Älkääkä missään tapauksessa kuvitelko että eläisitte esim. taulujen myynnillä.
Koko ala on kaunis kupla.
On ihanaa olla luova jne, mutta siihen se ihanuus jääkin. Todellisuus on sitä että et tiedä mistä leipäsi revit.
Alatko sadan euron tarjoustaulukauppiaaksi, vai teet huippuhienoa taidetta, johon saat ehkä sen upean 18 000 e:n toimeentulotuen (apuraha) 10-20 vuoden uurastuksen jälkeen?
On ihanaa katsella julkisuudessa hienoja töitä ja hienoja taiteilijoita, jotka sulautuvat kermaan ja nauttivat ylellisyydestä. Huippunimiä on ehkä 20 tällä hetkellä.
Totuus on että amk-tason koulutuksella et saa läheskään varmasti töitä. Et välttämättä sittenkään vaikka olisit akatemiasta valmistunut.
Jotkut kouluttautuvat ikänsä, tulematta koskaan sen kummemmin taiteella toimeen. On niitä jotka ovat opiskelleet taidetta liki 20 vuotta ja silti päätyneet opetus- tai vastaavalle alalle.
Miettikää vähintään kaksi kertaa ennen kuin sekaannutte tälle alalle. Ja jos sekaannutte, älkää ihmeessä kuvitelko liikoja. Niitä jotka paistattelevat hienosti kulttuurisivuilla vaivaa sama kuin suurinta osaa meistä; rahan ja tulojen puute.
Älkää ryhtykö kuvataiteilijoiksi
18
194
Vastaukset
- "'Nimimerkki"'
Kyllä taiteilija täällä pohjolassa elää! Minä esimerkiksi olen siitä elävä esimerkki.
Taiteilijan pitää näet tehdä myös tilaustöitä, eikä siinä saa olla nirso. Nimittäin ei pidä heittäytyä liian "taiteelliseksi" ihan vallan, sillä sellaisia teoksia menee äärimmäisen harvoin kaupaksi.
Taiteilijan pitää pitää "päivitykset" ajantasalla säännöllisesti. Se tarkoittaa näyttelyjen pitämisiä.
Itse elän- jos en nyt niin ruhtinaallisesti, mutta hyvin. Maksan asuntolainaa ja autolainankin sain maksettua pari kuukautta sitten ja syön joka päivä hyvin enkä kuljeskele ryysyissä.- inhorealisti_
Maalaatko poroja ja suomaisemia? Ei sellainen kaikkia kiinnosta. Tietty ostajia löytynee Lapin eksotiikaan hurahtaneista...
- "'Nimimerkki"'
inhorealisti_ kirjoitti:
Maalaatko poroja ja suomaisemia? Ei sellainen kaikkia kiinnosta. Tietty ostajia löytynee Lapin eksotiikaan hurahtaneista...
On tullut maalattua poroja ja suomaisemiakin jopa tilauksesta. Tosin ne olivat taustalla henkilökuvassa jonka tein. Kuten sannoin, taiteilijan ei saa olla nirso jos todella aikoo elää taiteellaan.
Ei tosiaankaan kaikkia kiinnosta samat asiat mutta jokaisella on omat mieltymyksensä. Siksipä taiteilijan pitää esitellä itseään monipuolisesti esimerkiksi näyttelyissä ja verkossa.
- t artti
Taidealalle tulisi varmaankin pääsykokeena olla valheenpaljastuskoe, jolla saisivat esiin todellisen kutsumuksen omaavat! Ja joilla on kutsumusta on myös sinnikkyyttä alan vaikeuksien voittamiseen!
- kjwh
Ongelma onkin just toi amk-, amis, korkeakoulu-tasoittelu. Ja muu "uran luonti". Pitäisi keskityä hienoihin töihin, eikä missään nimessä mihinkään maisteri-, kandititteleihin. Silloin kenellä vaan paljon työtätekevällä on mahdollisuus saada leipänsä taiteella.
- kinkerimuori
Miten taiteessa määritellään "hieno työ"?
- Sontakuski
kinkerimuori kirjoitti:
Jokkaise miu mau mukkaa!
- kjwh
kinkerimuori kirjoitti:
http://inspirationalartworks.blogspot.com/
Tuolta löytyy useita.
Vaikka kaikilla on joku oma maku, niin voidaan kyllä silti löytää universaaleja yhteisiä käsityksiä siitä mikä on hyvä ja mikä huono. Ja määritteleväthän koulutkin jo sen, että millainen taide on hyvää ja millainen huonoa, kun he asettavat sisäänpääsylle ja valmistumisille jotain kriteereitä yrittäjille.
Mun mielestä hyvä työ on uskollinen luonnolle. Ja sen tulisi palvella kuvataiteen arvoja, eikä esim. jotain poliittista kantaa tai muuta taiteeseen liittymätöntä asiaa. No en nyt tähän hätään keksi mitään muuta. Mutta mun mielestä tosiaan nykyiset kuvataidekoulut ei palvele sitä oppimisen tarkoitusta, ne on sellaisia outoja useiden vuosien rupeamia joissa pitää kahlata ties mitä roskaa läpi, jotta sitten saisi sen tittelin lopulta. Se onko ne työt hyviä vai huonoja jätetään täysin toissijaiseksi opiskellessa, kunhan nyt vaan suorittaa ne opinnäytetyöt ja kirjottaa gradun mistä vaan.
Mun puolesta koulut voisivat olla sellaisia rupeamia joissa harjoitellaan piirtämään ja maalaamaan. Eikä niiden jälkeen saisi käyttää yhtään mitään titteleitä, eivätkä apurahalautakunnat haluaisi edes nähdä ihmisten CV:tä. Eivätkä myöskään galleriat vaatisi CV:tä ja listaa aiemmista näyttelyistä. Kummallista koko tämä kuvataide meininki, kun töillä ei tunnu olevan yhtään mitään väliä, tunnetuimmilla suomalaisilla taiteilijoillakaan ei ole kuin ehkä puolilla kotisivut, ja nissäkin kuvien esitteleminen on toissijaista.
- 2+7
No, kyllä kaikenlainen voi ilmeisesti olla taidetta, esim. Teemu Mäen se-yksi-jolla-pääsi-Kiasmaan ja sitten tämä tamperelainen uusi läänintaiteilija: "kuuluu graffitien luonteeseen, että ne on luvattomissa paikoissa...". Graffitit ovat monesti hienoja, mutten kyllä hyväksy sitä, jos ne tehdään vääriin paikkoihin. Kissan tappamisesta en saa hienoa mitenkään........
Samaa mieltä, että titteli ei saisi olla tällä alalla mikään oikeutus mihinkään, vaan työt... Mutta siinäpä sitä arvostelulajissa onkin tekemistä, että mikä on sitten hieno työ... - Uusia sväärejä.
Vanha suomalainen sananlasku -ennemmin maa repee kuin huora häpee- sopii erinomaisesti taidealalle!
Ja huoraamisella ei tarkoiteta perinteistä huoraamista, vaan yleistä huoraamista! - jotainoppinutjo
Taide on turhuuksien ala ja sopii niille, jotka kykenee sen ottamaan tosissaan mutta myötämään myös tosiasat. Jotkut tekee sillä rahaa toiset vaan lyö päätänsä seinään koettaessaan tehdä sitä rahaa. Todellinen taiteilija tekee duuiansa rahasta piittaamatta, elää vaikka ruuatta.. jos ei kukaan ymmärrä hänen taidettaan rahan muodossa.
- Niinpäjoo!
Tässähän sitä 'kuijotellaan' hieman nälissäänkin joskus, mutta taidetta tehään vaikka sielu märkänis. Sillon tällöin menee jotain myös kaupaksi mutta on pirun vaikeaa pujotella siinä hintaviidakossa missä yleensä nämä 'itseoppineet' luovivat. Tympäsee joskus pirusti kun joku itseoppinut vetää tarjouskilpailussa välistä! Meikäläisen hinnat eivät muutenkaan ole niitä 'kirjahintoja' mutta minä ainakin pystyn laittamaan työni liitteeksi faktaa että olen 'kirjanoppinut taiteilija', sillä sehän ihan tunnetusti on mojova tosiasia että taulun arvo pysyy ja jopa kasvaa ajan oloon. Taiteilijamatrikkeli ei ole mikään turha teos.
Niinä vuosina kun saan taiteilija-apurahaa, on jokapäiväinen elämäni hieman helpompaa, koska saan todellakin tehdä sitä oikeaa taidetta ja käteni eivät ole niin sidotut. Silloin voin psyykkisestikin paremmin. Ihme kyllä, silloin taiteeni menee myös kaupaksi paremmin. Silloin on 'ostajakunta' myös ihan toisenlaista ja merkille pantavaa on myös että he eivät tingi ostoksistaan, koska he eivät ole ainakaan köyhiä. Siitäkin tosin yleensä galleristini vetää välistä sen oman 26 prosenttinsa. En kuitenkaan valita, pitäähän hänenkin jollain elää! ;) - kjwh
Niinpäjoo! kirjoitti:
Tässähän sitä 'kuijotellaan' hieman nälissäänkin joskus, mutta taidetta tehään vaikka sielu märkänis. Sillon tällöin menee jotain myös kaupaksi mutta on pirun vaikeaa pujotella siinä hintaviidakossa missä yleensä nämä 'itseoppineet' luovivat. Tympäsee joskus pirusti kun joku itseoppinut vetää tarjouskilpailussa välistä! Meikäläisen hinnat eivät muutenkaan ole niitä 'kirjahintoja' mutta minä ainakin pystyn laittamaan työni liitteeksi faktaa että olen 'kirjanoppinut taiteilija', sillä sehän ihan tunnetusti on mojova tosiasia että taulun arvo pysyy ja jopa kasvaa ajan oloon. Taiteilijamatrikkeli ei ole mikään turha teos.
Niinä vuosina kun saan taiteilija-apurahaa, on jokapäiväinen elämäni hieman helpompaa, koska saan todellakin tehdä sitä oikeaa taidetta ja käteni eivät ole niin sidotut. Silloin voin psyykkisestikin paremmin. Ihme kyllä, silloin taiteeni menee myös kaupaksi paremmin. Silloin on 'ostajakunta' myös ihan toisenlaista ja merkille pantavaa on myös että he eivät tingi ostoksistaan, koska he eivät ole ainakaan köyhiä. Siitäkin tosin yleensä galleristini vetää välistä sen oman 26 prosenttinsa. En kuitenkaan valita, pitäähän hänenkin jollain elää! ;)"""Meikäläisen hinnat eivät muutenkaan ole niitä 'kirjahintoja' mutta minä ainakin pystyn laittamaan työni liitteeksi faktaa että olen 'kirjanoppinut taiteilija', sillä sehän ihan tunnetusti on mojova tosiasia että taulun arvo pysyy ja jopa kasvaa ajan oloon. Taiteilijamatrikkeli ei ole mikään turha teos."""
Mitä muuta tämä koulutus antaa, kuin sen, että voit paukutella henkseleitäsi sillä että olet käynyt jonkun koulun. Eikö kouluja käydä sen takia, että sielä opitaan jotain, eikä sen takia, että saisi jonkun sertifikaatin siitä että on "oikea taiteilija".
- Niinpäjoo!
"Eikö kouluja käydä sen takia, että sielä opitaan jotain, eikä sen takia, että saisi jonkun sertifikaatin siitä että on "oikea taiteilija".
Tätä juuri tahdoin kertoakkin. Nimenomaan olen ollu juuri opissa ja luoja paratkoon toivottavasti myös jotain siellä oppinut! Noi minun 3 koulun "sertifikaatit" on juurikin siitä todisteet että olen ylipäätään vaivautunut kehittämään itseäni. Minun perusluonteenpiirteisiini myös kuuluu se että mihin ryhdyn niin teen sitä täysillä ja antaumuksella enkä alittele rimoja. Minun mielestäni kouluja käydään oppimisen vuoksi enkä siitä ole koskaan tinkinyt......valitettavasti. :) - Rahat ei lopu kesken
Realismiahan on se, että tajuaa tuon aloittajan pointin jo alkumetreillä, kouluttautuu siis varmaan ammattiin, josta rahaa tulee. Silloin on mahdollisuus järjestellä itselleen aikaa myös taiteen teolle, on varaa hankkia materiaaleja eivätkä ainakaan elatuksen murheet tee taiteen tekemisestä yhtä helvettiä päivästä toiseen.
Jos vielä onnistuu olla sotkematta muita elämänsä kuvioita kovin pahasti, niin takaan, että paremmin pystyy taidettaan tekemään, nauttimaan siitä ja jopa tuomaan sitä esille helpommin, kun talous on turvattu järkevillä ratkaisuilla.
Realistinakin voi olla taivaanrannanmaalari. - kiitos neuvosta
joo en ryhdy.
- Kiddoh
Taitaa inhorealistille olla käynyt juuri noin. TAI sitten jokin kade/troll. Kaikki tietää tuon mitä sanoit. Unelmien seuraaminen on joillekkin asia erikseen.
- massee löytyy :D
Tätä tietä en toivois kellekään, paitsi siinä tapauksessa, että on ihan pakko.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.2511014- 428317
- 1275280
- 1433656
- 693578
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi353534- 333167
- 552529
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak352031- 281786