Perin veljentäni 6000 euroa. Jos luovutan perinnön kahdelle lapselleni maksavatko lapset perintöveroa?
Tiedosta kiitollinen.
luopuminen
11
15153
Vastaukset
- Mievaan
maksa, jos perintö menee suoraan heille.
- miten on
kiitos tiedosta
- huomioi
Luopuminen tehtävä ennenkuin ryhtyy perintöön. Kirjallinen ilmoitus perinnöstä luopuminen perunkirjoitustilaisuudessa tai kuitenkin ennen kuin perukirja on jätetty verotoimistoon.
Perunkirjoituksen jälkeen syytä pysytellä pesän ulkopuolisena, vaikka puheoikeus säilyy kunnes pesä on jaettu.
Alle 3400 euron perinnöstä lasta kohden ei mene veroa lapsiltasi.- mitä tehdä
täytyykö ilmoitus tehdä viralliselle lomakkeelle ja mistä sen voi hankkia.
- Lakimies
mitä tehdä kirjoitti:
Ilmoita perunkirjoituksessa, että luovut perinnöstä. Luopuminen merkitään silloin perukirjaan. Jos perukirja on jo laadittu, mutta jako suorittamatta, niin voit luopua perinnöstä ilmoittamalla siitä kirjallisesti kuolinpesälle. Huomaa kuitenkin, että ilman veroseuraamuksia voit luopua vain, mikäli et ole millään tavalla ryhtynyt pesään. Tosin sanoen, et ole sieltä mitään saanut tai pesän omaisuudesta mitenkään muuten määrännyt. Verottaja katsoo usein kaiken muun kuin pelkän perunkirjoitukseen osallistumisen pesään ryhtymiseksi. Luopumisen tulee tapahtua ehdoitta. Et voi luopua esim. tietyin osin perinnöstä. Et voi myöskään määrätä siitä kenelle osuutesi tulee menemään. Luopumisesi jälkeen se menee lain mukaan sinun sijaisperillisille eli tässä tapauksessa lapsillesi. Lapsesi joutuvat maksamaan perintöveroa vain mikäli heidän osuus on 3400 euroa tai sitä suurempi.
Voi olla, että esim. verotoimistossa on lomakkeita siihen tarkoitukseen. Ilmoitus on kuitenkin niin yksinkertainen, että voit sen itsekin tehdä, Se on ihan pätevä vaikka sen itse kynällä (mieluiten kuitenkin kuulakärkikynällä) kirjoittaisit. Kirjoitat esim. näin
X.X:n (veljesi nimi) KUOLINPESÄLLE
Ilmoitan luopuvani (päivämäärä) kuolleen veljeni (nimi ja henkilötunnus) jälkeen minulle tulevasta perinnöstä.
Päiväys
Allekirjoitus
Nimenselvennys
Todistajat (ei pakollinen) - mutta
mitä tehdä kirjoitti:
kirjastosta löytyy kirja Asiakirjamalleja ja siellä on kaava minkä mukaan voi luopumisen tehdä.
Yksinketaisin ohje:
Perinnöstä luopuminen
Luovun Jenni Jaakkolan jälkeen minulle tulevasta perinnöstä lasteni (perillisteni) hyväksi. En ole ryhtynyt perintöön.
Paikka ja päiväys
Jaska Jaakkola - perillinen
mutta kirjoitti:
kirjastosta löytyy kirja Asiakirjamalleja ja siellä on kaava minkä mukaan voi luopumisen tehdä.
Yksinketaisin ohje:
Perinnöstä luopuminen
Luovun Jenni Jaakkolan jälkeen minulle tulevasta perinnöstä lasteni (perillisteni) hyväksi. En ole ryhtynyt perintöön.
Paikka ja päiväys
Jaska JaakkolaYlläoleva muuten OK, mutta et saa laittaa kenen hvyäksi luovut, muuten ei ole pätevä.
Vain että luovut. - kunhan huutelen
Lakimies kirjoitti:
Ilmoita perunkirjoituksessa, että luovut perinnöstä. Luopuminen merkitään silloin perukirjaan. Jos perukirja on jo laadittu, mutta jako suorittamatta, niin voit luopua perinnöstä ilmoittamalla siitä kirjallisesti kuolinpesälle. Huomaa kuitenkin, että ilman veroseuraamuksia voit luopua vain, mikäli et ole millään tavalla ryhtynyt pesään. Tosin sanoen, et ole sieltä mitään saanut tai pesän omaisuudesta mitenkään muuten määrännyt. Verottaja katsoo usein kaiken muun kuin pelkän perunkirjoitukseen osallistumisen pesään ryhtymiseksi. Luopumisen tulee tapahtua ehdoitta. Et voi luopua esim. tietyin osin perinnöstä. Et voi myöskään määrätä siitä kenelle osuutesi tulee menemään. Luopumisesi jälkeen se menee lain mukaan sinun sijaisperillisille eli tässä tapauksessa lapsillesi. Lapsesi joutuvat maksamaan perintöveroa vain mikäli heidän osuus on 3400 euroa tai sitä suurempi.
Voi olla, että esim. verotoimistossa on lomakkeita siihen tarkoitukseen. Ilmoitus on kuitenkin niin yksinkertainen, että voit sen itsekin tehdä, Se on ihan pätevä vaikka sen itse kynällä (mieluiten kuitenkin kuulakärkikynällä) kirjoittaisit. Kirjoitat esim. näin
X.X:n (veljesi nimi) KUOLINPESÄLLE
Ilmoitan luopuvani (päivämäärä) kuolleen veljeni (nimi ja henkilötunnus) jälkeen minulle tulevasta perinnöstä.
Päiväys
Allekirjoitus
Nimenselvennys
Todistajat (ei pakollinen)Nykyisin ei mene perintöveroa alle 20 000 euron summasta.
- maallikkojuristi
perillinen kirjoitti:
Ylläoleva muuten OK, mutta et saa laittaa kenen hvyäksi luovut, muuten ei ole pätevä.
Vain että luovut.Luopumista ei tee pätemättömäksi se, että siinä todetaan luopumisen tapahtuneen niiden hyväksi joille perintö lain mukaan menisi. Vasta mikä tahansa muu määräys tekee luopumisesta luovutuksen, josta rangaistaan tuplaverolla. Tässä tapauksessa vero-ongelmaa ei ole koska perintöosuus on näin pieni, tosin luopumisen sijasta lahjoittaminen pienentää 3999 euroa per 3v rajaa, eli luopuminen on kuitenkin verosuunnittelun kannalta parempi.
- nix nax
kunhan huutelen kirjoitti:
Nykyisin ei mene perintöveroa alle 20 000 euron summasta.
Kyllä lakimies aivan oikeaa tietoa jakoi. Sinulta vain jäi huomaamatta viestin päivämäärä.
"Lakimies3.6.2004 12:43"
- Näin tekisin itse
Summa niin pieni että ota itse vastaan ja lahjoita sitten lapsillesi, näinkään ei mene keneltäkään mitään veroa. Pienikin alaikäisen saama perintö saattaa herättää maistraatin valvomaan lapsen etua, eli perimällä saattaa tulla turhaa vaivaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857505- 965424
- 2614669
- 444555
- 643302
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512362
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214