Lopetus paras vaihtoehto?

hyvästit?

12-vuotias sekarotuinen uroskoirani jäi vanhemmilleni hiukan alle vuosi sitten, kun itse muutin opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Koirani on viettänyt ulkokoiran elämää lähes koko elämänsä ajan, joten kerrostalo yksiöön sitä on mahtoton totuttaa. Ottaen huomioon, että itse olen kotona pääasiassa vain aikaisin aamulla ja myöhään illalla. Valitettavasti koiran lenkkeilytys on jäänyt äitini mielenkiinnon ulkopuolelle. Koira on ikäänsä nähden erittäinkin hyvässä kunnossa, mutta kysymys lieneekin siinä, että onko sen elämä yksin enää elämisen arvoista. Vai olisiko parempi vaihtoehto päästää elämää nähnyt koira jo ikiunille? Itsestäni kyllä terveen ja hyväkuntoisen koiran lopetus ei käy ollenkaan järkeen ja tunteella ajateltuna koko tilanne on aivan hirveä. Koiran antaminen pois ei myöskään ole päällimmäinen ajatus; kuinka löytää _hyvä_ koti noin vanhalle, sekarotuiselle koiralle? Koulutukseltaan kun ei ole niitä käytösvalioitakaan..

Joka toinen hetki lopetus kuulostaisi parhaalta vaihtoehdolta ja joka toinen hetki erityisen itsekkäältä päätökseltä.

13

200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • srtuyio

No eihän tuo koiranne elä enään kuin parisen vuotta sen nyt pystyy sille suomaan vaikka päällä seisten. Ei tuon ikäistä koiraa enään helppoa ole sijoittaa ja lopetus olisi epäeettistä..itse kyllä yrittäisin tinkiä omasta elämäntavastani täysin koiran eduksi. :(

jos lopettaisin koirani tuosta syystä katuisin sitä aina ja syyttäisin itseäni.

• hyvästit?

Jos olisi mahdollista tinkiä, niin tekisin sen. Valitettavasti asunto kun ei maksa itse itseään, niin lukukaudella on koulua se 8-16 työt ja kesällä duunia 9-17 ja siihen päälle vielä 1h työmatka suuntaansa.

Tosin eipä tuo kokeilematta selviä, mutta epäilen 11v. pihalla asuneen koiran sopeutumista kerrostaloon. Onko se ylipäänsä lopulta yhtään parempi kuin tämän hetkinen tilanne?

Tilanne itsessäänhän on täysin oma vikani. Kun 10-vuotiaana ei ehkäpä käy mielessä se tulevaisuuden opiskelija-asunto..

• ftyuoi

En lopettaisi koiraa edelleenkään ei ole riittävä peruste tuo..aina 4hkerholaisiakin jotka ulkoiluttaa pikkusummalla ja monet joutuu tekemään töitä vaikka omistaa koirankin.

Koira ei ole esine joka elämänmuutoksen takia lopetetaan. Silloin tarvii itse mukautua ja hätä keinot keksii ja tiedän mistä puhun itselläni oli eroahdisteinen otus ja tein lyhyitä päiviä ja sumplin tilannetta parhain päin hoitopaikoinkin ja omistin myös vanhankin koiran jonka takia heräsin keskellä yötä sairauden takia pissittämään ja aamulla aikaisin töihin huonosti nukutun yön jälkeen..

sitä kykenee kummallisiin asioihin jos oikeasti haluaa eikä hae sitä helpointa tietä.

..en pystynyt koiraani antamaan pois enkä ainakaan lopettaa. Varsinkin kun koira vanha niin ei enäänpitkiä lenkkejäkään vaadi.

ensin kokeilisin miten menee kerrostalossa..se vaatii aikaa sopeutumiseen koska ei ole tuohon tottunut. ja omat tutut hajut mukaan ulkokopin viltteineen. Aikaa vie ensin ja on aateltava vähän kuin pennun kanssa pikkuhiljaa kannustaen hyvä tulee ..

jos ei todellakaan onnistu niin vanhemmat vastuuseen..koiraa ei hylätä noin eikä varsinkaan lopeteta raa´asti kun ei enään ole käyttöä ja on tiellä ja riesana.

• Juhannus kohta

Jos koiran elämä on kurjaa , ehdottomasti on parempi vaihtoehto lopettaa se kuin jatkaa se parivuotta ihan vaan omatuntonsa rauhoittamiseksi. Kun koiran ottaa, on aina käsitettävä se että tulee hetki myös päättää lopetuksesta.
        Toki voisit äitisi kanssa keskustella olisiko hänellä mahdollisuuksia satsata koiraan enenmmän, ei tuo ikäinen koira kovin mahdottomia vaadi. Missään nimessä et tuonikäistä koiraa enää kotoaan tuo minnekään yksiöön. Jos tilanne sen vaatii, lopetat sen, koira ei kuolemaa etukäteen tiedä, se vain nukkuu pois.
        Sinulle jää suru, se on selvä, mutta tunne vastuusi ja tee kuten koirallesi on parasta, se on ollut sinun kaverisi 11 vuotta, se ansaitsee arvokkaan kohtelun vanhanakin.

*Tiedän kyllä että helppoja ratkaisusi eivät ole, mutta pakko sinun jotenkin on tuo asia nyt ratkaistava, voimia sinulle*

• skdkdekd

Kummallista että koiran lenkitys ei kiinnosta äitiäsi ollenkaan, sillä hän on varmasti tiennyt hankkiessaan 10-vuotiaalle koiraa, että hänen vastuulle se jossain vaiheessa jää. Älä syyllistä itseäsi tilanteesta, ihan ymmärrettävää vaikka ikävä tilanne onkin. Kuitenkin lopetus tuntuu mielestäni aika julmalta vaihtoehdolta. Oletko koittanut puhua äitisi kanssa, että eikö hän voisi huolehtia koirasta vielä tämän pari vuotta? Mikä siinä hoidossa kiikastaa, sitä ei lenkitetä ollenkaan vai se että sinä (sen omistaja) et ole enää paikalla?

Lopetus kuulostaa itsekkäältä vaihtoehdolta jos mitään muuta ei ole vielä koitettu. Lopettamalla koiran pääset luultavasti itse helpoimmalla (niin kamalalta kuin kuulostaakin :( ), mutta koska kyseessä on silti elämän voimissaan oleva olento, pitäisi ensisijaisesti koettaa muita ratkaisuja. Itse koittaisin ensisijaisesti etsiä uuden kodin koiralle (sekin on mahdollista, vaatii tosin ahkeraa ilmoittelua!) tai suostutella vanhempasi hoitamaan koiran kunnialla. Jos ei millään onnistu, mielestäni sinun tulisi edes koittaa sopeuttaa koira elämään kanssasi siinä yksiössä ja järjestää se aika sille vaikka väkisin. Mikäli mikään näistä ei ota tulta alleen, siinä vaiheessa ehkä se lopetus sitten.

• njfghfg

Kyseessä on eläin joka jo vanha, lopetus on paras vaihtoehto koska koira ei saa enään sitä mitä tarvii, äitiäs ei voi syyttää ja ei voi vaatia mitään koska koira ei ole hänen ja äitis ei ole sitä hommannut, pistä koirasi paremmille laitumille.

• mmme97

Luulisin, että paras vaihtoehto tosiaan on ensin totutella koiraa uuten asuntoon, mutta jos ei ajan kuluessa tapahdu edistystä ja koira vaikuttaa esim. masentuneelta, voisit etsiä koirallesi loppuelämän kodin.
      Olen kuullut joskus eläinten vanhainkodeista, jos en ihan väärin muista.. ja yleensä aina on joku ihminen, jolla tilaa sydämeensä vanhus-eläimelle, vaikka tiedostaa sen elävän vain vähän aikaa.
      jos koirasi menisikin uuteen kotiin, voisit sopia mahd. tapaamisia, jotta voisit nähdä vielä koiraasi.

Lopettaminen ei ole oikea ratkaisu, nimittäin jos koira on vielä aivan terve ja se jaksaa hyvin elämässään. Poikkeuksena on jokin todella sairaudesta kärsivä eläin. Ja uskon että jäisi huono omatunto, jos piikille veisit...

Harkitseppa tätä.

• genius

Ei se vanha koira enää niin niitä lenkkejä kaipaa. Kun ruoka tulee kuppiin ajallaan, silloin tällöin saa silityksen ja tutussa ympäristössä voi turvallisesti lepäillä, se on siinä. Anna ihmeessä olla entisessä kodissaan, suurin kärsimys sillä olisi se uuteen kotiin siirtäminen. 12-vuotiasta koiraa voi verrata 70-vuotiaaseen ihmiseen. Rauha hänelle, eikä enää muutoksia tai äksöniä.

• ..............

Höp höp. Vanha koirakin nauttii liikkumisesta ja lenkkeilystä. Omani lenkkeili täysin innoissaan ja onnellisena vielä liki 14-vuotiaana sellaisia 10-15 kilometrin matkoja, metsässä tuntikausia, häntä heiluen ja aina yhtä innokkaasti. Lukuunottamatta pahoja vesisateita, niistä se ei tykännyt, ja silloin en sitä mukaan raahannut. Mitään estettä sille ei ollut, kun ei vaivojakaan ollut, toki se oli jo sen verran höppänä, että ehti varmaan unohtaa kaiken jo siihen seuraavaan lenkkiin mennessä :) Toki enää ei fillarin kanssa juostu, mutta sellaiset ihmisen hölkkälenkit se meni hienosti. Samoin se edelleenkin rakasti muksujen kanssa peuhaamista ja leikkimistä. Pallon perässä juoksi niin kauan kuin joku sille viitsi sitä nakella. Eikä todellakaan ollut mikään nurkassa torkkuja, ei sinne päinkään. Kyseessä keskikokoinen paimenkoira, mutta omasi kovan fyysisen kunnon, ja oli tottunut liikunnalliseen elämään. Sydän kuin nuorella koiralla, eikä vuodet olemuksesta näkyneet, eläinlääkärikin aina tarkastuksilla ihmetteli koiran kuntoa, koska oli rotunsa edustajaksi jo iäkäs, mutta kuulo oli hyvä samoin näkökin, eikä sillä tosiaan ollut vakavampia vaivoja. Kunnes tuli sitten se sairaus, joka olisi tuonut kivuliaan ja nopean kuoleman, sitä ei jääty odottelemaan, koska toivoa ei ollut, eikä apuja luvassa kipuihinkaan. Päästettiin koira pois ennen niiden tuloa.

Se, mikä sille vanhemmiten tuli vaikeaksi, oli paikanvaihdokset. Eli se meni sekaisin vaikkapa hoidossa olosta, joten sitten meille tulikin hoitaja aina kotiin, jos koirat sellaista tarvitsivat. Selkeästi koira myöskin tuli seurallisemmaksi, ja rapsutteluja se kaipaili enemmän, nukkui vieressä lattialla, vaikka nuorempana ei sitä harrastanut, ja terveydentilaa jouduttiin seuraamaan tarkemmin.

Toinen koiramme on nyt 11, eikä totta vie ole sekään mikään torkkuva vanhus. Hulluksi se tulisi, jos ei touhua ja tohellusta olisi, sekä paljon liikuntaa ja luonnossa samoilua. Samoissa oloissa ei likikään kaikki, edes isommat koirat pärjäisi, missä tämä menee, ja nauttii todellakin joka hetkestä. Nuoremman koiramme kanssa ei enää hirveästi leiki, mutta muiden koirien kanssa kyllä kelpaa aina kunnon kirmailu ja painimatsi. Ihan samat lenkit se menee kuin nuorempi koiramme, ja minkäänlaista tasoitusta se ei tarvitse, vaikka pieni onkin kooltaan. Ja se nuorempi koiramme todella aktiivista ja liikkuvaista rotua.

Ihmettelen todellakin näitä juttuja, että 12-vuotias koira muka ei tarvitsisi enää juurikaan lenkkeilyä, koska itse en ole sellaiseen terveeseen yksilöön koskaan törmännyt. Sen sijaan on hyvinkin yleistä, että omistajat ensin syöttävät koiransa lihaviksi, ja laistavat lenkeistä, jolloin ei minkäänikäisestä koirasta enää liikkujaksi ole.

Löytyiskö aloittaja koiran läheltä jotakuta innokasta koiranulkoiluttajaa, joka haluaisi vaikka pientä palkkiota vastaan koiraasi kävelyttää? Itsekkään en ensimmäisenä ajattelisi kodinvaihtoa, kyllä se koti voisi hyvinkin löytyä, mutta onko se koiralle itselleen liian rankka muutos. Ainakin meillä olisi varmasti, kun ovat ikänsä meillä asuneet :)

• asdfadfa

^^ Olen samaa mieltä kanssasi. Meidän koira eli yli 16-vuotiaaksi ja oli todella pirteä melkein loppuun asti. Vanhemmiten toki nukkui enemmän ja riehui vähemmän, mutta aktiivinen oli aina. Koiraamme mm. luultiin useasti pennuksi sen ollessa yli 10 vuotias :D

• jftggttgju

kyllä kai sen joku ostaisi no ehkei mutta minä ainakin ostaisin ellen olisi allerninen meille tuli koira saman laisesta perheestä mutta olin allerginen joten annoimme koiran toiseen kotiin ja se eli vielä jokune vuosi sitten toinen vaihto ehto olisi ollut lopettaa se mutta se ei olisi käynnyt päinsä

• surua12345678

aattele jos sä muuttaisit olisit esim:(koira12v =ihminen 89v) ihminen ja muuttaisit maaseudulta kerrostaloon ja sun äiti miettii et ei se pärjää siel et mun pitää varmaa lopettaa ku se on jo niin vanha. ? jotenkin tuntuu et noin se menee miks pitäis lopettaa sen takii tottumaan vaan..kerrostaloon jos pakko on.

• genius

Tapauskohtaistahan se on. Muutettiin 10-vuotiaan koiran kanssa kerrostaloon. Vaikka koira oli hoikka, hyväkuntoinen reipas liikkuja, nopeasti alkaneet nivelrikkovaivat tekivät elämän kerrostalossa mahdottomaksi jo vuoden päästä. Ei halunnut lenkille, ja kilometrin käveltyään alkoi jarrutella. Vanhainkotipaikka onneksi löytyi mummolasta omakotitalosta, jossa eli vielä pari vuotta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      142
      4664
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      103
      3921
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3559
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3320
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      53
      3188
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      32
      2620
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2559
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2246
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      20
      1898
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      35
      1755
    Aihe