Häiden hinta?

bride-to-be

Olemme poikaystäväni kanssa suunnitelleet pitävämme häät 3 vuoden päästä kesällä. Silloin olisimme saaneet opiskelut juuri hoidettua, joten rahaa ei takataskussa olisi paljoakaan...
Kuinka paljon häät suurinpiirtein maksavat (halvemmat sellaiset) ja saako pienellä rahasummalla hienot häät? Olen tehnyt jotain laskelmia jo valmiiksi, mutta en ole vielä perillä kaikista vaihtoehdoista. Kiitos etukäteen avusta!

8

789

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aasssa

      Pienellä rahalla harvoin hienoja häitä saa, ikävä kyllä. Sellaiset perus suomalaiset häät saa, eli juhlat jossain lavatanssirakennuksessa tai koulussa suht mitättömillä koristeilla ja ruualla.

      Riippuu mitä siis haluat häihisi. Nopea pitää olla paikkojen suhteen, jos jotain hienoa paikkaa haluaa halvalla. Esim nyt pitäisi jo varata, jos oikeasti tahtoo jonkun hyvän alennuksen jostain tietystä paikasta.

      Kuinka monta vierasta, tuleeko kirkkohäät, ruokailu ja juomapuoli. On vaikea sanoa hintoja, kun et kerro mitään muuta kuin sen, että haluat pitää häät.

    • bride-to-be

      Nyt jo pitäisi varailla kirkko yms jos häät suunnitteilla 3 vuoden päästä?? Tarkoitin, että jos nyt oletetaan, että vietämme aika perushäät jonne kutsutaan noin 100 ihmistä.
      Muuten kuulin, että nykyään kirkko myös maksaa, pitääkö paikkansa? Onko kellään kokemusta Johanneksen kirkosta Helsingissä? Olen hieman hakusessa hääjärjestelyissä, kun en ole itse ollut koskaan häissä. Ainoastaan tv:stä nähnyt.
      Jos voisitte kertoa vaikka omista häistänne, minkälaiset olivat ja paljonko maksoivat! Kiitos!

    • vähän jotain

      Ei kirkosta mitään tarvitse maksaa. Johanneksen kirkko on oikein hieno kirkko, pitkä käytävä. Se on myös hyvin suosittu vihkikirkko, joten varaamisen kanssa pitää olla suhteellisen ajoissa, eikä välttämättä silti saa juuri sitä kellonlyömää tai päivää, mitä toivoo.

      Jos teillä on sadan hengen häät niin kyllähän niihin rahaa saa uppoamaan. Ilmeisesti pidätte häät Helsingin seudulla ja pääkaupunkiseudulla se on kyllä kalliimpaa kuin muualla Suomessa. Pitopalvelu haukkaa helposti leijonanosan budjetista. Ellei suunnitelmissa ole sitten tehdä ruokia itse/tilata jostain opistosta. Sanoisin, että ruuat ja tarjoilu sadalle hengelle pitopalvelulta on melko varmasti vähintään 3000 euroa ja siitä ylöspäin. Juomat maksavat tietysti erikseen, alkoholia jos haluatte tarjota niin siihenkin menee helposti rahaa useita satoja euroja halvimmillaankin.

      Hääpaikasta pitää yleensä maksaa ja halvimpia vaihtoehtoja ovat juuri nuorisoseurantalot ja työväentalot. Niistä joutuu pulittamaan parista sadasta ylöspäin.

      Sitten on tietysti mahdollinen bändi, valokuvaus, puvut, kukat, koristeet ym. tilpehööri, joihin näihinkin menee melko paljon rahaa. Ok:n bändin saa yleensä tonnilla, halvemmallakin saa harrastelijabändin. Valokuvaus on melko kallista, mutta opiskelijoilta sekin irtoaa edullisemmin. Hääpuvun voi ostaa käytettynä ja sulhanen voi käyttää tummaa pukua, jos sellaisen omistaa tai vuokrata puvun.

      Sanoisin, että jos sadalle hengelle saa järjestettyä häät esim. 6000 eurolla niin siinä ollaan jo aika edullisesti saatu aikaan. Toki, jos on paljon talkooapua ja ruuat tehdään itse, niin tuosta summasta voi saada nipistettyä vielä useammankin tonnin.

    • .....

      Halvat häät: 4-6000 €
      Keskivertohäät: 7-14 000 €
      Kalliit häät: 15-25 000 €
      Ökyhäät: vain taivas rajana

      Vieraiden määrä on varsin merkittävä tekijä, koska kaikki pitää syöttää ja kahvittaa jos nyt ei välttämättä juottaa. Kaikki kestitykset maksavat useimmiten 30-50 euroa per naama. Lisäksi iso joukko vieraita tarvitsee ison juhlapaikan joka maksaa, jos vieraita on vain kourallinen niin homma voi hoitua jossain ravintolassakin, jolloin et maksa tiloista. Jos haluatte tarjoilla alkoholia niin se maksaa, etenkin jos bileet pidetään ravintofirman omissa tiloissa. Kaikenmoinen rekvisiitta; puvut, kimput kukat ym. tulee äkkiä kalliiksi. Kannattaa tutkia pukuvuokraamoita, ainakin sulhaselle. Mm. kaupunginteattereilla on pukuvuokrausta yleensä sopuhintaan.

      Mitä hienoihin häihin ja pieniin rahasummin tulee niin sehän riippuu ihan minkälaiset häät tahdot. Jos haluat sellaiset perinteiset häät kuin useimmilla on niin kyllä 10 000 € hukkuu helposti.

    • DD:

      Kirkko ei maksa jos käytätte oman seurakunnan ns. "pääkirkkoa". Esimerkiksi jos hyvinkääläinen pari haluaa järjestää häät riihimäen kirkossa, riihimäen seurakunta voi vaatia pientä maksua.. Ja kaikki kirkot eivät ole seurakunnan omistuksessa ja silloin kirkon omistava taho voi vapaasti pyytää maksua..
      Vaikeata mutta kuitenkin.. :D

    • markus_ilmari_salomaki78

      Pienelläkin rahalla saa hienot häät, joskin jostain täytyy kyllä tinkiä. Lähtökohtaisesti vieraslistaa ei kannata liikaa paisuttaa eli lähimmät ja tärkeimmät ihmiset. Riippuen asuinpaikkakunnasta, voi olla että alkoholi on edullisinta tuoda esim Tallinnasta. olen ollut häissä jossa tarjoilupuoli oli hankittu Virosta ja oli siitä huolimatta hyvä tarjoilu siis alkoholin puitteissa. Ruoka / kahvitukset kannattaa tehdä itse tai kaasojen ym avustuksella (riittävästi vapaaehtoisia auttamaan).
      Hääpaikan valintaan kannattaa käyttää aikaa, pyytää tarjouksia, käyttää suhteita tai sitten kuten em. häissä, hääjuhla järjestettiin hääparin omalla pihalla eli jos sellainen mahdollisuus löytyy. Tai kyselee joltain tutulta josko heillä saisi juhlat pitää.
      Hääkuvaukseen voi kysellä meitä harrastelijoitakin, tekevät varmaan edullisesti ja jos kokeneempikin harrastelija, voi saada ammattitason kuvat silti. Kannattaa olla aktiivinen paikallisiin kameraseuroihin.
      Hääauto, mikäli tarpeen kannattaa kysellä esim myös harrastelijaseuroilta ja unohtaa autovuokraamot, ne osaa rokottaa kyllä. Joku harrastelija voi olla että antaa auton edullisestikin lainaksi tai tarvittaessa jopa olla itse kuskina :)

    • Hääloinen

      ...kukahan harrastelisi mulle rahat kasaan, niin voin tulla sitten kuluttamaan ne...

    • Cajen

      Moi, just laskeskeltiin omien häitten kustannuksia: 3500 euroa tulivat suunnilleen maksamaan. Vieraita vähän reilu sata, ei alkoholia, bändiä, halpa (100 e?) vuokra, työntekijäetuja sun muita alennuksia ruuasta, osa ruuista tehtiin itse, ruokatarvikkeisiin meni n. 700 e. Työntekijöiden palkkoihin toinen mokoma, ja siihen saatiin alennusta monta sataa tutulta keittiötyöntekijältä. Ruokana oli perus palapaistit, lohet, pari salaattia, kalkkunasiivuja, täyte- ja kuivakakut, lusikkaleipiä.

      Hääautona oma auto, hääyö hotellissa reilu satanen. Mitäs muuta, vuokrapuvut morsiamelle ja sulhaselle 450 ja 150. Morsiamen kampaus 90, kengät, alusvaatteet, tiara 190. Kukat 180, valokuvat ja kuvaus kirkossa 235.

      Häät olivat mielestäni oikein onnistuneet, lämminhenkinen ja mukava tilaisuus. Oli kiva nähdä sukulaisia ja ystäviä pitkästä aikaa. Juhlapaikka järven rannalla ja isot ikkunat, niin koristeita ei paljon tarvittu. Pöytäliinat talon puolesta, veljen häistä jääneet kaitaliinat päälle ja kukkakaupasta vuokratut kukat, niin oli nättiä.

      Kyllähän noista kuluista saisi nipistettyä muutaman satasen helpostikin, jos olisi jaksanut nähdä vaivaa etsiä esim. käytetyn, yksityisen myymän puvun, tinkisi asusteista, kirkkokuvauksesta... Toisaalta meillä myös säästyi rahaa ruokatarvikkeissa ja pitopalvelun kustannuksissa todella paljon.

      Ai niin, paikkakunta pienehkö kaupunki/kunta Länsi-Suomessa, hintataso aivan varmasti alempi mitä esim pääkaupunkiseudulla. Toivottavasti tiedoista oli jotain apua, onnea järjestelyihin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe