Ratti eri asennossa isk. vaihdon jälkeen?

vento -96

Vaihtelin tuossa etuiskarit Ventoon ja koeajolla huomasin että ratti oli eri asennossa,mistähän tuo mahtaa johtua?
No oikaisin ratin,mutta olisi hauska tietää mistä se mahtaa johtua....

6

238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ihme?

      Että, miksikö ratin asento muuttui? Siksi ettet merkinnyt tarkasti joustintuen ja napa-asetelmaa toisiinsa nähden. Tästä johtui camber- kulman muuttuminen kun kasasit nämä, niin nyt Sinulla on muuttunut camber- kulmat, eli pyörän kallistuskulma on jotain muuta kuin mitä se oli aluksi. Toinen näistä pulteista on epäkeskeinen, ja pulttia pyörittämällä kulma muuttuu,( en vain muista kumpi näistä on se epäkeskeinen, ilmeisesti ylempi). Kulman muuttuminen muuttaa raidetangon etäisyyttä joustin asetelmaan nähden, ja tämä vetää ratin eri asentoon.

    • kglk

      No tuo ei kyllä pidä paikkaansa.

      • Näytä mitä tiedät

        Esitä sitten paremi selitys kun kerran tiedät paremmin???


      • Saman tehnyt

        Kyllä tuo edellinen mielestäni pitää paikkansa. Ennenkuin alkaa sitä eturipustusta purkamaan, kannattaisi vaikka pistepuikolla merkata nivelten asennot, että osaisi ne koota takaisin samaan asentoon.
        Nykyisin monella pienellä korjaamollakin on säätöön tarvittavat yksinkertaiset mittalaitteet. Kannatta säädättää, koska muuten eturenkaat alkaa kulua toisesta reunasta, eikä ohjauskaan toimi kunnolla.


      • Lainattua tietoa
        Saman tehnyt kirjoitti:

        Kyllä tuo edellinen mielestäni pitää paikkansa. Ennenkuin alkaa sitä eturipustusta purkamaan, kannattaisi vaikka pistepuikolla merkata nivelten asennot, että osaisi ne koota takaisin samaan asentoon.
        Nykyisin monella pienellä korjaamollakin on säätöön tarvittavat yksinkertaiset mittalaitteet. Kannatta säädättää, koska muuten eturenkaat alkaa kulua toisesta reunasta, eikä ohjauskaan toimi kunnolla.

        Sanatarkka lainaus korjausoppaasta Golf & Vento. ”Merkitse tarkasti napa-asetelman (olakkeen) asento joustintuen alapäähän nähden. Näiden osien oikea kohdistus toisiinsa on tärkeää, jotta pyörän camber- kulma muutu”. Mielestäni myös aurauskulma muuttuu jonkin verran jos kerran ratin asento muuttuu, koska alapallonivel ei ole samalla korkeudella raidetangon pään kanssa.


    • nimimerkki10

      Vaihda loputkin kuluvat osat ja vie suutaukseen. Puslat ja nivelet maksaa sen suuntauksen verran. Eipähän tarvi vähään aikaa murehtia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe