Olen saamassa vain minulle osoitetun häälahjan

miten selittää

Hiukan kiusaantunut olo tästä enkä ole uskaltanut kertoa tulevalle vaimolleni tästä. Häät elokuussa. Isäni on antamassa minulle arvokkaan lomaosakkeen häälahjaksi. Lomaosake siis tarkoitettu molemmille käytettäväksi häämatkaa varten mutta sanoi että omistus saa olla ainoastaan minun nimissä.- häämatka tehdään osakkeen oikeuttamaan huoneistoon Thaimaahan. Perusteli tämän sillä että suurin osa avioliitoista kariutuu ja haluaa näin varmistaa että tämä jää minulle jos näin joskus tapahtuisi meille (toivon että ei).

Miten selittää tämä tulevalle vaimolleni? Hänen mielestään kaiken pitää jo nyt olla yhteistä. Tuntien isäni hän ei tee tätä kiusallaan vaan kahdesti eronneena hänellä on kuulemma fakta tietoa. Voinhan pyytää että isäni antaa lahjakuoressa ainoastaan "loman" ja sitten joskus selitän tulevalle vaimolleni että osake onkin ainoastaan minun.

7

633

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rouva O

Fiksu ajatus erityttää lahjat. Pyydä tosiaan, että isäsi antaa teille yhteisesti lahjaksi häämatkan. Se lomaosake on sitten erillinen lahja isältäsi sinulle, eikä liity häihin.

Ymmärrän hyvin isäsi ajatuksen suojella lahjoitusta. Toisaalta myös morsiamesi on siinä oikeassa, että häälahjan tulisi olla yhtäläisesti teille kummallekin. Toki hän vaimonasi pääsee nauttimaan lomailusta lomaosakkeessasi, mutta lahjana se on epätasapainossa. Vaimollesi tulisi vain nautintaoikeus ja sinulle omistusoikeus.

Parempi, että saatte häälahjaksi sen matkan. Sitten isäsi lahjoittaa erikseen sen lomaosakkeen. Ja mielellään vasta häämatkan jälkeen..., yllätyksenä teille kummallekin.

• pöpppppö

Komppaan edellistä. Antakoot osakkeen sulle muuten vaan lahjaksi muussa tilanteessa, mutta ei häälahjaa voi antaa vain toiselle.
      Eli antais loman lahjaksi, ja joskus myöhemmin sitten siirtäis osakkeen sun nimiin.

• kk jjs aspoiopad

Ymmärrän huolesi, mutta sen verran olen kuitenkin isäsi elämänkokemuksen ja järjen puolella, että lahjan antaminen sinun nimissäsi on aivan järkevää. Isäsi perusteluissaan olisi voinut olla laajakatseisempi ja diplomaattisempi, minkä vuoksi sait ihan turhaa mietittävää häiden alla.Sillä perithän sinä hänet muutenkin omissa nimissäsi olitpa avioliitossa tahi ei. Voisiko siis lomaosakkeen selittää ennakkoperintönä? Ja miten isäsi halusi häiden kunniaksi sen jo nyt sinulle luovuttaa? Tätähän harrastetaan monessakin perheessä erilaisten juhlapäivien yhteydessä. Ja valitettavasti perinnön/lahjan antajalla on oikeus asettaa ehdot halusipa oma puoliso ajatella asiasta mitä tahansa. Ei sinun niistä isäsi ehdoista tarvitse vastuuta ottaa, koska olet kuitenkin eri ihminen kuin isäsi.Vaimosi, jos asiasta suuttuu, voi sen purkaa isääsi, ei sinuun. Tässä asiassa teidän molempien täytyy kasvaa aikuisiksi.

• Rouva O

Hyvät perustelut ennakkoperinnölle, siinähän tosiaan on aivan tavallista määrittää, että puolisolla ei ole avio-oikeutta perintöön.

Mutta antaa nyt ennakkoperintö ilman avio-oikeutta jollekulle häälahjaksi! Törkeää on, ja morsiamella on kaikki syyt närkästyä moisesta "lahjasta", oli sitten kuinka aikuinen tahansa.

Kyllä nämä kaksi asiaa, häälahja ja ennakkoperintö ehtoineen, ovat aivan erillisiä ja olisi suotavaa, että pysyisivätkin erillään toisistaan.

• kyynikko

Morsiamilla tuntuu olevan"oikeus" närkästyä ihan mistä tahansa ja määräillä kaikkia tekemään mielensä mukaan. Närkästyköön nainen, jos ei ymmärrä. Jos asia on hänelle tärkeä, niin elääpähän kanssasi sovussa niin, että jos kuolet ennen häntä, hän perii osakkeen.

• 21

Mikäli teillä ei ole avioehtoa ja kyse lahjasta (ei ennakkoperinnöstä) mahdollisen eron sattuessa myös puoliso on oikeutettu puoleen osuuteen lomaosakkeesta (omaisuus puoliksi). Mikäli taas ennakkoperintö niin isäsi voi määrätä ettei vaimollasi ole osuutta perintöön. Ensimmäisessä tapauksessa ei kannata edes vaimolle mainita, että lahja on vain sinulle.

• 1111-

Mielestäni on aika mautonta antaa tuollaista häälahjaksi. Antakoon sen sinulle sitten muulloin jos niin haluaa, mutta ei häälahjaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2437
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1607
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1346
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    8. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1034
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe