Infrapunalämmitys omakoti/rivitaloon

Infrapuna

Löytyykö joltain kokemuksia infrapunalämmittimistä (paneeleista).
Toimiiko lämmitys sisätiloissa samalla tavalla kuin infrapunasaunoissa.
Entä kulutuksen määrä oikeasti (en tarkoita teknisiä tietoja.)

ONKO KOKEMUKSIA???

6

4874

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • infrapuna

      Toimiiko infrapunalämmitys ?

    • Wanha kipinä...

      Kattolämmitys on ollut käytössä jo vuosikymmeniä. Se on tavallaan infrapunalämmitys, kattoa lämmitetään ja lämpö siirtyy osittain säteilynä ja osittain johtumalla. Teollisuushalleissa on käytetty ja edelleenkin käytetään säteileviä paneeleja esim kiskoon tai kattoon kiinnitettynä. Asuin huoneissa ei juurikaan käytetä säteilylämpöpaneeleja, koska pistemäisestä lähteestä tuleva säteily ei pitkän päälle tunnu mukavalta. Tulipalovaara ja pölyn käryäminen lienevät myös käyttöä rajoittavia tekijöitä. Asuinkäytössä säteilylämmittimiä käytetään kuisteilla, parvekkeilla yms. paikoissa jossa tarvitaan kohdelämmitystä rajoitetun ajan.

      • > Asuin huoneissa ei juurikaan käytetä säteilylämpöpaneeleja, koska pistemäisestä lähteestä tuleva säteily ei pitkän päälle tunnu mukavalta. Tulipalovaara ja pölyn käryäminen lienevät myös käyttöä rajoittavia tekijöitä
        >

        tarkoittanet punahehkuisia säteilylämmittimiä ... lämpimillä pinnoilla alemmissakin lämpötiloissa on myönteinen vaikutus lämpöviihtyisyyteen ... kunhan ei mene överiksi eli kokonaan estä lämmön siirtymistä kehosta pois

        lämpöpatteritkin ikkunoiden alla olisivat tässä suhteessa hyödyksi jos niitä ei peitettäisi verhoilla ja huonekaluilla


    • me1969

      Käytössä on, omakotitalossa ekaa talvea. Paneelit tilattu netistä ja toimivat Devilinkin langattomalla ohjauksella. Hienosti antavat lämpöä. Osa asennettu kattoon ja osa seinille. Kulutuksesta en osaa sanoa, kun ei ole hyvää vertailukohdetta, mutta eiväthän tietty ILPille pärjää. Toisaalta talo on tasalämmin, eikä ILPpi hurise. Pölyä kertyy sitä myöten myös vähemmän. Itsellä oli aiottu ILPin takan lisäksi varalämmityslähteeksi sekä auttamaan kylmillä pakkasilla äärihuoneiden lämmityksessä. Mutta lämpö on niin miellyttävää, että taidan ajaa pääasiassa infrapunapaneeleilla.

      • Yliutelias

        Millaiset paneelit laitoitte, mitä maksoivat ja millaisia kilowatteja .
        Kiinnostaisi kovasti, mutta ei okiein tunnu löytyvän ketään asentanutta. Kerri ihmeessä lisää.


    • makuuhuoneeseen ovenpieleen pistin pikkupöydälle vanhan DDR-valmisteisen säteilylämmittimen puolella jännitteellä eli neljäsosateholla. Etäisyys tyynystäni noin metri

      tulos: lämmitystermostaattia piti säätää puolitoista astetta alemmaksi ja lämpimyydentunne on silti entinen

      säteilylämmitys siis säästää jonkin verran lämmitysenergiaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1101
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      993
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      306
      787
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      609
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe