Eli siis, olen nähnyt lapseni (12.v.) kaapissa ja hyllyilla aivan järkyttävän määrän tyhjiä energiajuoma tölkkejä. Olen yrittänyt puhua ja sanoa, etteivät ne ole hyviä noin nuorelle, ja vastaukseksi saan aina jotain epämääräistä, kuten: hmmmhhjooo... Olen, no.. takavarikoinut hänen rahansa (vähäiset kymppi-kakskymppiä. Silti, hän saa aina jostain rahaa. Tölkit hän palauttaa aina kauppaan, joista saa 0.15€. Pullokuitissa viimeksi 1.80.. Josen pulloja oli 12:O
Mites toimisin nyt..?
energiajuomista..
143
10867
Vastaukset
- sOnPikkulapsi
HAHA! Anna pojan juoda..ei munkaan äiti oo tommone motkottaja..tosin en juo energiajuomia.. Niin ja parempia ne energiajuomat on, kuin alkoholi, eiköste?
- Temppurata1
Ja siinäkö ne oli 12-vuotiaan vaihtoehdot, energiajuoma tai alkoholi?
- tepi
Temppurata1 kirjoitti:
Itse olen 16 v ja en ole juonut ikinä yhtä es tölkkiä enempää energiajuomaa, en suosittele ainakaan alle 15 vuotiaille saatte vain rytmihäriöt ja menetätte yöunet.
- cp-risto
Temppurata1 kirjoitti:
kylla
- ....................
Niin..jotkut äidit eivät ole yhtä huolehtivaisia lapsistaan..
- jonne.......,.,
tepi kirjoitti:
Itse olen 16 v ja en ole juonut ikinä yhtä es tölkkiä enempää energiajuomaa, en suosittele ainakaan alle 15 vuotiaille saatte vain rytmihäriöt ja menetätte yöunet.
Oon 13v ja juonut vuoden energia juomia... Ja hyvin oon nukkunut!!!joskus 3tlk päiväs
- EnOoJonne
Mäki oon 13v ja juon myös energiajuomia ja unta olen saanut (BTW suositus määrä on 2tölkkii päiväs😂 mut kyl itekki juon joskus yli et ei siin mitn.)
- Nimimerkkkki
EnOoJonne kirjoitti:
Mäki oon 13v ja juon myös energiajuomia ja unta olen saanut (BTW suositus määrä on 2tölkkii päiväs😂 mut kyl itekki juon joskus yli et ei siin mitn.)
Jonne.
- jonne22
tepi kirjoitti:
jokainen ihminen on erillainen jotkut eivät edes energisöidy mistään energiajuomista niinkuin muut
- vitulutka
tepi kirjoitti:
vitu jonne vedä kättee.
- Anonyymi
Oot oikeassa
- Kone....
Älä anna pojan juoda niitä.
- äitinä on rankkaa
itseasiassa mulla on tyttö..
- Älä_huoli
No anna juoda, minäkin annan oman tyttöni juoda niitä "enejä" ,ja hänellä on luokkansa parhaita numeroita. Parantuivat ku annoin luvan juoda
- äitinä on rankkaa
selvä.. ongelmahan on siinä, että lapseni ostaa sitä silti:O en ymmärrä yhtään mistä hän rahaa saa, itsellään on jotain 5 euroa. Munkaan rahat ei oo kadonnu, multa ei oo ainakaa ottanu..
- Nimimerkkkki
Kössii kaupasta tai vaihtaa johonkin esim tupakkaan nuuskaan tai muuhun tai sitten sil on hyviä kavereita jotka saa vanhemmilta paljo rahaa ja ne ostaa sille
- jaaaaaaaaaaaaaahaa
Kavereilta , voinu löytää kadulta tai varastanu jne . ei koskaan tie .
- Kokemustaonollut
Mun lapsi ainaki ryösteli pummeja ja niillä rahoilla osti es
- Lxyy
Kokemustaonollut kirjoitti:
Mun lapsi ainaki ryösteli pummeja ja niillä rahoilla osti es
Kerro sen haitoista ja sano että jos näet vielä kerrankin energiajuoman huoneessaan niin saa arestia tai (jotain muuta rangaistusta) !
- Nimimerkkkki
Kukaan ei jois kadulla lojuvasta energiajuomatölkistä koska kukaan ei heittää semmosta pois kadulle ilman et kusis siihen koska siitä saa panttia joten heräisit.
- jaaaaaaaaaahaaaaaaaa
lisäystä : Sano että soitat poliisin ja sossut jos ei lopeta . Pista kotiarestiin . Lähtekää lomalle !
- xhxj
poliisit ja sossut ei voi tehdä mitään tai puuttua asiaan
- fsdfsdff
no nythän ne on K15
- tä?
Paskat ne mittään koo15 oo.
- enegiajuomat 5/5
vain joissain pikku kaupoissa, esim myllykosken k marketis ei myyä es alle 15 v
- Ryhmän paine
Meillä poika on juuri menossa yläkouluun ja kertoi, että vähän jännittää se, että mitä kaverit sanovat, kun hän ei ollenkaan tykkää niistä energiajuomista. Siellä kun pitäisi lipittää ES:ää joka välitunnilla. Eli ryhmän painostus on kova tässä(kin) asiassa tuon ikäisillä.
No, itse aloitin tupakoinnin juuri yläasteella - se oli silloin 90-luvun puolella vähän sama asia: tiettyihin porukoihin ei ollut asiaa ilman, että rööki heilui huulessa. Voi, miten typerää... Onneksi tupakointi on vähentynyt nuorisolla sen jälkeen, mutta kyllä nuo energiajuomatkin ovat haitallisia. Jotkut tytöt myös ajattelevat niillä korvaavansa aterian, jotta sitten muka laihtuisivat - eivätkä tajua mitä tyhjiä kaloripommeja ne juomat ovat! Puhukaa siitä, että ne lihottavat ja pilaavat hampaat - keksi vaikka itse lisää ulkonäköön liittyviä seikkoja (hiukset ja kynnet huonokuntoisiksi, enemmän aknea tms.), terveys kun ei tuon ikäisiä vielä paljoa kiinnosta.- hemmetin naasut
ite oon nyt ysiluokan lopul ja kun menin seiskalle nii ei kukaa alkanu valittaa siit jos joku ei tykänny energia juomist mun luokal on vielkii ne samat 2 oppilasta jotka ei oo ikinä maistanu es tai vastaavaa
- Koivunoksa-80
Tällainen juttu:
http://juhakemppinen.fi/index.php?id=eme8cpcjswv0m6
Energiajuomilla olisi siis yhteys myös alkohoin suurkulutukseen. Ei mikään ihan pieni asia.- L2useN
Tämä sivu mihin linkin annoit on täyttä BULLSHIT.
Uskotko kaikkia joilla on varaa ostaa .fi sivu? Ei ole kovin kallista kuule...
Yhtä hyvin voisin väittää, että keksien syönnillä on yhteys sarjamurhaajiin...
Ei herranjestas mihin tässä mennään kun "WANHAT JA WIISAAT" haluavat päteä...
Ei voi enempää *******
- pAHIZZ
On myös 12w ja oon juonu 3-5 pulloa EDIÄ ....Kyl me niitä BFF:fän kans ostellaa välillä....Muilla meijän luokkalaisilla on sellaset vanhemmat ,et ne ei laske kakaroitaa ulos enää kuuden jälkee ,joka on ihan v1tun noloa... =´P
Mut en mä niitä osta ku vuodes jotain 5-9 ..Katoin nääs ,et niis on ihan v1tusti hiilareita!..Ja valvoin kaks yötä yhen pullollisen jälkee..Mut niihin jää koukkuu...Mulle kävi niin eikä isä onneks tiiä mitää!!..=P- Keizei
Et voi olla koukussa, jos juot 5-9 pulloa vuodessa. Ihan järjellä ajateltuna. Tarviihan tupakkaankin ainakin sadan kappaleen polton ennen fyysistä riippuvuutta, jos koulukirjaan on uskominen.
12-vuotiaan ei pidäkään olla kuuden jälkeen ulkona. - Minä Tuuli 11v
Keizei kirjoitti:
Et voi olla koukussa, jos juot 5-9 pulloa vuodessa. Ihan järjellä ajateltuna. Tarviihan tupakkaankin ainakin sadan kappaleen polton ennen fyysistä riippuvuutta, jos koulukirjaan on uskominen.
12-vuotiaan ei pidäkään olla kuuden jälkeen ulkona.Riippuuhan se vähän missä liikkuu. Ite oon nyt 11, ja jo 9vuoden iässä saatoin olla ilta 8 jälkeen kävelemässä kaverilta kotiin. Eri asia jos hilluu jonkun Helsingin keskustassa jossa pedofiilejä on joka kulman takana.
- Minä Robin 60v
Minä Tuuli 11v kirjoitti:
Riippuuhan se vähän missä liikkuu. Ite oon nyt 11, ja jo 9vuoden iässä saatoin olla ilta 8 jälkeen kävelemässä kaverilta kotiin. Eri asia jos hilluu jonkun Helsingin keskustassa jossa pedofiilejä on joka kulman takana.
Ehkä olet itse pedofiili....
- jjhkocgik
Keizei kirjoitti:
12-vuotiaan ei pidäkään olla kuuden jälkeen ulkona.Siis niinku Se on vitun nolooo!!! Oon ollu kerran ku olin 12 v Nii 8 asti YKSIN ulkona
- ESJONNEEEEEEEEJOU
Joo oon 12 vuotias ja juon joskus just jotain Edii, Monterii tai Power Kingiä. Olen alipainoinen pituuteeni verrattuna ja seuraan varsinkin juomista kaloreita. Esim. En juo normaalia Coca- Colaa vaan Light- Colaa. Olen ollut koko kesän kivennäisvesien ja veden kannalla. En syö päivässä kun yhden tai kahden aterian ja joskus vielä palan leipää. Kun vanhem,pani menevät vaikka 7 töihin nii en syö aamupalaa tai mitään ja päiväruoka on yleisin joku salaatti ja leipä. Illalla jotain paskaa taas. Ku aattelee et kui paljo oikeesti pitäs saada niitä kilokaloreita ( Eiks se oo jtn 2500????) Ja pelkässä energia juomissa niitä on hitost.
- oot anoreetikko
oot anoreetikko....
sitä paitsi kasvava lapsi tarvitsee jtn. yli 3000kalorii päiväs koska nuori kuluttaa paljon energiaa kasvamiseen - Anonyymi
21 vuotiaana varmaan kadut tätä?
- ------------------
2000 olis se suositus aikuiselle jos muistan oikein
- äitiliiniläinen
Minä en anna meän 13-vuotiaan juoda. Kyllä siitä ollaan tapeltu miljoonat kerrat mutta periksi en anna. Ei kuulemma jaksa ilman lisäenergiaa. Ei riitä perusteluksi että onhan äitikin jaksanut. Yhtään piristettä en ole eläissäni 32 vuoden aikana tarvinut.
- addikti itsekin
Se on sama asia kuin tupakoitsijoilla: ne sanovat, ettei jaksa ilman tupakkaa (esim. aamuisin, ruoan jälkeen ja kahvitauoilla), vaikka todellisuudessa jokainen jaksaa ilman tupakkaa. Kun totut addiktoivaan aineeseen, et tunnekaan oloasi normaaliksi silloin, kun olet kuten muut (=ilman ainetta), vaan vain silloin, kun saat tarvitsemaasi ainetta (esim. nikotiini, kofeiini) vartaloosi. Samahan se on alkoholisteilla: olo on "normaali" vain silloin, kun on alkoholia veressä, muulloin hermostuttaa ja on ärtyisä.
Ei kannata totuttautua mihinkään riippuvuuteen - niistä joutuu sitten taistelemaan eroon myöhemmin. Toiset tietysti addiktoituvat helpommin kuin toiset - mutta miksi ottaa riskiä? En ainakaan omalle lapsellelni toivo sellaista. Hän ainakin ymmärtää, kun asiallisesti puhumme näistä juomista ja muista. - mee kotiis
Juu tämä on taas niitä "ei silloin minun nuoruudessani"...
Hyvä rouwa wanhan ajan muistelija äiti...
MITÄ sinulla on niitä vastaan?
MIKSI ne ovat pahoja?
TIEDÄTKÖ niistä mitään?
OLETKO perehtynyt asiaan?
MIKSI valehtelet?
Aika varmaan olet juonut KAHVIA (=piriste)... - älä valehtele!!!
edes kahvia tai coca colaa... Cokikses 34mg kofeiinia per 355ml tölkki... -.-
- ewugoeköl
Riippuu millai toi sun 12v lapses jaksaa muuten? onko se aina tuolla kylillä vai istuuko koneella? jos istuu koneella niin sanot että sen täytyy olla kavereitten kanssa pyöräilemässä tai jtn että se saa juua noite energia juomia. ite oon 13v ja oon kerran juono puoli pulloa energia juomaa.. en pystyny juomaa enempää :D yht äkkii rupes oksettaa se :D mutta jos otat energia juomat pois se alottaa alkoholin juonnin jo ala ikäsenä. mutta jos annat juoda niin alottaa vasta 18v tai yli ton alkoholin! oma päätköses
- AJATELKAA!
Mitään kylille patisteta seisomaan kauppojen eteen / pimeille kujille puhumaan paskaa...
Olet 13v.... ja kirjoittamisen perusteella olet kofeiinille herkkä... TÄMÄ on yksi syy miksi on energia_juoma saanut huomon maineen. YLEISTYS on huonoamainetta!
Ja se jos ottaa energiajuomat pois EI TARKOITA sitä, että kukaan siirtyisi alkoholin käyttöön tai tupakan. Energiajuomilla ja alkoholilla ei ole mitään yhteyttä (sekoitusten lisäksi)! - kännikalaolet
Mikshän on nykyään ittestäänselvyys, että ylipäänsä alottaa alkoholin juomisen (=kännäämisen)
- kännikalaolet
kännikalaolet kirjoitti:
Mikshän on nykyään ittestäänselvyys, että ylipäänsä alottaa alkoholin juomisen (=kännäämisen)
mikshän = miksköhän*
- huhfhds
toi oli kyllä nii antiloogine vertauskuva että huhhuh
- joonnetmukakoukussa?
Voi vittu kyllä mä veikkaan että alkoholi ja energiajuomat maistuu erinlaisilta.. Veikkaan vaan että jonnet jää koukkuun maun perusteella koska kahvia enempää kofeiinia ei energiajuomatölkissä ole.
- k,nhjmbgf
en ny tiiä onko toi nii paha mun kaveri ostaa joka päivä 2 es tölkkiä ja sillä on ny jotain 500 tölkkiä huoneeessa
- mee takas tarhaan
Joka päivä 2... ~2€ päivä ~14€ viikko ~60€ kk ~700€ v
Ja tämä on osa syitä miksi energiajuomalla on p**** maine...
EI haittaa jos JOSKUS juo mutta jos juo päivässä 2 niin siinä menee sekä rahat ETTÄ terveys...
Edeltävästä lauseesta tietenkin nämä tylsistyneet happamat eläkeläiset riemastuvat ja kirjoittelevat PASKAA tänne... MUISTAKAA! jokaisella on OMA KULTAINEN KESKITIE!
- ̉̉-○
12 vuotias ja juo energiajuomia,
Tuollaisille "jonneille" nauretaan päin naamaa.
Kaikki vähänkin vanhemmat nuoret häpeävät lastasi.- :P:P:P:P:P:P:P
ay
- Ex-Jonne
Ennen tuli juotua niitä energia juomia ja kaikki sanoivat jonneksi ja kun lopetin niin tuli hirveät päänsäryt ja kädet tärisi mutta sit ne ja loppu ja on ollut mukavempi elää ilman energiajuomia.
- Korvamerkittykoira
Minun lapset on jo nuoria aikuisia, mutta meillä ei ikinä olisi voinut tuollaista ongelmaa syntyä. Jos sanoin, että mokomista litkuista pysytään erossa, niistä myös pysyttiin. Kerran luvalla maistoivat, ja molempia ällötti koko moska.
Tunnen moniakin tuonikäisiä ja heistä osa kyllä lipittää noita, mutta näillä tyypeillä ei mene muutenkaan kovin hyvin. Suuri osa ei edes pidä niistä ja kuvottavan hajuisiahan ne ovatkin. Lisäksi ne hajottavat hampaat ja lihottavat.
Monet tuntemani nuoret nimenomaan sanovat, että ne maistuvat pahalta ja ovat lisäksi epäterveellisiä. Monilla tuonikäisillä on todella hyvä ravitsemustietämys!
Energiajuomatölkki aina kädessä heiluminenhan on mitä selvin luuserin merkki. Kyllä nuoret sen kaikki käsittävät. Haluaako 12-vuotiaasi oikeasti kuulua luusereihin, vai mikä tämä kuvio nyt oikein on?- Nakki_setä
Jos juo energiajuomia ni ei se tee ihmisestä luuseria. Ps: kannattaa olla hiljaa kun et mistään mitään tiiäa
- päriseeee
V*tun ES-jonnet.
- esso on hyvää
essooooooooooooooo
- ja tajusin sen nyt :
es on hyvää :)
- asdsadfd
Ei kyllä minusta kuulu energiajuomat vielä sen ikäisille!!
- ...
Moro. Olen itse 12vuotias, en oikein mistään energiajuomista pidä. Joku esim. lähikaupan "Burn" merkkinen juoma on ihan hyvää, mutta mieluummin vaikka kokista juon. Vuodessa ehkä n. 7-13 energiajuomapulloa/tölkkiä/shottia tulee juotua, lähinnä koneella istuessa. :D
Vanhemmille: Oikeasti lapsenne puhuu teistä pahaa "nurkan takana", jos kunnon nipottajia olette. Jos lapse(si)/(nne) kerjää, että saisi ostaa/ostaisitte hänelle energiajuomia, kannattaa kertoa kaikki huonot vaikutukset jne. Mutta jos ei kiinnosta (lasta siis) ostakaa tölkillinen.. Luultavasti tulee kommentteja "hyi" "pahaaha tämä on" ja "oho emmä tästä tykkääkää".
HYVÄÄ JOULUNODOTUSTA KAIKILLE! :)- "pätevät" vanhemmat
Ai että oikein shotteja... kova olo vai?
Energiajuoma maistuu kaikille erilaiselta ihan niin kuin maitokin...
Oma viestini vanhemmilla ::
LOPETTAKAA se PASKAN jauhaminen! Ei ole energiajuomat niin pahoja kuin luulette! Kaikki paska mitä niistä olette kuulleet ovat tutkimuksia AMERIKASTA / KANDASTA! Suomessa ON TIETTY RAJA kuinka paljon saa 100ml änkeä kofeiinia.
VANHEMMAT! PEREHTYKÄÄ asiaan ENNEN KUIN alatte PÄTEMÄÄN!
(Eikä joulussa ole mitään hyvää)
- wgh ut72tbjh
Sanon suoraan että kuulun juuri siihen sukupolveen ('94) joka pitää es jonneja isona vitsinä ja naurettavina pikkukersoina. Tottakai moni ikäiseni vetää energiajuomia mutta ei se ole mikään egoilun aihe tai jonkin sortin pärinän aiheuttaja. Itse ostan aika harvoin..
Itse kuitenkin mietin miksi nämä 11v lapset luulee, että se on niin cool juoda niitä. Itse olen aina ajatellut että teen itse päätökseni varsinkin jos on noin typerä asia kyseessä! Miksei nämä skidit itse päätä että ei tarvitse tehdä jotain jos vain muut yllyttää. Tottakai moni vetää näitä koska vaan huvittaa ja ymmärrän varsin hyvin että kun jokin on kiellettyä niin sitä huvittaa kokeilla. Minä sanon vanhemmille että älkää nipottako! Sanokaa kokeilemattomalle rauhallisesti monta kertaa toistamatta tai kieltämättä että ne ei ole terveellisiä ja myöntäkää suoraan että te ette voi vaikuttaa siihen että ostaako lapsenne niitä. Jo riippuvaisia lapsia pitäisi auttaa sillä kofeiini riippuvuus on verratavissa nikotiini riippuvuuteen, mutta eri asteikolla. Main point: älkää jankatko lapsille koska silloin asia menee korvasta sisään ja toisesta ulos. - 13vuotias
energia juomaan voi jäädä koukkuun muttei kokonaan että kuolisi.
kun olin 10-12 olin koukussa lidli kaupan energia juomaan missä oli pantterin naama kuva ja siinä luki energy drink ja jos en saanut kyseistä juomaa suutuin helposti opettajalle ja haistattelin hänelle mutta sitten kun juoman valmistus lopetettiin niin oli kauheat vit*tukset mutta 1-2 kuukautta meni niin himo loppui ja olin erillainen.joten ei kannata yleensä lapsen antaa ostaa energia juomaa koska siitä tulee samalla huono kunto ja voi muuttaa ihmisen,älkää valitelko mulle koska puhun järkeä!!!..13vuotias poika.anteeksi kirjoitus virheistä- Keizei
Tuo on varmaan ääritapaus. :)
- Jannu555
Energiajuomassa on kofeeinia KAKSI kertaa vähemmän kuin kahvissa. Joten kahvin juojat olette puolet riippuvaisempia, puolet epäterveellisemmästä kahvista. Kofeiini kohottaa pulssia, oli se sitten energiajuomassa tai kahvissa. Kofeiiniin muodostuu riippuuvuus, joit sitten energiajuomaa tai kahvia.
Eli mikäli koet kahvin juomisen jotenkin kielletyksi tai haitelliseksi, kiellä lapseltasi oitis energiajuomat.- Matikkahai16
Ei voi olla kaksi kertaa vähemmän! Ajatteles nyt. Jos yksikkö on vaikka desilitra. Yksi desi on yksi desi, eikö? Kerran vähemmän, niin ollaan nollilla. Kaksi kertaa vähemmän, niin ollaan miinus yhdessä desissä. Ei ole mahdollista sen enempää kahvin kuin energiajuomien kuin eurojen kuin kilometrienkään kanssa.
- SPAM energy
tuo on totta. olen itse laskenut ja ottanut selvää monilta eri sivuilta. Kahvissa on jopa YLI kaksi kertaa enemmän kofeiinia. Normaalisti energiajuomissa on 32mg/100ml kahvissa sitä on n. 80mg/100ml. (Riippuen kahvi merkistä!) joissain jopa enemmän!!!
Jos juot kahvia niin älä valita lapsellesi energiajuomien käytöstä! häpeä!!! - läskit lapset
SPAM energy kirjoitti:
tuo on totta. olen itse laskenut ja ottanut selvää monilta eri sivuilta. Kahvissa on jopa YLI kaksi kertaa enemmän kofeiinia. Normaalisti energiajuomissa on 32mg/100ml kahvissa sitä on n. 80mg/100ml. (Riippuen kahvi merkistä!) joissain jopa enemmän!!!
Jos juot kahvia niin älä valita lapsellesi energiajuomien käytöstä! häpeä!!!Kahvi ei kuitenkaan lihota.
- imekää kyrpää
SPAM energy kirjoitti:
Jos juot kahvia niin älä valita lapsellesi energiajuomien käytöstä! häpeä!!!haista nyt vittu ja häpeä itse apina ku oot niin vitun tyhmä energia juomissa ei oo niin vaarallista se kofeiini vaan se et ne on happamia itselläni meni hampaat juuri sen takia eli tulee eroosio hampaan pinnalle sivuille ja se ei ole kaunista enää kun taas kahvi ei vahingoita hampaita muuten kuin värjäämällä ruskean sävyseksi mutta se ei ole vakavaa vaan kosmeettinen vaurio mutta eroosio erittäin paha vika jota ei voi korjata!!!
- 12 vuotias.
Juu mun äiti on aivan erinlainen. Aina kun käyn kaupassa, äiti kyllä tietää, ett oon ostanu energia juomaa. esimerkiksi kun oon rauhassa omassa huoneessa juomassa sitä, ja äiti tulee ja sanoo: Saanko määki ottaa ryypyn =D. Oikeesti tuo on totta! Mutta kuitenkin ei se tykkää kun juon energia juomia. ite tuun viikossa 4 kertaa juotua ainakı.
- Älä juo enää
Se sana on erilainen, ei erinlainen.
- Keizei
Hei, olen 15 vuotta vanha, naispuolinen ja 3 vuotta poikaasi vanhempi.
Tuskin saat vahdittua poikaasi niin, että hän ei yhtään energiajuomia juo, mutta voisit keskustella hänen kanssaan liian kofeiinin (sun muiden ene-juomien aineiden) tuomista haittavaikutuksista hänen keholleen ja mielelleen. Sainoisit, että ei noin nuoren ainakaan yhtä pulloa/tölkkiä enempää kannata juoda päivässä, kun se suositus on laskujeni mukaan noin litra päivässä aikuiselle.
Itse juon energiajuomaa kun energiaa tarvin, yleensä koulupäivinä. Pysyn suosituksissa, juon 1-2 pulloa päivässä silloin kuin juon.
Jos ei auta, lohdutan, että itselläni ei ole mitään haittaa tullut, vaikka juon kohtuullisen paljon. En ole kertonut asiasta äidilleni, koska en tahdo, että hän joutuisi huolestumaan turhaan. Tiedän omat rajani. Toiset valitettavasti eivät.- Keizei
Huomasin, että sinulla olikin t y t ä r... Ei poika. Anteeksi tuosta. :)
- EX-MonsterHolisti
Joo näin se menee että halutaan olla kovii ja silleen kamu testaa ite energia juomii ku eka kattoo youtubesta Crikezin videoita.
- vittukunpäsiree
Oon 14vee poika ja oon juonut jtn. 11energiajuomaa lopetin sen juonnin kun ei ole käteisfyrkkaa. NNiitä rahoja en tosissaankaan tuhlannut eeässään
- vittukunpäsiree
ainii tohon vielä että olen noin vuoden aikana juonut vain 11 enegiajuomaa, suurimmaksi osaksi megaforce, pari eeässää, yks red bul ja kaksi batteryy.
- TheAntiJonne
Energiajuomalla tarkoitetaan kofeiinipitoisia virvoitusjuomia, joita mainostetaan piristävinä. Energiajuomat eivät muutoin poikkea sokeria sisältävistä tai sokerittomista virvoitusjuomista, kuin että energiasisällön sijasta niiden piristävä vaikutus yritetään saada aikaan piristeillä: esimerkiksi kofeiinilla, guaranalla tai tauriinilla.
Yleisimmin käytettyjä ainesosia ovat kofeiini, tauriini, guarana, glukuronilaktoni ja maltodekstriini. Tiedättekö edes, mitä ne ovat?
Energiajuomissa käytettävä tauriini on muuten eristetty härän sappinesteestä...
Juokaahan vaan niitä ja jääkää kitukasvuisiksi heliumeiksi! LAWL!- Nakki_setä
Vttu sä oot tyhmä, hanki faktat ennen ku tuut tänne pätemään. Tauriini on aine jota on monissa elintarvikkeissa.
- 13 v tyttö
musta on aivan naurettavaa että jotkut jonnet heiluu tuolla es-tölkit kädes ja luulee et se on jotenki niin hienoo lipittää sitä sokerilitkua. Mummielestä se on ihan naurettavaa DDD::
- Iltalukemista
"Energiajuomissa käytettävä tauriini on muuten eristetty härän sappinesteestä...
Juokaahan vaan niitä ja jääkää kitukasvuisiksi heliumeiksi! LAWL!"
Niin, tauriini eristettiin ENSIMMÄISEN KERRAN sonnin sapesta, noin 180 vuotta sitten. Nyt eletään nykyhetkessä, ja sitä tuotetaan nykyään teollisesti.
Luettelen tässä nyt vielä joitain virvoitusjuoma, sekä kahvituotteita, mukaanluettuna niiden kofeiinipitousuus per litra. Energiajuoman maksimipitoisuus kofeiinin suhteen on 320mg/l.
- Tavallinen suodatinkahvi 720mg/l tai 880mg/l
- Espresso 2666mg/l tai 3000mg/l
- Coca Cola 130mg/l
Myös suklaassa on kofeiinia 1000 tai 5000mg/kg.
Vielä loppuhuipennukseksi lisää faktoja FAQ:n tapaan.
Jatkuu alhaalla. - ILTALUKEMISTA
Faktoja.
Mitä ovat energiajuomat?
Energiajuomat ovat kofeiinipitoisia VIRVOITUSJUOMIA, joilla on piristävä vaikutus. Tyypilisesti ne sisältävät myös muita piristäviä ainesosia, kuten esim. guaranaa, tauriinia ja B-ryhmän vitamiineja.
Mihin käyttöön energiajuomat on tarkoitettu?
Tilapäisen lisäenergian ja piristyksen saamiseen helpossa ja hyvänmakuisessa nestemäisessä muodossa.
( Markkinoilla on myös kahvin, hedelmien, jne. makuisia energiajuomia, mikäli ei pidä normaalin energiajuoman mausta )
Kenelle energiajuomat on tarkoitettu?
Energiajuomat on tarkoitettu kaikille tilapäistä lisäenergiaa ja piristystä tarvitseville yli 15-vuotiaille. Markkinointitoimenpiteet kohdistetaan useimmiten 18 – 30-vuotiaille aktiivisille ihmisille.
Onko juoman käytöstä annettu suosituksia?
Battery ( sekä myös muut Suomessa myytävät energiajuomat ) noudattavat aina paikallisen elintarvikeviranomaisen asetuksia. Suomessa Batteryn käyttösuositukset ovat:
- juomaa ei tule juoda ennen nukkumaanmenoa kofeiinin piristävästä vaikutuksesta johtuen
- ei lapsille, ei odottaville äideille eikä kofeiinille herkille henkilöille
- käyttösuositus enintään 3 tölkkiä (1 litra) päivässä
( Litra on yleisin saantisuositus, mutta esimerkiksi Red Devil tölkissä mainitaan, että enintään 3 tölkillistä ( 0.5l) päivässä, mutta siinä on silti sama kofeiinipitoisuus kuin Batteryssä, tai muissa vastaavissa energiajuomissa (32mg/100ml)
Mitä ovat juoman vaikuttavat aineet ja kuinka paljon niitä on?
Energiajuomien teho perustuu kahvi- ja guarana-uutteisiin sekä tauriiniin. Energiajuomien valmistusaineina käytetään vettä, sokeria, maltodekstriiniä, tauriinia, happamuudensäätöaineena sitruunahappoa, kahvi- ja guarana-uutteita, vitamiineja (niasiinia, pantoteenihappoa, B6-, B2- ja B12-vitamiineja) ja aromeja sekä väriaineena sokerikulööriä ja säilöntäaineena natriumbentsoaattia.
Millainen varoitusteksti juomatölkissä on?
Vältettävä juomasta ennen nukkumaanmenoa. Ei lapsille, odottaville äideille eikä kofeiiniherkille henkilöille. Käyttösuositus enintään 3 tölkkiä päivässä, Kaksi 0.5l tölkkiä/pulloa päivässä, tai vastaavasti yksi litran pullo päivässä. Poikkeuksia kuitenkin on. (Ei lapsille tarkoittaa alle 15-vuotiaille)
Laki ei kuitenkaan rajoita energiajuomien myyntiä per pv/hlö tai kiellä niiden myymistä alle 15 vuotiaille. Kaupat ovat asettaneet omat rajansa, eli he yksinkertaisesti kieltävät niiden myynnin alle 15vuotiaille, eli toisin sanoin, energiajuomien myynti laskee näissä kaupoissa. Jotkut myyjät voivat myös olla "virka intoisia" Eli energiajuomaa ei myydä vähänkään nuorelta näyttävälle henkilölle ilman papereita ( Mopokortti, Passi, Kuvallinen Kelakortti)
Miksi lasten ja raskaana olevien on syytä välttää energiajuomien juomista?
Lapsien ei ylipäätään pitäisi joutua tilanteisiin, joissa energiajuomaa tarvittaisiin. Lapset ovat herkempiä kofeiinille, jolloin energiajuomien käytöstä saattaa aiheutua sivuvaikutuksia, mm. levottomuutta, vapinaa ja vatsavaivoja. Tämä on kuitenkin yksilöllistä. Joihinkin henkilöihin energiajuomat eivät vaikuta lainkaan, joihinkin se toimii päinvastaisesti, eli henkilöllä esiintyy väsymystä.
Elinatarvikeviranomaiset, mm. Evira ja EU:n SCF, pitävät odottaville äideille kofeiinisaannin turvallisena ylärajana 300mg/vrk. Energiajuomien käyttöön liittyvä suositus lähtee siitä, ettei tätä ylärajaa tietämättä ylitettäisi. Ei ole olemassa näyttöä siitä, että suosituksen ylittäväkään saanti olisi haitallista sikiön kehitykselle. Patrik Borg, UKK-instituutti: "Varoituslauseke on tölkissä varmuuden vuoksi. Kohtuus käytössä!"
Miten kofeiini ja urheilu sopivat yhteen?
Kofeiinin urheilusuorituksia parantavasta tehosta on melko vankkoja tieteellisiä todisteita. Kofeiinin avulla voidaan lykätä uupumusta pitkäkestoisissa urheilusuorituksissa. Kofeiinin on todettu parantavan suoritusta myös lyhyemmissä suorituksissa.
Eikö kofeiini ole diureetti, eli poistaa nestettä, mikä ei sovi urheiluun?
Tästä ei ole pitäviä tutkimustuloksia. Jotkut ihmiset kokevat, että näin olisi esimerkiksi kahvin kanssa, mutta tieteellistä tutkimusta tästä ei ole. Sen sijaan kohtuullinen kofeiinin käyttö urheilun yhteydessä jopa parantaa suoritusta. Lähde: the Nutrition Working Group of the Medical Commission of the International Olympic Committee. http://www.olympic.org/Documents/Reports/EN/en_report_833.pdf
Tai lataa PDF tästä linkistä.
Voiko energiajuomia käyttää alkoholin kanssa?
Evira (elintarviketurvallisuusvirasto) suosittelee, että energiajuomien kulutusta olisi syytä välttää alkoholinkäytön yhteydessä. Eli Suomeksi sanottuna: Pystyt juoda enemmän alkoholia sammumatta,
Onko energiajuomilla ongelmakäyttäjiä?
Suomessa on n. 1,6 miljoonaa energiajuomia vähintään silloin tällöin käyttävää ihmistä. Näistä vain n.1,5% kertoo käytävänsä energiajuomia päivittäin, JOKA EI VIELÄ MISSÄÄN NIMESSÄ OLE ONGELMAKÄYTTÖÄ. Säännöllisesti yli 3 tölkkiä päivässä kuluttavien määrä on todella marginaalinen.
Jatkuu.. - ILTALUKEMISTA
Minkä ikäiset ihmiset juovat energiajuomia?
Batteryä tai muita energiajuomia juovat Suomessa 80 % yli 18-vuotiaat ihmiset.
( Eli jonneja siis hekin, eikö?)
(The energy drink market continues to grow around the world. A youthful image continues to stamp the product group, but now most energy drink consumers are adults. Approximately 60% of the 1.6 million energy drink consumers enjoy the beverage more than once a month. Of this group, 74% are over the age of 18 (TNS Atlas 2008).)
Ovatko energiajuomat haitallisia hampaille?
Energiajuomien ph- ja sokeriarvot vastaavat normaaleja sokerilla makeutettuja virvoitusjuomia ja tuoremehuja, eli ne eivät ole hampaille yhtään näitä haitallisempia. Hampaat kannattaa muistaa pestä ja xylitol-purkkakin on hyvä muistaa! Monista energiajuomista on tarjolla myös sokeriton, kevyt vaihtoehto.
( Keinotekoisesti makeutetut virvoitusjuomat ovat toisinaan epäterveellisempiä, kuin tavan. sokeri. Stevia, on luonnollinen ja terveellinen makeutusaine, jota tosin ei vielä ole energiajuomissa käytetty. Ainakaan Suomessa.
Onko energiajuomissa "oikeaa" energiaa?
Kyllä, tavallisessa sokerilla makeutetussa energiajuomassa on sokeria n. 10 – 15 g desilitrassa, hieman enemmän kuin tavallisissa virvoitusjuomissa. Kuluttajat kuitenkin mieltävät energiajuoma-termin nimenomaan sen piristäviin vaikutuksiin. Energiajuoma on vakiintunut termi tämäntyyppisille juomille.
Mitä on kofeiini?
Kofeiini on suurimmalle osalle suomalaisia tuttu piriste, jota esiintyy yli 60 kasvissa. Näistä tunnetuimpia ovat kahvi, tee ja kaakao.
Mistä energiajuomien kofeiini tulee?
Kahviuutteesta.
Mihin sen vaikutus perustuu?
Kofeiini aktivoi keskushermostoa, ja näin ollen vähentää väsymyksen tunnetta.
Paljonko energiajuomissa on kofeiinia?
Kofeiinin määrä energiajuomissa vaihtelee hieman, mutta esim. tölkillisessä Batteryä on 107 mg kofeiinia. Vertailun vuoksi, kupillisessa suodatinkahvia kofeiinia on n. 90-100 mg ja tölkillisessä normaalia kolajuomaa n. 42 mg.
Voiko kofeiinia saada liikaa?
EVIRA (Elintarviketurvallisuusvirasto) pitää kohtuullisena 6 kahvikupillista vastaavaa kofeiinimäärää vuorokaudessa. Tämä vastaa n. 5 tölkillistä (0.33l) energiajuomaa vuorokaudessa.
Myrkyllinen annos kofeiinia on useimmille henkilöille n. 20mg/kg, joka 75 kilon painoisella henkilöllä vastaa jo n. 14 tölkillistä Batteryä vuorokaudessa. EU:n SCF (Elintarvikealan tiedekomitea) on lausunnossaan todennut, että energiajuomien kofeiinipitoisuudet eivät ole niin korkeita, että niiden kohtuullisen käytön mukana saadut kofeiinimäärät olisivat haitallisia terveille aikuisille.
Energiajuomissa pakkauksiin on merkitty käyttösuositukset.
Mitä oireita liika kofeiinin saanti voi aiheuttaa?
Kofeiinin vaikutus on hyvin yksilöllistä. Kofeiinin liikasaantiin liittyviä sivuvaikutuksia voivat olla mm. levottomuus, kiihtyneisyys, vapina ja vatsavaivat. Jatkuvasti suurina määrinä nautittuna kofeiini saattaa aiheuttaa riippuvuutta.
Voiko kofeiinin liikasaanti olla vaarallista?
Kofeiinin vaikutus on hyvin yksilöllistä. Kofeiinin liikasaantiin liittyviä sivuvaikutuksia voivat olla mm. levottomuus, kiihtyneisyys, vapina ja vatsavaivat. Lapsille, raskaana oleville naisille ja kofeiiniherkille ihmisille kofeiinipitoisten juomien nauttimista ei suositella.
Euroopan elintarvikealan tiedekomitean SCF:n mukaan energiajuomien kofeiinipitoisuudet eivät ole niin korkeita, että niiden kohtuullisen käytön mukana saadut kofeiinimäärät olisivat haitallisia terveille aikuisille.
Mitä on guarana?
Guarana on Brasiliasta peräisin oleva kasvi, jota alkuperäiskansat ovat jo vuosituhansien ajan käyttäneet luonnonlääkkeenä. Siihen liitetään paljon positiivisia vaikutuksia kuten mm. aivotoiminnan virkistyminen ja suoritustason nouseminen. Guaranaa käytetään raaka-aineena myös energiajuomissa. Osa energiajuomien kofeiinista on peräisin guarana-uutteesta.- käyttäkää järkeä!!!!
mitä mä ny tosta luin niin koitakkos pelotella tuolla guaranalla???
oot aika säälittävä...mutta näkee että oot jostaki tosissas ettiny tota tekstiä mutta et oo lukenu sitä.
toi guarana ei tuskin oo mikään vaarallinen kasvi se on brasilialaisille niinku mustikka/puollukka meille. molemmat kasvaa luonnossa ja on syötäviä,ajattelikkos jos joku brasilialainen näkis ton sun tekstin pätkäs guaranasta nin se naurais sulle päin naamaa. se olis yhtä naurettavaa kuin se että perä-mongoolialaiset kirjottais netis että kuinka vaarallista on noi puollukat/mustikat. niin mietis ny ens kerralla mitä tänne laitat.
nimimerkki ILTALUKEMISTA kirjoitti teille/meille näin:
"Mitä on guarana?
Guarana on Brasiliasta peräisin oleva kasvi, jota alkuperäiskansat ovat jo vuosituhansien ajan käyttäneet luonnonlääkkeenä. Siihen liitetään paljon positiivisia vaikutuksia kuten mm. aivotoiminnan virkistyminen ja suoritustason nouseminen. Guaranaa käytetään raaka-aineena myös energiajuomissa. Osa energiajuomien kofeiinista on peräisin guarana-uutteesta. "
tuosta yllä näkemästä tekstistä mitä ILTALUKEMISTA nimimerkki on meille laittanut voidaan helposti päätellä että hän on kaupunkilais nainen joka ei edes tiedä mitkä ovat äkeet. maalla kaikki tietävät mikkä ne ovat jopa 3v lapset.
te kaupunkilaiset olette kohta yhtä tyhmiä kuin amerikkalaiset pelkäätte kaikkea,ette osaa käytännön asioita,kaikki ostetaan kaupasta,pelkätte sotkea kätenne ja vaatteenne ja olette täys idiootteja!!!kohta alatte suosia joitain geeniperunoita jotka eivät ole nnähneet multaa vaan kasvatettu jossain muualla. - imekää kyrpää
kyllä red bull on pahempi hampaille kun esim: normi limu kokemus puhuu tässäkin ja tiedän sit hampaista paljon ja happamuuksista noi sun faktat on otettu netistä eli ei niihin ole uskominen ennemmin uskoisin käyttäjäkohtaisia kokemuksia ja hammaslääkäriä itselläni hampaat pilalla kiitos red bull en tiiä kannattiko siis älkää juoko...
- Iknowbro
käyttäkää järkeä!!!! kirjoitti:
mitä mä ny tosta luin niin koitakkos pelotella tuolla guaranalla???
oot aika säälittävä...mutta näkee että oot jostaki tosissas ettiny tota tekstiä mutta et oo lukenu sitä.
toi guarana ei tuskin oo mikään vaarallinen kasvi se on brasilialaisille niinku mustikka/puollukka meille. molemmat kasvaa luonnossa ja on syötäviä,ajattelikkos jos joku brasilialainen näkis ton sun tekstin pätkäs guaranasta nin se naurais sulle päin naamaa. se olis yhtä naurettavaa kuin se että perä-mongoolialaiset kirjottais netis että kuinka vaarallista on noi puollukat/mustikat. niin mietis ny ens kerralla mitä tänne laitat.
nimimerkki ILTALUKEMISTA kirjoitti teille/meille näin:
"Mitä on guarana?
Guarana on Brasiliasta peräisin oleva kasvi, jota alkuperäiskansat ovat jo vuosituhansien ajan käyttäneet luonnonlääkkeenä. Siihen liitetään paljon positiivisia vaikutuksia kuten mm. aivotoiminnan virkistyminen ja suoritustason nouseminen. Guaranaa käytetään raaka-aineena myös energiajuomissa. Osa energiajuomien kofeiinista on peräisin guarana-uutteesta. "
tuosta yllä näkemästä tekstistä mitä ILTALUKEMISTA nimimerkki on meille laittanut voidaan helposti päätellä että hän on kaupunkilais nainen joka ei edes tiedä mitkä ovat äkeet. maalla kaikki tietävät mikkä ne ovat jopa 3v lapset.
te kaupunkilaiset olette kohta yhtä tyhmiä kuin amerikkalaiset pelkäätte kaikkea,ette osaa käytännön asioita,kaikki ostetaan kaupasta,pelkätte sotkea kätenne ja vaatteenne ja olette täys idiootteja!!!kohta alatte suosia joitain geeniperunoita jotka eivät ole nnähneet multaa vaan kasvatettu jossain muualla.Hän vaan copy-paste jostain linkistä mitä ei laittanut joka on ihan perseestä...
ja energiajuomat ovat tarkoitettu siihen jos haluaa Nopeasti kuluva energiaa. Ennemin juon päivät pitkät Lidilin urheilujuomaa. Kerran join kuumessa urheilujuomaa pystyn liikumaan täysin normaalisti. Noh energiajuoma nimikin jo kertoo mitä se on...
- HUOM!
Energia juomat sisältävät mm. tauriinia jota esiintyy härän sapessa ja kaikkea muuta shaibaakin siellä on
- es!
join eilen viis es, ja nyv pärisöö!!
- Energiajuoma(ton)
Älä anna juoda niitä.. Sanot että pistät hänet arestiin. Sanot ettei rahaa anneta ennen kuin on lopetettu. Mutta jos tämä ei onnistu sanot että korkeintaan yksi viikossa.
Itse ole 12 täytän syyskuussa 13 ja meen seiskalle En itse ole juonut itse ikinä kokonaista tölkkiä en edes puolta enkä varmaan 1/4 saakaan. olen vain maistanut ja se oli hirveän makuista en tajua miten joku voi sellaista juoda.
Tosin äiti pitää aiika kovaa kuria niin en saa esim kirroillakaan :D - dfrgh
Jos et anna rahaa se rupee lainaamaan kamuiltasa rahaa, ja sit ku se on veloissa se yrittää huijata antamaan sille rahaa, jos ette anna varmasti varastaa
- 131313131313131313
En antaisi hänen juoda noin paljoo, edes itse en ollenkaan juo vaikka olen 13.v
Limu FTW.
ja sillä liika energiajuoma aiheuttaa/voi aiheuttaa maksa ongelmii masennusta ylivilkautta ja sellaisia - en voi olla ilman
Olen14v mä alotin energiajuoman jo niiku 5denneltä luokalta asti ja oon siitä asti ostanu päivässsä 3tölkkiä ebergiajuomaa. Ajattelin et ei siihen jää kiinni ja ajattelin kerran kokeilla että pystynkö olemaan ilman energiajuomaa... en pystynyt aamullakuin en mennytkään ostamaan energiajuomaa niinkuin yleensäkkin niin en mennyt yhtenä aamuna ollenkaa ostamaan joten tulos oli että,en keskittynyt tunnilla olin hemmetin väsynyt ja melkein nukahdin ja pääni oli järettömän kipeä joten olen jatkanut energiajuomien juomista kokoajan aamulla käyn ennen kouluun menoa ostamassa enenrgiajuoman ja koulun jälkeen että jaksan tehdä läksytt.en pysty lopettamaan vaikka haluaisin. vanhenpani eivät tiedä asiasta pätkänvertaa ja ne ovat ehdottomasti vastaan energiajuomia. en saa edes kahvia juoda kuin vain viikolloppuisin että jaksan herätä aamulla. mutta asia menee näin että, minä en herää aamulla helposti ellen ole ottanut yhtään kahffeeta tai energiajuomaa ja jos olen ottanut niin herään pirteänä ja iloisena ja olen niin ainakin tunnin kunnes alkaa päänsärky väsymys ja kaikkee ellen ole ottanut energiajuomaa tunnin sisällä kun olen herännyt. MInulla menee todella paljon rahaa energiajuomiin mutta se ei kai haittaa vaan se että en pysty lopettamaan ja mikä avuksi?!??
- pelokas sisko
löysin pikkuveljeni (14v) laatikosta 5 energiajuoma tölkkiä kun olin etsimässä minun musiikinkuuntelu laitetta.En tiedä pitäisikö sanoa äidilleni tai isälleni?Olen itse 17v ja minulla ei ollut halua juoda energiajuomia.
Mitä minun pitäisi tehdä?
T:pelokas isosisko- juissi
energia juomissa ei ole minusta mitään hienoa...juon ehkä kerran kahessa kuukaudessa.ihan hyvii ne on mut juissi is the boss!!! :)
- EsRetku
juissi kirjoitti:
energia juomissa ei ole minusta mitään hienoa...juon ehkä kerran kahessa kuukaudessa.ihan hyvii ne on mut juissi is the boss!!! :)
LoL energiajuomat on parhait oon 11v es ,battery,rockstar,burn,arkta,red bull,mad crock (vittu en oo varma kirjotinko oikein
- energiaJuormuri
Täältä löytyy tietoa tuohon polttavan kysymykseen.
http://es-klinikka.wetpaint.com/ - es jumala
Mielestäni es on hyv'öö enkä ees oo läski oon vaa 200 kiloa painava ja juon vitusti maitoa voi lulllal nää atk tunnit on muuten psdkssaa paskaa* :DDD ebin ebin ebin haistakaa vittu :)
- Miksi energiajuomist
Miksi energiajuomista tulee paljon limaeritettä.
- ...
Anna sen juoda, sitteppähän näkee ku on pilannu elämänsä. SITÄHÄN SE TOIVOO! Ei toiveita saa riistää pois.
- es ei pärise
Ihmiset.. Haittaako jos vuodessa juo noin pari energiajuomaa noin 11-14 v ?
Ite oon 12 ja juon ehkä vuodessa 2 eikä nekää oo kokonaisii ;D hörppään vaa joskus pari kulausta :) ku en haluais ES :n kaatajaksi
- päric
Mä olen 15vee ja oon juonu elämäni aikana ehkä 8 energiajuomaa. Yleensä silloin kun jossain tapahtumissa on saanut ilmaiseksi. Silloin tällöin tuli osteltua, ja äiti sanoi että jäät koukkuun. Missään vaiheessa ei tuntenut pakollista tarvetta saada pärinäjuomaa, enkä nytkään ole juonut kahteen kuukauteen. Mutta aina jos ilmaiseksi saa tai kaveri tarjoo niin otan aina. Mutta mielestäni kenenkään ei kuuluisi käyttää juomia aktiivisesti, varsinkaan 12-vuotiaiden.
- kalori pommi
Vaikka vanhemmat eivät tiedä lapset juovat silti sitä es mf jne vaikka sanovat että en oo koskaa maistanu sitte ne kysyy et saanko ostaa ku ne haluu tuua tölkit ja pullot kotii ja sais paremman oma tunnon mulla ei sinällään lupaa oo mut oon sanonu et juon jonkun verran en paljoa kummiskaa mut niinku vaikka ei lupaa oo iskä tarjos viimeksi tänää burnin eikä kofeiini oo paha juttu mutta on niissä paljon kaloreita ja energiaa ja juomat on tarkoitettu alun perin rekka kuskeille ja muille joiden piti ajaa pitkiä matkoja 1tölkki kuukaudessa on terveyden hoitajankin mielestä iha ok! :)
- lolli
Oon ite 13v poika ja join viikos ehkä 1-2 tölkkii möföö ja ne ei vaikuta muhun mitenkään. Saan hyvin untakin jos juon oon juonu yöllä ja nukuin paremmin kun yleensä :D tiedän ettei ne oo terveydelle parhaita joten yritän juoda niitä vähemmän niihin menee aika paljon rahaa
- ex jonne
Anna juoda vaa kyllä se tajuu jossain vaiheessa lopettaa. Ite join ennen 3 es/ päivä, nykyään vaan tölkki pari viikos. Ja rahat oon aina saanu pulloilla.
- Ullared
Kerro lapselles että ne ei oo mitään janojuomia tai mitään parhaimmista päästä olevia juomia. Kerro että voi maistaa, juoda ehkä yhen energiajuoman viikossa. Mutta ei enempää, koska vaikuttaa terveyteen huomattavasti jos juo enemmän.
- joubisterr 1
murros ikä on vittumaista
- Anonyymi
Anna juoda, ihan limuaha ne vaa on.
- Minävaan
Nyt pyydän äitejä muistamaan nyt on 2000 luku. Energiajuomat ovat niin yleisiä. Lapset saavat niitä monista kaupoista. Minäkin ostan niitä joskus. Mutta mitenkin kun luin että 12 ei ole kuuden jälkeen ulkon. Siis miksi?! Nykyään vanhemmista on tullut ylisuojelevia. Esimerkiksi 5-8 eivät saa olla kesällä paljain jaloin. Antakaa lapsen miettiä niitä asioita mielessä. Se on fine jos joskus juo yhden kaks energiajuomaa mutta jos juo vaikka joka päivä se ei ole enään okei.
- 14v
Moni 12-vuotias juo jo alkoholia, joten sun lapsi ei todellakaan oo pahimmasta päästä... Mut yritä vaikka suostutella sitä vähentämään energiajuomien juomista, kerro haitoista jne. Kerran viikossa tai kerran kuukaudessa ei oo vaarallista juoda.
- JONNE-ESESES
ES ON PARASTA IKINÄ!!!!!! MULLA OIKEIN PÄRISEE NIIIN ETTÄ MOPOAUTO AJAA LUJEMPAA RUPEE PÄRISEMÄÄN!!! ES ON JUMALTJEN JUOMA! JUOKAA ES JA KAIKKI NOSTAKAA TEIDÄN ES TÖLKIT JA PÄRISETÄÄN YHDESSÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- ulisaul
Energiajuomat ovat noloja, sekä turhia. Se energia, että tauriini sun muu paska määrä on melko vähäinen eikä niillä saavuta mitään. Jonnet...
- Yo mama
Oliko rankka lapsuus?
- Tyttö98
Jos olet tiedostanut pojallesi juomien haitat eivätkä ne saa häntä lopettamaan tai vähentämään niiden juomista, älä helpota hänen mahdollisuuksia saada niitä eli älä siis rahoita sitä ja toivo, että poika itse tulee järkiinsä tai rahan takia niiden ostaminen vähenee.
- 14-vuotiasBATTERY+
HUOM! Palsta on vuosia vanha. Joo mutta oma kantani: Itse pidän aivan helvetin paljon batterystä koska se on hyvää. Ostan ehkä 1-3tlk viikossa, joskus on ollut viikon tai kahden taukojakin. Ostan sitä koska se on hyvää, vähän niinkuin limsakin. En juo energiajuomia joka päivä, ja en tule juomaankaan. Mielestäni se ei haittaa jos juo sen verran mitä minä. Vaikka siinä ehkä VÄHÄN on haitallisia aineita, ne ei haittaa jos juo yhden tölkin viikossa, tai kaksi. Kunhan muistaa pestä hampaat aamuin ja illoin, koska nuo litkut on hammassyöppöjä. (Olen itse 13-14v ja unohdan pestä iltasin hampaat xD) Juon myös kahviakin, paljon enemmän kuin batteryä viikossa.
- Younglove84
Energiajuomissa ei ole mitään pahaa.
Jos joku käyttää omasta mielestään liikaa energiajuomaa voi hakeutua hoitoon siihen tarkoitetulle klinikalle.
Viina on hyvää ! Humala on ihanaa.
Jos joku käyttää omasta mielestään liikaa Viinaa voi hakeutua hoitoon siihen tarkoitetulle klinikalle.
Tupakki on vittu perseestä...
siihen jää kiinni pysyvästi kuolemaan saakka.
Huumeet on taas asia erikseen.
ei niistä sen enempää... - spröötsprööesjonne
Itse olen 11v jonne ja koukussa energiajuomiin juon monta kertaa viikossa ja yökylässä 3 litraa aina. Haluaisin vähentää mutta ei pysty. Rahat menee mutta muuta haittaa ei ole. Unettomuutta tulee pikkasen. Kyllä se sun lapsi voi niitä juua ei se haittaa
- hgdfhdfh
Kyllä se sokerimäärä tekee susta läskin ja hammaslääkäri tulee tutuks
- Megaforcepowerrbud
Vähä myöhäs mut silti. Mega forcessa on vaan 45kalorii pullossa, mutta hiilareita ja sokerii on kyll ihan vitust :D
- Tiedotusasia
Anna juoda niin paljon kun haluaa koska niitä jos juopi monta niin saattaa mennä maha sekasi nii oppiipahan ettei kannata juoda
- Sksjsjshsh
Nyt kannattaa muistaa että monet lapset saattavat juoda energiajuomia myös sen takia koska ne maistuvat hyvältä (mielipide asia)
- ytryy
Hampaat hajoo, listerineä purskutukseen aina tölkillisen jälkeen. Ei siinä muuta pulmaa ole
- 14vtyttö__
Itse 14 vuotias, kerran tullut kavereiden kanssa juotua kun ne on niitä ostaneet. Ei siinä mitään tuli vain pää kipeäksi kun ei ole kofeiinia tullut käytettyä. Kai se on ihan ok, jos kerran pari viikossa juo. Omahan on vika jos terveys hajoo.
- Juhasaatana
Niin on.
- OfficialMambaKuningas
Poikanne todennäkoisesti työskentelee kampissa vara mamba kuninkaana
- Suckman
Juon energia juomia.Ja poltan tupakkkaa ja sikaria.
- KofeiinimSuurkuluttaja
Eu:n elintarvike virasto on lausonnossa sanonut että "energiajuomat ei ole vaaraksi nuorten terveydelle nautittuna kohtuullisesti" turha sitä kieltää jos on jo kofeiini addiktio ni parempi vaan jatkaa sitä kofeiinin juomista pystyy kouluunkin keskittyä paremmin ku ei pääsärje kokoajan ite oon ollu kasvisyöjä 7vuotta ja en saa B-12 vitamiinia mistään ja sitä on lisätty MegaForceen mitä juon päivittäin ni on siinäki yksi hyvä puoli niissä energiajuomissa.
- Energiajuomamestari
Juon energiajuomia koska ne maistuu hyvälle useimmiten Red Bullia.
- Nimetön_kommentoija
Perus jonne :D
- Juumis
Minäkin aiitelen ALE 10 V ei olut enegiajuomista kaiheestti jos juo niin mitä enegiajuomat ovat hyviä es
- Vielläkin2017
Normaalii mut suositus 1 kuukaudessa ja se on kans hyvä mää ainaki juon sillee 2017yeahboii
- hämmentäjä-hämeestä
Olen kuullut kaiken.
- vitulutka
Vittuakos siinä valitat
- kyrpäjooseppi
vittu älä valita siinä vaan mene ite ostamaan energiajuomaa ja pidä se pääskiinni
- Seksuaalivalistaja
Ota vittu suihi siltä 12 vuotiaalta pojaltas
- Huorakaveris
Ole hiljaa huora ja osta ne energia juomat
- Anonyymi
Itse aloitin sen juomisen 13vuotiaana ja nyt 15vuotiaana juon aika harvoin puhtaasti siitä syystä et ei oikein sydän kestä kofeiinia yhtä energiajuomaa enempää. Kahvia kyllä kuluu paljon kun vanhemmat keittää mut ei tuu ostettua kaupasta pahemmin mitään epäterveellistä. Ei ne energiajuomat terveellisiä ole mutta kyllä nuori jolla sydän on normi kunnossa varmaan sen juomista kestää🤔
Tai jos ei kestäisi niin varmaan kaikki meidän koulusta olisi jo saaneet sydärin kun koko ajan energiajuomaa ovat juomassa. Tuntuu ulkopuoliselta kun itse en oikeen voi paitsi korkeintaan yks tölkki 😔. Ehkä kateus nyt tässä hieman puhuu mutta en suosittele energiajuomia kellekään yhtä tölkkiä enempää. - Anonyymi
Minä olen 13 vuotias kirjotan että te voitte näyttä lapselle mitä tapahtu jos se juo niitä lian paljon ettikä internetistä
- Anonyymi
Kuolenksmänyt ku join eile yhe batteryn ja tänää xd
- Anonyymi
haistakaa mummot vittu
- Anonyymi
Hyvä kysymys.
Miksi juovat niitä aina autetaan.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 173946
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842439Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731587Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641157Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231067- 171894
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42882Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä73841- 100809
Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72800