alaikäisenä muutto! hjälp

alaikäisenämuutto

Heipppa vaan kaikille! Oli pakko tulla tänne nyt kirjottamaan ja ois tosi kiva jos joku kertois/auttais. Elikkäs oon tänä vuonna 17-v täyttävä ja mun poikaystävä on nyt muuttamassa omaan kämppään ja itsekin olen muuttamassa, niin mitä kaikkea mun pitäs vielä tehä muutaku muuttoilmoitus? Kouluasiat olen jo laittanut kondikseen yms.! Mutta onko siinä jtn muutakin :O?

Kiitoksia vastauksista :)

8

1775

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alaikäisenämuutto

Niin ja paljon se muuttoilmoitus maksokaan?

• piupaau

muuttoilmoituksen voi tehdä netissä, itellan sivuilla mikäli sulla on nettipankkitunnukset. muuttopuhelimeen voit myös soittaa.
      kunhan vaan hoidat noi osoitteenmuutokset sun muut kuntoon, niin eikai siinä ole sen enempää. :)

onnea uuden asunnon johdosta!

• alaikäisenämuutto

selvä! kiitos vastauksestasi :) !

• puolukkainen

Moikka,

Muuttoilmoituksen voi tehdä myös postista saatavalla lomakkeella. Muuttoilmoituksen kautta tapahtuu myös postin kääntyminen. Postin sivuilta kannattaa käydä kattomassa, mitä posteja maistraatti-ilmoituksella siirtyy uuteen osoitteeseen.

Uuteen asuntoon muuttaessa pitää muistaa myös tehdä sähkösopimus, (nettiliittymäsopimus), ilmoitus talonmiehelle/huoltoyhtiölle taloon muutosta, hakea opintotukeen asumislisää( tai tehdä välitarkistus), jne... Vuokranantajat tykkäävät myös kotivakuutuksen hankkimisesta :)

Tällaisia asioita itse pohdiskelin muutamia vuosia sitten. Toivottavasti näistä on apua. Onnea uuteen kotiin

• Jos poikaystäväsi on myös ala-ikäinen, niin hänellä on oltava vanhempien lupa muuttaakseen.

Ala-ikäinen ei voi tehdä vuokrasopimusta tai maksaa vuokraa. Eli poikaystäväsi vanhemmat joutuvat maksamaan teidän vuokranne yms...

Tämä siis pätee vain, jos molemmat ovat ala-ikäisiä.

• Höpöhöpöhöö

Alaikäinen ei voi maksaa vuokraa? :D Tää oli vuoden paras.

• Tomegle

Alle 18-vuotias voi muuttaa asumaan itsenäisesti, mutta huoltajan täytyy allekirjoittaa vuokrasopimus tai vähintään antaa allekirjoitettu sitoumus vuokrasopimuksen liitteeksi. Alaikäisen vuokralaisen asunnolle mahdollisesti aiheuttamista vahingoista ja vuokranmaksusta vastaa hänen huoltajansa.

• sinttii_

:DDDDD Kyllä alaikänen voi maksaa vuokraa ihan siinä missä vaikka 70v voi! Tosiaan noi vuokrasopimus ja rahajutut pitää hoitaa. Osoitteenmuutoksen pystyt hoitamaan postissa ilmasiks samoin sieltä saa postikortteja mitkä voit lähettää tutuilles, kavereilles jne missä on uus osote. Niiii ja kannattaa miettii, että miten pääset kouluun helposti ja halvalla, esimerkiks pyörällä tai kävellen.
      Sun pitää huolehtii siitä, että sulla riittää rahat joka kuussa vuokraan, laskuihin ja ruokaan mahdollisiin muihin menoihin. Kannattaa miettii tarkkaan, että mihin sitä rahaa pistää. Esimerkiks ite en tilaa mitään lehtiä koska ihan hyvät lehdet saan lehtikeräyksistä tai sit ilmaisjakeluita =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      234
      3982
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      123
      2297
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      140
      1439
    5. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      929
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      927
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      910
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      330
      849
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      807
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      61
      756
    Aihe