Onko normaalia

mimimeikäläinen

Olen elänyt 50-kriisissä jo vuoden. Olen käynyt koko elämäni läpi siis lapsuudesta lähtien. En ole tyytyväinen enää edes parisuhteeseeni sitäkin katselen suurennuslasin läpi olen hirveän itsekäs. Tuntuu vaan siltä että nyt on aika kuunnella myös sitä mitä itse haluan elämältä. Lapse on aikuisia. Vaihdevuosivaivoija ei vielä ole. Onko tämä nyt sitte sitä viidenkympin villitystä kun en oikein aina itsekkään ymmärrä tätä ajatusmaailman muuttumista.

11

180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Normaalista tiedä, itellä sen kummempaa villitystä ollut muuta kuin alkanut huomaamaan, ettei elämä olekkaan ikuista, pelkäämään vanhenemista.

Sivusta on kyllä joutunut seuraamaan, kun niin monen ikätoverin taival on erkaantunut oman pitkäaikaisen kumppanin vastaavasta. Miksi? Voihan se uusi tuoda hetken hurmaa, mutta onko se hetki sitten sen kaiken vanhan yhteisen menettämisen ja hävittämisen arvoista.
      Mutta, parisuhde tahtoo usein olla sellainen juttu, että ajan myötä se kuihtuu, jos sitä ei ylläpidetä ja hoivata, pidetä toista tyytyväisenä.

• mimimeikäläinen

Minulla on hyvä kumppani ja tiedän että parempaan ei löydy. Kiitos vastauksestasi en aio häntä vaihtaa. Enkä usko mihinkään hetken huumaan. Mutta tämä tunteiden myllerrys ja se että nyt miettii paljon sitä mitä veilä haluaa loppuelämältä. Olen ollut aina harkitsevaine ja suhkoht rauhallinen. On tässä naisella taas kasvun paikka.

• mimimeikäläinen kirjoitti:

Minulla on hyvä kumppani ja tiedän että parempaan ei löydy. Kiitos vastauksestasi en aio häntä vaihtaa. Enkä usko mihinkään hetken huumaan. Mutta tämä tunteiden myllerrys ja se että nyt miettii paljon sitä mitä veilä haluaa loppuelämältä. Olen ollut aina harkitsevaine ja suhkoht rauhallinen. On tässä naisella taas kasvun paikka.

Kirjoitit, ettet ole enää tyytyväinen edes parisuhteeseesi. Ja sitten, että parempaa kumppania ei löydy. Mitäs jos juttelisit sen kumppanisi kanssa tästä 50-villityksestäsi, tunteidesi myllerryksestä ja kaikesta muusta. Entäs jos häneltä vielä löytyisi joku yllätysmyssy;)
        Mutta, eiköhän tuo ihan normaalia kuitenkin liene;)

• Jos viidenkympin villitys määritellään joksikin myöhäiseksi murrosiäksi niin kyllä sitten varmaan tuo sitä on.

Ei se kaikille tule, mutta siitä vaan kokeilemaan onko elämä tuolla tavoin ymmärrettynä parempaa kun vähän sen elementtejä vaihtelee. Mitään takuuta siitä ei ole, mutta parempi olla myöhemmin katumatta ja ottaa mahdolliset uudet kokemukset rikkautena.

• mimimeikäläinen

Taitaa tässä taas olla kasvun paikka. On tää toisaalta kun murroikä mutta onneksi se elämänkokemus on tuonut mukaan harkitsevaisuutta. Ei tarvi suinpäin sännätä uuteen suuntaan. Punnittuani asiaoita eläni on hyvässä vaiheessa. Siis lapset aikuisia puoliso ja hyvä elämä. Nyt vaan pitänee keksiä vähän uusia virikkeitä vaikka matkustella ja hoitaa parisuhdetta, nyt tähän on aikaa.

• vienotuuli
        mimimeikäläinen kirjoitti:

Taitaa tässä taas olla kasvun paikka. On tää toisaalta kun murroikä mutta onneksi se elämänkokemus on tuonut mukaan harkitsevaisuutta. Ei tarvi suinpäin sännätä uuteen suuntaan. Punnittuani asiaoita eläni on hyvässä vaiheessa. Siis lapset aikuisia puoliso ja hyvä elämä. Nyt vaan pitänee keksiä vähän uusia virikkeitä vaikka matkustella ja hoitaa parisuhdetta, nyt tähän on aikaa.

Sanoit ettei vaihdevuosi vaivoja vielä ole? Jotenkin niin tutuntuntuista. Toki itse tiedät tarkemmin, noin vain oli minullakin...pitkään ja en tiedostanut, pelasihan kierrot normaalisti jne. Olo oli todella tympäännyttävää ihan kaikkeen, tässäkö tää nyt oli, muistan pohtineeni?
        Itkeskelin vähän kaikesta kunnes tilasin ajan gynelle ja vyyhti alkoi purkautumaan.
        Hormonilaastari ihoon kun en pillereitä huolinut, ei aikaakaan kun palauduin " tavalliseksi" itsekseni :)
        Viihdevuodet ovat niin yksilöityneitä et voivat hämätä ns. tietävämpääkin totesi lääkärini.
        En tietenkään väitä et näin sinulla, olisiko suuri riesa kuitenkin eliminoida kaltaiseni tapaus varmaksi itseltäsi pois?
        Jaksamista!

• En minäkään ole enää yhtä hyvähermoinen enkä sikeäuninen kuin nuorempana. Ihan normaalia.

En siedä enää itseeni kohdistuvaa huonoa käytöstä. Nuorempana siedin liikaakin. Sen suhteen rauha on laskeutunut elämääni. Kukaan ei enää kohtele minua huonosti eikä hyvin. Ja öisin herään usein kaikenlaisiin ääniin - nuorempana sekään ei olisi haitannut tuon taivaallista - nyt laitan herättyäni korvatulpat korviin ja jatkan uniani...

• Kun elämä alkaa olla sillä taittopuolella, niin kai sitä alkaa pohtia elämässä tehtyjä valintoja ja tuumia niitä käyttämättömiä vaihtoehtoja. Minä olen pohtinut vanhaa suurta rakkauttani ja kaikkia virheitä mitä on elämässä tullut tehtyä. Kuitenkaan kelloa ei voi kääntää taaksepäin ja pitäisi vaan asettaa uusia tavoitteita ja elellä niiden mukaan. Alkaa vaan välillä tuntua että ideat alkavat olla lopussa. Yritä jostakin ammentaa, niin elämä jatkuu.
      Tai enhän minä tiedä, kun olen vasta 50-miinus ja pitäisi olla 50-plus. Ainoa "alaikäinen" tässä porukassa ehkä? ;)

• tanj a

Tutulta kuulostaa ja raahasin melkoista elämäntaakkaa harteillani tehden tiliä menneeseen ja nykyiseen. Sen verran kiinnostavaa puuhaa se oli, että kaivelin muistojen arkusta vintiltä vanhat kirjeet, päiväkirjat ja kävin oikein terapiassakin, koska tapoihini kuuluu olla perusteellinen asiassa kuin asiassa. Plarasin vanhat valokuvat, haastattelin lähiomaisia millainen olen ollutkaan ja heittäydyin niin ihanan itsekeskeiseksi, että huh huh, hyvää teki.

Oli, muuten, hämmästyttävää, miten väärin voi muistaa asioita lapsuudesta ja nuoruudesta ihan jo silloisten muistiinpanojeni pohjalta. Lisäksi järkytyin millainen hölmö olen nuorena naisena ollut ja pilannut monet kivat matkani tähyilemällä miehiä. Nyt tähyilisin maisemia hyvää viiniä siemaillen :D

Parisuhdekin siitä terapiasta tokeni ja totesin,että osa ongelmista oli omien korvieni välissä.

Nyt ei tunnu ihan niin raskaalta enää, mutta edelleenkin huomaan eksyväni jonkinlaiseen synkkyyteen elämän rajallisuudesta. Alkaa nimittäin olemaan yhdellä jos toisella kremppaa ja sairautta ja niiden uutisten vastaanottaminen tekee joskus tiukkaa kun ei vaan haluaisi, että hyvä kaveri sortuisi jo nyt elon tiellä.

• Teemuna

Ota ongelmasi käteen, pääset siitä käden käänteessä ja huomaat kuinka tippaleipä putoo lattialle.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      93
      5984
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4772
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      96
      3025
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      26
      2810
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2085
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1496
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1057
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1028
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      960
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      764
    Aihe