Arvosteluja?

Kirjailija 15v

Eli, alotin kirjottamaan tällästä... Saatan laajentaa jopa kirjaksikin. Mutta, saa arvostella ja ehdottaa parannuksia, kiitos.

Kesäkuu, 1988

Hän ei halua muistella sitä päivää, mutta ei voi estellä itseään. Hän muistaa sen kesän, sen vuoden, jolloin jokin elämää suurempi voima päätti että heidän perheensä ei olisi enää koskaan ennallaan. Hän muistaa sen paahteen, kun joka ikinen päivä sinä kesänä oli helteinen, ja kuumuus tuntui koko kehossa sykkivänä, raastavana. Isä oli saanut loparit ja äiti oli vihainen, kuin tyhjässä filmirullassa ravisteltu, ärsytetty mehiläinen. Hän pystyisi hyökkäämään milloin vain, huolimatta kellonajasta tai seurasta. Otsasuoni hehkuen hän raivosi isälle, raivosi kaikesta. Minun tulevaisuuteni pilaamisesta, siitä että isä piti äitiä itsestäänselvyytenä, kalustoon kuuluvana palvelijana. Isä antoi äidin huutaa, hän oli tottunut, mutta silti näin isän silmissä jotain uutta, jotain pohjattoman synkeää, jota ei ollut aiemmin ollut. Ei ollut kyse enää tavallisista perheriidoista, ehei, sen tajusin minäkin, äiti saattoi raivota melkeinpä aamusta iltaan ilman että naapurit ihmettelivät tai soittivat poliiseja hätiin. Hän saattoi aloittaa aamulla ihan mitättömästä asiasta, joka ajan kanssa paisuilisi yhä suuremmaksi ja suuremmaksi kunnes saavuttaisi kliimaksinsa ja puhkeaisi jättäen jälkeensä vain kyyneleiden kastelemat posket ja rikkoutuneet koriste-esineet. Riidan jälkeen isä istuisi itkevä äiti kainalossaan ja hokisi kaiken olevan taas hyvin. Silloin minä kävelisin heidän luokseen ja halaisin kumpaakin ja paha olo olisi taas hetkellisesti poissa. Jopa viikon, kunnes jokin raapaisisi pintaa ja kaikki alkaisi alusta.

Minä syön jäätelöäni ja istun kotiportailla kuuntelemassa, näyttäen tyyneltä mutta sisälläni kivistää sisältä kuuluvat karjaisut ja syyttelyt. Äiti on aamulla räjähtänyt nähdessään naapurin lapsen kippaavan hiekansekaista vettä meidän pihallemme. Hän on huutanut posket punaisina varpaitaan tuijottavalle kuusivuotiaalle niin että isän on pitänyt mennä väliin. Ei olisi pitänyt tehdä sitä, kuulen myöhemmin äidin sähisevän niin viiltävän kylmällä äänellä että minä meinaan itsekin alkaa itkeä. Pyyhkäisen suunpielustani ja katselen kohti taivasta joka hehkuu tänäkin päivänä kirkkaan keltaisena ja silmiäsärkevänä. Jäätelöä on valunut portaalle, ja minä yritän hädissäni pyyhkiä sitä pois, ettei äiti vain huomaa että olen hutiloinut taas kerran.

“Yrittäisit säkin pentu keskittyä ettet olis tommonen mätäkäpälä niin kuin isäs!” äiti on huutanut viikkoa aiemmin minun kaadettuani mehulasin terassin muovipöydälle.

“Leena” isä sanoo hiljaa, jopa vaarallisella, toruvalla äänensävyllä.

“No MITÄ?! Mitä, perkele, mitä?!” äiti vastaa. “Hoitasit paremmin kakaras niin ei tarvis joka saatanan hetki olla siivoamassa!”

“Anteeks…” minä soperran ja yritän pyyhkiä mehua hihaani. Sitä kuitenkin valuu reisille ja uusille nauhakengilleni.

“Voi perkele minkä teit! Kato, kato uusia kenkiäs! Kato!” äiti ravistaa jalkojani. “Sunko mielestä meillä on varaa ostella näin vaan sulle kenkiä?! Onko!?”

“Ei… anteeks äiti” minä saan sanotuksi ja itku pyrkii esiin.

Sitten äiti näyttää painuvan jotenkin kasaan ja hetken hän näyttää todella surkealta ja pieneltä. Hän alkaa säälittää minua. Sitten yhtäkkiä äiti nousee ja sanoo - tai ehkä vain kuvittelen - ’Anna anteeksi’ ja halaa minua. Puristan lujaa takaisin ja näen äidin olan yli isän huolestuneet kasvot painettuina kämmenen taa.

Täytin tuona päivänä seitsemän vuotta.

12

129

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Av-mamma

On tässä jotain. Hio tekstiä. Laita parempi kappalejako niin tekstikin tulee selvemmäksi.

Mutta kenelle kirjoitat tämän - ketkä ovat kohderyhmäsi, millaiset ihmiset?

Miksi kirjoitat tämän? Mitä siis tavoittelet tällä tekstillä? Haluatko jotenkin ehkä vaikuttaa? Siis vaikuttaa mihin?

Olisiko tämä ehkä pala jotain omaelämänkerrallista juttua, joku muisto? Koska olet noin nuori niin siinä voisikin olla järkeä, että kirjoittaa "oman elämän kootut jutut". Se olisi sitten ensisijaisesti sinua itseäsi varten. Siinä terapoisit oman elämäsi ja kun se on tehty niin olet oppinut kirjoittamaan ja samalla terapoinut itsesi eli kirjailija on syntynyt.

Taiteilijasta just sanotaan, että ensimmäiset työt ovat sellaista missä hän terapoi itseään. Vasta kun se on tehty niin tuotokset ovat taiteilijan, ja niissä on jo jotain yleismaailmallista.

Tässä oli nyt sitten jotain. Mutta onks tästä mitään hyötyä?

• Kirjailija 15v

Juu, kappalejakoa vois kyllä parantaa...

No, en ole kyllä ajatellut että kenelle ja miksi, mutta onko kirjan pakko aina olla jollekin tietylle kohderyhmälle? Olen suunnitellut tälle jatkoakin, ja tämä alku oli tarkoitettu ihan vain pieneksi takautumaksi päähenkilön lapsuudesta...
      Ja ei ole omasta elämästä, ihan jostain alitajunnasta repäsin. Ei kyllä liiemmin houkuttele kirjottaa omasta elämästä, vaikka olenkin kirjoittanut henkilöstä jolla on omat kiinnostuksen kohteet yms. Mutta ei ikinä ihan suoraan.

Mutta kiitos kommentoinnista. :)

• hsdhfjsr

Kuulostaa omaelämäkerralliselta. Suurin osa kirjoituksista on, varsinkin alkutuotteet. Ei siinä mitään. Minullakin oli luonnevikainen äiti, otan osaa. Kirjoitat mielestäni hyvin. Muutama kömpelö lause alussa, sitten ihan sujuvaa tekstiä. Jos kirjoittaisit pitemmälti ja antaisit vanhempiesi lukea sen, siitä voisi olla apuakin. Vaikka eihän luonteenvikaiset muutu.

Jatka ihmeessä kirjoittamista, tuosta ja itsesi ulkopuolisistakin aiheesta.

• Kirjailija 15v

Vielä kerran: Ei ole omasta elämästäni, eikä äitini ole luonnevikainen. Mukava että teksti kuulostaa noinkin aidolta... ;)

Mutta kiitos silti.

• ?

Minusta on aivan typerää työntää nuorelle kirjoittajalle kysymyksiä siitä, että mitä hän oikein haluaa kertoa tällä? Miksi hänen pitäisi kertoa kohderyhmät, tavoitteet ja syyn miksi kirjoittaa? Tuleeko jokaiselle aina mieleen vain se, että "MIKSI?"

Kyllä, kappalejaotuksessa oli vielä hakemista, mutta muuten kun luki tekstin, niin onhan tämä ylivoimaisesti elävin teksti, minkä tällä palstalla on saanut lukea. En edes kuulu kirjoituksen kohderyhmään, mutta kehittyvän kirjoittajan kyllä huomaa hyvinkin helposti.

Voin vain sanoa, että KIRJOITA... älä sydämellä, sillä ei voi kirjoittaa, mutta mielelläsi ja mielikuvituksellasi voi luoda hyvinkin elävän tekstin. Kun lisää vielä kolme vuotta mielikuvitusrikkaita päiviä sinun ikääsi, niin lukisin mielelläni aikaansaannoksesi.

• Av-mamma

Kyllä sitä kannattaa miettiä mitä kirjoituksellaan haluaa sanoa, jos teksti on tuon tyyppinen. Se on selvästi joku terapiateksti jollekin. Sitähän tuo edellinenkin sanoi, että anna sen luonnevikaisen äitisi lukea se teksti, niin ehkä tavat muuttuvat pikkuhiljaa.

Siis vaikka olisi kuinka hyvin kirjoitettu teksti niin ei ainakaan mua kiinnostaisi yhtään lukea jostakin nalkuttavasta akasta yhtään riviä. Siinä syy miksi laitoin kysymyksen, että kenelle ajattelee kirjoittavansa ja mitä tekstillä yrittää sanoa.

Mun on jotenkin vaikea kuvitella, että 15 v pikkumiehen maailmaan kuuluisivat tollaiset nalkuttavat akat ja hän niistä vielä haluaisi kirjoittaa jotakin. Aika ihmeellistä? Oliskos tämä kuitenkin jonkun vanhemman äijän provo? Ei kehdannut edes laittaa oikeaa ikäänsä vaan iski lapsen iän. Epäilen, että lapsi ei tämmöstä kirjoittele.

Nainen

• Kirjailija 15v

No, olen kyllä tyttö 15v... Mutta saathan ajatella minusta ihan mitä itse haluat. ;) Ja pitäisikö ottaa kohteliaisuutena tuo viimeinen lauseesi? Olet varmaan tottunut ajattelemaan että nuoret kirjoittavat vain jotain imeliä ja epätoivoisia rakkausnovelleja ja runoja, joten ei voi mitään että tekstini kuulostaa ikääni nähden epäuskottavalta.

Sanon nyt vielä kerran että teksti oli täysin keksitty, se ei ollut tippaakaan omelämäkertainen, ja toimii täydentävänä osana kirjoitukseni kokonaisuutta. Tarkoitus oli vain laittaa tuohon ensimmäisen luvun alkuun lyhyt takauma joka jatkuisi kirjan edetessä ja joka selittäisi hieman "kirjani" myöhempiä tapahtumia.

• minttiscom

Av-mammalle terkkuja. En usko, että yksikään vanha äijä käyttää kirosanojen kohdalla tähtimerkkejä. Kiroilla kannattaa suoraan silloin kun kiroiluttaa ja se henkilön suuhun sopii. Siitäkin huolimatta, että mitä äiti ja isi ajattelisivat, jos tämän lukisivat.

Olen itse käynyt lukuisia kirjoituskursseja ja aina niillä on painotettu sitä yhtä ja samaa asiaa: Tekstistä ei voi tehdä johtopäätöksiä sen kirjoittajasta. Silti eräällä kurssilla ystäväni kirjoitti rintasyöpään sairastuneesta naisesta ja tauolla toinen tuli kyselemään, että milloin sä olet sairastunut. Ei, ystävälläni ei ole ollut rintasyöpää - hän vain kirjoitti.

Kun minä olin 15, kirjoitin kamalia murhatarinoita, joissa silvottiin ihmisiä. Mitähän se kertoi minun elämästäni?

• bhgjkgjjh

Nuo tähtimerkit taitaa nykyisin tulla automaattisesti, S24:n sensuuria. Ihan hyvä, että suitamme siivotaan tällä tavalla.

• Kirokone

Kokeillaan kiroilua: vittu saatana kyrpä pillu.

• Kirokone

Ahaa, kone ei siis tunne kaikkia kirosanoja. Kiehtovaa.

• rosa-m

Jos kirjoitat vain huviksesi: anna palaa. Ei tarvitse miettiä, kenelle olet sen suunnannut tai että onko pisteet nyt ihan paikallaan yms. Sen sijaan selkeyttä siihen saat kappalejaoilla sekä hieman yksityiskohtaisemmalla kuvailulla.

Jos et kirjoita vain huviksesi: anna palaa, mutta keskity. Ole tarkempi, sillä tuolla on monia piste/kirjain/huutomerkki/kysymysmerkki/sana-virheitä. Yhdyssanat näyttävät olevan melko lailla kunnossa, mutta panosta oikeinkirjoitukseen sekä selkeyteen. Tässä kohtaa voisit myös tosiaan miettiä, kenelle ja miksi kirjoitat tekstiäsi. Se useimmiten antaa parhaimman pohjan kirjoittamiselle. Ovatko esimerkiksi nuoret aikuiset kohderyhmäsi? Silloin voit kyllä huoletta kirjoittaa kirosanoja ja käyttää seksiä/väkivaltaa yksinä aiheina. Jos lapset ovat kohderyhmäsi, ei taida ihan samat säännöt pelata... Ymmärsit kyllä.

Löydät kyllä oman juttusi, kunhan vain jatkat, mutta ole kärsivällinen. Kirjoittaminen vie helposti vuosikausia aikaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      99
      6043
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4792
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      96
      3035
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      28
      2843
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2105
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1516
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1067
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1028
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      970
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      774
    Aihe