Pekkasvapaat - pitäminen, vanheneminen

asdf2011

Olen metalliyrityksessä vakituisena, täysiaikaisena tuntipalkkalaisena. Tilanne on seuraava: minulla on pitämättömiä pekkasia 36 h v.2009 ja 54 h v. 2010. Pitäessäni tämän vuoden pekkasia, esimies oli sitä mieltä että ne vähennetään ensin v.2009 ja sitten v.2010 pekkasista. Meneekö oikein? Entä vanheneeko pekkaset? Luottamusmieheltä en saanut asiaan tyhjentävää vastausta.

11

7477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..........

      Työehtosopimuksen mukaan tuollaista tilannetta ei voi edes olla. 2009v pekkaset kuulu pitää 2009v loppuun mennessä tai ne maksetaan rahana pois, Yhteisellä sopimuksella voidaan pitkittää pekkasten pitoa seuraavan vuoden kesäkuuhun asti jolloin ne viimeistään on maksettava rahana. Toki löytyy paikkoja joissa toimitaan sopimusten vastaisesti, itsekin olen töissä sellaisessa, missä näistä rajoista ei pidetä kiinni, mutta meilläkin halutessaan saa ne rahana jos ei halua/ehdi vapaata pitää. Meillä ei ainakaan pekkasissa ole mitään "vuosimerkintöjä" , joten en tuolta osin ymmärrä kysymystä. Jos meinaat pekkasten rahallista arvoa, niin meillä ne maksetaan sen hetkisen kta:n mukaan, riippumatta siitä kuin "vanhoja" ne ovat.

      • ???????????????????

        Eikös pitämättömät pekkaset pidä maksaa 50% ylityökorvauksena?


      • ......
        ??????????????????? kirjoitti:

        Eikös pitämättömät pekkaset pidä maksaa 50% ylityökorvauksena?

        Joo, itseasiassa oliko se nyt jotenkin niin että 28h 50% ja ja 72h 100%. Mutta niitä prosentteja on vaikea saada jos itse jemmaa pekkasia eikä edes yritä pitää niitä. Eri asia jos niitä ei ole annettu pyydettäessä.


      • asdf2011
        ...... kirjoitti:

        Joo, itseasiassa oliko se nyt jotenkin niin että 28h 50% ja ja 72h 100%. Mutta niitä prosentteja on vaikea saada jos itse jemmaa pekkasia eikä edes yritä pitää niitä. Eri asia jos niitä ei ole annettu pyydettäessä.

        Tässä ei ole kyseessä pekkasten jemmaaminen. 2009 vuoden pekkaset jäi pitämättä vuorolomautuksen (2 vkoa töissä/2 vkoa lomautettuna) takia. Selvisi vasta jälkeen päin että tuolta ajalta kertyy pekkasia. Ja pekkasiahan ei voi itse pitää silloin kun huvittaa, ainakaan meillä se ei ole onnistunut. Olen useastikin yrittänyt pitää, mutta "kun on kiire niin ei käy nyt..."


    • tyytyväinen oon

      kun olin vielä töissä niin pienessä firmassa sain siirtää pitämättömät eteenpäin ei haitannut vaikka vuosi vaihtui. yhteisestä sopimuksesta. Koskaan ei tullut kinaa milloin pidän ja miksi, aina sai kun halusi mutta joskus sattui että oli tarkoituksenmukaista siirtää toisen vuoden puolelle ja kyllä onnistui, olkoonkin sitten laitonta, mutta molemmat osapuolet oli tyytyväisiä. Pienissä paikoissa onnistuu jos henkilökemiat pelaa ,isoissa ei.

    • muuttomies1

      voiko pekkasrahan maksaa arkipyhä päivistä ja muulloin ei lainkaan ja vain työnantaja määrää pekkaspitämisistä

    • pekkaset seis

      Pekkaset ja pekkaset... juuri tällaisten takia Suomen taloudella menee surkeasti ja kilpailykyky heikko!!! Esim. Kiinassa jos ruvettaisiin puhumaan jostain pekkasista niin kenkä heilahtaisi niin että ukko lentää pikaliikkeellä ovesta ulos! Suomalaisten työntekijöiden olisi jo aika oppia joustamaan ja tinkiä joutavista eduistaan niin, että saadaan taas vienti kukoistamaan.

      • Samaa mieltä

        No nyt kyllä puhut asiaa!! En jaksa millään ymmärtää ihmisten itsekkyyttä. Tällä tavalla menetetään kokoajan työpaikkoja kun yritykset ei selviä maksuistaan. Palkat on sivukuluineen niin suuri kustannus työnantajalle, että huh!! Pekkaset ja jopa lomarahatkin joutaisi pois....kaikilta...myös minulta!! Kaikki pärjää sillä normipalkalla. Onhan se mukavampi, että edes ON työpaikka!


      • vapaaradikaali
        Samaa mieltä kirjoitti:

        No nyt kyllä puhut asiaa!! En jaksa millään ymmärtää ihmisten itsekkyyttä. Tällä tavalla menetetään kokoajan työpaikkoja kun yritykset ei selviä maksuistaan. Palkat on sivukuluineen niin suuri kustannus työnantajalle, että huh!! Pekkaset ja jopa lomarahatkin joutaisi pois....kaikilta...myös minulta!! Kaikki pärjää sillä normipalkalla. Onhan se mukavampi, että edes ON työpaikka!

        Pekkaspäivät tulivat 1984 työnantajien ehdotuksena työehtosopimuksiin palkankorotuksien pysyessä pienempinä... nyt pitäisi taistella vapaista perjantaista tai ainakin ensin kokeilla viisi tuntista perjantaista niinkuin takavuosina oli viisi tuntiset lauantait


      • Huulimies

        Ja josse kiinainen olisi mennyt antiikin Kreikan orjatyövoimana vaatimaan yleensä jotain liksaa, olisi ukko pistetty raipalle samantein. Jos todella olet sitä mieltä, että työ on palkkaa tärkempää, minulla on sinulle töitä, eurolla päivässä. Katsotaan ilmestytkö.


      • vapaaradikaali kirjoitti:

        Pekkaspäivät tulivat 1984 työnantajien ehdotuksena työehtosopimuksiin palkankorotuksien pysyessä pienempinä... nyt pitäisi taistella vapaista perjantaista tai ainakin ensin kokeilla viisi tuntista perjantaista niinkuin takavuosina oli viisi tuntiset lauantait

        Ollessani vielä työelämässä, ihmettelin aina näitä pekkaspäiviä. Tulin tuntemaan yksityisyrittäjiä, jotka kaatuivat tai menivät alaspäin näiden tekemättömien töiden maksamisen takia. Varsinkin juuri pienyrittäjillä tämä oli näin. Sittemmin tuntemiani yrityksiä menikin nurin.!!

        Itsellä ei tosin koskaan ole ollut pekkaspäiviä, vaikka työelämässä olen ollut pitkälle 2000 luvun. Nyt on Yt-neuvotteluja jatkuvasti, jatkuvasti vähennetään työpaikkoja ja ihmiset ovat ahdistuksissaan....! Lomapalkkarahoihin en tosin koskisi, vaikka nekin ovat raskaita maksettavia. Mutta nämä pahuksen pekkaset vievät koko yhteiskunnan nolliin ja yrittäjät eivät pysty enää pitämään työvoimaansa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe