Mistä rahat?

turhautuunutt

Hei vain,
Aina sanotaan että tarvitaan jotain alkupääomaa kun lainaa käydään pankilta hakemassa kun haluaa oman talon rakentaa. Mistä saisimme mieheni kanssa nämä rahat?
Olemme koittaneet säästää (tienaamme yhteensä 3500 e /kk) joka kuukausi mutta emme saa kuin maksimissaan 4 000 e ja nykyisestä kämpästä saisimme luultavasti voittoa max 10 000 e..
Kuinka paljon enemmän rahaa tarvitsemme että saamme lainan talolle? Tarkoituksenamme on kumminkin kolme lastakin hankkia ettemme voi tässä kolmiossa lopun elämää asua..
Enkä ymmärrä kun ihmiset rakentelevat taloja vaikka tienaavat vähemmän kuin me. Mistä ihmiset saavat sitä rahaa? Ei viitsi käydä kyselemässä..

20

806

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uncle Scrooge

Toiset elää pienemmällä kuin toiset ja on säästävämpiä kuin toiset.

Menot tulojen mukaan ja tarkasti.
      Ei mitään ylimääräistä ikinä, eikä lomamatkoja.
      Lisätuloja pienestä osto-myynti toiminnasta johon verottaja ei pääse käsiksi.

Se on perinteinen suomalainen tapa, mitä nykysukupolvet ei ymmärrä (vaikka niiden vanhemmat ois niin tehneet kun ne oli itse pieniä).

• r7676

käykää nyt ensin siellä pankissa kyselemässä niistä edellytyksistä, etenkin rakentaessa ne menee hieman erilailla kun asuntolainoissa yleensä

• okt-asuja

MIten ihmeessä saatte säästettyä maksimissaan 4000€? Eihän ne rahat sieltä tililtä mihinkään itsestään katoa ja säästätte taas yhden vuoden niin yllättäen saldo onkin taas kasvanut. Vai pitääkö kerran vuodessa käydä Thaimaassa ja säästöt kuluu matkailuun? Säästäminen on pitkäjänteistä puuhaa.

Se että pienemmillä tuloilla olevat ihmiset rakentavat taloja johtuvat siitä että he osaavat suhteuttaa menot tuloihinsa ja näin ollen ovat kartuttaneet omaisuuttansa vuosien varrella.

Tämä on tietysti hiusten halkomista mutta mielestäni uusi auto hankitaan mutta lapset saadaan. Joka tapauksessa lapsen tai tässä tapauksessa kolmen lapsen saaminen tarkoittaa normaalissa elämisessä huikeaa kustannusten nousua. Jos siihen vielä lisätään taloprojekti ja jättilaina nin kaikki katastrofin ainekset ovat kasassa.

• turhautuunutt

Thaimaan-matkoihin ei valitettavasti ole varaa, rahat menevät laskuihin = vakuutukset, autot, kämpät, hoitovastikkeet muut. Asumme kumminkin sen verran kaukana töistämme ettemme yhdellä autolla pärjää koska bussiyhteydet ovat huonot.
      Rahaa menee myös mm. synttäri-hää-lahjojen ostoon viettoon ja koiran hoitoon (lääkkeet, ruuat) omien autojen korjaukseen hammashoitoon ja lääkärikäynteihin. (tuntuu että täytyy ihmisille vääntää rautalangasta että kyllä sitä rahaa menee vaikkei ulkomaille käykään).
      Toivotaan että löytyy pian parempi duunipaikka, se taitaa ratkaista tämän. Lottovoittoa odotellen.

• pio-neeri

Tuossahan se on ero. Kun ennen vanhaan rakennettiin talo, sitä ennen oltiin vuosi kausia asp-säästäjä.
      Sinä aikana kaikki liikenevä raha meni säästötilille ja jos mahdollista, autoa ei ollut ja jos oli pakko olli se oli halpa laatikko-Lada tms.

Kun päästiin rakentamaan, se tehtiin perustuksia myöten yksin tai talkoilla juuri niin paljon kun kyettiin ja vähän ylikin... Palveluksia pyydeltiin sukulaisilta, tutuilta ja puolitutuiltakin. Talkoita pidettiin.

Kun talo oli valmis ja päästiin asumaan, nuukailu vasta alkoikin, sillä laina haluttiin maksaa nopeasti pois. Ensimmäiset kymmenen vuotta oltiin köyhempiä kuin vuokra-asujat. Oma kasvimaa/perunamaa ja muutama marjapuska, jos tontilla oli tilaa, auttoi kivasti talousmenoissa.

Vapaa-ajan harrastuksista yhdeksi suureksi nousi muiden rakentajien talkoisiin osallistuminen, sillä pitihän palvelukset joita omana rakennusaikana oli saatu, maksaa takaisin.

Kun kymmenkunta vuotta lainaa oli lyhennelty (eli usein oltiin puolessavälissä) pystyi hengästymään. Silloin aloitettiinkin kesämökin suunnittelu.

Ja heti kun oli varaa, sama rumba aloitettiin kesämökin kanssa.

Ei tarvinnut käydä maksullisilla zumba-tunneilla ja spinningissä. Ei Thaimaassa ja Lontoossa. Jos johonkin matkustettiin, niin Neuvostoliittoon, mikä reissu rahoitettiin myymällä siellä farkut ja parit sukkahousut. Tai kesällä ajettiin lappiin, ehkä jopa Norjan Hammerfestiin, mutta telttamajoituksella...
      Ei tarvinnut olla uutta autoa, eikä ainakaan kahta. Vaatteissa ei tarvittu Gantin logoja.
      Lasten jalkapallo- / jääkiekkojoukkueelle ei tarvinnut maksaa, sillä rahoitus kerättiin talkoilla, joita kyllä olikin usein.
      Marjassa käytiin ja sienessä.

Ne jotka eivät tähän tyytyneet, hankkivat usein asuntovaunut. Karavaanari-harrastus onkin siitä hyvä, että se oli erittäin edullista (ja on se kyllä suht edullista vieläkin).

Näin, 70-luvulla.

Ottakaa siitä mallia, ruikuttajat.
      Tai jos vanhempanne eivät ole koppitaloreppanoita, kysykää isältänne.
      Kyllä hän ne ajat muistaa, ylpeänä.

Ja jos todellisesta säästäväisyydestä ja työnteosta haluatte tietää, kysykää iso-isältänne. Jälleenrakentanut sukupolvi teki työtä enemmän kuin minä osaan sanoin kuvata. Rakensivat hyvinvointi-Suomen. Siitä kiitos ja kunnia heille.

• Missä kökkähenki??

Juurikin noin..kiitos..Nyt itse tupaa rakentaessa olen huomannut, ettei mistään saa enään vanhanajan kökkäporukkaa..ei vaikka millä houkuttelis.. :(
        Muistan niin omasta lapsuudestani, että aina oli isä jossain naapurissa jotain kökkää tekemässä kun vain omilta kiireiltään ehti..niin ja välillä oltiin me lapsetkin, riitti kun sai olla avuksi ja joskus makkaraa paistaa nuotiolla muiden muksujen kanssa :)
        En yhtään ihmettele, miksi kaikki on nykyään niin kallista, varsinkin rakentaminen, nykynuoret kun eivät viitsi tehdä mitään itse..kaikki pitäis tulla "avaimet käteen" periaatteella..ei tää talon rakennus nyt mitään avaruusteknologiaa ole..riittää kun kattoo netistä ohjeita ja kyselee tutuilta jos ei vieläkään tajunnut..jokainen osaa esim. tehdä tupaan levytykset, villat, seinien tasoitukset, maalauksen, tapetoinnin yms. jos vaan viitsiii..mutta eipä siinä jos on rahaa millä maksaa..itse olen kuitenkin 90-luvun lamalapsi ja oppinut ehkä vähän liiankin nuukaksi..

• pienituloinen
        Missä kökkähenki?? kirjoitti:

Juurikin noin..kiitos..Nyt itse tupaa rakentaessa olen huomannut, ettei mistään saa enään vanhanajan kökkäporukkaa..ei vaikka millä houkuttelis.. :(
        Muistan niin omasta lapsuudestani, että aina oli isä jossain naapurissa jotain kökkää tekemässä kun vain omilta kiireiltään ehti..niin ja välillä oltiin me lapsetkin, riitti kun sai olla avuksi ja joskus makkaraa paistaa nuotiolla muiden muksujen kanssa :)
        En yhtään ihmettele, miksi kaikki on nykyään niin kallista, varsinkin rakentaminen, nykynuoret kun eivät viitsi tehdä mitään itse..kaikki pitäis tulla "avaimet käteen" periaatteella..ei tää talon rakennus nyt mitään avaruusteknologiaa ole..riittää kun kattoo netistä ohjeita ja kyselee tutuilta jos ei vieläkään tajunnut..jokainen osaa esim. tehdä tupaan levytykset, villat, seinien tasoitukset, maalauksen, tapetoinnin yms. jos vaan viitsiii..mutta eipä siinä jos on rahaa millä maksaa..itse olen kuitenkin 90-luvun lamalapsi ja oppinut ehkä vähän liiankin nuukaksi..

Ei nykyään kenelläkään ole aikaa. Työt vievät monissa ammateissa enemmän aikaa, kuin ennen ja harrastaakin "pitää". Nykyihminen haalii itsellensä helposti liikaa ohjelmaa.

Ja mitä rakentamisen kalleuteen tulee, niin on se silti minusta erittäin kallista, vaikka itse tekeekin. Materiaalit ja tekniikka maksaa.

• Sopi Vasti
      • pienituloinen

Toi juttu oli NIIN totta kun olla ja voi!
        Mulla meinaa peliverkkarit revetä aina jouluna tai kun lapsilla on syntymäpäivät. Joka paikasta tulee tolkuttomasti kaikkea turhaa krääsää, joka sitten pyörii lattioilla ja joloissa, eikä mahdu mihinkään. Ja kukahan nekin siivoaa?
        Nyt ollaan yritetty sopia sukulaisten lahjahankinnoista, että niissä olisi jotain järkeä. Esimerkiksi esikoinen sai uuden pyörän, jonka rahoittamiseen moni osallistui. Ei erillisiä "turhia" lahjoja jokaiselta. Ja oli mieleinen! Keskimmäinen pitää niin paljon vedessä touhuamisesta, että päätimme hankkia synttärilahjaksi syksyn uimakoulutunnit, joihin isovanhemmat osallistuvat yhdessä. Ei turhaa rojua vaan elämys, josta on oikeasti hyötyäkin.

Ja ettei nyt ihan OT:ksi mene, niin viestiketjun aloittajalle voin kertoa, että autoasioissa pystyy karsimaan kuluja varsinkin jos tällä hetkellä omistaa kaksi velallista uudehkoa autoa. Autot vaihtoon ja tilalle velaton ja varmatoiminen vanhempikin auto, jonka huolto/korjauskulut katetaan jo usein pelkällä uuden auton arvonalenemallakin. Siis ihan oikeasti vanha auto tulee halvemmaksi pitää, vaikka sitä joskus joutuisikin korjaamolla käyttämään. Tässäkin hommassa taas järki kädessä, eli vanha kolmen tonnin v12 bemari voi tulla työmatka-ajossa melko tyyriiksi, mutta kestäviä kohtuu taloudellisia perusautoja saa parilla, kolmella tonnilla mainiosti.
        Uuden auton pitämiselle ei ole oikeasti minkäänlaisia järkiperusteita. Vielä halvemmalla pääsee tietysti jos työkalut pysyy kourassa.

• pienituloinen

Moi turhautuunutt!

Joku jo ehdottikin pankissa käymistä, eli varatkaa vaan pankista aika lainasta keskusteluun. On sitten helpompi lähteä suunnittelemaan eteenpäin.

Meillä on tulot samaa luokkaa, ellei jopa hieman allekin, mikäli lapsilisiä ei oteta huomioon (kolme lasta). Näillä tuloilla en ottaisi yli 200te lainaa eli siitä kannattaa lähteä laskemaan.

Rouva on ollut lähes koko rakentamisajan (aloitimme 2v sitten)kotona hoitamassa lapsia, joten tulot ovat olleet huomattavasti pienemmät. Rakentamisaika elettiin minun tuloilla ja osin lainarahoillakin. Hieman reilu vuosi sitten myimme kolmiomme, jossa saimme asua lähes vuoden rakennusajasta. Samaan aikaan alkoivat lainanlyhennykset juoksemaan.
      Viime syksynä muutettiin ja alkoi kukkaron nyörien kiristys. Nyt ei enää käytetty lainarahoja asumiseen vaan kaikki meni minun palkasta ja niistä muutamasta satasesta, jotka rouva saa kuukaudessa kotona olemisesta.

Tingittiin lehtitilauksista, puhelinlaskuista, oma työpaikkaruokailu vaihtui eväisiin, kahdesta käyttöautosta suurempikulutuksinen tila-auto laitettiin seisontaan, kilpailutin sähkön, vakuutukset, ruokakauppalaskuja tuli viilattua (edelleen menee 800-1000e/kk), myytiin muutamia turhia esineitä netissä (nyt varattiin kirppispöytä), ja kaikkea muuta pientä. Koko ajan mennään "kädestä suuhun", mutta pärjätään ainakin toistaiseksi. Tämmönen pieni "kustannusjärjestely" tekee kieltämättä ihan hyvääkin.
      Rouva pääsisi kyllä heti halutessaan takaisin töihin ja tulot nousisivat, mutta kolmen pienen lapsen tarha/eskarirumba kahdelle 3-vuorotyöläiselle on sen verran berberistä, että mieluummin köyhä, kuin onneton. Näkee rouvaakin enemmän (joo se on oikeasti ihan kiva juttu). Näillä mennään toistaiseksi. :)
      Pientä löysää on tullut satunnaisista ylitöistä, vuosilomarahoista, veronpalautuksista ja työpaikan bonuksista. Näillä on sitten tehty yhdessä jotain pientä tai ostettu taloon jotain.

Ja mitä meidän rakentamiseen tulee, niin otettiin pienelementtipaketti runko- ja vesikattopystytyksellä. Lähes kaikki muu ollan tehty itse eli todella paljon, mutta sillä on pystytty myös säästämään. Suunniteltiin talo yksinkertaisen muotoiseksi ja pidettiin neliöt kurissa. Näin oli helpompi kokemattoman lähteä rakentamaan.

Rakentaminen onnistuu kokemattomaltakin, mutta vain jos se OIKEASTI kiinnostaa ja siihen jaksaa paneutua ja panostaa. Edellyttää molemmilta osapuolilta tietynlaista asennoitumista.

Jos syystä tai toisesta ei itse voi osallistua rakentamiseen, niin ainoat realistiset vaihtoehdot ovat melkeinpä joku ~100m2 Älväri, Kastelli Economy tms.
      Monet Älväriä karsastaa, mutta itse ostaisin sellaisen sata kertaa mieluummin, kuin saman hintaisen 60-70 -luvun homeloukon, jota saat heti lähteä remontoimaan.

Mut lyhyesti tiivistettynä:

-Kulut kuriin
      -Omaa työtä
      -Asiaan vihkiytyminen
      -Ei yli 200t lainaa noilla tuloilla

Ai niin, älkää hankkiko lapsia ennen kuin talo on valmis. On meinaan JONKIN VERRAN helpompi rakentaa.

• Työläs talo rakentaa

Älväreiden myynti perustuu ajatukselle kerta-asiakkauudesta. Voin vakuuttaa että ns. palvelu loppuu siihen kun tilauskirjassa on nimi. Nimenkirjoituksen jälkeen tilaajasta tulee tehtaan juoksupoika. Urakoitsija ehkä tulee tällä viikolla, ehkä ensi kuussa, tai seuraavassa. Muuttotarkastuksessa viat kirjataan tarkkailtaviksi kohteiksi. Vuosihuoltotarkastuksessa ehkä ensi vuonna, tai seuraavana tulkinta muuttuu eikä viat ole enää vikoja.

Väitän että kukaan ei osta älväriä ilman lisätilauksia. Ilman lisätilauksia ja ilman omaa työtä älväriä ei saa asuttavaan kuntoon. Itse huolehdittavia töitä on paljon ja talon varustus vakiokuosissa ei ylitä työmaaparakin tasoa. Kaikki tuunaaminen on aloitettava purkamalla jo kertaalleen rakennettua.

• eri mieltä
        Työläs talo rakentaa kirjoitti:

Älväreiden myynti perustuu ajatukselle kerta-asiakkauudesta. Voin vakuuttaa että ns. palvelu loppuu siihen kun tilauskirjassa on nimi. Nimenkirjoituksen jälkeen tilaajasta tulee tehtaan juoksupoika. Urakoitsija ehkä tulee tällä viikolla, ehkä ensi kuussa, tai seuraavassa. Muuttotarkastuksessa viat kirjataan tarkkailtaviksi kohteiksi. Vuosihuoltotarkastuksessa ehkä ensi vuonna, tai seuraavana tulkinta muuttuu eikä viat ole enää vikoja.

Väitän että kukaan ei osta älväriä ilman lisätilauksia. Ilman lisätilauksia ja ilman omaa työtä älväriä ei saa asuttavaan kuntoon. Itse huolehdittavia töitä on paljon ja talon varustus vakiokuosissa ei ylitä työmaaparakin tasoa. Kaikki tuunaaminen on aloitettava purkamalla jo kertaalleen rakennettua.

Etpä taia asuu Älvärissä itse, koska meidän kokemus nyt 3-v talossa on täysin erilainen. Muistaakseni mun ja muijan isät naputteli kokonaisen yhden lauantain tai viikonlopun taloa lähinnä että saivat mielestään olla tarpeellisia, se mitä niitten piti tehdä oli laitella listoja ja asentaa rullaverhot mut eihän se tommosille vanhemmille parruille jotka on rakentaneet omin käsin talonsa tietty riittänyt.

Mut sen myönnän, että just mun faijan painostuksesta me otettiin talo yläkertavarauksella mitä me ei olis tarvittu kun on vaan 2 lasta ja lisää ei olla tekemässä niin sen yläkerran ne on rakentaneet kyllä ja siihen niillä meni oma aikansa ja mulla pirusti kaljaa ja konjakkia niitten juottamiseen.

Mut jos et yläkertaa tarvii tai ostat ykskerroksisen, nii ei tarvii kyl juur mitään tehdä ite, Älvsbytalo luovutetaan valmiina. Noissa prosenteis, mitä vertailuis on, se on juur se yläkertavaraus mikä sitä valmistusastetta laskee kun se pitää tehä ite.
        Mut joku voi ostaa yläkertavarauksel vaa et jos joskus vaikka 10 vuoden päästä laajentaa tai jotain ja joku ilman todellista tarvetta, niinkuin me.

Meille tärkeetä oli oma talo järkevään hintaan ja ikinä ei olla tätä myymässä kun tää on mun vanhempien maitten keskellä ja muovimattolattiaa tääl keskustelus ain haukutaan mut kyllä se kuule maalla ja lasten ja elukoitten kans on hyvä ratkasu noin niin kun siivouksen ja pitävyyden kannalta, ei tartte koirien ja lasten luistella.

• Nyt velaton

Valitkaa joku summa, minkä säästätte joka kuukausi. Sitten laitatte sen eri tilille säästöön. Ettekä käytä sitä sieltä.
      Sitten kun vähän aikaa olette menneet tällein, niin katsotte, voitteko kasvattaa sitä kuukausittaista säästösummaa.
      Sitten kun oikea summa on tiedossa, niin valitsette lainan lyhennystavaksi annuiteetin, missä maksatte aina juuri tuon summan joka kuukausi, mitä olette huomanneet että pystytte säästämään.

• vgvjvyg

Kysyit tuolla aloitusviestissä, että miten ihmiset rakentavat taloja, jos heillä on vielä teitä pienemmät tulot.

Onko tällaisia pariskuntia oikeasti olemassa? Ehkä se onnistuu, jos on valmiina jo omaisuutta, kuten velaton komio. Mutta muuten en usko tällaisiin ihmeisiin. Yrittäkää siis maksaa nykyistä asuntoanne mahdollisimman nopeasti omaksenne, niin se asunto käy sitten velattomana tulevan talolainanne vakuudeksi.

• adld

Ei se ole mikään ihme - takaajat jos on joilla esmes on jo oma talo, niin lainaa saa vaikka minkämoista. Usein vanhemmat takaa lastensa lainasta ainakin osan.
      Mutta jos ei säästäminen onnistu, miten ihmeessä onnistuisi lainan lyhennys.

• 15+6

Minä sain lainan taloa vastaan ja äiti tuli takaajaksi. Mitään alkupääomaa ei ollut..

• mösse

Lainaa saa, jos on kunnon takaus/takaajat. Ei se sen kummoisempaa ole.

• Hinnat nousevat...

Säästin vaimon kanssa 34 000 euroa ennen kuin ostimme ensiasunnoksi omakotitalon.

Ei siinä hirveästi tuhlailtu ja useampi vuosi meni. Kerran käytiin Thaimaassa ja autot maksettiin pois.

Kyllä se säästämiskyky on hyvä mittari lainanmaksukyvystä.

Nyrkkisääntönä voisi pitää 10% kauppahinnasta, jos teillä on talous kunnossa eikä muita luottoja.

Ja kannattaa ostaa mahdollisimman pian, sillä hinnat nousevat törkeällä vauhdilla.

• lainaa 300 000

siis saatte voittoa 10 000? No paljonko sitä kolmiota on jo maksettu?

Omaa rahaa pitäisi olla 30-40% tai sitten hyvät takaajat.

• rak2010.

onko tuo 3500e käteen? Meillä oli pari vuotta sitten kun valmistuttiin normaalin työajan nettotulot tuota suuruusluokkaa, ehkä hieman allekin. Asuttiin vuokralla ja normipalkoista jäi säästöön n 1500e/kk. En ymmärrä miten teillä ei voi jäädä mitään???

Toki meillä oli edullinen vuokra (n.600e) ja vain yksi edullinen käyttöauto, mutta muuten rahaa käytettiin ihan normaalisti vailla mitän pakkosäästämistä. Se vaatii vaan vähän viitseliäisyyttä: miettii mitä ostaa ruokakauasta, kilpailuttaa vakuutukset, ei käy baareissa jne.

Näillä eväillä säätettiin lähes 20 tonnia vuodessa. Lisäksi oli asp-säästöjä opiskeluajalta n.10 tonnia ja vielä n. yhden 10 tuhatta onnistuin hankkimaan vuodessa ylitöillä ja virishommilla.

Näin ollen meillä oli valmistumisen jälkeisenä keväänä n. 40 tonnia omaa rahaa ja laina talon rakentamiseen irtosi itsestäänselvästi. Toki tehtiin itse ja melko edullinen perustalo, mutta tontteineen kustannukset silti yli 200 tonnia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      99
      6084
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4792
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      98
      3055
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      28
      2863
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2125
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1516
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1067
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      86
      1039
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      126
      981
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      774
    Aihe