Perhejuhlat / Rippijuhlat

vastuu?

Vanhin lapsista pääsee juhannuksena ripille. Lasten lähivanhemman kanssa on sovittu että lasten juhlat (rippijuhlat, valmistujaiset jne) pidetään lähivanhemman luona. Tässä uskossa on oltu tähän asti. Nyt tuli tieto että etävanhempi ei saa tulla paikalle koska hän on mennyt yli vuosi sitten uusiin naimisiin.

Kenen vastuu kertoo lapselle joka pääsee ripille että etävanhempi ei voi tulla paikalle kun lähivanhempi ei suostu siihen

24

663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------

      Minä etävanhemman asemassa soittaisin lapselle ja kertoisin, että en saa tulla paikalle (vaikka mielelläni tulisin). Onnittelisin ja sanoisin, että sitten kun lapsi seuraavan kerran vierailee luonani, niin järjestän jonkun kakun ja annan lahjan, niin voimme viettää juhlia kahdestaan (tai oman perheen kesken) vähän epävirallisemmin. Eli kertoisin tilanteen ja syyn mahdollisimman yksinkertaisesti ja pyrkisin järjestämään asian jotenkin korvaavasti.

      Lähivanhemman tehtävä on sitten vastailla lapsen mahdollisiin kysymyksiin siitä, miksi etävanhempi ei saanut tulla paikalle.

    • ärrimussi

      Kirkosta sun ex-puoliso ei voi kieltää menemästä seuraamaan ripille pääsy. Se on yleinen paikka ja sinne saa tulla kaikki jotka haluavat!

      Mene kirkkoon ja tilaisuuden jälkeen ojennat lahjan ja ison kimpun ruusuja sekä onnittelet ripille päässyttä ja sanot, että seuraavan kerran kun tulet meille, niin pidetään omat juhlat. Juhlan joka on sun exsän luona selvität jo aiemmin, mutta älä missään tapauksessa kerro etukäteen, että tulet kirkoon. Sillä ex puolisosi vetää siitäkin hernee nokkaan jos sen etukäteen saa tietää.

    • oikeus ja kohtuus

      Mikset pidä omia juhlia lapselle? Vai onko aina päästävä vähemmällä ja nytkin valmiiseen pöytään!

      • ei ymmärrä

        Mutta eihän se ole sama asia! Jos näihin lähin luona pidettäviin tulee koko muu suku ja ystävät niin nehän ne juhlat on. Tuskin ap nyt juhlien järjestämisen vaivaa tässä ajattelee. Aika lapsellinen heitto


      • hddhiewuhewhfiewuw
        ei ymmärrä kirjoitti:

        Mutta eihän se ole sama asia! Jos näihin lähin luona pidettäviin tulee koko muu suku ja ystävät niin nehän ne juhlat on. Tuskin ap nyt juhlien järjestämisen vaivaa tässä ajattelee. Aika lapsellinen heitto

        Voihan kummatkin vanhemmat järjestää parin tunnin juhlat nuorelle ja omille sukulaisilleen/ihmisille. Menee kulut tasan. Mitä vaikeaa siinä pitäsi olla? Ainiin se työmäärä ja rahanmeno :D


    • lapsen sana päätee

      Eihän sinne lähivanhemman luona olevaan rippijuhlaan tarvitse tulla etävanhemman uutta puolisoa, ainoastaan etävanhempi jos lapsi haluaa hänen tulevan. Saako sinne tulla etävanhemman muita sukulaisia?

      Taas yksi lapsen juhlista laitetaan tahallaan pilalle.

      • Juhlat on juhlittu

        Aloittajan tekstistä ei käy ilmi lapsen oma tahto, vain lähi-äidin tahto. Lapsi saattaa haluta juhliinsa isänsä ja tämän puolison ja mahd. sisaruksetkin, mutta se ei sovi äidille. Hyvin usein on juuri näin, että lapsilla ei ole mitään ongelmaa, mutta äidillä tai isällä on, sen suhteen ketä "hyväksytään" ja ketä ei kutsuta.

        Meillä on ollut viime aikoina kolmet juhlat.
        Miehelläni on kaksi lasta, joista toinen asuu isällä ja toinen äidillä. Äidillä olleisiin juhliin minua ei kutsuttu, mutta isällä asuvan lapsen juhlissa olin mukana isän puolisona. Olin myös mukana juhlavalmisteluissa, joihin taasen äiti ei osallistunut mitenkään.
        Lasten kanssa olen hyvissä väleissä, mutta tässäkin tilanteessa toteutui äidin tahto, ei itse juhlijan. Muistin lasta kuitenkin lahjalla ja kukalla, vaikka en paikalla ollut.

        Sitten oli minun lapseni juhlat, jotka olivat kotonani. Juhlissa olivat lapseni (juhlakalu), minä, mieheni, sekä ex-mieheni ja hänen puolisonsa, sekä heidän lapset ja tietenkin molemminpuolista sukua. Juhlat olivat ihanat ja kaikki tyytyväisiä.
        Yhdet juhlat on paras ratkaisu, mutta ei aina onnistu. Aikuiset voisivat olla sivistyneitä ja ajatella lasta edes juhlapäivänä.


    • ajattelennäin

      Meillä oli niin, että useimmat juhlat eron jälkeen oli minun luona (olin se lähihuoltaja), ja lapsen isä osallistui. Isän uutta en halunnut paikalle, koska hän oli aika törkeästi tunkeutunut elämääni ennen eroa, ja ollut minua kohtaan aika kamala. Miehen syyhän se tietysti loppujen lopuksi oli, että hän ei osannut erota minusta ennen kuin rupeaa uusiin suhteisiin, mutta oli se toisaalta naisen valinta lähteä tuolle linjalle. Lapsen isää en katsonut voivani kieltää tulemasta lapsensa juhlaan, vaikka en pätkän pätkää häntä arvosta, mutta katsoin kuitenkin oikeudekseni olla päästämättä tätä uutta naista uuteen omaan kotiini.

      Erosta kului vuosia, ja ylioppilasjuhlien suhteen ehdotin, että voisimme kerrankin laittaa kustannukset ja vaivannäkö puoliksi, juhlat voisi järjestää muualla kuin minun pienessä kodissani, ja isän uusikin voisi sitten olla mukana jos tahtoo. Näin sitten tehtiin.

      Sinulle aloittaja-isä; mikään ei estä sinua vuokraamasta tilaa ja olemasta jotenkin juhlan järjestelyistäkin vastuussa. Mutta ehkä lapsen äiti nyt haluaa kuitenkin tuntea itsensä jotenkint turvatuksi emäntänä toimiessaan - ja kokisi olevansa hankalassa asemassa jos sinä sen uuden eukkosi sinne hänen kotiinsa veisit. Hiukan ymmärrystä?

    • Malttia kehiin

      Lasten juhlien aikaan eronneidenkin aikuisten pitää olla aikusteen oikeesti riittävän kypsiä ja tehdä yhteiset juhlat mahdollisiksi. Se on vaikeaa, mutta se vaan täytyy. Tämä koskee nyt taas näitä "normaalin rajoissa " kulkevia tapauksia esim. pahasti alkoholisoitunutta exää ei tarvitse kutsua kännipäissään mokaamaan koko juhlia.

      MeiIlä oli vastaava tilanne, siis exällä uusi jo "toisena nasiena", mutta mun ylpeys ei antanut mun alkaa kiukutella että "tota ämmää et kyllä meidän juhliin tuo". Olihan se välillä rankkaa kun tämä 'uusikko' ei malttanut pysyä pelkästään vieraan roolissa, vaan ryhtyi emännäksi minun kodissani, mutta kyllä siitä' välikohtauksitta selvittiin. Seuraavia rippijuhlia voisin minäkin harkita jossain neutraalimmassa paikassai. Perhejuhlat on aika tunnemyrsky ja silloin voisi auttaa kun eliminoisi muutaman tekijän, kuten tässä "oma koti".

      Aloittajan tilanteessa kannatan kirkkoon menemistä, lapsen onnittelua ja vähin äänin paikalta poistumista.

    • yhdet juhlat!

      Kenenkään ei tarvi järjestää kuin yhdet juhlat!! Kuka ei tule se on hänen asiansa. Kutsumattomat ei voi tulla eikä muutkaan ulkopuoliset.

      On älytöntä alkaa järjestää kahdet ristiäiset, kahdet häät, kahdet rippihuhlat, kahdet synttärt ja kahdet joulut!! Ihan älytöntä!


      Lapsi päättää ja lapsen äiti miten mennään.

    • Kohta anoppi

      Meillä on päivänsankari saanut itse päättää ketä kutsutaan ja ketä ei. Hänen nimissään on aina lähetetty myös kutsut. Lista on todellakin nuoren itsensä tekemä. Kaikille sukulaisille olen sanonut, että aikuisten pitää olla sen verran ihmisiksi, että lapsen juhlissa voidaan olla yhtäaikaa. Meillä on uusia puolisoita, sisarpuolia jne ja ne, joita juhlittava haluaa kutsua, myös saavat kutsun.

      Ensi kesänä on ekat häät ja tyttäreni toivoo, että ensimmäisessä penkissä istuu minun ja hänen isänsä lisäksi myös nykyinen mieheni, koska on tytölle läheinen. Teemme niin. Miehet eivät ole puheväleissä mutta osaavat olla kuin toista ei olisikaan ja juhlissa ollaan eri pöydissä. Toimii!

    • 19 + 14

      Rippijuhlia ollaan täälläkin järjestämässä ja puoliksi ne meni, eli kahdet juhlat vaikka ensin yhteisiä suunniteltiin. Itse olisin halunnut pienet juhlat kun rahaa ei todella ole paljoa peruspäivärahalla kituuttaessa. Kuluthan olisi exän mielestä laitettu puoliksi vaikka hänen suureelliset suunnitelmansa kasvattivat jo suunnitelmavaiheessa kulut taivaisiin. Vieraita miltei 50 ja tilatut ruoat ja vuokrapaikka. En siihen voinut suostua. En todella voi mitään ulkopuolista paikkaa vuokrata edes puoliksi kun koko budjetti olisi mennyt jo pelkästään siihen. Saatikka sitten ne muut kulut.

      No, hän vetäisi sitten omenan kokoisen herneen nenäänsä, haukkui minut pihiksi ja etten välitä lapsestani ollenkaan kun en edes tätä hänelle suo, mutta kulujen jaossa ei suostunut kuitenkaan tulemaan vastaan, hänhän maksaa elatusmaksuja... Nyt hän järjestää omin nokkinensa juhlat omille kavereilleen ja sukulaisilleen, mikä on ihan ok minun puolestani, helpotus itseasiassa. Järjestän itse pienet, omalle budjetille sopivat juhlat omalle lähipiirille (alle 10 henkeä juhlakalu mukaanlukien). Se on aika maksimimäärä ihmisiä näin pieneen asuntoon (40 neliötä). Niin että kyllä se mun mielestä on ihan ok vaikka järjestäisikin kahdet juhlat jos toinen on niin hankala ettei niistä yhteisistä juhlista oikeasti tule mitään.

    • yhdet riittää

      Meillä on aina pidetty yhdet juhlat. Emme koskaan ole järkännett, kahta rippihuuhlaa, kahta synttärijuhlaa, kaksi ahäitä, joulua tai muutakaan.

      Jos ex mies ei tule, se on hänen häpeä, mutta kaksia juhlia hänen takia ei järkätä msitään!!

      Eikä hän edes niit maksaisi, ei maksa yksiäkään, miksi pitää kahdet???

      • Lissulle pyyntö

        Opettele ääliö kirjoittamaan.....


    • turha "juhla"

      Miksi jossain rippijuhlissa pitää syödä ruokaa. Eihän se ole mikään ihmeellinen juttu, kakkukahvit riittää ja meillä vaan ihan lähisuvulle, eli munpuolen suvulle kun exän sukulaisiin ei pidetä yhteyttä ja asuvat kaukana. Ei meillä ollut edes 10 henkeä ja se oli ihan tarpeeksi moisesta "kekkeristä." Itse en arvosta koko rippikoulua, kun en sitä itse käynyt enkä ole mihinkään tarvinnut.Mutta lapsi sai päättää itse meneekö vai ei ja hän meni tyyliin kun muutkin.Eikä ollut exä mukana, hänkään ei arvosta rippikulua vaikka aikinaan sen on käynytkin.

      • Ruokaa!

        Et arvosta ja se kyllä paistaa läpi kirjoituksestasi. Samalla ei arvosta nuoresi tekemää ratkaisua. Päätitkö sinä, että vaan kakku ja sinun suku vai saiko lapsesi olla mukana tekemässä päätöstä?

        Miksi sitten ruoka: no, siksi, että kun mennään kirkkoon aamulla klo 10 ( ja nuoret jo tuntia ennen konfiksen alkua), konfirmaatio päättyy ennen puoltapäivää, niin siinä vaiheessa koko porukalla on NÄLKÄ. Ei siinä täytekakakusta tule kukaan kylläiseksi, päinvastoin.


    • turhaakin turhempi..

      Höpön, höpön koko rippikoulu muinaisjäänteen vois heittää roskakoriin, typerä "juhla".

      • kirkkoon kuulumaton

        samaa mieltä uskovaisten hihhulijuhla, eihän sieltä "koulusta" mihinkään valmistuta ja ilman pärjää ihan hyvin, vois senkin ajan käyttää johonkin hyödylliseen.


    • CxxCcDsfwrw

      Meillä ei koskaan kutsuta ex miehen naisia mihinkään juhliin, ei edes miehen lasten häihin. Emme halua että ihant perhejuhlat menee pilalle, jos joku ulkopuolinen ihminen alkaa siellä häiriköimään.
      Emme ota sitä riskiä.

      • lissu on ääliö

        heko,heko lissu tuon olet kirjoittanut jo tuhat kertaa...naikkosilla porttikielto.........


      • samaa mieltä
        lissu on ääliö kirjoitti:

        heko,heko lissu tuon olet kirjoittanut jo tuhat kertaa...naikkosilla porttikielto.........

        Oli lissu tai ei, niin anut järkevä ajatus! Ei meilläkään miehen naisilla ole mitään asiaa!!


      • ääliö lissu..
        samaa mieltä kirjoitti:

        Oli lissu tai ei, niin anut järkevä ajatus! Ei meilläkään miehen naisilla ole mitään asiaa!!

        älä lissu selitä.....


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      150
      10892
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2902
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1706
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 83
      1566
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    Aihe