Ehkä tyhmä kysymys, mutta pitääkö kala perata ennen kuin sen syöttää koiralle vai voiko keittää sisälmyksineen kaikkineen? Onkiessa kun tulee kaikenlaisia pikkusinttejä joita ei jaksa ihmisen ruaksi perata. Mitenkäs ruodot, ovatko vaarallisia vai osaako koira itse erotella lihan ruodoista?
Onkija
3
6312
Vastaukset
- 8090+90+8+09090+9
Riippuu ja roikkuu hieman siitä kalalajista sekä kalan ja koiran koosta.
Ahvenkaloista ja suuremmista kaloista on hyvä poistaa pää ja suolet ja sitten kiehumaan. Hyvin kiehuneesta kalasta on helppo irrottaa terävät ruodot (esim. ahvenkalojen selkä- ja rintaevät). Pienikokoisista särkikaloista (särki, sorva, pasuri, ruutana, tms.) ei tarvitse irrotella ennen keittämistä tai sen jälkeen oik. mitään. Suuremmista särkikaloista voisi ottaa keittämisen jälkeen pois selkäruodon ja pään. Suomuja ei kannata poistaa mistään kalalajista.
Yleisin koiran kala eli hauki on hyvä halkaista filetillä suolistuksen jälkeen. Haukifileeseen jää kylkiruotojen lisäksi sinne selkäpuolen lihaksiin melko paskamaisia pitkiä ruotoja. Ne olen poistanut käsin keittämisen jälkeen.
Ei ne pienet ja lyhyet normiruodot (alle 3 cm) keskikokoisia tai isompia koiria mitään haittaa. Suolet, nahat ja suomutkin ovat jees, mutta näitä pitempiä ruotoja, teräviä selkäeviä, suuria päitä ja karkeimpia selkäruotoja olen ainakin itse varonut. Ei ole tullut vasttaan ongelmia omalle kohdalle. Ja kuten Onkija varmaan tietääkin koirat, kuten kissatkin tykkäävät huomattavan paljon enemmän nk. roskakaloista kuin jalommista kaloista (muikku, kirjolohi, siika, tms. tapaukset). - Onkija
Hyvä ja tyhjentävä vastaus, kiitos!
- hy6t
Meillä koirat saa syödä kalat päineen kaikkineen. Ei paljon ruodot haittaa, ovatpahan myös terveellisiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.525778Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli652723Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️181844- 1461785
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1341662Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä181620- 1021447
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?281430Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411186Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141163