Mulla on 8vk ikäinen koiranalku joka haettiin eilen.
Pentu vikisee ollessaan yksin huoneessaan ja jos jättää huomiotta niin alkaa haukkumaan. Ja lopettaa vasta kun joku tulee huoneeseen, ja pysyy hiljaa niin kauan kuin joku on huoneessa. Välillä vikisee myös vaikka joku olisikin siinä. Ulkonakin käytiin, niin eilen niin riehakkaasti leikkinyt pentu vikisee ja haukkuu jaloissani.
Muuten kaikki on suht. hyvin. Pentu on oppinut nimensä ja suunnilleen mitä ''Ei pure'' tarkoittaa. Miten voisin opettaa pennun olemaan vikisemättä ja haukkumatta, ettei tulisi sitä ''jee nyt kun vikisen ja haukun omistaja tulee mun luo ja antaa huomioo hihii ei tarvii lopettaa'' -juttua koiralle? Kyseessä on ensimmäinen koirani ja en ole siis kovin kokenut, nuorin pentu jota olen hoitanut on ollut jo 7kk ikäinen sukulaisten seropi. Hyvin totteli minua ja lenkit menee hyvin aina kun käyn kylässä.
Eli apua kiitos?
Pentu ei lopeta vikisemistä
16
845
Vastaukset
- Koiran omistaja
herranjestas koirasihan on VASTA 8vk, sehän hakee selvästi huomiota ! ja Ton ikästä koiraa ei jätetä hetkeksikään ilman huomioa tai yksin jonnekkin huoneeseen ? :O Sillä on varmasti ikävä sen emoa ja sisaruksia ja kaikki on uutta niin tietysti se uikuttaa. Koska sitä pelottaa ja se on yksinäinen.
Vietkö 8vk ikäistä pentua jo ulos ? vaikkei sillä ole edes rokotuksia vielä ? :o
Nyt vaan oleilemaan pennun kanssa, niin että se tutustuu omistajiinsa kunnolla. Ja alkaa kehittää luottamusta sinuun. Kannattais varmaa kirjastotsta mennä lainaamaan joku pentukirja !! (niin minäkin tein kun meille tuli eka pentu ;))- Pen_tu
Koiraa pitää alkaa heti totuttaa yksinoloon. Muuten myöhemmin voi olla tiedossa suuria ongelmia, kun pientä pentua ei raaskita jättää yksin. Toki pari päivää voi käyttää uuteen kotiin tutustuessa. Aloittajan kannattaa lukea Tuire Kaimion kirja "Pennun kasvatus". Siitä saa perusteelliset vinkit yksinolon opettamiseen. Kannattaa tosiaan laittaa jonkin huoneen ovelle esim. portti mistä pentu näkee ihmiset. Pentu nostetaan hetkeksi portin toiselle puolelle ja nostetaan samantien takaisin. Pikkuhiljaa portin toisella puolella oloa pidennetään ja omistaja voi alkaa piipahtaa poissa pennun näköpiiristä. Pentu joutuu olemaan yksin sen aikaa, ettei se edes kerkeä alkaa vikistä. Ja jos vikinä alkaa, pentu pääsee ihmisten luo ollessaan edes sekunnin hiljaa. Kun pentu oppii olemaan eri huoneessa, harjoittelu siirretään ulko-ovelle niin, että omistaja on muutaman sekunnin oven toisella puolella ja aikaa pidennetään pikkuhiljaa.
Tottakai 8 viikon ikäistä pentua käytetään ulkona. Onhan pentu varmasti ollut ulkona kasvattajankin luona, joten miksei uudessa kodissakin? En ikinä ottaisi pentua paikasta, jossa se on kasvanut vain sisällä (esim. yhdessä huoneessa). Pennut oppivat jo pienestä pitäen, että maailmaa on kodin seinien ulkopuolellakin ja pentua aletaan aivan pienestä pitäen totuttaa niihin asioihin, joiden kanssa sen on oltava tekemisissä aikuisenakin (esim. ohi ajavat autot).
8-12 viikkoa on otollisinta aikaa pennun sosiaalistamiselle. Sen tulisi saada tavata mahdollisimman paljon erilaisia ihmisiä ja myös koiria (sellaisia, joista voi olla varma, että ne ovat kilttejä ja rokotettuja!). Pentua voi käyttää ulkona normaalisti, kunhan ei vie koirapuistoon tai anna syödä mitään tienpenkoilta. Parasta liikuntaa pennulle on muiden koirien kanssa leikkiminen ja missäs muualla tämä tapahtuisi paremmin kuin ulkona?
- pentukoira
Kahdeksan viikkoinen pieni pentu joka on just tullut uuteen kotiin, saattaa vinkua muutamankin päivän, ja kun tottuu uuteen kotiin ja teihin.
Ja on normaalia että ulkona uudessa paikassa kaikki vähän pelottaa. Menee ohi kyllä, kunhan et rohkaise koiran pelkoa.
Edelliselle kirjoittajalla, totta kai pennun voi jättää hetkeksi ilman huomio ja hyvä jättääkin. Toi on ihan turhaa ylihuolehtimista:))
Yksin huoneeseen en minäkään näin alkuvaiheessa jättäisi, hyvä ratkaisu olisi jos oven suussa olisi esim. portti, että pentu näkee teidät. Siis jos pentu on jätettävä toiseen huoneeseen. - voi onnetonta
No voi sun kanssas.
ENSINNÄKIN: LOPETA toi hössötys pennun ympärillä.
Jos pentu on tullut teille EILEn, kuten kirjotat, niin ei se vielä ole oppinut YHTÄÄN MITÄÄN!!!!!!!
Suosittelen, että ota yhteys siihen pennun myyjään ja kysy ohjeita. Tosin hyvä kasvattaja antaa ns. pentupaketin koiran mukana, missä on kirjallisena ohjeet miten pennun kanssa tulee toimia.
Hae kirjastosta muutama koiranpentu-kirtja ja lue ne.
En minä ainakaan jaksa kädestäpitäen ohjeistaa sua, se on kasvattajan tehtävä.
HUOH ! - Karvapallero
Oletko etsinyt netistä tietoa liittyen pentusi hoitamiseen, tässä muutamia sivuja ja etsi lisää...
http://www.elainlaakari.fi/klinikat/koiraklinikka/koiran-hankinta/koiranpennun-hoito/
http://www.parsonit.com/index3_4.php
http://www.hesy.fi/lempea_koirankasvatus.pdf
Ja kuten noissa ohjeissa sanotaan, pennun tulisi ensin tutustua kotinsa sisätiloihin. Ja vasta myöhemmin lähteä tutustumaan ulos vähitellen, koska kaikki on sille uutta. Pyydä nyt vanhempiasikin lukemaan noita ohjeita ja muistakaa, että koiranpentu on perheenne uusi jäsen, josta teidän kaikkien tulee huolehtia ja kohdella rakkaudella. Pentu vaatii alussa paljon lempeyttä ja kärsivällisyyttä, mutta kun sitä jaksaa opettaa ja ohjata, siitä kasvaa ihana perheen rakastama koira, joka tuo iloa elämäänne moniksi vuosiksi.
Mietippä miltä sinusta tuntuisi, jos sinut yhtäkkiä vietäisiin jonnekin eri kaupunkiin ihan uuteen taloon vieraiden ihmisten luokse. Ja laitettaisiin yksin johonkin huoneeseen. Sellainen tilanne pennulla on nyt... - Vauvako yksin?
No meillä kyllä aloitettiin yksinolon opetus vasta parin viikon kuluttua. Onhan selvää, että pentu uudessa kodissaan on kovasti pelokas ja ikävöi. Mielestäni se ei ole siinä tilanteessa kykenevä yksinoloon. Johonkin omaan huoneeseen? Höh! Luonnollisesti pentu parkuu hätäänsä. Ensimmäinen viikko huolehditaan kuin vauvasta, että tottuu ja rohkaistuu, sitten koulutusta uusiin asioihin ja yksinoloonkin. Se on helppoa, kun pentu kuitenkin nukkuu pitkiä unia, jättää silloin.
- Vauvako yksin?
Lisään vielä mielipiteeni, että tuollainen pikkupennun hylkääminen yksin horjuttaa vakavasti perusluottamuksen syntymistä. 8-viikkoinen ei selviä maailmassa yksin, sen on saatava tunne, että se on uudessa kodissaan turvassa, sen tarpeista huolehditaan. Ensin pitää luoda luottamus: että pentu oppii turvautumaan uuteen omistajaan kaikissa tilanteissa. Sitten vasta kun pentu on luottavainen, se itse asiassa jo seikkaileekin vähän kauemmaksi, ja yksinoloakin voi alkaa vaatimaan.
- Sammari vm. -59
Vauvako yksin? kirjoitti:
Lisään vielä mielipiteeni, että tuollainen pikkupennun hylkääminen yksin horjuttaa vakavasti perusluottamuksen syntymistä. 8-viikkoinen ei selviä maailmassa yksin, sen on saatava tunne, että se on uudessa kodissaan turvassa, sen tarpeista huolehditaan. Ensin pitää luoda luottamus: että pentu oppii turvautumaan uuteen omistajaan kaikissa tilanteissa. Sitten vasta kun pentu on luottavainen, se itse asiassa jo seikkaileekin vähän kauemmaksi, ja yksinoloakin voi alkaa vaatimaan.
Olen samaa mieltä - luottamusta ei voi rikkoa ellei sitä ole ensin saatu ja ansaittu. Vielä 8 kuukauden ikäinen on täysin pentu saatika sitten tuo 8-viikkoinen.
Sinänsä olen ihan samaa mieltä - lue kirjoja, seikkaile netissä, katso vaikka sitä oikein mollattua Caesar Milania. MUTTA: luota omaan itseesi ennen kaikkea. Jos sun tekee mieli halia ja ottaa syliin tuo pentu - OTA. Mutta katso ensin onko se tulossa syliin vai hakeeko se vaan turvaa kun sun jalka ja siinä oleva villasukka on se maailman ihanin ja turvallisin.Luota ihan omaan vaistoosi, noin nuori ihminen tekee sen ihan luonnostaan. (Vai oletanko väärin että olet alle 20 v.?)
Turvaahan se koissu saakin hakea, sitähän sun pitääkin tarjota. Sinä rakastat sitä, anna sen tuntee se. Anna itsellesi se tunne, että saat rakastaa koiraasi, ei aina tartte kouluttaa. Sitäpaitsi rakkaudella kouluttaminen on se pätevin keino, kuitenkin. Kouluttaminen, ei hemmottelu !
Ja juu, yksinolon pitää myös opettaa. Mutta pala palalta - hetki hetkeltä.
Itse sain ekan koirani n. vuosi sitten - ja meikäläinen on yli puoli vuosisataa elänyt vanhus. Monen lapsen äiti - poikia kaikki tyynni.
Koiran tulo perheeseen oli minulle kyllä täysi opetus siitä, miten koira oppii luottamaan ja miten vaativa ja miten antava se on. Nyt meillä on niin ihana sammari joka aina tervehtii riemulla mutta jää rauhassa kotiin oottamaan kun mennnään töihin.
Mutta osaa osoittaa mieltään kyllä....
Luottaa meihin, kaipaa meitä, vaatii meiltä - omalta laumaltaan. Ja niin me vaaditaan siltä.
ELI: luottamusta ei voi rikkoa ellei sitä ole ensin saatu ja ansaittu !
- ekakoira
Eli myöhäinen vastaus, meillä on siis Tuire Kaimion kirja, joka on luettu kahdesti läpi.
Ja toisekseen: on täällä vähän muutakin elämää kuin olla 24/7 pennun ympärillä. Että pitäähän sitä ruokaakin saada, käydä vessassa? Vai eikö saa? Ja on tuo oppinut jo nyt että kun ovi laitetaan kiinni (esim. nukkumaan mennessä) niin johan hiljenee eikä ole enää kolmena yönä kertaakaan herättänyt. Eikö täällä ole ketään ihmistä joka jättäisi _positiivista_ palautetta, kaikki huutaa ja riehuu ''NO EI SITÄ NY YKSI JÄTETÄ PERKELE!!!''.. ja tuohan vikisi pelkästään kun meni sänkyyn. Vai pitäisikö sitten opettaa että kun vikisee ikäväänsä, niin pianhan se koira huomaa että ''ahaa, itkin ikävää mutta tällä tavoinhan saa huomiotakin! no, mikäs tässä''. Itse toimin sillä tavoin, että huoneeseen mennään vasta kun pentu on hiljaa. Ja on toiminut sen verran hyvin että ei vikise eikä huuda yksin jäädessään. Eikä sitä oveakaan voi jättää auki ellei ole vain hetken poissa, koska meillä on kissa joka yrittää näyttää kaapin paikan vähän liian aikaisessa vaiheessa.
Ja sehän ei todellakaan ole ikävä-itkua kun menen sänkyyn ja vintiö hyppii sänkyä vastun huutaen ja haukkuen(huomiotta jättämisen ansiosta on lopettanu :P) - Vauvako yksin?
Jos samantien pennun saatuasi alat ihmetellä nettifoorumilla pennun normaalia käytöstä, annat kovin kädettömän kuvan itsestäsi. Eikä tuokaan kommenttisi juuri käsitystä muuta. Olen aina antanut kissan ja pennun tutustua heti, eikä mitään ongelmia ole syntynyt.
- vittumitäpaskaa
Aina sama. ''No meillä ei ainakaan'' ''en ite oo ikinä''. Sun koira ja mun koira ei oo samat, mun kissa ja sun kissa ei oo sama asia. Jokainen eläin on yksilö etkä sinä siellä voi tietää minkälainen on minun kissani, vai oletko kiikareilla naapurista kyylännyt? En ymmärrä miksi KAIKKI on niin negatiivisia täällä. Kysyin vain miten sitä haukkumista ja huutamista kannattaa kieltää, mikä on tehonnut ja kaikki karkaa aiheesta että ''ai jätätkö sekunniks yksi noi pienen pennun vähä oot julma!!!111''
Mua ei hirveesti kiinnosta oonko kädetön vai päätön koska mulla ei oo niin paljon kokemusta kuin ''neiti-koira-asiantuntijalla-joka-tietää-kaiken-muiden-lemmikkien-käyttäytymisestä''.. että vitut sanon minä.- Pen_tu
Ainakin minun viestini oli tarkoitettu ystävälliseksi ja halusin puolustaa sinua. : ) Ehkä ihmiset täällä luulivat, että pennulla on teillä oma huone, jossa sen pitää koko ajan olla tms? Että ihmiset ovat muualla ja pentua käydään katsomassa aina silloin tällöin.
Itse ainakin kannatan sitä, että pennulle aletaan heti opettaa yksinoloa. Tosiaan niin, että aluksi se on yksin vain pari sekuntia ja aikaa pidennetään pikkuhiljaa. Eihän esim. yksin asuva voisi ikinä ottaa pentua, jos sitä ei saa jättää hetkeksikään yksin. Miten tällainen ihminen pystyisi esim. käymään suihkussa?
Itse tein sen virheen, että olin pennun kanssa liikaa kahden ensimmäisen viikon aikana. Kun se joutui olemaan yksin enemmän, se alkoi tuhota tavaroita ja on joskus jopa ulvonut/haukkunut ollessaan yksin. Seuraavaa pentua alan opettaa yksinoloon *iik!* melkein samana päivänä, kun se tulee meille. - Pen_tu
Tuli vielä mieleen (varmaan kyllä tiesitkin jo), että pentua ei kannata huomioida lähtiessäsi huoneesta tai palatessasi sinne. Ei siis mitään höpinöitä ja lässytystä, eikä pentua kannata edes katsoa. Muun muassa näin se oppii, että omistajan tulemisilla ja menemisillä ei ole väliä.
Kun itse palaan kotiin tai lähden pois, en huomioi koiraa ainakaan 15 minuuttiin.
- näinmeillä:)
Mikäli pentusi vinkuu yksin ollessaan,niin mene sen luokse vasta kun se on hiljaa. Kun pentuni oli asunut kanssani neljä päivää, aloitin heti yksinoloharjoitukset. Parilla ekalla kerralla pentu ulisi ja haukkui, oli yksin vain 5-15 min! Kärsivällisesti odotin vain, että pentu on hiljaa ja menin sitten sisään kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Tuloksena on se, että pentuni (10viikkoa) osaa olla ainankin kaksi tuntia yksin kotona. Olen huomioinut pentua aivan normaalisti kotiin tullessani, silitellyt ja kehunut. En kuitenkaan heti ole alkanut leikkiä, vaan laittanut takit ja ostokset pois tieltä ensin.
- vaikeuksienkauttavoi
Kasvattajan neuvo meille oli, jotta aluksi kun pentu jää yksin, ja tietenkin se siihen yksinoloonkin pitää totuttaa, laita koira pienempään tilaan, esim meillä oli olkkarissa pentukoiralle sellainen parin neliön häkki, jossa sillä oli makuupaikka, vettä. leluja jne. eli sellainen turvallinen pesä. Ja kun ikää tuli ja koira tottui huusholliin, niin se aluekin laajeni. Ja tämä toimi oikein hyvin. Toisen pennun kanssa tämä ei sitten toiminutkaan. Mutta se johtui taas siitä, että oli olemassa jo yksi aikuinen koira talossa, ja pentu tahtoi olla sen kanssa. Onneksi se toimi molemminpuolin. Isompaa ei haitannut pieni pentu ja pieni pentu rauhoittui.
- dflgjkldjf
No huh huh. Kannattaa lukea oppaita! Ihan oikeasti oppaitta kasvatuksesta. Pentua EI palkita sillä että mennään luokse kun se vikisee. Vasta kun se on hiljaa niin mennään tilaan, mutta ei reagoida mitenkään ennenkuin se rauhoittuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7202970Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3612653Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o482410Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä302390Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581948Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181479Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121472- 721393
- 571349
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?141321