jatkuvasti enkä tarvitse yhtään juoppoa työmaalleni. Siellä on jo muutenkin "hulluja" tarpeeksi. Siis ajatelkaa edes joskus järkevästi. Alkoholistit kuuluu hoitoon eikä tienpäälle ja säännöt ja lait on tehty noudatettaviksi.

    • Markos56

      Hei, kuka pysty vastamaan kysmyksen olen törkearatijuopmus sylestynyt 0,51 ja verikokeet tullut khaden viikon pästä 1, 31milgrama kaunako mulla tulle ajokielto ja akot?

    • Anonyymi

      Joutuuko puoliso maksamaan sakot ja Pohjolan korvattavien autojen korjaukset jos mies on ajanut 3promillen humalassa ja rytännyt neljä autoa. Onneksi henkilövahinkoja ei ollut. Siis jos miehellä ei ole varaa. Vai joutuuko mies vankilaan.?

      • Anonyymi

        Suomessa ei ole velkavankeutta, eikä puoliso joudu maksamaan sakkoja, eikä korvauksia.
        Maksamattomista sakoista, mutta ei veloista joutuu vankilaan, jos niitä ei maksa ja sakot on käräjäoikeuden määräämät. Ensi vuotena myös maksamattomat poliisin määräämät sakot.
        Ulosottomies tulee kuitenkin ennen sitä kättelemään ja vankilaan lähtö on vasta viimeksi.


    • Anonyymi

      Paljonko puhalsit? Tunsit siis itse olevasi selvä mut veressä olikin vielä alkoholia. Olipa kiva ylläri!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      1922
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe