Eettisesti ruokittu kissa

Luomu Ruokaa

Olen miettinyt, että alkaisin ruokkia kissaani kalalla ja luomulihalla (jos löydän sitä kaupoista). Kysymykseni olisi siis, pärjääkö kissa pelkällä kalalla ja erillisillä vitamiini yms. tableteilla? Jos antaisin niitä monesti päivässä.

11

239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wzx

      osta yarrah ruokaa, se on luomua

    • Luomu Ruokaa

      Niin, mutta se on märkäruokaa, olen miettinyt, että lopetan kokonaan kissojen valmisruokien antamisen ja vaihdan ne ihmisten kalaan ja (ehkä) luomulihaan

    • Lonkero.
    • LitZZZ

      Anna tosiaan raakaa lihaa, sydäntä, maksaa yms. Kalaa voit myös antaa sekä kananmunan keltuaista. Laktoositon maito tai kerma käy juomaksi. Itse olen lopettanut kokonaan kaupan ruuat. Kissa on iloinen ja hyvinvoiva. Tosin meidän katti käyskentelee ulkona kesät talvet ja sieltä saa hiiret, myyrät yms. On pysynyt terveenä ja ennen kaikkea mieliala on korkealla.

      Kyllä tosiaankin sinun kannattaa miettiä katin ruokavalio uusiksi. Kaupan valmisruuat ovat rahastusta ja niissä on lisäaineita ja paljon sellaista, joka ei sovi kissalle. Taatusti kissa pitkässä juoksussa sairastuu valmisruuista, ainakin saa virtsavaivoja ja hampaat menee huonoksi.

    • Luomu Ruokaa

      Käykö mikään tavallisempi ruoka, kuten jauheliha, kinkkukuutiot, kana (marinoimaton) jne.?

    • kissa_on_lihansyöjä

      Jostain luin, että liika kalan syöttäminen voisi olla kissalle haitaksi... voi tuhota jotain vitamiineja tms? eikä saisi syöttää kuin muutaman kerran viikossa kalaa. Ei se kala voi korvata oikeaa lihaa mitenkään...
      eettisesti jos lihaa halajat niin ala pyydystää hiiriä ja myyriä loukkuihin kissoille :p

    • Lonkero.

      Jauheliha käy, mutta tulee kalliiksi. Maarun sivustolla luetellaan kissan terveyden kannalta optimaalisimmat lihat. Koska kissa on lihansyöjä, se tarvitsee tauriinia jota ei kaupan jauhelihassa ole nimeksikään, mutta taas sydämessä ihan kivasti. Mainitsemassasi kaupan "tavallisessa" lihassa ei myöskään ole luuta jota kissa tarvitsee kalsiumin ja fosforin tähden. Sydäntä, munuaisia ja kieltä saa normikaupan lihatiskiltä pyydettäessä huokeaan hintaan.
      Kinkku on tehty ihmisille, ei kissalle. Se on aivan liian suolaista ja sitä ei saa syöttää kissalle (siivu kerran n.2vkossa herkuksi jos haluaa)..
      Kalaa voi turvallisesti antaa kerran viikossa ja myös keitetty kananmuna käy ravinnoksi. Jos annat munan raakana, muista että silloin vain keltuainen kuppiin! Raakaa valkuaista ei sovi antaa!
      Jos siirryt koti/raakaruokintaan muista tehdä se portaittain ja muista hommata Aptuksen Multicattia. Sitä saa apteekista
      Et kerro missä asut, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla Murren Murkinasta saa hyviä ja halpoja lihoja sekä tampereen alueella Lempimuonasta.

      Esimerkki hinnasto tässä.
      http://www.murrenmurkina.com/index.php/hinnasto
      Osa lihoista on sujuvasti pötköissä joista on helppo hieman sulaneena leikata sopivia annoksia kissalle ja laittaa loput annosrasioihin pakkaseen.

      Lihalla ruokkiessa on mahdolllista minimoida ruokakulut suhteessa terveellisyyteen ja toisaalta maksimoida ne jos ostaa kaupasta ihmisten pakettilihaa..kannattaa miettiä mistä ja miten ostaa :)
      Kissan juoma on vesi, kaikki muut ovat herkkuja. Vaikka antaisitkin kissallesi kermaa tms se ei korvaa raikasta vetta jota pitää aina olla saatavilla!

    • luonnon antimet

      Luomulihaa kissa löytää itse saalistaessaan jyrsijöitä ja lintuja. Se on parasta ravintoa kissalle. Lisäksi kissa saa saalistaessa toteuttaa lajinmukaisia tarpeitaan.

    • ja mitä

      vielä?

    • ei voi olla totta!

      Hei!

      Ethän tosiaan aio ruokkia kissalle kalaa useammin kuin pari kertaa kuussa.

      Kala ei kuulu kissan luontaiseen ruokavalioon, vaan se aiheuttaa keltarasvatautia ja B1-vitamiinin puutostilaa. Mikäli joku vanha sukulaisesi on neuvonut sinulle tämän vaihtoehdon, niin älä noudata. Vanhan kansan harhaluulo silakasta kissan ruokavaliossa johtuu siitä, että ennen vanhaan kissat söivät ihmisen tarjoamaa ruokaa (esim. kalaa ja kermaa), mutta pystyivät täydentämään ruokavaliotaan merkittävästi luonnon antimilla (esim. hiirillä ja rotilla). Kotikissa, joka ei pääse ulos hankkimaan lajityypillistä ruokaa itse, voi jopa kuolla liialliseen kalan saantiin.

      Sinun ei tarvitse päästää kissaa ulos jotta sen ruokavalio olisi täydellinen, mutta voisit soittaa eläinlääkärille ja ostaa oppaan kissasi hoidosta. Olethan hoitanut rokotukset ja sterilisoinnin kuntoon?

      Jos et usko minua niin katso näitä lähteitä joissa kerrotaan LIIAN kalan haitallisuudesta kissan ruokavaliossa:

      http://www.sey.fi/elaintietoa/kissa/aiotko_hankkia_kissan/ruokinta_ja_hoito/raaka_kala_kissan_ravintona

      http://www.kolumbus.fi/mirjam.numminen/Ruokinta/Ruokintaviat.htm

      http://www.fluffypaws.net/36

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kissa

    • Luomu Ruokaa

      En ollut kuullut keneltäkään mitään, siksi kysyin ja en ole tyhmä että en hoitaisi kissojani kuntoon. Rakastan kissojani ja siksi kyselen heille täältä parasta mahdollista hoitoapua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      424
      1849
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      190
      1507
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1421
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      168
      1386
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      990
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      933
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      921
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe