Epäselvä puhe johti aseiden takavarikkoon

pori86_

Kommentoitsin seuraavan asian jo aikaisempaan viestiin mutta päätin aloittaa tällä uuden keskustelun koska tapahtuma on niin tragikoominen eli:

Tuttava on asekeräilijä ja kyseisen tuttavan veli, Mr. X on myös keräilijä. Herra X sai aivohalvauksen tässä puolisenvuotta sitten mutta pystyy jo kepin kanssa liikkumaan.Kyseinen herra halusi vaihtaa rynnäkkökiväärinsä toisen asekeräilijän revolveriin mutta lupaa ei tullut, Herra X soitti poliisiasemalle (joku etelä-suomen pikkupiiri se oli, ei porista kuten me) ja sanoi että haluaa tulla puhumaan asevastaavan kanssa koska mielestään pystyy perustelemaan aseen. Herra X:n kanssa puhunut lupapuolen virkanainen ilmoitti eteenpäin että "humalainen ja arvaamattoman oloinen asekeräilijä oli soittanut" jonka seurauksena poliisit menivät hänen asuntoonsa rynnäkkövarustuksessa. Talossa ollessaan iskuryhmä ilmoitti että ilmoituksessa mainittu "humalainen ja vaaralliseksi luokiteltu henkilö" olikin vain kiltti vanha mies joka on sairas ja puhuu halvaantumisensä johdosta epäselvästi. Iskua johtanut poliisi määräsi varatoimenpiteenä kaikki aseet (noin sata) takavarikoitavaksi joka tapauksessa. Asia on ymmärtääkseni edelleen oikeudessa, mutta vaikuttaa pikkuhiljaa lupaavalta, ilmeisesti ainakin tämä minun tuttuni joka on kyseisen Herra X:n veli pystyy ottamaan aseet omiin nimiinsä. Ymmärtääkseeni asia on niin että poliisin "harkintavalta" eli käytännössä harkintaVASTUU aiheuttaa sen että poliisi ampuu mieluummin yli kuin myöntää virheensä ja näyttää järjestelmän virheet, tosi juttu.

Mainittakoon että mitä itse ymmärsin niin kyseinen herra on kuitenkin siinä kunnossa että voisi jatkaa harrastustaan

5

228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko tämä aivan tositapaus?

    • 36

      No minusta ainakin kuulostaisi hyvinkin paljon mahdolliselta...
      Nykyään kun on poliisin varmempi ottaa aseet pois edes tutkinnan ajaksi, kuin myöntää erehtyneensä.
      Luultavasti tässäkin tapauksessa tulee vaatimaan (lääketieteellisen)selvityksen että aivoihin ei ole jäänyt mitään vaurioita...
      Ja tuo epäselvä puhe johtuu jonkunasteisesta vauriosta, joen paljon mahdollista että luvat lopullisesti perutaan.
      Jollei nyt sitten lausunnon antava lääkäri ole senverran asiallinen ja varma osaamisestaan että kirjaa lausuntoon ettei ole syytä perua lupia halvauksen takia...

      No toivotaan parasta, ja että oikeus ei kärsi huonosta laista.

    • pori86_

      Tosi juttu. Ilmottelen miten käy kun tulee jotain uutta tietoa.

    • -eSa-

      Taannoin oli tapaus, jossa suomalainen asekeräilijä oli mennyt aamulla postilaatikolle aamutakissa. Tiellä oli poliisiauto/autoja. Keräilijan koira oli haukkunut, joten hän oli mennyt sanomaan/kysymään asiasta mellakkavarusteisiin pukeutuneelta poliisilta.

      Seuraus: keräilijä olikin sitten seuraavaksi pakettiauton perässä sidottuna ja vangittuna yöpukeisillaan ( aamutakki). Kaveri oli viety asemalle kuulusteltavaksi. Samaan aikaan poliisin swat-tiimi teki rynnäkön keräilijän kotiin. Kävi ilmi, että poliisi epäili ison määrän aseita omistavan keräilijän pitävän vaimoaan panttivankina pariskunnan kodissa.

      No, näin ei tietenkään ollut. Keräilijältä kesti helvetin kauan saada selvillä, kuka oli tehnyt perättömän ilmiannon. Poliisi/viranomaiset eivät halunneet kertoa. Asia kuitenkin selvisi: perättömän ilmiannon oli tehnyt keräilijän vaimon sisko, joka kärsii vaikeista mielenterveyden ongelmista.

      Näin meillä Suomessa.

      • Metsänpoika, alkuper

        >>Keräilijältä kesti helvetin kauan saada selvillä, kuka oli tehnyt perättömän ilmiannon. Poliisi/viranomaiset eivät halunneet kertoa. Asia kuitenkin selvisi: perättömän ilmiannon oli tehnyt...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1718
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1096
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1059
    4. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      895
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      890
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      861
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      840
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      749
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      745
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe