mitäs mieltä

erererettttttty

korotus tulee kai täysmääräisenä jos saa vaan työmarkkinatukea ja asumistukea

Työttömyysturvan peruspäiväraha ja työmarkkinatuki korotetaan 100 eurolla kuukaudessa 1.1.2012 alkaen.
Toimeentulotuen perusosaa korotetaan 6 prosentilla 1.1.2012 alkaen. Lisäksi yksinhuoltajien toimeen-tulotuen korottamiseen kohdennetaan 5 milj. euroa.
Yleistä asumistukea parannetaan. Siinä siirrytään lineaariseen tulosovitukseen ja kokonaisvuokramal-liin. Perusomavastuu tarkistetaan alkamaan korotetun työmarkkinatuen määrästä. Omavastuita alen-netaan 8 prosenttia ja hyväksyttyjä enimmäisasumismenoja korotetaan 50 eurolla kuukaudessa

27

1256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+19

      Jos saat vain työmarkkinatukea ja asumistukea niin silloin saisit automaattisesti myös toimeentulotukea koska maksimissaankin asumistuki kattaa vain osan vuokrasta ja työmarkkinatuella, joka jo valmiiksi on alle toimeentulotukinormin, pitää kattaa loput. Toimeentulotukiasiakkaiden kohdalla kaikki korotukset muihin tukiin leikkaavat toimeentulotukea, jolloin ainoa todellinen korotus on toimeentulotuen perusosan 6 prosentin korotus. Siis n. 25€ kuukaudessa. Ruoan hinta nousi viime vuonna n. 7% eli tämän korotuksen jälkeen ollaan melkein viime vuoden tasolla köyhimpien ihmisten osalta.

      • kilo kopioita

        Vai Automaattisesti?

        Se on kovaa työtä, että sossusta saa jotain herumaan!


      • 13+6
        kilo kopioita kirjoitti:

        Vai Automaattisesti?

        Se on kovaa työtä, että sossusta saa jotain herumaan!

        Laki määrää sen perusosan, jonka saa jokainen automaattisesti. Hakemuksen palautus ja tiliotteiden toimitus kerran kuussa ei mielestäni ole "kovaa työtä". Jos se on liian kovaa niin sitten ei varmaan ole ihmekään, että kirjoitat täällä työttömyysturva-palstalla.


      • kovan työn tekijä
        13+6 kirjoitti:

        Laki määrää sen perusosan, jonka saa jokainen automaattisesti. Hakemuksen palautus ja tiliotteiden toimitus kerran kuussa ei mielestäni ole "kovaa työtä". Jos se on liian kovaa niin sitten ei varmaan ole ihmekään, että kirjoitat täällä työttömyysturva-palstalla.

        Niinhän sitä luulisi että perusosan saa automaattisesti. Itse olen joutunut 6 kertaa valittamaan hallinto-oikeuteen asti, jotta saisin itselleni kuuluvan perusosan. Joka kerran hallinto-oikeus on palauttanut valitukseni sosiaalilautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi, joten ei se tosiaankaan ole niin yksinkertaista kuin luulet.


      • 4+19
        kovan työn tekijä kirjoitti:

        Niinhän sitä luulisi että perusosan saa automaattisesti. Itse olen joutunut 6 kertaa valittamaan hallinto-oikeuteen asti, jotta saisin itselleni kuuluvan perusosan. Joka kerran hallinto-oikeus on palauttanut valitukseni sosiaalilautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi, joten ei se tosiaankaan ole niin yksinkertaista kuin luulet.

        Olet varmaan sitten se poikkeus, joka vahvistaa säännön. Kyllä normaali työtön saa sen perusosansa ihan sillä, että kiikuttaa kelan maksukuitin ja tiliotteet sossuun sen hakemuksen kylkiäisienä. Ei siinä ole mitään tulkinnanvaraista ja kymmenet tuhannet ihmiset saavat tukensa rutiinilla joka kuukausi.


    • sddsddsf

      vaan kun en saa toimeentulotukea,on omaisuutta

      • loukussa

        Eikä tartte olla paljoakaan, niin eipä heru.

        2 000 euroa eläkevakuutuksessa riittää nollaaman tuen. Eikä tuota niin vaan irtisanota. Ei edes pitkäaikaistyötön. Jokainen työkkärin toimi riittää vakuutusyhtiön silmissä katkaisemaan työttömyyden, niin että vuoden työttömyysehto ei täyty, ei, vaikka olisit ollut jo vuosia oikeasti ilman ansiotyötä.


      • 18+2
        loukussa kirjoitti:

        Eikä tartte olla paljoakaan, niin eipä heru.

        2 000 euroa eläkevakuutuksessa riittää nollaaman tuen. Eikä tuota niin vaan irtisanota. Ei edes pitkäaikaistyötön. Jokainen työkkärin toimi riittää vakuutusyhtiön silmissä katkaisemaan työttömyyden, niin että vuoden työttömyysehto ei täyty, ei, vaikka olisit ollut jo vuosia oikeasti ilman ansiotyötä.

        Tästä olisi kiva kuulla lisää. Ei koske itseäni mitenkään, mutta viime aikoina olen ottanut tavaksi sivistää itseäni tukibyrokratian koukeroista laajemminkin.


      • Yks *itun hailee...

        Tämä onkin (taas) hyvä esimerkki siitä miten (taas) korotukset kohdistetaan oikeasti muihin kuin kaikkein köyhimpiin ja kaikkein eniten apua tarvitseviin.


      • 19
        loukussa kirjoitti:

        Eikä tartte olla paljoakaan, niin eipä heru.

        2 000 euroa eläkevakuutuksessa riittää nollaaman tuen. Eikä tuota niin vaan irtisanota. Ei edes pitkäaikaistyötön. Jokainen työkkärin toimi riittää vakuutusyhtiön silmissä katkaisemaan työttömyyden, niin että vuoden työttömyysehto ei täyty, ei, vaikka olisit ollut jo vuosia oikeasti ilman ansiotyötä.

        Hakemus sossuun joka kuukausi, niin laskennallisesti syöt sen 2000 euroa.
        Missä ajassa....se riippuu tilanteestasi.

        Eivät voi laskea kahta kertaa samaa rahaa...


    • joku vaan

      Niin ei todellakaan saa automaattisesti toimeentulotukea. Jos 100 eur on bruttokorotus, niin nettona saisi noin 80 eur lisää, jos asumistuen saa samana kuin ennen.

      Itse en saa toimeentulotukea, joten korotus hyvä, näin pääsisin edes suunnilleen samaan tuloon kuin tt-tuen saaja.

      • hyötyykö kaikki

        Tuleeko korotus siis kaikille työmarkkinatukeen?Kun päiväraha on 25,76niin onko se 30,76päivässä?


    • 55555555555555555555

      kaikille kai mutta jotka saa toimeentulotukea se syö osan

    • sdsdsddfdfdffggg

      eikös tässä positiivinen asiase että jos saat toimeentulotukea about 75 euroa niin sitä ei kannata hakea koska silloin saa työmarkkina tukeen täyden korotuksen.

      • sdsdsdsdfffffffff

        joku vois laskee tarkan summan


      • 13+9

        Niin siis toimeentulotuella elävä sinkku saa korotuksen jälkeen n. 444 euroa kuukaudessa asumiskulujen (vuokra sähkö vesi) jälkeen nettona käteen.

        Ilman toimeentulotukea täydellä työmarkkinatuella elävä sinkku saa korotuksen jälkeen n. 491 euroa nettona käteen, josta joutuu itse maksamaan vuokran omavastuun sekä sähkön ja veden. Erotus on siis 47 euroa ja toimeentulotuki kannattaa jättää hakematta, jos asumiskulut ovat alle tuon summan.

        Laskelman perusteena ajatus, että se luvattu sata euroa korotusta on bruttosumma, josta kuitenkin maksetaan se 20% veroa niin kuin työmarkkinatuesta muutenkin. Jos korotus tulee nettona niin työmarkkinatuella käteen tulisi 511,84 ja erotus toimeentulotukeen olisi silloin 67,84€.


      • 14 plus kybä
        13+9 kirjoitti:

        Niin siis toimeentulotuella elävä sinkku saa korotuksen jälkeen n. 444 euroa kuukaudessa asumiskulujen (vuokra sähkö vesi) jälkeen nettona käteen.

        Ilman toimeentulotukea täydellä työmarkkinatuella elävä sinkku saa korotuksen jälkeen n. 491 euroa nettona käteen, josta joutuu itse maksamaan vuokran omavastuun sekä sähkön ja veden. Erotus on siis 47 euroa ja toimeentulotuki kannattaa jättää hakematta, jos asumiskulut ovat alle tuon summan.

        Laskelman perusteena ajatus, että se luvattu sata euroa korotusta on bruttosumma, josta kuitenkin maksetaan se 20% veroa niin kuin työmarkkinatuesta muutenkin. Jos korotus tulee nettona niin työmarkkinatuella käteen tulisi 511,84 ja erotus toimeentulotukeen olisi silloin 67,84€.

        Unohdit lääkityksen! Se vasta maksaa.


      • Hö.
        13+9 kirjoitti:

        Niin siis toimeentulotuella elävä sinkku saa korotuksen jälkeen n. 444 euroa kuukaudessa asumiskulujen (vuokra sähkö vesi) jälkeen nettona käteen.

        Ilman toimeentulotukea täydellä työmarkkinatuella elävä sinkku saa korotuksen jälkeen n. 491 euroa nettona käteen, josta joutuu itse maksamaan vuokran omavastuun sekä sähkön ja veden. Erotus on siis 47 euroa ja toimeentulotuki kannattaa jättää hakematta, jos asumiskulut ovat alle tuon summan.

        Laskelman perusteena ajatus, että se luvattu sata euroa korotusta on bruttosumma, josta kuitenkin maksetaan se 20% veroa niin kuin työmarkkinatuesta muutenkin. Jos korotus tulee nettona niin työmarkkinatuella käteen tulisi 511,84 ja erotus toimeentulotukeen olisi silloin 67,84€.

        Ei todellakaan kannata jättää hakematta toimeentulotukea. Höpö höpö... Hakekaa normaalisti tukea sitten vasta tietää.


    • 11+2

      Sekava on.. Yhdelta luukulta kaikki. Toinen asia verotus olet 5v työttömänä joudut välillä maksamaan n 120€ jäännösveroa vaikka mitään muutosta ole tapahtunu.

      • Voi voi ja voi

        Minulle on käynyt samoin : (
        Aikas raskasta maksaa minimaalisesta toimeentulosta vielä jäännösveroa.
        Ja niin lähellä Jouluakin vielä.

        Kyllä nämä asiat on ihan syvältä!

        Minuakaan ei tule ilahduttaman työttömyysturvan nousu, koska on pakko hakea myös toimeentulotukea, sen verran pieni asumistuki...


    • ei korotu

      Jos saa toimeentulotukea niin ei saa penniäkään enempää tietenkään.Samoin vuokratuki laskee korotuksen takia eli -0 tulos.

    • Järkee jo peliin

      Voiko eduskunnassa olla noin vähän järkeä. Hyöty -0
      Ruokakin kallistunu jne...

      • Alarajalla elävä

        Kylläpä ne on tainneet sen laskea kuinka harva siitä hyötyy..

        Keljuttaa tuommonen. Silmänlummetta koko korotusasia : (


    • skjfhskas

      toimeentulotukioikeus kannattaa hyödyntää! saa maksatettua lääkkeet, silmälasit, mahdolliset matkat ja kaiken sossulla!eli hakekaa toimeentulotukea edes se 20e/kk niin lisänä tulee TARVITTAESSA noi ekstarat!sakfhdckj

      • aldkfjkas

        ihanko ulkomaanmatkatkin? :) ja lasit tarvitsen toki rahojen laskeskelemiseen ... taidanpa siirtyä sitten sossun asiakkaaksi ... nämä ekstarat alkoi kiinnostaa ... aslkfdjlasdf


      • Jooonas
        aldkfjkas kirjoitti:

        ihanko ulkomaanmatkatkin? :) ja lasit tarvitsen toki rahojen laskeskelemiseen ... taidanpa siirtyä sitten sossun asiakkaaksi ... nämä ekstarat alkoi kiinnostaa ... aslkfdjlasdf

        Joo ala tilata lippuja Mallorcalle itelle ja kaverille.


    • jompe

      Jos kelan maksamista tuista puhutaan niin on todella harvinaista saada maksettavakseen jäännösveroja jos olet moisilla koko vuoden kitkutellut.. Päinvastoin työttömyysturva plus asumistuki (itselläni) on tullut palautuksia 100-200€ .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      61
      1725
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      127
      1270
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      664
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe