15-vuotias yksin lentokoneella

so just be. here now

Voiko 15-vuotias varata matkan ulkomaille ja matkustaa sitten yksin sinne ulkomaille lentokoneella? =)

25

8486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mumamu

      Päästääkö äiti?

    • ok, here am I

      Niin, kyllähän vanhemmilta pitää ehdottomasti hyväksyntä tulla. Mieti kuitenkin, oletko valmis itsenäisesti matkustamaan. Vaatii aika paljon vastuuta ja itsenäisyyttä matkustaa ihan yksin ja vieläpä nuorena. Kenties reilaaminen kaverin kanssa kävisi sinun ikäiselle?

      Eräs tuttava 17-vuotias matkustaa tänä vuonna yksin Eurooppaan kaupunkilomalle ja kaikki lennot sekä hotellit on varattu ilman ongelmia. Vanhemmat toki auttoivat varausten tekemisessä mm. verkkopankit ja kortit.

    • moikkamoimojiiiw

      ite oon lähös kaverinkaa ens vuonna ku oon 15 jonnekki päi eurooppaa rippilahjaks :) oon matkustellu ihan tuhansia kertoja,asunu ulkomailla jne joten mulle ei oo paljon ongelmaa käyttää esim lentokonetta tai ei mee sormi suuhun jos tullaan puhumaan englantia. Mutta jos sut päästetää ja oot halukas lähteen,nii mee ihmeessä,matkustaminen on maailman ihaninta puuhaa!:) itekki ootan aina ku lähetään pari kertaa vuoes jonnekki päi maailmaa!:) Porukat haluis muuttaakki taas vaihteeks jonnekki Norjaan tai vastaavaan,mua ei silti ihan innosta jättää taas suomea :D

      mut opettele englantia ja ootko ennen menny lentokoneell? nykyään on niitä koodilippuja mitkä pitää ite koodata lentokentällä (ainaki helsinki-vantaalla ja muis isois lentokentil euroopas ja kai jenkeis ja asiaski) ja ne voi olla vähän vaikeita käyttää jossei oo ennen käyttäny =/

    • 6+4

      Mun tietääkseni ainakaan Finnairilla ei alle 18-vuotias voi lentää yksin ulkomaille. Korjatkaa jos oon väärässä.

      • Voi lentää yksin

      • heikki5432
        Voi lentää yksin kirjoitti:

        Olet väärässä.

        Finnairin sivuilta (http://www.finnair.fi/finnaircom/wps/portal/finnair/travel/travel-info/special-services/children-travelling-alone/fi_FI#)

        - alle 5-vuotiasta ei oteta yksin koneeseen
        - 5-11 -vuotias voi matkustaa yksin, mutta hänen kohdallaan on pakko käyttää lisämaksullista "(UM, Unaccompanied Minor)" -palvelua.
        - 12-17 -vuotiaille on tarjolla vapaaehtoinen UM-palvelu, mutta sitä ei ole pakko käyttää.

        Jep, juuri näin.

        Eli käytännössä jos ei 15 -vuotiaalla ole tuota UM-palvelua, hän on kutakuinkin omillaan lentoasemalla ja matkalla. Itsenäisesti siis menee lähtöselvitykseen, turvatarkastukseen, portille jne... Ja aika harvat (kokeneet) 16-17 -vuotiaat tuota spessupalvelua enää kaipaavatkaan. 17-vuotias on kuitenkin jo melkein aikuinen ja täällä aiemmin joku kirjoittikin että on menossa yksin tuon ikäinen lomamatkalle.


      • Anonyymi

        Ainaki nykyää voi


      • Anonyymi

        12v ylöspäin saa lentää jopa ilman hyväksymislappua vanhemmilta


    • ji gjijidfh

      Kannattaa muistaa, että eri mailla on omia käytäntöjään siitä, minkä ikäinen voi saapua maahan ilman vanhempiaan. Ei paljoa lohduta, jos lentäminen onnistuu mutta sitten pitääkin lentää saman tien takaisin (yleensä hyvin kalliilla).

      EU:ssa (tai ainakaan Schengen-alueella) tämän ei pitäisi olla ongelma, mutta kysymys koski ulkomaita yleisesti.

    • perkule teitä

      ei ole missään maassa rajoitusta minkä ikäinen saa maahan tulla... ja yleensä ollaan esim. lasta vastasssa....ei kai nyt lapsi itse osaa minnekkään mennä...onko helle sulattanut aivot? vai muutenko olette tyhmiä?

      • KuumaKuuloke

        Ja miksi ei? Kyllähän lapsetkin esim. Helsingin Ratinassa kulkee yksinään, niin opettelee vaan reitin mihin menee, ja muuta sellaista, niin miksikään se ei onnistuisi? Niin, ja... Aivot ei vielä sulaneet ainakaan, vaikka kyllä kuulokkeet on kuumat...


      • SairasOot
        KuumaKuuloke kirjoitti:

        Ja miksi ei? Kyllähän lapsetkin esim. Helsingin Ratinassa kulkee yksinään, niin opettelee vaan reitin mihin menee, ja muuta sellaista, niin miksikään se ei onnistuisi? Niin, ja... Aivot ei vielä sulaneet ainakaan, vaikka kyllä kuulokkeet on kuumat...

        Eikö sulla Dille tosiaankaan oo muuta tekemistä ku oksennella joka vitun keskusteluun, myös 7 vuotta vanhoihin ?


    • tarkennusta taas...

      Seuraavanlaiset rajoitukset on olemassa:

      "Alaikäisiä lapsia koskevat lisävaatimukset

      Joissain maissa vaaditan vanhempien tai holhoojien hyväksyntä alaikäisen lapsen matkustukselle, kun lapsi matkustaa yksin tai vain toisen vanhemman tai holhoojan seurassa. "

      Esimerkiksi:

      Kanada; valtakirja vaaditaan kaikista alle 18-vuotiaista lapsista sekä maahan saavuttaessa että maasta poistuttaessa
      Ranska; valtakirja vaaditaan alle 18-vuotiaista Ranskan kansalaisista maasta poistuttaessa
      Italia; valtakirja vaaditaan alle 14-vuotiaista Italian kansalaisista maasta poistuttaessa
      Venäjä; valtakirja vaaditaan alle 18-vuotiaista Venäjän kansalaisista maasta poistuttaessa"

      Lähde: http://www.finnair.fi/finnaircom/wps/portal/traveldocuments/fi_FI#9


      Ja kyllä esim. 17-vuotias pärjää ihan hyvin lentoasemalla eikä ketään saattajia tahi vastaanottajia tarvi ihan niinkuin tuolla Finnairin sivuillakin on.

      • maailmanmatkaaja22

        Iso-Britanniaankaan ei saa mennä alaikäinen ilman huoltajaa.


    • näin se on

      mutta eikö kysyjän lapsi oliut 15 vuotias...mistä sinä tuon 17 keksit? Ja harva 15 vuotias uskaltaa tai osaa suuressa maailmassa yksin kulkea...esim. Lomntoo jne....pysytään nyt asiassa.

      • Toinen nonno

        Pärjääminen matkalla ei välttämättä ole iästä kiinni. Yksi 15-vuotias pärjää miten vain, mutta toinen 15-vuotias ei mitenkään.

        Nuori, joka hoitaa omat asiansa Suomessa, selviytyy varmasti ulkomaillakin. Tarkoitan vaikkapa kesätyöpaikan ja verokortin hankkimista, mopokortin hankkimista ja kaikenlaista asiointia virastoissa tai liikkeissä.

        Jos mamma huolehtii kotomaassa kaikesta, kannattaa vähän miettiä, alkaako lapsukainen yhtäkkiä ulkomailla itse huolehtimaan itsestään.


      • perunakaalikettu

        kyllä mä ihan lontoossaki itsenäisesti meen :D oon niin monta kertaa ollu ni kyl sitä oppii :) ja tosiaan oon 15v


    • höpö höpö

      kukA ja kenen 15 vuotias hoitaa jo omat asiat? Jos näin on niin otan osaa sillä 15 vuotias on vielä lapsi. Ja jos osaa nuo asiat mitä luettelit niin et tarkoita että pärjää ulkomailla ilman aikuista....ei todellakaan.

    • Aikuinen3476589

      kyllä 15 vuotias saa matkustaa yksin. eriasia sitten minne kannattaa lähteä, nuorille kaikki maat eivät ole turvallisia ilman aikuisia. muistelkaamme näitä kaikkia ikäviä kidnaappauksia, pedothan iskee juuri näihin nuorukaisiin jotka liikkuvat yksin.

    • oonasetä

      itse olen lähdössä 15 vuotis syntymäpäiväni jälkeen espanjaan, jossa menen sitten asumaan äitin kaverin luokse :D

    • Täysivaltainen

      Vastataanpa nyt lopulta siihen, mitä kysyttiin. 15-vuotias ei voi ilman huoltajan lupaa varata matkaa ulkomaille, koska hän on vain rajoitetusti oikeustoimikelpoinen eli voi tehdä vain ”oikeustoimia, jotka ovat olosuhteisiin nähden tavanomaisia ja merkitykseltään vähäisiä”. Ks. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/1999044

      Matkan ”varaaminen” on lentoyhtiöiden markkinointinimi matkan ostamiselle, ja ostaminen on oikeustoimi. Karkkipussin ostaminen on tavanomainen ja merkitykseltään vähäinen oikeustoimi, ulkomaanmatkan ostaminen ei ole, 15-vuotiaan olosuhteisiin nähden.

    • Go teini go

      Itse lensin yksin jo 11-vuotiaana ja matkaan sisältyi välilaskukin. Asuimme ulkomailla ja tulin sukuloimaan Suomeen, vanhemmilla loma alkoi myöhemmin. Kentällä laittoivat lapun kaulaan, mutta otin heti pois kun silmä vältti. Frankfurtissa koneen vaihto ja kävin odotellessa syömässä ruhtinaallisen jäätelöannoksen. Tosin tätä ennen olin tuon saman matkan tehnyt vanhempien kanssa lukuisia kertoja.
      Kyllä 15-vuotias osaa jo itsekseen matkustaa, ellei ole ihan ensikertalainen. Useimmat teinit on nokkelampia kuin kesikiverto keski-ikäinen :) Matkan varaamiseen tarvitaan luottokorttia, jota ei alaikäisellä toki ole. Joten ei sitä ainakaan ihan helpolla ilman vanhempien lupaa pääse reissun päälle.

    • Moro654

      tarviiko 15 vuotias allekirjotuksen molemmilta vanhemmilta jos lentää yksin espanjaan vai onko okei jos on vaa äidin allekirjoitus

    • 10xreissua_vuodessa

      Mä lensin jo 80-luvulla 16 vuotiaana kahdestaan kaverin kanssa laskettelemaan Itävaltaan no problem. Onko asiat sittemmin muuttuneet...

      • Hipheijaa2010

        Joo no oothan sä myös millillä lennelly Pattayalle ja nyt siellä 42 x.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      936
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      48
      821
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      721
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      717
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      709
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      677
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      662
    9. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      653
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      600
    Aihe