Opiskelijan 1.muutto

opiskelija_-_

Hei ! Eli olen 17-vuotias,täytän 18 puolen vuoden päästä. Olen muuttamassa Helsingistä Lahteen opiskelujen perässä. Opiskelupaikkani varmistui tänään. Haluaisin kysyä,maksaako sossu opiskelijan 1.muuton (opiskelija-asunto) vuokravakuuksen ? Entä saanko muita "tukia " esim,muuttorahaa ? 500 e ? Samanikäinen kaverini sai kun hän muutti myös. Minulla on vain äitini,hän ei valitettavasti voi auttaa minua. Muuten en tässä kysyisi.

12

405

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Petu...

Sinun pitää rohkeasti mennä sossuun asiaa kysymään. Äidilläsi on velvollisuus elämistäsi rahoittaa koska olet a) alaikäinen ja b) opiskelija. Jos äitisi saa toimeentulotukea niin silloin hän on niin köyhä, että sossu auttaa sinua äitisi sijaan. Muuten: http://www.toimeentulotuki.net/2009/ttt-18v.php

• opiskelija_-_

Äitini ei saa toimeentulotukea,mutta vuokra ja muut laskut ovat niin suuria,että rahaa ei jää minulle tuollaisii. Minun on pakko muuttaa,koska äiti ei kirjojani pystyy maksamaan.

• Äiti maksaa

No harvalla työssäkäyvälläkään jää rahaa lapsen opiskeluihin, mutta ne vaan jostakin kaivettava. Koska olet alaikäinen ja perheesi ei kuulu toimeentulotuen piiriin, vanhempasi velvollisia maksamaan kulusi. Sossu ei alaikäisen laskuihin ja menoihin puutu jos ei perhekään siellä asioi.

• opiskelija_-_

Noh,miten mun samanikäiselle kaverille maksettiin kaikki,joka asui myöskin sen isän kanssa ?? Minun isäni on kuollut,joten ei ole rahaa anteeks vain. Ja kaverillenikin äiti oli kuollut,asui vain isän kanssa. Ja isä ei kuulunut sosiaalituen piirin !!

• Ei käytäntö

Oikeesti. Sossu ei ole tarkoitettu perheille joilla tulot kuitenkin ylittää sossun laatimat tulorajat. Köyhiä Suomi täysi ja loppuisi kunnilta rahat jos kaikki odottaisivat muuton/opiskelun yhteydessä sossun kaikki maksavan vuokraa ja kirjoja myöten. Vuosittain alaikäisiä muuttaa opiskelujen perässä kymmeniä tuhansia. Luulevatko ihmiset, että sossun velvollisuus on kaikkia auttaa? Koita etsiä kimppakämppä niin ei tarvitse takuuvuokriakaan maksaa. Se että kaverillesi on maksettu "kaikki" ei suinkaan ole normaali käytäntö. Koita hakea asuntoosi asumislisää Kelasta. Sen pitäisi kattaa vuokrasta iso osa, joisskain tapauksissa jopa lähes koko vuokra. Lyhyt aikainen osa-aikatyökin toisi tarvittavat eurot taskuusi.

• opiskelija-_-

Tottakai mä oon kokoajan etsimässä töitä,eilenkin laitoin hakemuksen mol.fi ja laitoin aika monta cv:jä ja kaikkia myöten. Kyllä tiedän,eikä ole tarkoitus kerjätä. Mutta kun ei muulla pärjää,niin okei.

• opiskelija_-_

Ja tiedoksesi vain,kyllä "kimppakämpä"ssäkin pitää kuitenkin se takuuvuokra maksaa. Otin selvää yhtiöltä,joka tarjoaa opiskelijoille asuntoa. Että niin ! Ja äidille ei oikeesti jää laskujen jälkeen YHTÄÄN rahaa,hän muutenkin venyttää senttejä että saisi mulle vaatteita ostettua ja kengät yms. !

• opiskelija !!

Voisko joku vastata ? :O

• 5+5

Sossu ei maksa vuokravakuutta tai mitään muitakaan muuttokuluja. Alaikäinen on vanhempiensa vastuulla ja sossu puuttuu asiaan ainoastaan, jos vanhemmat ovat jo valmiiksi sosiaalitoimen asiakkaita.

• opiskelija -_-

Ahaa. Niinhän te sanotte kun luulette että mä oon joku pummmi.

• 8+3

Ensinnäkin, pummihan sä olet jos sossusta haluat rahaa muuttamiseen. No ei se mitään, pummi olen itsekin jo toista vuotta. Toisekseen ei se totuus siitä miksikään muutu, että kärtät vastauksen useammalta ihmiseltä. Ainoastaan tarpeeksi paskassa taloudellisessa tilanteessa olevilla ihmisillä on OIKEUS toimeentulotukeen. Jos frendisi on saanut jotain tukea, vaikkei olisi siihen OIKEUTETTU, niin kysymys on sitten harkinnanvaraisesta tuesta. Mutta siihenhän me ei voida ottaa kantaa, vai mitä? Kyllä mun naapurin somalitkin sai uuden pyörän ilmeisesti sossusta, mutta ei se sitä tarkoita, että minä saan. Pyörä kun ei ole sellainen jutu, johon kaikilla olisi OIKEUS, vaan se menee harkinnan mukaan. Ei kukaan voi luvata sulle, että joo mene sossuun niin kyllä saat, koska todennäköisempää on, että et saa mitään syistä, jotka on tässä jo mainittu. Mutta niin kuin Petu jo tuossa ensimmäisessä vastauksessaan totesi: "Sinun pitää rohkeasti mennä sossuun asiaa kysymään." Ei me täällä palstalla voida tehdä päätöksiä sun toimeentulotuestasi.

• opiskelija_-_

Okei,nyt tuli vähän järkevä vastaus. Kiitos !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      19
      5183
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      550
      2633
    3. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      19
      2352
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      151
      2220
    5. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      24
      2007
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1654
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1535
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      127
      1241
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      128
      946
    10. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      899
    Aihe