Ensimmäiseksi kerron millanen laitteisto on..
Toi pakettitarjous 499€ vahvistin ja subbari kotelon kans. http://www.powerset.fi/autohifi/gz/gzta11200mk2.html
Kondensaattori. http://www.vaasanykkosradio.fi/store/index.php?main_page=product_info&cPath=2_12&products_id=65
Akku on Exiden Premium 75AH 630A(EN) (uusi akku, juuri ostettu)
Erillissarjan vahvistin. http://www.powerset.fi/autohifi/dls/ca23.html
Akusta menee 35mm2 (plus) johto noin. 4.5m johto jakoblokkiin, siitä joku 1.5m yhteensä kondensaattoriin (kondensaattorissa kullatut liittimet) ja vahvistimeen. - (miinus) Johto 35mm2 vähän alle metrin pätkä akusta runkoon, runkoa on hiottu ja liittimet ovat kultaisia, paitsi akun navassa johdon kiinnitys osa on sinkki liitin. Vahvistimen miinuksesta menee 35mm2 yhteensä noin metrin pätkä joka menee kondensaattoriin ja siitä runkoon takapenkin kiinnitysruuvin alle kultaisella akkukgällä, josta oon myös hionut runkoa että sais maihin paremmin.
Erillissarjan DLS 2-kanavaisessa vahvistimessa on kaikki kullatut liittimet myös ja siitä menee jakoblokiin 21mm2 alumiini johtoa noin metri. MAADOITUS ON SAMASSA PAIKASSA KUN GZ VAHVISTIMELLA mutta maadoitusjohto on 10mm2 täyskuparia.
Elikkä kun auto ei ole käynnissä niin kun subbari soittaa matalaa bassoa subbari täysillä niin kondensaattori käy minimissään 10.5V. Normaali kuuntelulla jotain 12.3V. Subbaria ei tarvitse kun ehkä 15sekunttia soittaa täysillä niin rupeaa haisemaan pieni käry subbarista. Kun auto on käynnissä niin täysillä huudattaessa 11.5V minimi ja normaalikuuntelulla 14.1V. Aluksi ostin uuden Exiden akun kun luulin että akku on liian huono, vakio akku oli 60AH, 500A(EN). Se ei auttanyt yhtään. Sitten kokeilin akun maadotuksen vaihtaa 35mm2 johtoa kun vakiona oli 2 johtoa jotain 6mm2 per johto maadotuksessa. Tämä ei auttanut. Vaihdoin konkkaan kultaiset liittimen rautaisten liittimien tilalle. Ei auttanut. Nyt kokeilen ladata akun jollain veljen kuulemma "laadukkaalla elvytys laturilla", mutta enpä usko että tuostakaan on hyötyä.
Eli noin oon tehnyt ja vieläkin konkka näyttää minimissään sen 10.5V mikä ei tee hyvää. Missä ihmeessä voi olla vika? mitä kannattais kokeilla seuraavaksi?
Miten tuo johdon paksuus 35mm2, eihän se liian ohutta ole? kun auto käynnissä kerran saa enemmän virtaa??
Vahvistin ainakin on lähes täydellisissä säädöissä kun oon perehtynyt enemmän noihin vahvistimen säätöihin ja oon paljon säädellyt. Yleismittarilla oon säätänyt nuo vahvistimet antamaan sen wattimäärän mitä ne lupaa antaa, GZ vahvistimesta vähän alle, 1400W. En soita säröllä.
Kiitos jos joku tietää mitä pitää tehdä. Yritin selittää tarkasti kaiken.
Virta ei piisaa vahvistimille missä vika??
15
7508
Vastaukset
...Ja tuo 35mm2 on Täyskupari Ground Zeron johtoa. Molempien vahvistimien virtajohto kulkee siis tuon johdon kautta akun Plussaan jakoblokista.
- enjoiy
Aivan.
Ensiksi haluan avautua sen verran, että et ihan hirveästi kuitenkaan loppupleissä asioista ymmärrä.
Ensinnäkin, varsinkaan tollasella lelu akulla soitettuna, auto sammuksissa jolloin akku ei saa latausvirtaa, kestää ehkä 20sekkaa täystehoilla soitettuna, jonka jälkeen jännite laskee vaarallisen alas. alle 12v jännite on vahvistimille myrkkyä.
Yleismittareilla ei säädetä vahvistinta eikä myöskään mittailla mitään hattimatteja siellä. Vahvistin säädetään niin, ettei siellä ikinä haise yhtään mikään.
Jos olet säädellyt paljonkin, sun vahvistimen gainin tulisi olla noin 1/3 täydestä, mutta kun ''tiedät'' että se on sinulle se power nappi.. 3/3 ei anna suurinta ja puhtainta tehoa. Yleensä se tapahtuu alle puolenvälin, herkkyydestä riippuen.
Ongelmasi on se, että jännite laskee liian alas jolloin vahvistin syöttää aaltoilevaa virtaa elementille, josta se ei tykkää. Soita auto käynnissä, niin tätä ongelmaa ei synny. Tai osta edes optiman redi, niin sen 10minsaa voit jaksaa soitella.- kiinnostunut_2
Kertoisitko lisää tuosta optiman redi -akusta?
Miksi se on mielestäsi niin paljon parempi kuin aloittajan leluakku?
Sen mä sanon että en mä noista virtajutuista niin paljon ymmärrä, siksi täälä kysynkin että mikä tuos oikeen voi olla vikana. Luulekko että oon perehtynyt tähän vahvistimen säätö asioihin sillä lailla että gaini ja/tai muut säädöt on volume nappeja miksi edes säädän yleismittarilla vahvistimen jos luulet että pidän sitä täysillä? Mistä tiedät missä gaini pitää olla, kun et tiedä mikä soitin mulla on? (mulla on Pioneerin 4V soitin, joten tiedän että gaini saa olla minimissä), mutta kun tuossa vahvistimessa on 2V-8V kytkin niin käytän sitä ja saan laittaa gainia isommalle, koska kytkin 100mV-2V asennossa vahvistin antaa liikaa tehoa jo gainin ollessa minimi asennossa. Ja sitä mä tässä haluankin että subbari kestää kun volume on täydet, niin harmittaa tuo kun ei virta piisaa ja hifit voi hajota jos soittaa täysiä. Tässä säätö ohje yleismittarilla http://www.gti.fi/keskustelut/vahvistimen-saataminen-kayttaen-yleismittaria-t12988.html Eikä tuo todellakaan oo mikään paskanpuhumis foorumi.
Kokeiltiin vielä kaverin akkua joka on 70AH ja 770A(EN) Niin ei sekään auttanut yhtään. Eli omasta mielestä ei akussa ole se vika kun vertaa että vakio akku oli 500A ja tuo kaverin akku 770A niin samat volttilukemat pyörii kondensaattoris. Tottakai akunkin pitäs auttaa mutta joku muu ongelma tässä taitaa olla ettei vahvistimet saa virtaa.. Näyttää siltä että mun pitää kysyä tätä Max Boomin tai joltain toiselta foorumilta jossa ymmärretään. Kun Max boom kisoissa autot eivät edes ole käynnissä (ainakaan sielä mitä mä oon ollut näkemässä) Enkä usko että niillä käryää subbari kun ne soittaa täydet.- enjoiy
Ensin akkukysymykseen. Tuo premiumi on tarkoitettu ennemminkin ison auton käynnistysakuksi. Optimat on taas tehty käynnistyksen lisäksi mm. webaston kaveriksi ja kestää erittäin raskaita purkauksia ilman että heikentää akun varauskapasiteettia. Liian kärkäs taisi olla mielipide, vaikka mielestäni optima on kiistatta parempi.
Jos haluat volume täysillä ohjelmalähteestä asennettuna soittaa subia, ilman että se pohjaa, heitä se yleismittarisi vittuun.
GZ:n ''säätövivulla'' saat valittua herkemmän tai karkean säädön. Käytät karkeaa.
Säädä ensin soitin flatille ja ota kaikki korostukset ja ''korjaavat'' pois päältä. säädä pääkaiuttimien vahvistimet niin, että volyme täysillä oltaessa elementit eivät pohjaa ja soivat kauniisti. Muista, että elementtien säätö äärirajoille on vain kilpakäyttöävarten kannattavaa, kun puhutaan paineluokasta. Pitkässä juoksussa, rikot laitteesi tekemällä toisin.
Tämän jälkeen juokset takakontille ja säädät subin vahvistimen gainin noin 1/3 täydestä eli hieman alle puolenvälin. Näin säädät vahvistimesi niin, ettet yliohjaa sitä. Linjasisääntulon tasonsäädin on näin noin mankkaasi vastaavissa lukemissa.
Toinen huomioon otettava asia. Laitteesi eivät ole välttämättä huippuluokkaa tehoäänen laadultaan. Tällä tarkoitan sitä, että vaikka kirja ja mittari näyttäisi mitä, niin kun virtamäärä ja jännitteet ailahtelevat, äänenlaatu heikkenee ja näinollen syö vahvistinta isolla kädellä.
Ota db säädöt vahvistimeltasi pois. Kerron nyt miksi. 3db lisää herkkyyttä vastaa kaksinkertaista tehomäärää. 6db = 4x teho 12db = 16x teho. Sinunkaan ei tarvitse olla järjenjättiläinen ymmärtääksesi, että jos (kun) Sulla on tuo korostus siellä päällä, mikään vahvistin ei pysty tuottamaan puhdasta tehoa 16 kertaista määrää. edes 4 kertaista, täysillä soitettaessa.
Jos soitat subia täysillä, varmasti käryää, koska sinun käsityksesi täysistä on alhaiset jännitteet ja vahvistin äärirajoilla, yliohjattuna ja elementtiä yliohjataan huonolla teholla. Ihme, ettei ole jo palanut. - enjoiy
enjoiy kirjoitti:
Ensin akkukysymykseen. Tuo premiumi on tarkoitettu ennemminkin ison auton käynnistysakuksi. Optimat on taas tehty käynnistyksen lisäksi mm. webaston kaveriksi ja kestää erittäin raskaita purkauksia ilman että heikentää akun varauskapasiteettia. Liian kärkäs taisi olla mielipide, vaikka mielestäni optima on kiistatta parempi.
Jos haluat volume täysillä ohjelmalähteestä asennettuna soittaa subia, ilman että se pohjaa, heitä se yleismittarisi vittuun.
GZ:n ''säätövivulla'' saat valittua herkemmän tai karkean säädön. Käytät karkeaa.
Säädä ensin soitin flatille ja ota kaikki korostukset ja ''korjaavat'' pois päältä. säädä pääkaiuttimien vahvistimet niin, että volyme täysillä oltaessa elementit eivät pohjaa ja soivat kauniisti. Muista, että elementtien säätö äärirajoille on vain kilpakäyttöävarten kannattavaa, kun puhutaan paineluokasta. Pitkässä juoksussa, rikot laitteesi tekemällä toisin.
Tämän jälkeen juokset takakontille ja säädät subin vahvistimen gainin noin 1/3 täydestä eli hieman alle puolenvälin. Näin säädät vahvistimesi niin, ettet yliohjaa sitä. Linjasisääntulon tasonsäädin on näin noin mankkaasi vastaavissa lukemissa.
Toinen huomioon otettava asia. Laitteesi eivät ole välttämättä huippuluokkaa tehoäänen laadultaan. Tällä tarkoitan sitä, että vaikka kirja ja mittari näyttäisi mitä, niin kun virtamäärä ja jännitteet ailahtelevat, äänenlaatu heikkenee ja näinollen syö vahvistinta isolla kädellä.
Ota db säädöt vahvistimeltasi pois. Kerron nyt miksi. 3db lisää herkkyyttä vastaa kaksinkertaista tehomäärää. 6db = 4x teho 12db = 16x teho. Sinunkaan ei tarvitse olla järjenjättiläinen ymmärtääksesi, että jos (kun) Sulla on tuo korostus siellä päällä, mikään vahvistin ei pysty tuottamaan puhdasta tehoa 16 kertaista määrää. edes 4 kertaista, täysillä soitettaessa.
Jos soitat subia täysillä, varmasti käryää, koska sinun käsityksesi täysistä on alhaiset jännitteet ja vahvistin äärirajoilla, yliohjattuna ja elementtiä yliohjataan huonolla teholla. Ihme, ettei ole jo palanut.Lisäys. Eivät EMMAn kisaajat käytä käynnistysakkuja. Lisäakut ovat tarpeen ja niiläkin päästään vain 15minuutin soittoon ilman latausta, maksimissaan.
En pidäkkään basso korostuksia päällä, en vahvistimesta enkä soittimesta.. Yhdellä foorumilla sanottiin että liian ohutta johtoa on ja kävinkin mittaamassa suoraan akusta jännitteen niin se näytti 12.3V minimissään kun auto ei ollut käynnissä. Joten paksumpaa johtoa pitää nyt sitten hankkia. Se mua tässä on ruvennutkin peljättämään ettei laitteisto hajoa kun huomasin ettei se virta piisaa. Mutta nyt sekin tuli selväksi.
- enjoiy^^
Laitteisto hajoaa ennemmin tai ennemmin jännitteen lakiessa alle 12v. Jännite voi myöskin olla yli 12v ja silti virtaa ei tule riittävästi. Myös herätevirta voi olla syypää. Mankalta oletetusti tuotu herätevirta tuo liian vähän virtaa vahvistimille. Tuo sekin akulta ja releellä tai blogin ja vahvarin(en) väliin rele.
- Get yer fax straight
Jos subbarista ja sen vahvistimesta pitää musiikin kuuntelussa (toistan: kuuntelussa) repiä kaikki tehot irti, se on alimitoitettu. Savu ja käry viittaavat juuri samaan.
Kirjoituksesta ei oikein käynyt ilmi, onko kirjoittajan tarkoituksena kuunnella musiikkia vai lesoilla jollain äänenpainemonsterilla.- Get yer fax straight
"Se on alimitoitettu" tarkoittaa siis myös virransaantia.
Jos on tarkoituksena kisailla äänenpaineella, se on ihan eri liigan pallopeli. Suosittelen konsultointia asiantuntijalta.
- On se kova!
Annas kun arvaan. Tuo laitteisto on mopoautossa? Niitähän nimitetäänkin "pyörillä kulkeviksi subbareiksi".
- vygvyvygv
Yksi detalji kaipaa huomiota, ei niinkään akuuttiin virtongelmaasi kuin pitkään autonomistamiseen.
"kultaisella akkukgällä, josta oon myös hionut runkoa että sais maihin paremmin."
Kun olet hionut paljasta metallia esiin ja tehnyt kytkennän ja todennut systeemin toimivaksi, on tärkeää suojata paljas metallipinta maalilla. - minä vaan
Jos akulta jännite on 12.? niin silloin on kyllä laturissa vikaa. Siis käynnissä ollessa. Auton käydessä ja laturin toimiessa normaalisti jännitteen pitäisi olla yli 14v. Akku asiasta sen verran että yhdellä yellow top optimalla (55ah) pysyy kuuntelemaan helposti useamman tunnin musiikkia autossa ilman että tarvitsee pelätä ettei starttaa (siis säädyllisillä äänenvoimakkuuksilla). Emman kilpailu autoissa käytetään pääsääntöisesti toista akku sen takia että saadaan mahdollisimman lyhyet virtajohdot virtalähteestä vahvistimille (tämä taas poistaa jännitenotkahduksia jotka taas heikentävät äänenlaatua). Vahvistimen maadoitus pitää olla vähintään yhtäsuurta kuin virtapuolikin. Myös akun lisämaadoitus on hyväkeino koska auton alkuperäinen maapiuha ei monessakaan autossa ole suurta. Itse suosittelen maapiuhaksi saman kokoista tai isompaa kuin päävirtakaapeli. Itse tuohon järjestelmään lisäisin vielä toisen 35m2 virtajohdon, tai hommaisin jonkun pienen "hifi" akun (odyssey, stinger GZ) takakonttiin.
- enjoiy
Kato joo multa meni keltaset ja punaiset sekaisin. Viimeks asennettu punainen, muistin sen olevan parempi, mutta nei.
Auto käynnissä oli minimissään 13.8V ja sammuksissa sen 12.3V, eli sama virtamäärä ei kulje vahvistimiin asti. Täytyy ostaa sitä paksumpaa johtoa sitten..
No.. Kiitos teille vastauksista :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po774033Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi182766Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242664Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441876- 251676
- 1241450
- 1401430
Miksi miehet hermostuvat tyhjästä?
Olen tässä viimeisen vuoden sisään pudottanut melko reilusti painoa mikä on sitten saanut useammankin lähipiirin aiemmin991372Nainen, se on vain karu totuus, että
sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja2811365Joko aiheuttamani pettymys
on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.901319