Noin kaksivuotias kissani läähättää (siis suu auki) mielestäni hyvin helposti.
Kissa on ns puolipitkäkarvainen. Esimerkiksi kun leikitän kissaa ja kissa ottaa muutamia sprinttejä niin kohta kissa jää suu auki läähättämään. Mielestäni tätä ilmiötä ei ollut havaittavissa näin selkeästi talvella / keväällä, mutta kyllähän sisälämpötila on suunnilleen sama kesällä ja talvella. Kosteusprosentti on tietysti erillainen. Kissa on sisäkissa.
Onko syytä huolestua tai milloin on syytä huolestua?
Kissa on käynyt eläinlääkärin tutkimuksissa (ei tästä aiheesta) ja mitään poikkeavaa ei ruutiniluontoisessa tutkimuksissa ole tullut esille.
Läähätys eläimillä on tietämykseni mukaan (liian)lämmönpoisto elimistöstä?
Kaikista vastauksista kiitollinen
Kissa läähättää
6
829
Vastaukset
- yx vaa
ainakin kissa kerran alko läähättää,koska sillä oli kuuma jotenka epäilen samaa hyvin vahvasti sinunkin kohdalla.
- Speedy
Kissa hikoilee anturoistaan. Normaalisti kissat eivät läähätä, eläinlääkärin vastaanotolla läähättävä kissa pelkää. Läähättäminen voi olla myös merkki shokista.
Jos kissa hengästyy todella helposti, kyseessä voi olla sydän- tai hengityselinsairaus.
Jos leikki on liian rajua, kissa hengästyy. Kissat eivät ole kestävyysjuoksijoita, vaan sprinttereitä. Metsästys on niille enemmän aivovoimistelua kuin päätöntä juoksemista. Kissaa ei saisi loputtomiin juoksuttaa lelun perässä, vaan sen tulisi antaa vaania ja saada "saalis" kiinni monta kertaa.
http://www.ivillage.com/pets/expert/behavior/pages/0,,167006_527491,00.html- meillä näin
meillä kissaneiti (nyt 3-vuotias) on läähättäny koko pienen ikänsä. Se tulee esiin just leikin tiimellyksessä ja kesäisin myös kaikkein kuumimpina hellepäivinä.
Kysyin asiasta eläinlääkäriltä ensimmäisten läähätysten ilmettyä, ja hän sanoi, että kyseessä voi olla ihmisten rasitusastmaan viittaavaa läähätystä. Mitään vikaa sisäelimistä ei löytynyt eikä lääkitystä ole tarvittu vielä ainakaan. Kuulema kortisonia voidaan määrätä, jos läähätys pahenee.
Mutta nyt kun on tiedossa, että mistä on kyse, niin osaa varautua siihen. Esim. kesällä emme leiki rajuja juoksuleikkejä jne. Talvella läähätystä esiintyy todella harvoin..
- jus tänään alkoi
minä huomasin jus äsken ,että harmaja läähättää ja sen hengitys päästää outoa ääntä välillä taukoja ja taas alkaa eikai se vaan kuole siihen pelkään koska sitä ei saa helposti eläinlääkäriin ja sillä on kolme pentua
- jus tänään alkoi lisäys
kun annoin kissalleni juotavaa tässä tapauksessa maitoa niin läähätys loppui ja kissa alkoi kehrätä mutta hengitää viellä kiivaasti eli juotaminenkin voisi auttaa tarkailen viellä en ole ihan varma se ei saatta poistua mutta helpotaa varmaan lääkkekuuri vähän arvellutaa kun sillä on imeviä pentuja
- oma kissa
minun käsketiin viedä kissa mahdollisimman pian eläinlääkäriin kun kissan maha on pyöreä ja se läähätää ja hengittää lujaa pahimmassa tapauksessa voi olla vatsakalvon tulehdus jonka hoitona on vain loputtus :,,,( (niisk tuli itku tätä kirjoitaessa jotten toivon että mahdollisimman monet rukoilisi että tauti olisi vain joku kurkku tauti johon autaa kortisoni eläinlääkäri varmaan osaa neuvoa mitten poikasia imettävän emon lääkitys hoidettaan olen valmis luonnon lakia totellen jopa loppetukseen mutta sitten minä jopa yritän unohtaa että kissaa edes oli kun se tuo niin paljon tuskaa mulle kun sen velikin on ammuttu onneksi minä saan ensi vuonna koiran joka tuskin tulee kokemaan samaa kun se rokkotetaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2762530Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."772433SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis201639- 1201598
Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis531518Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj651397- 1341376
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711250Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.821059Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli741049