Kesäaikaan oli varmaan erilaista ruokaa kuin talvella. Maisteltiinko juhannuksena herkkuja? Oliko ruuasta puutetta ennen kuin uusi sato taas saatiin? Mitä syötiin kun oli niukkaa?
Mitä ennen syötiin kesällä?
8
207
Vastaukset
- uusiperuna
Meillä oli kolme lehmää ja maidosta tehtiin juhannukseksi punaista heraa. Sitä keitettiin hellalla tuntikausia eikä lisätty siirappia kuten nykyään. Hitaasti poristen herasta tuli punertavaa ja vähän sokeria lisättiin ja sitten pänikkä kaivoon jäähtymään, se oli herkkua. Eipä muita juhannusherkkuja tarvittu.
- 22
Meillä oli kesäruokia;
-uudet peruna valkokastike kananmunalla maitoon ja paljon ruohosipulia.
- kalaa hiillostettiin savustettiin ja paistettiin uunissa täytettynä.
Tomaatit itse viljeltiin ihan myyntiin
- tuoreena leivän päällä
-Tomaattilaatikko oli maailman ihaninta;
- tomaatin kanta otettiin pois juuresveitsen kärjellä pyöräyttäen tomaatit kaltattiin.
- sitten ladottiin uunivuokaan, kerrosten väliin juustoraastetta korppujauhoa ja persiljaa silppuna valkopippuria ja suolaa. ripaus sokeria.
- pinnalle juustoraastetta uunissa kunnes kauniin väristä.
Tähän käytettiin pieniä tomaatteja ne on aina ollut makeimpia.
-Kaalilaatikko me 7 lasta ei syöty kaalikääryleitä, niin äiti alkoi tehdä laatikoksi joskus 1945 (oli käynyt talouskoulun 1935)
- maitokaali
- isoäidin kurkut jotka ravisteltiin sokerissa kahden lautasen välissä ja päälle etikkatilliliemi.
- viiliä sai joka päivä kupillisen, iltaisin tehtiin oli aamulla valmista. taalkkunajauhoa
Marjoja ei ollut kuin vattuja ja herukoita, mutta viinirypäleitä oli neljä isoa puuta, päärynöitä, luumuja ja kirsikoita.
Kesäruuat olivat hyviä ja niitä sai syödä kaikki kun oli lihaa se oli vain miehille. - melkein 80
Kyllä meillä ainakin esim. juhannuksena oli pöydässä keitettyjä munia, palvattua sianlihaa uusia perunoita ja viiliä Jälkiruokana, isäni halusi aina vielä talkkunajauhoja viiliin.
- i_a..*'
No tuo kesäkeitto... Uuden sadon herneitä, porkkanaa, perunaa, tilliä, persiljaa, sipulia jne... Se oli jotain... :)
- uusiperuna
nimimerkki 22, millaista on/oli maitokaali?
- kokkelipiima
uusiperuna kirjoitti:
nimimerkki 22, millaista on/oli maitokaali?
vastaan vaikka ei minulta kysyta. Kaali, pienitty keitetaan kypsaksi,lisataan maito ja keitetaan viela. On vahan kuin kesakeitto mutta pelkalla kaalilla.
- ullamirjami*
Ihana kuulla kuinka me kaikki ollaan syöty samoja kesäherkkuja. Siinä vaan on erotus ,että minä olin 5vuotias kun sota alkoi ,ja kaupunkilais lapsena ei ollut aina vatsan täytettä , meitä oli 5 lasta ja äiti yksin koitti laittaa jotain ,mitä nyt kortiannoksilla sitten sai .
Joppia saatiin juoda ,sitä Äiti haki isolla kannulla pari kertaa viikossa .
Maalla se juotettiin eläimille.
Mutta kuitenkin olen saanut hyvän terveyden --eikä mitään puutostautia eikä allergiaa ole ollut. - Sametti(f)iilis
Parasta oli kermainen viili. Siinä oli ihana samettipinta, melkein oranssi kun lehmien maito oli laidunaikaan niin vitamiinipitoista.
Viilikulhoja oli eri kokoisia, sai valita ison tai pienen. Siihen päälle sai laittaa sokeria. Se oli ihanaa kesäruokaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3542834Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151078Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28978En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82943- 80918
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849