Umpilisäkkeen tulehduksesta?

mimmimimi

Mulla on viime yöstä asti ollut vatsa kipeä, ja nyt tänä aamuna kipu on siirtynyt alavatsaan oikealle puolelle, joka on saanut mut epäilemään umpilisäkkeen tulehdusta. Mitään kuumetta mulla ei kuitenkaan ole, mitä nyt vähän huono olo, joka voi johtua myös vain syömättömyydestä.

Olen 18-vuotias tyttö ja yksin kotona, ja mun ongelmana on se, että en tahdo ottaa yhteyttä lääkäriin, kun jos tää nyt ei mitään vakavaa olekaan. Olen kuullut, että joskus umpilisäkkeitä leikataan vain tulehduksen epäilyn vuoksi, onko tää kovinkin yleistä? En nimittäin ihan turhaan tahtoisi mitään leikkausarpea.

5

5550

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitsulo

Mene nyt sinne lääkäriin ellet ole jo mennyt ja vaivat jatkuu. Ne ottaa susta ensin tulehduskokeet ja tarvittaessa ultraäänellä katsoo ja varmistaa kyllä epäilyksen ennen toimenpidettä. Jos on tosi rajut oireet (kova kipu oikealla alavatsalla, kuume, pahoinvointi) niin silloin ainoastaan lähdetää leikkaamaan tulehdusarvoista riippumatta.

liian monta potilasta on tullut vastaan joita on lähdetty leikkaamaan liian myöhään kun on kituutettu lääkärinpelossa kotona kipujen kanssa. Parempi turha käynti kuin liian pahaksi edennyt tilanne!!!

• vasta leikattu

Umpilisäke leikataan, vaikka ei olisi rajuja oireita. Tulehdusarvojen ei tarvitse olla kovin korkealla, kuumetta ja oksentelua/ripulia ei tarvitse olla.
      Itseltäni leikattiin toissapäivänä umpilisäke vaikka CRP oli 60 ja oikea alavatsa todella kipeä! Ei kuumetta tai muitakaan oireita.

• hoitsulo

Sinullahan oli rajut oireet, eli alavatsa todella kipeä ja lisäksi CRP reilusti koholla. Eli tarvitaan rajut oireet / selvät löydökset että leikataan ja sinulla oli ne molemmat.

Pelkkää epämääräistä, vähän kipuilevaa, paikantamatonta vatsakipua ilman tulehdusarvojen kohoamista ei leikata pelkkänä epäilynä, vaan tutkitaan tarkemmin. Muuten tässä maassa ei ehdittäisi enää muuta leikkaamaankaan... Eli pelko "turhasta" leikkauksesta on aika turha...

Olen hoitanut leikkurissa päivystysmahoja nyt 7 vuotta, kohdalle on sattunut 1 tapaus, jossa leikkaus on ollut "turha" eli mitään vikaa masusta ei ole löytynyt. Leikkaus on aina riski ja sitä riskiä ei ihan leikin vuoksi oteta.

Monesti kylläkin on käynyt niin että umppari on ollut viaton, mutta vatsasta on löytynyt joku muu selittävä tekijä, esim. gynekologinen tulehdus. Eli silloinkaan leikkausta ei turhaan ole tehty.

• ^^AAArrGGGGhh^^

Täällä taas erikoisempi tapaus!
      (itsestäni toki selvä alue mikä kipeä, mutta joka kerta eri lääkäri ja aina muka vika oli "jossain muualla"!!!)

Elikkäs alko ihan kauhea mahakipu päivällä joka paheni kokoajan iltaan kohden ja nousi jo lämpökin ja oli huono olo..
      Päivystyksessä AINOA lääkäri joka epäili umpparia ja sanoin, ettei välttämättä nosta edes cerppia(mulla koko ajan CRP 0)

--Laitto mut heti sairaalaan ja siellähän se rumba alkoikin sitten.. :O
      Huomaa lääkärikin, että ALUE TODELLA kipeä ja kosketusarka, mutta epäillään kipua alempana munasarjoissa( josta sitten gynekologi tutkii ja siellä ei mitään vikaa)
      yö sairaalassa, aamulla kotia..kotona oot pari päivää ja TAKASIN sairaalaan ja TAAS sama toistuu(lääkäri tutkii, alue TODELLA kipeä, mutta taas (gynekologille ja ei mitään(EI tietenkään) pari yötä sairaalassa ja kotia!
      --Olin ihan kipeä kokoajan ja kotona ei muuta voinu tehä ku levätä ja ottaa lääkettä--
      Sitten tästä TAAS pari päivää ja SAIRAALAAN!
      Taas sama jatkuu(lääkäri tuktkii ja laittaa TAAS gynekologille ja Siellä on JO ÄKÄNEN alan ihminen ja soittaa kirurgille, ETTÄ täällä ei ole mitään mistä pitäisi jotain epäillä ja syytä löytää .. tutkitaa vähän ylempään ja tehkää JOTAIN!!!
      Minä sitten menen takasin kirurgille ja joudun osastolle..
      rupean oksentamaan ja kuume nousee..
      Aamulla alotettettin sitten maha tähystämään ja umpparin poistivat
      JA kappas KIPU LOPPUI!!!

Tämän reissun jälkeen jäi KIRURGIASTA/KOKO SAIRAALASTA tosi PASKA TUNNE!!!
      ..kIRURGIAN ylilääkäriä vielä ennen leikkausta NAURATTI ,että tyttöhän on huonossa kunnossa ja missään ei mitään vikaa mukamas näyttäs olevan... :O
      Voi vittu, että keitti sillon!!!!

Silloin päätin, että tonne EN MENE ENÄÄ IKINÄ , vaikka olis pakko!!!

• puppis

mulla vähä samanlaista kokemusta, pelkäsin koko sairaalassaoloajan ihan hirveesti, 1 vrk meni käytännössä syömättä ja juomatta enkä saanut edes tippaa!! tällä hetkellä oon kotona, kivut on mennyt ohi.

ikinä enää sairaalaan mene!! ainakaan tuonne mikkeliin, aina vaan eri lääkäri ja aina kipu muka eri paikassa..

tuolta tarfkempaa selostusta:http://vainelamaa-puppis.blogspot.fi/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      98
      4466
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3313
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2370
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1378
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      34
      1143
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      37
      1086
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      13
      1054
    8. 158
      1007
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      934
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      872
    Aihe