Treenattavat lajit

Viner

Onkohan missään muussa maassa tällaista tanssikulttuuria kuin Suomessa. Ihmiset harrastavat monia tanssilajeja.

Kas tässä ne lajit, joita itse aktivisesti treenaan. Suosikit vaihtelee, juuri nyt se on tango.

Jive Foksi Hidas valssi Chacha Bugg Salsa Lindy Hop Samba Fusku Rumba Tango

Herättääkö tämä keskustelua? Miten on laita teillä muilla harrastajilla?

9

223

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dansbana

Silloin kun aloitin tanssiharrastuksen, olin innoissani kun osasin ja harjoittelin n. 13.16 eri tanssilajia. Olin niiden osaamisesta jopa hieman ylpeä.

Myöhemmin huomasin etten minä oikeasti osaa tanssia niitä, olin vain lavatanssikursseilla oppinut jonkinlaisia karvalakkiversioita ko. tansseista. Aloin keskittymään muutamaan lajiin ja otin niistä paljon yksäreitä, musiikintulkintaa, perustekniikkaa, soveltamista ja taas perustekniikkaa... sillä tavalla oppi ko. tanssista oikeasti jotain ja sai siitä enemmän iloa irti. Tätä nykyä ei edes kiinnosta tanssia jotain h..vetin masurkkaa, polkkaa tms. ainoastaan tango ja fusku on säilyttänyt mielenkiinnon tanssijeina itseään kohtaan.

• nämä riittää

Samoilla linjoilla kanssasi tanssien kiinnostavuudesta.Itse siihen vielä lisäisin hitaan valssin ja foksin.

• 9
        nämä riittää kirjoitti:

Samoilla linjoilla kanssasi tanssien kiinnostavuudesta.Itse siihen vielä lisäisin hitaan valssin ja foksin.

Buggia unohtamatta ja vanhaa kunnon potkurockia, salsa on myös tosi hienoa kun unohtaa sen tanssikursseilla opitun kaavamaisen askelluksen.

• tanssi_aatami

Noinhan se menee useimmilla, jotka ovat alkaneet kussittaa itseään. Vuosia sitten opitut perusteet joutavat melkein kaikki romukoppaan, kun tosissaan alkaa treenaamaan! Oikeastaan vain hitaassa valssissa olen pystynyt hyödyntämään joskus poikasena opittuja asioita, humppa on perustansseista kokenut suurimpia muutoksia vuosien varrella.

Minäkin voisin listata noin 15 - 16 tanssia, joita enemmän tai vähemmän tulee edelleen tanssittua joka tanssi-ilta, mutta joista "rutiinin omaisesti" tanssin vain kahdeksaa.

Saatko "Dansbana" aina itse päättää, mitä tansseja tanssit, olet sinkku?

Meillä vaimo haluaa tanssia vähän eri tansseja kuin minä. Hänen suosikkejaan ovat masurkka, polkka ja jenkka, fuskun ja foksin ohella. Minä tanssin taas aikaisemmin mieluiten humppaa, mutta se on jäänyt vähemmälle tanssin vaativuuden kasvaessa kurssituksien myötä.

• Salsa-Eero
        9 kirjoitti:

Buggia unohtamatta ja vanhaa kunnon potkurockia, salsa on myös tosi hienoa kun unohtaa sen tanssikursseilla opitun kaavamaisen askelluksen.

Salsan standardiaskelluksessa maassa jo oleva jalka (tukijalka) on hyvinkin pitkälti lyhyenpi kuin maahan tulossa oleva jalka (tukeva jalka, jolle paino siirtyy). Jalkojen pituus siis vaihtelee salsamusiikin rytmissä. Jalkojen paikoilla ei ole salsatessakaan väliä muualla kuin salsan varsinaisessa joukko-opetustilanteessa, jossa on helpompi selittää täsmällisillä jalkojen paikoilla kirotunkin suurelle joukolle salsan opiskelijoita tuleva koreografia. Käsien paikat ovat tanssimossakin vapaasti, omaan tahtiin salsatessa täsmälliset.

Daamin osa on salsatessa naurettavankin helppo: nythän on hyvinkin pitkälti niin, että ei daamin tarvitse tietää johdetussakaan opetustilanteessa edes käsiensä paikkoja, koska herran tehtävä on osoittaa hänelle nekin. Edistyneemmässä salsassa toki on kuvioita, joissa herra kertakaikkiaan ei voi viedä viedä, mutta näinhän se on elämässä yleensäkin, että kirotunkin useinhan se uhallaankin tekee daami mitä lystää, mutta tuollaisessa salsatilanteessa se kuuluu sieväin niskain nakkelu asiaan ja on jopa suotavaa.

T: Eräs vakiokirjoittajista

• Nirppa mies

Harrastan myös lähes samoja fox,cha cha,bugg,lindy hop, fusku,rumba, boogie woogie,arkkutango,ym.

Ainoastaan fusku ja kaikki perinteiset tannssit - tuottavat iloa. Kaikki muut tuottavat minulle vain pientä stressiä ja mukavavaa päänvaivaa.

Tanssikursseilla mukava ilmapiiri, siksi opettelen turhiakin tansseja mitä on tarjolla.

Ei minun ole tarve kaikkia oppia, tanssin sitten sen mukaan mitä naiset lavalla osaavat seurata.
      Kurssit ovat muuttaneet minua negatiiviseen suuntaan, Minusta on tullut valikoiva nirppa, ja saamaa voi sanoa kursseja käyvistä naisistakin. Vaadin itseltäni liikaa ja samalla partnerilta. Tanssin hauskuus kärsii?

• tiutau.

Voi vaikuttaa provo-viestiltä ("Nirppa mies"), mutta noin asia juuri on! Mitä enemmän itseään kurssittaa, sitä suurempaa osaamista vaati itseltään ja odottaa vastapelurilta.

"Minusta on tullut valikoiva nirppa".

Tuokin on valitettavan totta monilla tanssikursseja melkein säännöllisesti harrastavilla. Kun tietää kuvioiden ja askelten kirjavan variaation jostakin tanssista, melkein tuskastuu omiin rajoihinsa. Jos sattuu osaamaankin jotain erikoista, ei se vastatanssija välttämättä pysykään perässä.

Turhauttavaa jos mikä! Ja kuitenkin, tanssikursseilla on käytävä, kun niistä on tullut harrastus!

• Viner

No, niin minustakin on tullut valikoiva nirppa... totta se vaan taitaa olla. Koetan taistella sitä vastaan ja viedä vain helppoja "vietäviä" kuvioita, mutta minkäs teet jos daami ei seuraa tai pyrkii itse viemään.

Aikana ennen tansskursseja ei tätä ongelmaa ollut...

Alas kaikki tanssikurssit!

No, syksyllä jatkan taas kursseja kun siellä on niin hauskaa ja muutama viikonloppukurssikin mahtuu väliin!

• Ennen kursseja

Aikaa ennen tanssikursseja?

Silloinkin ne tanssin perusteet jostakin opeteltiin. Suurimmalle osalle miehistä riitti, kun osasi tanssia foksia hitain askelin ja siinä samalla kaavalla kulki tangokin.

Nopeakin foksi oli jo sellainen tanssi mitä ei yleisesti osattu. Parketti täyttyikin vain hitailla rytmeillä, eli hitaalla beatilla, triolilla, tangolla, hitaalla foksilla ja rumballa vaikka sitä ei rumbana tanssittukaan. Ja esimerkiksi 50-luvulla suosituilla jazz iskelmillä parketilla oli yleensä hyvin tilaa.

Suomalainen valssi: Muutama pari parketilla ja niistäkin suurin osa tyttöpareja.

Hidas valssi: Ei tanssittu eikä soitettu.

Humppa: Muutama pari tanssi triplettiä ja tässäkin tanssissa osa tyttöpareja. Joskus oli vanhoilla jatsin askelilla humppamusiikkiin tanssivia vanhoja pareja. Vanhojen tansseissa osattiin useita eri jatsin askelia.

Polkka, jenkka, masurkka: Parketilla vain muutama pari. Tanssijoista suurin osa tyttöpareja ja masurkkaa ei juurikaan soitettu. Poikkeuksena oli vahvat kansantanssi/tanhu alueet - näillä alueilla oli joskus useitakin taituripareja tanssimassa näitä tansseja. Tanhujen harrastajat tanssivat yleisesti myös erilaisia versioita - esimerkiksi kädenalikuvioin - näistä tansseista ja myös valssista.

Cha Cha: Soitettiin jonkin verran, mutta se tanssittiin foksina.

Samba: Soi joskus kerran illassa ja se tanssittiin triplettihumppana.

Rumba: Tanssittiin hitaana foksina.

Vanha jatsi: Vanhat osasivat useita askelluksia "kävelystä" lukemattomaan määrään erilaisiin yhdistelmäaskelluksiin. Nykyisen humpan jyrätessä jatsin, niin käytännössä kaikki vanhat jatsin askellukset jäivät unohduksiin ja vallitsevaksi humpan tyyliksi muodostui triplettihumppa. Vanhat jatsin tanssityylit ja askellukset olisi elvyttämisen paikka, kunhan siihen joku innostuisi. Vanhasta jatsista käytännössä on vain tavallinen kävelyaskellus elvytetty. Foksimaista kävelyä lavoilla näkyy, mutta aika harva sitä tanssii - yleistyy kuitenkin, mutta hitaanlaisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      113
      7247
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      98
      5233
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      116
      3486
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3412
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2524
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1856
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1501
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      341
      1451
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1346
    10. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      42
      1270
    Aihe