"Siittäjän, synnyttäjän ja imettäjän roolit"

Lestad. perheen pää

Miehen tehtävänä on siittää ja elättää perhe eli käydä töissä.
Naisen tehtävänä on synnyttää, imettää ja kasvattaa eli olla kotona.

Mun mielestä tämä on selvin jako.

7

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lesta.

      oletkohan oikeesti lesta. luulempa että halusit taas provsoida ketjua liikkeelle. kukaan lesta ei kersku tollasilla.

    • Kairinnka

      Kuinka paljon Lestamiehen täytyy ansaita, jotta voi myös peheensä elättää -ilman yhteiskunnan tukia? Ja miksi?

    • M.Päällikkö(n)

      Tuo naisen tehtävä kuulostaa vähän samalta, kuin lypsykarjankin. Toivottavasti teillä lypsykarja pääsee edes kesällä niitylle? Ai niin, onhan ne suviseurat. =) Että kerran vuodessa pääsee ulos äitikin. Varmaan kadehdittavaa.

    • käyrä pystyssä

      Lestadiolaisten on syytä hillitä yletöntä lisääntymisintoaan nykytilanteessa. Lapsia syntyy lyhyessä puolen vuoden ajassa tuhatmäärin yli uusiutumistarpeen.
      Samaan aikaan pakolaisleireillä kuolee ihmisiä, jotka matalamman syntyvyyden vallitessa voitaisiin ottaa Suomeen.

      Ensimmäisellä vuosipuoliskolla syntyi 29 670 lasta.
      Kuolleiden määrä oli 25 820.

      http://www.tilastokeskus.fi/til/vamuu/2011/06/vamuu_2011_06_2011-07-26_tie_001_fi.html

    • näin se menee tosiaa

      noinhan se näköjään menee.
      Yhden ihmisen tulot vaan harvoin riittää kymmenpäisen lapsijoukon ruokkimiseen tai pukemiseen. Sitten mennään soskun hakemaan rahaa. lapset ovat likaisissa vaatteissa ja nälkäisiä. itse käydään syömässä lämmin ateria päivittäin kodin ulkopuolella. Äiti nääntyy työtaakan alle ja häntä muistutetaan siitä, että valittaa ei saa.

      koiriakaan ei saa pennuttaa joka vuosi, mutta naisen on kestettävä jokavuotinen raskaaksituleminen, synnyttäminen ja lapsesta huolehtiminen.

      • hoitsuharjoittelija

        Mulla on työkaverina lestadiolaismies. Mies ajelee kalliilla moottoripyörällä ja ostaa kalliita kameroita ja käyttää palkkansa omiin juttuihinsa. Lapsia on yli 10 ja he kulkevat rääsyissä ja vaimo näyttää miehen isoäidiltä, niin rupsahanut on ja hampaaton. Ilmeisesti tulot jakaantuu perheessä siten, että isä käyttää palkkansa omiin huvituksiin ja yhteiskunta elättää äidin ja lapset.

        Toisaalta mulla oli opettajana lessunainen. Tällä ei ollut kuin kaksi lasta, nyt muija on nyt kuuskmppinen ja eläkkeellä. Kyllä jotkut vaan käyttää ehkäisyä eivätkä kerro kellekään. Käyvät vaan toisellla paikkakunnalla yksiyislääkärillä. Nähty on.


    • oopperan ystävä

      Miehen tehtävänä.... naisen tehtävänä....

      Näinhän se lestadiolaisilla menee. Hyvin kiteytetty. Sinä esim. määrittelet, mikä toisen ihmisen "tehtävä" on. Naisilla ei ole yksilön oikeutta määritellä tehtäviään itse lahjojensa ja kykyjensä mukaan, eikä heillä ole olemassa itseisarvoa naisena, vaan pelkästään välinearvo miehen käytössä. Nainen pitää saada mahdollisimman pian siitoskäyttöön ettei hän vain ehdi toteuttaa mitään muuta naisen roolia, jonka itse on valinnut. Naista, joka ei ole äiti, ei lestadiolaisille ole olemassa. Jos sellaisia on, heidän täytyy olla jotenkin syntisiä, koska heidän seksuaalisuutensa ei ole kenenkään kontrollissa.

      Tämähän se lestadiolaisnaisen osa on, jos ei omaa kehittynyttä itsetuntoa. Itsetunto kyllä riistetään lestadiolaistytöiltä jo varhain, joten vahva saa olla, että pystyy pitämään oma linjansa. Tuttavapiirissä on yksi lestadiolaistyttö, joka on jättänyt alistusopit ja seilaa nyt vapaana ja onnellisena maailmalla. Heitä on yhä enemmän, kiitos internetin ja hyvien ystävien.

      Nostan hattua ja kumarran esimerkiksi yhdelle musiikkihistorian upeimmista ihmisistä, oopperalaulaja Soile Isokoskelle, joka lestadiolaistaustastaan huolimatta piti oman linjansa ja kehitti lahjaansa. Mikä menetys oopperamaailmalle ja musiikin ystäville sekä Isokoskelle itselleen olisi ollut, jos hän olisi niin monen lestadiolaisnaisen tapaan tukahduttanut todelliset lahjansa ja tyytynyt pelkän piian ja miesten määräämään lypsylehmän osaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe