Olen saamassa vain minulle osoitetun häälahjan

miten selittää

Hiukan kiusaantunut olo tästä enkä ole uskaltanut kertoa tulevalle vaimolleni tästä. Häät elokuussa. Isäni on antamassa minulle arvokkaan lomaosakkeen häälahjaksi. Lomaosake siis tarkoitettu molemmille käytettäväksi häämatkaa varten mutta sanoi että omistus saa olla ainoastaan minun nimissä.- häämatka tehdään osakkeen oikeuttamaan huoneistoon Thaimaahan. Perusteli tämän sillä että suurin osa avioliitoista kariutuu ja haluaa näin varmistaa että tämä jää minulle jos näin joskus tapahtuisi meille (toivon että ei).

Miten selittää tämä tulevalle vaimolleni? Hänen mielestään kaiken pitää jo nyt olla yhteistä. Tuntien isäni hän ei tee tätä kiusallaan vaan kahdesti eronneena hänellä on kuulemma fakta tietoa. Voinhan pyytää että isäni antaa lahjakuoressa ainoastaan "loman" ja sitten joskus selitän tulevalle vaimolleni että osake onkin ainoastaan minun.

7

575

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rouva O

      Fiksu ajatus erityttää lahjat. Pyydä tosiaan, että isäsi antaa teille yhteisesti lahjaksi häämatkan. Se lomaosake on sitten erillinen lahja isältäsi sinulle, eikä liity häihin.

      Ymmärrän hyvin isäsi ajatuksen suojella lahjoitusta. Toisaalta myös morsiamesi on siinä oikeassa, että häälahjan tulisi olla yhtäläisesti teille kummallekin. Toki hän vaimonasi pääsee nauttimaan lomailusta lomaosakkeessasi, mutta lahjana se on epätasapainossa. Vaimollesi tulisi vain nautintaoikeus ja sinulle omistusoikeus.

      Parempi, että saatte häälahjaksi sen matkan. Sitten isäsi lahjoittaa erikseen sen lomaosakkeen. Ja mielellään vasta häämatkan jälkeen..., yllätyksenä teille kummallekin.

    • pöpppppö

      Komppaan edellistä. Antakoot osakkeen sulle muuten vaan lahjaksi muussa tilanteessa, mutta ei häälahjaa voi antaa vain toiselle.
      Eli antais loman lahjaksi, ja joskus myöhemmin sitten siirtäis osakkeen sun nimiin.

    • kk jjs aspoiopad

      Ymmärrän huolesi, mutta sen verran olen kuitenkin isäsi elämänkokemuksen ja järjen puolella, että lahjan antaminen sinun nimissäsi on aivan järkevää. Isäsi perusteluissaan olisi voinut olla laajakatseisempi ja diplomaattisempi, minkä vuoksi sait ihan turhaa mietittävää häiden alla.Sillä perithän sinä hänet muutenkin omissa nimissäsi olitpa avioliitossa tahi ei. Voisiko siis lomaosakkeen selittää ennakkoperintönä? Ja miten isäsi halusi häiden kunniaksi sen jo nyt sinulle luovuttaa? Tätähän harrastetaan monessakin perheessä erilaisten juhlapäivien yhteydessä. Ja valitettavasti perinnön/lahjan antajalla on oikeus asettaa ehdot halusipa oma puoliso ajatella asiasta mitä tahansa. Ei sinun niistä isäsi ehdoista tarvitse vastuuta ottaa, koska olet kuitenkin eri ihminen kuin isäsi.Vaimosi, jos asiasta suuttuu, voi sen purkaa isääsi, ei sinuun. Tässä asiassa teidän molempien täytyy kasvaa aikuisiksi.

      • Rouva O

        Hyvät perustelut ennakkoperinnölle, siinähän tosiaan on aivan tavallista määrittää, että puolisolla ei ole avio-oikeutta perintöön.

        Mutta antaa nyt ennakkoperintö ilman avio-oikeutta jollekulle häälahjaksi! Törkeää on, ja morsiamella on kaikki syyt närkästyä moisesta "lahjasta", oli sitten kuinka aikuinen tahansa.

        Kyllä nämä kaksi asiaa, häälahja ja ennakkoperintö ehtoineen, ovat aivan erillisiä ja olisi suotavaa, että pysyisivätkin erillään toisistaan.


    • kyynikko

      Morsiamilla tuntuu olevan"oikeus" närkästyä ihan mistä tahansa ja määräillä kaikkia tekemään mielensä mukaan. Närkästyköön nainen, jos ei ymmärrä. Jos asia on hänelle tärkeä, niin elääpähän kanssasi sovussa niin, että jos kuolet ennen häntä, hän perii osakkeen.

    • 21

      Mikäli teillä ei ole avioehtoa ja kyse lahjasta (ei ennakkoperinnöstä) mahdollisen eron sattuessa myös puoliso on oikeutettu puoleen osuuteen lomaosakkeesta (omaisuus puoliksi). Mikäli taas ennakkoperintö niin isäsi voi määrätä ettei vaimollasi ole osuutta perintöön. Ensimmäisessä tapauksessa ei kannata edes vaimolle mainita, että lahja on vain sinulle.

    • 1111-

      Mielestäni on aika mautonta antaa tuollaista häälahjaksi. Antakoon sen sinulle sitten muulloin jos niin haluaa, mutta ei häälahjaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe