Juhannus on meillä herttainen,
Kirkas taivas on sininen.
Pirtti on jo pesty puhtoinen.
Pihamaakin laastu on.
Koivujen lehvät portailla huiskii,
Kesän juhlasta pihlaat kuiskii,
Metsiköstä kielot kannettiin,
Sinikukat huoneisiin.
Arkityönsä väki lopetttaa,
Kaikki iltaa jo odottaa.
Kalliolle kokko kohoaa,
kunhan yö nyt ennättää.
Sielläpä silloin laulut ne soivat,
Suuret, pienet karkeloivat.
Räiskytellen kokko palavi,
Kesäyöhön sammuvi.
Onko sinulla jotain juhannustapoja, muuta kuin pää täyteen?
.
Juhannus on meillä herttainen.
59
2405
Vastaukset
- Melkein yksin
No eikä oo pirtti vielä puhtoinen, eikä pihamaata lakaista koskaan enää. Viimeksi lakaisin pihamaata 1997 ja silloin päätin, että lakaiskoon se kuka sen homman on kekisnytkin. Enkää oo haravaan enkä luutaan sen koomin tarttunut.
Joo, koivujen lehvät kyllä luonnostaankin huiskii tuossa rapun poskessa, mut kieloja ei oo mailla eikä halmeillakaan.
Sinivuokkoja en oo nähhy lähipaikkakunnillakaan.
No arkityöt on lopetettu ajat sitten.
Kokko ei kyllä kohoa eikä syty enkä mee minnekkään kokon peräänkään.
On ihan mukava ko saa olla melkein yksin...
No soikoon laulut, ken haluaa... eikä karkelotkaan kajahtele.- lejanna
Hih, noot ku mää.
Kielon kellereitä on täällä kaukana, pohjoisessakin.
Enpä kerro, missä. Kesä kasteensa kuivaa.
Vanha vene, mökin peruja, laitettiin aikoinaan Juhannuskokkoon.
Komeasti pörnähti, kuivettunut oli, vallan.
Yksin ihminen kun olla osaa, osaa olla muutenkin.
Koskaan en ole pelännyt yksinäisyyttä.
Vuokot eivät ole tänne entäneet.
.
- kaunisleski ejk
Juhannus tapoihini kuuluu koivut, niitä nyt ei kerrostaloon viitsi kantaa. Koivunoksia aion hakea.
Jos jotain juon, niin se on tuo Karpalo lonkero, grillimakkaran kera.
Ja musiikki soi cd-soittimessa, niin kauan kuin hereillä pysyn
Juhannus siivous pitää aloittaa, ikkunoiden pesulla tänään, onkin sopiva pilvinen päivä...- lejanna
Woihan nenä, olisipa sekin näky, jos kaikki kerrostalolaiset laittaisivat koivut ulko-ovensa viereen.
Meillä mökillä myyrät ovat mylvineet, ja kartano on täynnä kuoppiaan
Isäntä on tehnyt kaikkensa karkoittaakseen niitä, pannut pakokaasua, onkaloihin, sun muuta mukavaa.
Metaania ei vielä ole kokeiltu.
.
- 1943
Lapsena pirtin lattialle riivittiin pensaista ja puista lehtiä. Tuli muuten mieleen, että lehtipuita oli paljon vähemmän kuin nyt. Juhannuskoivujakin oli vaikea löytää. Kukat, puut ja pensaat kukkivat nyt paljon aikaisemmin kuin lapsuudessa. Olen tottunut viettämään juhannuksen lähimpien kanssa maaseudun rauhassa. Juhannussauna kuuluu asiaan. Parisuhteessa eläessä myös tanssit juhannuspäivänä. Lasten ollessa pieniä ja nuoria tanssitkaan eivät kuuluneet ohjelmaan. Alkoholi ei kuulu juhannukseeni, saunaoluet ja konjakkiryyppy-siinä sen juoman edustustehtävä. Viikon sisällä on ollut reissuja ja juhlia ihan tarpeeksi, on hyvä rauhoittua.
- lejanna
Sinun viesteistäsi välittyy aina selväjärkinen rauha.
Juhannus, Eino Leino
Minä avaan syömeni selälleen
ja annan päivän paistaa,
minä tahdon kylpeä joka veen
ja joka marjan maistaa.
Minun mielessäni on juhannus
ja juhla ja mittumaari,
ja jos minä illoin itkenkin,
niin siellä on sateenkaari.
. - 1943
lejanna kirjoitti:
Sinun viesteistäsi välittyy aina selväjärkinen rauha.
Juhannus, Eino Leino
Minä avaan syömeni selälleen
ja annan päivän paistaa,
minä tahdon kylpeä joka veen
ja joka marjan maistaa.
Minun mielessäni on juhannus
ja juhla ja mittumaari,
ja jos minä illoin itkenkin,
niin siellä on sateenkaari.
.Kyllä Leino osasi sanansa sijoittaa. Ennen juhlapyhiä minua ärsyttävät aikakauslehtien jutut, joissa annetaan mm. vinkkejä tarjoiluun. Pitää tehdä sitä sun tätä monimutkaista, kun uudet perunat ja silli ynnä tilli riittäisivät. Ja vieraita varten pitää olla mm. koti kunnossa. Minun ajatuksissani on aina oma porukka etusijalla. Se, mikä kelpaa meille, saa kelvata muillekin. Juhlat, joihin kutsutaan, ovat eri asia. Sääennusteen perusteella kuuntelemme luultavasti sängyssä sadepisaroiden konserttia savupiipun pellille suurimman osan pyhistä. Välillä saunomme ja pulahtelemme järvessä. Yhteinen neljäs vuosi alkaa. Mitään kukkia emme poimi maljakkoon, ihailemme niitä luonnossa.
- Tupsu59
Hienoa että otat sitten alkotonta bissee ja konjakkia :D kun "alkoholi ei kuulu juhannukseeni". Hyvä niin ja hauskaa "alkotonta" Jussia sinulle sinisiä puhuvalle :-) Lasteni kanssa vietän Jussin mutta toki alkoakin on ja vaikka kohtuuttomuuteen mutta Juhannus on kaikkien juhla ja silloin pitää purkaa paha olo pois. :) t. Tupsu
- kesän yrtit
Oma piha on jo laitettu juhannuskuntoon, kun lähden aatonaattona juhannuksen viettoon mökille, jonne tulee tuttu porukka, kuten aikaisempinakin vuosina.
Perinteeksi on tullut jo tietyt ruoat, jotka meillä kuuluu juhannukseen, kuten ohraryynirieska, ternimaidosta valmistettu uunijuusto, savumuikut tai kuhafileet, kalakukko, karjalanpiirakat, täytekakku tai ja raparperipiirakka ja tietysti mansikat ja kuohuviini. Myös uudet perunat, silli ja munavoi kuuluu juhannusperinteisiimme. Kukin vieras tuo tietyt ruoat, ennakkoon sovitusti.
Perinteisiin kuuluu myös rantasauna, jossa käymme porukalla ja tietysti uiminen ja toreet vastat, toivottavasti myös jaloille tehtävä yrttikylpy tulee toteutettua.
Musiikiksi riittää yleensä linnunlaulu, joskus kuunnellaan vanhaa tanssimusiikkia matkaradiosta.
Miehet nostavat myös lipun salkoon.
Mikäli ilmat suosii, käymme myös veneilemässä ja mahd. ongella.
Juhannuskoivut on omasta takaa, riippakoivu rannassa näkyy mukavasti saunan ikkunaan ja koivikkoa on tontilla riittämiin.
Niin ja myös on tapana kerätä kedon kukista kauniit kukka-asetelmat.
Juhannussiivouksen tein jo viime viikonloppuna mökkireissun päätteeksi, ja pihan haravoi yleensä hän, joka mökille ensin ehtii, kun meillä kaikilla on 100-300 km:a sinne matkaa. - Pikkurouvat erikseen
En tarvitse alkoholia, enkä seuraa tai Suomen lippua, ainoastaan kirjan tai mieluummin pari. Olen saanut tarpeekseni keskiluokkaisesta jynssäämisestä ja pakon vuoksi erilaisten tapojen noudattamisesta, että olen nyt täysin kypsä viettämään juhannuksen, joulun tai minkä tahansa juhlan juuri siten kuin hyvältä tuntuu ilman mitään perinnäistapoja tai -pakkoja. En niitä kaipaa.
Juhannuskokkotunnelmat ja muutkin runosi höpinät ovat nykyisin yhtä viinan kanssa läträämistä. Joukkopaikoissa yhtä hyvin kuin seurassa, oli pieni tai suuri, ei ole muita kuin eriasteisia juoppoja, kuka niitä viitsii selvänä katsella tai kuunnella.
Juhannustunnelman voi tavoittaa vain hiljaisuudessa, ei joukkohälinässä tai -hölinässä. Parasta on mennä vesille, viettää yö saaressa notskilla tai ilman ja vain katsella. Suomen alkukesä on ihana,satoi tai paistoi. Evästä mukaan vaan ei alkoholia. Silloin pitää kyetä olemaan itsensä kanssa, kuunnella hiljaisuutta ja nauttia yksinkertaisista asioista ilman stimulansseja.
Runosta huomaa, miten paljon Suomi ja suomalaiset ovat muuttuneet vuosien aikana. Ehkä jossakin uskonnollisessa tai muussa suljetussa yhteisössä on vielä kuvatun kaltaista ideaalista menoa, mutta muualla pelkkää sikailua. Juhannus on varmasti hyvin yksinäinen monelle ja kaukana mistään juhlasta ellet juo itseäsi tajuttomaksi tai kykene kulkemaan omia polkujasi. Monet matkustavat kaukomaille päästäkseen tästäkin "juhannusjuhlasta". Silti muitakin mahdollisuuksia on viettää juhannus ilman pakkoja ja turhia koukeroita.- läskin lotinaa
Vai Kreikkaan tai etelään"hierontaa" saamaan.
Olen jokseenkin samaa mieltä kanssasi. En ole siivonnut sitten kuun alkupäivien, mitä nyt isommat roskat lattialta pois huitonut.
Riippuu säistä missä jussia vietän, sateella kaupunkimökillä ja hyvällä ilmalla korpimökillä, hiljaisuutta kuunnellen.
Olenhan toki perinteitä kunnioittava ja jotain vanhaa tapaa noudatan. Juhannus sauna koivuvastoineen, grillausta ja punaviiniä.
Jahotaan kun aika on mitä tehdään.- eri tiet
Tässäpä sitä tulikin katkeroitunutta sielunmaisemaa kerralla. Toivottavasti ei törmäillä.
- lejanna
Pikkurouvat erikseen, jos minulle sanasesi asettelit, niin mönkään meni. Minä en ole ikinä ollut mikään pikkurouva, vaan oma iloinen itseni. Milloin isompi, milloin pienempi.
Viinan kanssa saat läträtä. mitä läträät.
Meillä kahdella, lapsettomalla pariskunnalla, ei ole koskaan ollut yhtään mitään rutiineja, saati tottumuksia.
Ihanaa elämää, vapaata kaikista kahleista, vain kahden, rinnakkain.
Vaikka keskellä yötä lähdetään matkailuautolla samoamaan Lappia, aamulla herätään porojen kummastukseksi kurun pohjalla.
Yksi Juhannus on jäänyt erityisesti muistiini. Enoni kyläili vaimonsa kanssa mökillämme, ja Haitari. Olipa ihanaa laulaa haitarin säestyksellä.
Meidän kulttuuriimme ei viina kuulu, ime itse vain.
Kunnon kirjaa parempaa kumppania tuskin onkaan.
.
Ei kaikkia entisiä tapoja ole syytä laittaa kokonaan romukoppaan, ei ainakaan mollata. Aika aikaa kutakin.
Joskus on syytä vähän paremmin huushollia siivota itse kunkin, jos sen tekee juhannukseksi niin ihana tunne kun pirtti tuoksuu puhtaalta ja on ehkä jopa aseteltu puhtaat kesäverhot ja -pöytäliinat. Mutta jos ei ehdi tai jaksa niin mikäs siinä. Sauna nyt ainakin pitää juhannukseksi pestä.
Melkein vihasin ennen nuorena juhannusta, kun talon siivous oli usein juuri minun harteillani (isommat sisarukset kun olivat ymmärtäneet häipätä johonkin joko kokonaan tai väliaikaisesti), ja homma melkoinen. Mutta aina selvittiin, ja kun isä toi juhannuskoivut portaiden viereen ja koko torppa kiilteli niin hienolta tuntui asetella juhannusajan luonnonkukat maljakoihin.
Nykyisin siivoilen miten kuten, en jaksa enää nauttia juhannuksesta ollenkaan jos koko talon tarkkaan siivoan. Silleen vaan että on hyvä mieli ja raikas tuoksu torpassa.
Kokko meillä vieläkin poltetaan - jos paloviranomaiset suo - ja tuota vihonviimeistä ihmiskunnan perivihollista kuohuviiniä pitää ehkä hankkia. Toivottavasti naapuritkin pääsevät kokolle.
Ja juhannusruokien kanssa voipi olla jopa puna- tai valkoviiniä (voi herranjestas sentään millaisia juoppoja kaikki suomalaiset ovatkaan tämän palstan "asiantuntijoiden" mukaan...). Kokon poltamme aika myöhään, silleen että se pimeänhämärässä näyttääkin joltakin. Ehkäpä sitä jo odottavat toisen rannan naapuritkin?- lejanna
Koko kokko kokoonko?
Pakko kai sitä punasta herraakin on keittää. ei Juhannusta, ilman sitä.
Nythän sitä ruskeaa maitoakin taas heruu, kaupasta.
Kaloripommi on ruoka se, mutta kerran vuodessa, se suotakoon.
Onko ihanampaa tuoksutinta, kuin uusi koivunlehti, vihreä, vehreä, vitaali vitsa.
Hilijaa, huusivat kerran vastarannalta, kun kotikuoromme lauloi Kotkan Ruusua, Juhannuksena, kesäyönä, kuultavana, kiiltävänä, ihanana.
Ei täällä ole Hilijaa, huusi, enoni.
.
- M i t t u m a a r i
Juhannus saaressa, kuten aikaisempina vuosinakin rakkaitteni kanssa.
Olemme ajoissa ottaneet varuiksi punkkirokotuksenkin, ettei tule ylimääräisiä yllätyksiä. - En tiedä onko nuo punkit lisääntyneet lepikoissamme, kun niin paljon saamme lukea punkkien aiheuttamista vaivoista ja sairauksista?
Hyvää Juhannusta kaikille! Juhannus on aina ihana ja valoisa kesäjuhla, missä tahansa sen viettääkin.- lejanna
Ihana paikka ottaa vastaan Juhannus, saari!
Nuo ihme ötökät pelottavat, muttsa ei kai elämistä voi niiden pelossa jättää elämättä. Juhannukselta maistuu tämä laulu.
Georg Ots - Saarenmaan Valssi
http://www.youtube.com/watch?v=4RZsncvQEmg&feature=related
.
Tämä asuntoalue ei ole ihan "bättre folket", ei sitten lähelläkään.
Jo viime Juhannuksena kuuntelin möykkää ja menoa vähän joka puolelta.
Ja sitä menoa en halua mennä katsomaan ihan läheltä, vähemmän pukeutuneenakaan.
Mutta parvekkeen edessä kasvaa Koivu ja kadun varressa montakin joten helppoa on muistella menneitä Juhannuksia, ihan kaikkia en kyllä kehtaa.
Juhannusromantiikkaa, H.Hoo
Kalja kaatui jä särkyi pullo, vithut ilmassa räikyi.
Koivunoksakin napinlävestä lähti,
jätkä kun kunnolla rähähti.
Alkoi Juhannus, perinteisesti.
Nuori pari Steissille meni, oli vaatteet puhtaat, nätisti.
Aikoi rantaan he kokkoa katsomaan, Seurasaaren näkyville.
Jätkä kauppaan ei päässyt mitenkään, vaikka kaljaa ei enää ollut.
Otti päähän sitä vithusti.
Levein elkein ja horjuvin jaloin, kulki jätkä kiehuvin päin,
Päin paria, kaaressa lensi nyrkki.
Kesämekkosen helma verta pyyhki.
Toinen parista lähti sairaalaan päin,
toinen kotiinsa, mennessään nyyhki.
H.- lejanna
Koivu ja tähti.
Siun näkemys elämästä, tästä, on kuin kaksi vanhaa tukkijätkää, jätkää vain ei mitään muuta.
Vaikutat raivorealistilta, kuin minäkin.
Oletkohan kauan kateissa ollut identtinen kaksoispuoleni? ;))
Vaiko ihan siamilaisia ollaan?
. lejanna kirjoitti:
Koivu ja tähti.
Siun näkemys elämästä, tästä, on kuin kaksi vanhaa tukkijätkää, jätkää vain ei mitään muuta.
Vaikutat raivorealistilta, kuin minäkin.
Oletkohan kauan kateissa ollut identtinen kaksoispuoleni? ;))
Vaiko ihan siamilaisia ollaan?
.Taitaa meissä olla yksi ero.
Minä en menisi kuittailemaan joihinkin teko-provoihin seksialoituksiin.
Vaikka katsonkin heteroseksin, vanhanakin, normaaliksi.
Olisihan Dildo mukava miehellekin.
Kun nousisi Kahvia keittämään niin lykkäisi sen "sinne" siksi ajaksi. :)
H.
- lejanna
Älä läpätä, alahuulesi lepruaa, näen sen tänne asti.
Mina saan aina aamukahvin sänkyyn, kera suudelman, ja muun hynyn.
Hynyseni, Hemppo!
Seksi-keksi hyvin välein, on iiiihanaa.
. Sie set sitten pidät hyvää huolta väleistäsi.
Juhannus kun kohta on. :)
H.- lejanna
Hällä väliä, mulla tiukkaa.
.
Huomisesta alkaa juhannusaattoon kestävä juhlaputki, yhdet synttärit, hääpäivä ja kolmet nimpparit.
Ei siinä muita juhannustapoja juuri tarvita.
Päätä ei täyteen missään tapauksessa, muutenkin on kipeä, kun halkoja nostelin peräkärriin 3 mottia ja vähän huushollia siivosin.
Koivut laitetaan rapun pieleen, kielot ovat jo kukkineet, joten täytyy etsiä muita kukkasia, vaikka ohdakkeita, nättejä nekin ovat.Ihanasti ontuu lauseesi.
Nostelin halkoja ja koivut laitetaan rapun pieleen :) :)
Juhannuskoivut haemme myös ja ne laitetaan rapun pieleen.....
Olis kiva.
Hellyys täyttää mieleni..
H.hunksz kirjoitti:
Ihanasti ontuu lauseesi.
Nostelin halkoja ja koivut laitetaan rapun pieleen :) :)
Juhannuskoivut haemme myös ja ne laitetaan rapun pieleen.....
Olis kiva.
Hellyys täyttää mieleni..
H.Pitääkö sua taas tintata kuonoon.
Menikö edes se oikein?
Olen erittäin uupunut ihminen, herätys klo 4.00 syistä jotka voi vain arvata, pyykinpesua monta koneellista ja kun palstalle ihminen ehtii, niin eikö joku riiviö ole heti naputtamassa, ole kiltti ja häivy johonkin, vaikka parvekkeelle menet vähän katselemaan näkyisikö mummeleita pihalla. Vilkutat heille ja lähetät lentopusun, moiskis, noin. :)- lejanna
Anceli kirjoitti:
Pitääkö sua taas tintata kuonoon.
Menikö edes se oikein?
Olen erittäin uupunut ihminen, herätys klo 4.00 syistä jotka voi vain arvata, pyykinpesua monta koneellista ja kun palstalle ihminen ehtii, niin eikö joku riiviö ole heti naputtamassa, ole kiltti ja häivy johonkin, vaikka parvekkeelle menet vähän katselemaan näkyisikö mummeleita pihalla. Vilkutat heille ja lähetät lentopusun, moiskis, noin. :)Heh, Hyvon yllä, hyv' on olla.
Niitten mummeleitten. :))
Joita tämä pappeli katselee, kieli pitkällä, mieli sitkeellä.
. lejanna kirjoitti:
Heh, Hyvon yllä, hyv' on olla.
Niitten mummeleitten. :))
Joita tämä pappeli katselee, kieli pitkällä, mieli sitkeellä.
.Toivottavasti hänellä itsellään on edes Hyvonit yllään, mummeleita säälien ajattelen.
Antaa pappelin katsella, siitähän mummelit tykkää. :))
Ja lepäähän se miehen silmäkin jos kesäasuisia naisia näköpiiriin eksyy.Anceli kirjoitti:
Toivottavasti hänellä itsellään on edes Hyvonit yllään, mummeleita säälien ajattelen.
Antaa pappelin katsella, siitähän mummelit tykkää. :))
Ja lepäähän se miehen silmäkin jos kesäasuisia naisia näköpiiriin eksyy.Tossa eilen joku kutsui minua yhteiseen rintamaan, vaan enhän minä.
Mutta joteski oon hyvällä miellä, kuten naisahkera Muurahainen tiellä, siitä että lempparinaiseni minua ahdistelevat ihan käsikädessä.
Enää en kyllä uskalla ehdottaa sananvalintoja.
H.hunksz kirjoitti:
Tossa eilen joku kutsui minua yhteiseen rintamaan, vaan enhän minä.
Mutta joteski oon hyvällä miellä, kuten naisahkera Muurahainen tiellä, siitä että lempparinaiseni minua ahdistelevat ihan käsikädessä.
Enää en kyllä uskalla ehdottaa sananvalintoja.
H.Älä todellakaan ehdottele meille yhtään mitään, kärsimään joudut ihan varmasti. Ollaan me lejannan kanssa sellaisia likkoja.
Nauretaan sulle eikä ahdistella.
Mihinkäs rintamaan sinua on pyydetty, hah, etulinjaanko. :))- lejanna
Anceli kirjoitti:
Älä todellakaan ehdottele meille yhtään mitään, kärsimään joudut ihan varmasti. Ollaan me lejannan kanssa sellaisia likkoja.
Nauretaan sulle eikä ahdistella.
Mihinkäs rintamaan sinua on pyydetty, hah, etulinjaanko. :))Rynkkypatruunaan me matroonat laitamme hänet.
Olkoon niin, eimen.
. lejanna kirjoitti:
Rynkkypatruunaan me matroonat laitamme hänet.
Olkoon niin, eimen.
.Soppatykkiä joutaa hoitelemaan, kun tuntuu olevan ruoanlaittotaitoinen.
Eimen.lejanna kirjoitti:
Rynkkypatruunaan me matroonat laitamme hänet.
Olkoon niin, eimen.
.Se se vaan on sillää lailla, että paineita on sitä muuallakin ennen nähty,
lentelee niitä kuteja kohta meilläkin....sillee juu..
Vaikka sitä sitten tullaankin hilluun juu...
H.
.hunksz kirjoitti:
Se se vaan on sillää lailla, että paineita on sitä muuallakin ennen nähty,
lentelee niitä kuteja kohta meilläkin....sillee juu..
Vaikka sitä sitten tullaankin hilluun juu...
H.
.Unohtu:
Damien Thorn
H.
- lejanna
Meillä tuntuu kaikkien läheisten syntymäpäivä olevan nyt kesäkuussa.
Kieloketo on ihana, täällä lähellä ollaan joskus yövytty kielojen keskellä.
Voi Ziisus, kuin pitkät kynnet on tuolla Maria Jungnerilla.
Merimies kajutassaan, by Eino Leino.
Minä katselen kahta lehteä
ja kahta kielon kukkaa,
minä muistelen mustia silmiä
ja muistelen mustaa tukkaa.
Miss' on hän nyt? Mitä miettiikään?
Surumiellä vai mielessä ilo?
On kaihonko kyynele silmässään
vai riemun kiilto ja kilo?
En sois hänen istuvan itkussaan,
en liioin nauravan soisi.
Mut kauvas jos aaltoja katselet vaan,
niin mieleni kirkas oisi.
.Täydellinen vartalo korvaa aina epätäydellisen suun.
Huulet sopeutuvat aina huuliin.
Neito kesäheinälle H.Hoo
Mieli mustana pölkkynä pölkyllä istun,
katson kukkasen kuivaa vanaa.
Ei ees mittumaaria vielä.
Miks ei oottanut kukkanen kesän juhlaa.
Harmaan heinän keskeltä nousee sen runko,
jonka aika on kohta kuolta.
Minä kuitenkin pidän sen puolta.
Ei se eloaan eloon tuhlaa.
Mitä miettii nyt heinänen mielessään,
kun on aikansa heilimöinyt?
Minä uskon sen olevan iloissaan.
Kuten pölkkykin pölkyllä vielä.
Voisin kyyneleet antaa ilon tai surun,
vaan ei aika niiden oo vielä.
Josko se aika koskaan tuleekaan?
En minäkään tiedä vielä.
H.
- lejanna
Sinä sinteinen runoratsu, valkeaharjainen.
Ei sanat lopu sanomalla,
ei kirjaimet kirjoittamalla.
Sinä pölkyllä pöriset,
minä heinänä helisen,
kielon kukkana kilisen.
Kyyneleet ovat ystäviäni,
niiden kera on hyvä olla.
. Oispa ihminen Poimulehtinen vain, sais kyyneleet kätkeä talteen.
Aamuauringon loisteessa antaisi ne, säkenillään toivoa uuteen.
Heinä helisten ravistaa kyyneleet pois, ei ne Kielonkaan kukkaan kerry.
Vaan jos oisin mä Poimulehtinen, ei jäisi surunen unhoon,
Joka ainoa tunne, iloinenkin, jäis talteen, sisällein mun.
Muistot itkuiset myös, tumman suruhunnun.
Vaan mun lehteni nuorena tuulessa keinui, ne puistivat sieluni tuuleen.
En mä tienyt et metsissä syvällä, oisin kasvanut tummin lehdin.
Missä muistojen kyyneleet kiiltää.
Ne on onneksi sisällä ystävien, ja on mulla myös muistot heistä.
Olen onnessain siitä että kaikkea niitä,
ei vienyt tuuli hukkaan.
Vaan kasvatti ystävät kukkaan.
H.- lejanna
"Tuuli viedä saa, kyyneleeni pois"
Minä puren sillileipää.
koiraa nollottaa vieressä.
Voihan ähne,
silli putos,
välistä.
Poimulehdellä aamunkaste, voiko olla kauniimpaa? Kimaltelee kuin kaikista kaunein timantti.
. - Shaishuts
lejanna kirjoitti:
"Tuuli viedä saa, kyyneleeni pois"
Minä puren sillileipää.
koiraa nollottaa vieressä.
Voihan ähne,
silli putos,
välistä.
Poimulehdellä aamunkaste, voiko olla kauniimpaa? Kimaltelee kuin kaikista kaunein timantti.
.ÄLKÄÄ VIITSIKÖ; KAKSI ONNETONTA TUMPELOA VÄÄNTÄÄ NS:RUNOJA:
SCHEISSEA! - lejanna
Shaishuts kirjoitti:
ÄLKÄÄ VIITSIKÖ; KAKSI ONNETONTA TUMPELOA VÄÄNTÄÄ NS:RUNOJA:
SCHEISSEA!Juhannuskoivusta otan risun, ja piiskaan. Anna ihmisten tumpeloida, mitä tumpeloimme. Mitä on korkeakulttuuri, ei mitään meidän tavisten elämään.
Ei täällä tarvita portsareita, ei tuomareita, ei tämä ole sinun, ei minun. Ollaan ja köllötellään tyytyväisinä, että olemme elossa, on kesä ja kärpäsiä.
Mitä muuta ihminen kaipaa?
Eläkä huuva! Tai tee mitä haluat, kaikki on vapaata!
.
- 1.1947
Meillä juhannukseen osallistuvien joukko pienenee. Lapset on omillaan, joten me vanhemmat sitten jatkamme lipunnostoperinnettä.
Iltapäivällä syömme niitä uusia perunoita ja silliäkin. Ei kummoisia tarjoiluja, vaikka vanhaemäntä haluaisikin entiset tarjoilut, sallaatit ja piimäjuustot.
Itse karsisin jo lajikkeista. Savukalan ostan, liha jo paistuu. Kakun teen ja kaupan kranssi saa kelvata.
Mansikoita ostan, kun niitä näkyy jo olevan.
Suolapalaksi aion sillimunasmetanamössöä ruisleivän päälle. Varalla on muutama makkarapala, jos innostutaan grillaamaan.
Siivoukset ohitan tavallisella siivolla. Piha vie ajan ja varsinkin liljakukot ja niiden toukat. Tunti ja toinenkin menee niitä nitistellessä, muutakaan konstia en tiedä.
Tanssit on takana jo. Nuorena tuli käytyä ja isä vei meitä lapsina lavoille katsomaan aikuisten menoa, halusi itse tanssimaan..
Eipä siinä kummoisia ihmeitä ole, tavallista tyytyväistä oloa vaan. Johannes Kastajaa itse muistelen. Matalalla profiililla. Täällä enemmän tuon sitä puolta esiin.- lejanna
Päivä vain, ja hetki kerrallansa........
Ihan tavallista elämää mekin vietetään, sitä soisi jatkuvan, ilman hyppelyitä alas, saati kovin ylöskään. Sieltähän pääsee vain alaspäin.
Minä alan kohta paistelemaan herkkusieniä, kera sipulin. Oikein vesi herahtaa kielelle pelkästä ajatuksestakin.
Maiskis.
Pieniä ovat meikäläisen ilon aiheet, kaipa sitä merkittävämpiä.
k/k noista liljakukoista joskus kirjoitti, hienon kuuloinen nimitys, kukko kiekuu!
Minen ole koskaan nähnyt tanssivia lavoja, hyvättyjä, kuin elähtäneet vesivoimalatkin.
Kuin silloin ennen, silloin ennen.........♫
. - 60++++,,l.,
lejanna kirjoitti:
Päivä vain, ja hetki kerrallansa........
Ihan tavallista elämää mekin vietetään, sitä soisi jatkuvan, ilman hyppelyitä alas, saati kovin ylöskään. Sieltähän pääsee vain alaspäin.
Minä alan kohta paistelemaan herkkusieniä, kera sipulin. Oikein vesi herahtaa kielelle pelkästä ajatuksestakin.
Maiskis.
Pieniä ovat meikäläisen ilon aiheet, kaipa sitä merkittävämpiä.
k/k noista liljakukoista joskus kirjoitti, hienon kuuloinen nimitys, kukko kiekuu!
Minen ole koskaan nähnyt tanssivia lavoja, hyvättyjä, kuin elähtäneet vesivoimalatkin.
Kuin silloin ennen, silloin ennen.........♫
.Pidän lukea suomea kyynelin Teitä kaikkia.... . kaipuu siihen mitä on ollut on suuri, mutta se ei ole mahdollinen... Te monet naiset luultavasti olette ymmärtäneet väärin minut, koska en ole paha vaan kaikilla ihmisillä meillä maailmassa on elämä, jonka Jumala on luonut, siis elämä jota pienet bakteerit hallisetvat 100% voimalla. Ihminen on hyvin pieni ja luulee olevansa suuri ja sen tietää hunksz.
- lejanna
60++++,,l., kirjoitti:
Pidän lukea suomea kyynelin Teitä kaikkia.... . kaipuu siihen mitä on ollut on suuri, mutta se ei ole mahdollinen... Te monet naiset luultavasti olette ymmärtäneet väärin minut, koska en ole paha vaan kaikilla ihmisillä meillä maailmassa on elämä, jonka Jumala on luonut, siis elämä jota pienet bakteerit hallisetvat 100% voimalla. Ihminen on hyvin pieni ja luulee olevansa suuri ja sen tietää hunksz.
Pieniä ollaan, vain rikkoja rokassa. Joka muuta luulee, luulottelee.
Ollaan tyytyväisiä, että ollaan. Mitä enempää voi ihminen vaatiakaan?
Olemisen upeaa olemattomuuta, ei muuta.
.
- lejanna*
Woihan Ristuksen risuparta, olipas hyvvää sienimuhennosta,
Olisi varmaan maistunut sullekin, kipsis, kapsis, ja hipsis!
. - mötönen
(Anton Teplyy,
October 2003)
Медитация в лесу
Есть только лес…
Есть только этот… бесконечный лес…
В котором я… теряюсь…
Есть тишина, в которой… растворяюсь…,
Гармония, в которой… я исчез…
Есть только этот…
бесконечный, вечный лес…
(Антон Тёплый,
октябрь 2003)- mötönen
Eipä osannut venäjää
tämä formaatti.
Mutta sama englanniksi:
Meditation in Forest
There is only forest…
There is this… endless forest…
In which I am… losing myself…
There is silence in which… I am dissolving…,
There is harmony in which… I disappear…
There is only this…
boundless, eternal forest…
(Anton Teplyy,
October 2003) - lejanna
mötönen kirjoitti:
Eipä osannut venäjää
tämä formaatti.
Mutta sama englanniksi:
Meditation in Forest
There is only forest…
There is this… endless forest…
In which I am… losing myself…
There is silence in which… I am dissolving…,
There is harmony in which… I disappear…
There is only this…
boundless, eternal forest…
(Anton Teplyy,
October 2003)Elämä on kuolemista, lauloi Juicekin.
. - mötönen
lejanna kirjoitti:
Elämä on kuolemista, lauloi Juicekin.
.Midsommarnatten är svår
endast jag är vaken
nu är det inte längre vår
tänker jag när
jag ligger här
full och naken
- 60++++-----.
Hyvää Juhannusta Teille kaikille.
- Tase pappa
Voisipa - saisipa, vielä kerran kokea sen tunteen, jonka vain lapsi sai Juhanuksena tuntea, kun oli kaukana kaikesta ja köyhä.
Rahaa ei köyhässä perheessä koskaan nähty. Ei ollut herkkuja pöydässä.
Isä kävi Kuusamossa tukkisavotoilla viikkokunnassa. Pokasahalla ja kirveellä tukkeja kaadettiin.
Kaksi viikkoa mies oli reissussa. Sitten kotiin pihkaisen paidan vaihtoon, mukulat laskemaan ja "kelloa vetämään".
Juhannuksena minä, 7 vuotias nassikka sain erikoistehtävän. Mieluisen. Jopa pelottavan jännittävän.
Kirkonkylän limsatehtaalta hakemaan punaista lomonaadia.
3 litran kuhmuin maitohinkki pyörän sarviin heilumaan, johon limppari ostettiin. Voipaperia kannen välissä, ettei kansi päässyt irtoamaan ja kallistakin kallisarvoisempi eliksiiri olisi päässyt karkaamaan, pyörän ohjaustangossa päälärin holtittomasti heiluessa.
Isä pumppasi vanhan miesten polkupyörän kumeihin ilmaa. Sitä ennen sen kumien ympärille oli kötystetty puotinarua renkaiden repeämien tukemiseksi, ettei sisäkumi päässyt reiästä pullistumaan ulos. Mukavast se narupaikka lopsuttikin soratien pinnassa. Takapyörään oli laitettu pyykkipojilla pahvinpala pinnoihin nojaamaan. Siitä tuli mahtava pärinä. Melken kun Palosen Matin Apumoottorilla varustetusta polkupyörästäkin lähti. Huttusen ILO Moottoripyörästä ne vasta äänet tulikin, jos se joskus lähti käyntiin.
Rungon väliin oli tehty laudasta istuin. Siinä istuen ajoin rungon välistä polkupyörällä, kuin mies ikään. Ylpeänä osaamisestani. Viiden kilometrin matka taittui nopeasti. Olihan matka tärkeä. Suorastaan juhlava. En ehtinyt edes puolivälissä matkaa asuvaa , sitä kaunista Savelan Seijaa moikkaamaan.
Tiedän että kyllä Seija näki menoni, mutta ymmärtää kyllä etten ollut koppava, vaan ASIALLA.
Ajolauta hankasi kyllä haaruksissa kipeästi, mutta mitäpä tuosta. Mitä ei pikkupoika kestäisi limonaadin takia.
Limoonaaditehdas oli ihmeiden paikka. Siellä tuoksui aivan ihanasti.
Tehtaalla hinkki täytettiin kuplivalla "ihmeellä piripintaan. Kansi tiukasti kiinni.
Sitten sai juoda pläkkistoopista limsaa koko mukillisen. Oi autuuden autuus.
Kotona oli limsanhakureissuni aikana Äiti ja Mummo tuneet pirttiin pihlajan oksia hirsiseinien rakoihin. Koivunlehtiä oli paksut kerrokset ripoteltuna lankkulattian päälle.
Koivut kujana rappujen edessä toivottivat tulijalle Hyvää Juhannusta.
Pikku Sisareni odotti innokkaan minua. Ihan piti jaloista pois hätistellä, tuota mankuvaa kiusankappaletta.
Pihallamme kasvoi isoja Tuomia ja Pihlajia.Niiden katveessa sitten, Juhannus-Saunan jälkitunnelmissa sai sitten juoda sitä IHANAA limonaadia niin paljon kun jaksoi. Jaksettiin sitä kyllä juoda paljon.
Aikuiset joivat oikeaa kahvia. Sekin oli harvinaista meidän torpassa. Normaalisti juotiin sumppia, Sikurilla terästettynä. Nisuakin oli leivottu pari leetaa. Meille mukeloille oli tehty Pullapojat.
Oi Juhlaa.
Viinaa ei sentään käytetty julkisesti Körtti-ja Lestadiolais-kylässä. Se oli häpeä.
Kuitenkin Isän juttu oli nauravaista. Jotenkin erilaista. Leikkisää. Lapsillekin puhuessaan.
Äidinkin äänessä oli naurava sävy, Hänen toruessa isää leikkisästi, ei lainkaan vihaisesti - "taas Illotiini haisee". Naurahdus päälle. Juhannuksen taikaa sekin, se iloisuus, vaikka Isä olikin suutaan pessyt illodiinilla.
Tällaiset Juhannusmuistot on meikäläisen lapsuudesta. Nyt kun on kaikkea, kaipaan niitä tunnelmia.
HYVÄÄ JUHANNUSTA TEILLE KAIKILLE - meeriamanda
Heilu keinuni korkealle/ Larin Kyösti
Heilu keinuni korkealle,
linnut ne laulavat häitä,
minä olen nuori kuin päivänkukka,
en muistele suruja näitä.
Heilu keinuni korkealle,
nythän on juhannusilta,
mesimarja paistaa
ja tuomi tuoksuu
ja kuulas on taivahan silta!
Kaunista ja heleätä Juhannusta ! - Meriläinen
Herttaisesti miehet seinilläni vielä tänäänkin hyppelevät.
Kraaks kraaks kuuluu yhden seinän luota ja taas on mies vessan ikkunan takana.
No kait he sitten jossain vaiheessa saavat kaiken kuntoonkin.
Täytynee mennä pihalle vähän tuijottelemaan, ja kuulostelemaan.
Hyvää Juhannusta täältä :)) - ibiza*'
Jälleen hauska Juhannus...
Tuo jälkikasvu on tulossa Juhannuksen viettoon luokseni... Vannottivat, että itse tuovat syömiset... No, sen verran kuitenkin puhumatta valmistelin, että sulattelin kookkaan hyvin riiputetun hirven ulkofileen grillipihvitarpeiksi ja uusia varhaisperunoita tuolta maastani... Joutuivat Juhannukseksi kun esikasvattelin moiset ja maalla muovikatoksessa... Halusivat "valkoista" kalaakin, joten pyytelin virvelillä parikymentä muhkeaa ahventa tuosta laituriltani savustusmateriaaliksi... Juhannusvastatkin on jo tehtynä...
Rauhaisaa ja rentouttavaa "Jussia" kaikille!!! Pitäkää "litsit" kiinni veneessä!!! - bessie*
Lähden tästä viettämään keskikesän ja valon juhlaa.
"Nouse lempi liehumahan
kunnivo kupajamahan
tämän tyttären tykönä
sydän syttyköön tulehen
povi polttohon kovahan
vatse valkean väkehen"
Tähän tapaan yleensä, tyyli vähän vaihtelee.Tänä vuonna laitoin vaihteeksi Shalimar parfyymia reisien sisäpuolelle, enkä laitakaan kukkamekkoa vaan vähän raskaampiin, tämän juhlan henkeen sopivia symboleja sisältäviin koruihin sopivan asun, oranssin, eri punaisten ja ruskeiden sävyissä.
Hetken vielä odotan liiman kuivumista, laittelin värikkäitä "kristalleja" sandaaleihini, pudonneiden tilalle ja saman tien vähän ylimääräisiäkin.
Autolla lähden tuonne parinkymmenen kilometrin päähän, mutta voinhan silti yrittää tuota pään täyteen vetämistä jos siltä rupeaa tuntumaan, kolmisen tuntia sitten ainakin oli vielä runsaasti vapaita huoneita kun alustavasti tiedustelin.
Hyvää mittumaaria sinulle, joko on pääsi edes puolillaan?- lejanna
Ei minun naamani täyty, muulla kuin kuululla Lidlin sinisellä. :))
Hups, huijakkaa, taidat valmistella kuumaa yötä.
Täällä on kova tuuli ja pimeää, ei arvaisi Juhannukseksi.
Ota siis, huone 105! :))
Mittumaaria makeaa, mansikalta maistuvaa, ruusuvedeltä haistuvaa!
Haistuvaa. :))
Ässät-Kesärenki http://www.youtube.com/watch?v=F3JRZ8uyuhQ&feature=related
.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244666- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483105- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522328
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539