omatoimimatkailua ympari kyprosta...

reppuselkæ reissaaja

Hei!suunnitelmissa on lahtea kyprosta kiertelemaan pariksi viikoksi nyt elokuun lopulla.. onko kellaan kokemusta omatoimi matkailusta sekæ etelæ- ettæ pohjois kyproksen alueella?? ajattelin etta helpoin tapa kierrellæ olis vuokrata auto,mutta onko luvallista ajaa etelæ kyprokselta vuokratulla autolla turkin pulelle ja viipyæ siellæ useita pæiviæ,vai pitæækø palata samana pæivænæ takaisin...?? olemme tilanneet vaan lentoliput larnacaan, yøpaikoista ei viel tietoa..otan mielellæni vastaan vinkkejæ kivoista majataloista ja edullisista hostelleista..ei ole tarvista bilettææ, mutta ihanat rannat ja rauhalliset poukamat houkuttelevat,samoin sukellus/snorklaus,ja vaellus vuorilla kiinnostaisi..tietæækø kukaan halpaa majataloa vuorilla...onko paikallisilla ihmisillæ huoneita vuokralla kuten esim. kroatiassa...? kaikki hyødyllinen info kiinnostaa! kiitos kaikile etukæteen!!

6

282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reppuselkæ reissaaja

eikø kukaan ole reissannu omatoimisesti kyproksella...?? no voi ettæ! ois ollu kætevæ saada infoa muilta...

• kko65

Reissaajia on varmasti ollut. Itsekin olen nähnyt netissä jonkun suomalaisen pyöräretkestä Kyproksella matkakertomuksen. Kyproksesta on paljon tietoa saatavilla. Larnakan kentällä pitäisi olla turisti-info ja sellaisia on useassa turistipaikassa Kyproksella. Itse olin valmismatkalla tänä kesänä Protaraksessa ja sielläkin oli info, mistä sai saaren karttoja ym. Kauheasti eivät innostuneet, kun alkoi kysellä Pohjois-Kyprokselle menosta. Oppaatkin varoittelivat vuokra-autolla pohjoiseen menosta. Ongelmana olivat kai lähinnä vakuutusasiat.
      Itse kävimme linja-autolla Nikosiassa ja Kyreniassa. Matka sujui ihan hyvin "rajan" ylityksineen. Jalkaisin rajan ylittäminen oli ilmaista. Kannattaa selvitellä valmiiksi ylityspaikat. Larnakasta menee Nicosiaan ainakin Intercity bus, jonka päätepysäkki on Solomou Squarella. Lippu maksaa 3 €. Tästä on n. 500 m kävelykadulle, jota pitkin pääsee suoraan pohjoispuolelle. Rajan jälkeen on rahanvaihtopiste, missä 50 eurolla sai 113,75 Turkin liiraa. Eurotkin kelpasivat ja niitä piti yleensä antaa puolta vähemmän kuin liiroja, mutta yksi olut yhdessä paikassa maksoi joko 5 euroa tai saman verran liiroja. Emme yöpyneet pohjoispuolella, mutta käsittääkseni siihen ei olisi ollut estettä. Rajalla eivät kyselleet kauanko aioimme viipyä, mutta olisinko jostain kuullut, että kolme päivää voisi olla. Tästä en ole varma. Nämä määräykset ovat kovasti vaihdelleet muutaman viime vuoden aikana. Olen joskus aikaisemminkin käynyt Kyreniassa ja nyt yllätyin kuinka kovasti hinnat olivat sielläkin nousseet. Vinkkinä vielä: käy katsomassa sivut: www.hassanturtlebeach.com

• reppuselkæ reissaaja

kiitos tosi paljon vastauksesta! jospa sitæ sit perillæ kyselee lisææ=)

• kko65

Kävelykadun nimi eteläpuolelta saadussa kartassa on "Lidras". Sen unohdin mainita aikaisemmassa viestissäni. Rajan ylityksestä vielä sen verran, että pohjoispuolella piti täyttää viisumilomake, missä kysyttiin nimeä, passin nroa ja kansallisuutta. Tämä viisumi leimattiin tullen mennen.
        Olen huomannut, että myös Kyproksen pohjoispuolella oleviin hotelleihin voi varata huoneita netistä. En tiedä onko varausten kanssa ollut ongelmia. Kyprokselta löytyy nettikahviloita, joista varmaan voi myös etukäteen varata huoneita.
        Nikosiassa on Suomen lähetystö. Hekin varmaan antavat mielellään tietoja.
        Kyrenian kaupungissa söimme lounasta ja lasku oli vähän yli 40 liiraa. Kehuimme ruokaa ja näyttivät siitä olevan niin mielissään, että saimme kummallisen paljon 50 liiran setelistä takaisin. Tuntuivat tykkäävän vaihteeksi suomalaisista, koska brittjä on siellä paljon töissä ja lomalla.
        Karpasia on katoava idylli. Pääsin sinne onneksi Finnmatkojen kansainvälisellä retkellä käymään. Julkista liikennettä ei tuolla alueella varmaankaan ole. Siellä on villiaaseja, hyvin vähän asutusta, turisteja ei juuri ollenkaan sekä upeat maisemat.
        Mielenkiintoista matkaa teille!

• reppuselkæ reissaaja

kiitos vielæ kerran. mukava saada vastauksia ja omakohtaisia kokemuksia!teillæ on varmasti ollut mahtava loma! laitanpa sit loman jælkeen viestiæ ja vastaan omiin kysymyksiini,niin saa muutkin reppuselkæreissaajat tuoretta infoa..=) mutta tietenkin saa vielæ kaikki laittaa viestiæ jos jotain hyviæ juttuja tulee mieleen!! viel on muutama viikko loman alkuun!=)

• kko65

Hei! Oletko kirjoittanut jonnekin kokemuksistasi reppuselkä reissaajana Kyproksella ? Tässä on niitä jo vähän odoteltu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2463
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1648
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1386
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      160
      1223
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      129
      1165
    6. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1125
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1064
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1061
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      939
    10. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      109
      904
    Aihe