En tiedä, kuuluuko tämä edes tähän osastoon :D
Ollaan lähdössä viikon mittaiselle lomalle. Huolettaa se, että ''loukkaantuuko'' kissa (oikeastaan 2 kissaa) jos on poissa niiden luota niinkin kauan? Tottakai tuttu kävisi ruokkimassa ne ym, mutta olen kuullut jostain että kissa saattaisi lähteä etsimään uutta kotia tai lähteä vain pois? Jos se luulee, että hylkäsin sen? Asutaan myös aika lähellä autotietä, joten pelottaa normaalia enemmän että ne jäisivät auton alle. Tai eihän siinä mitään eroa ole, ollaanko kotona vai ei,riski on kai yhtä suuri..
Meillä on kaksi kissaa, kartusiaani-rotuinen noin 1-v. poikakissa ja samanikäinen maatiaistyttökissa. Tyttökissa on melko arka ja säikky, poika ei.
Onko teidän mielestä jotka on jaksanut tämän lukea, viikko liian pitkä aika poissa kissan luota?
Ollaan lähdössä aika pian, joten olisin TOSI kiitollinen jos joku jaksaisi vastata. :)
''Loukkaantuuko'' kissa?
7
204
Vastaukset
- Karkkikisut
Nyt ilman kokemusta tuollaisesta asiasta sanoisin kuitenkin, että matkan hoitajan aikana kissoja ei pitäisi (jos ollenkaan) päästää vapaana ulkoilemaan. Pidän todennäköisempänä juurikin, että silloin ottavat ja häippäsevät, jos tuttu isäntäväki ei ole kotona.
Itse en kyllä kissaani päästäisi vapaana ulos, en maatiaista mutta varsinkaan, jos olisin investoinut rotukissaan.
Mutta: tämä on luuloa, ei tietoa. Tämähän on keskustelupalsta :) - kissavanhuksia
Vanhempien luona on 2 sisä/ulkokissaa, jotka joka kesä ovat joutuneet sen 2, joskus 3 viikkoakin olemaan "hunningolla" joko kotona kaupungissa tai kesämökillä metsän keskellä jo kymmenen vuotta. Ei ne koskaan pahasti "loukkaantuneita" ole olleet...fyysisesti eivät ollenkaan ole itseään loukanneet ainakaan silminnähden. Ovat olleet kuin ei oltaisi oltu poissakaan, kaikki normaalisti ollut kun palattu. Muutamina kesänä on jompikumpi kissa lähtenyt pidemmälle reissulle itsekin seikkailemaan ja tullut vasta kun ollaan itse tultu reissusta. Veljet käyneet ruokkimassa kissoja ja kissat saaneet ulkona olla vapaasti kun niin ovat tottuneet. Kun olivat pentuja, niin silloin kyllä tuntui että kissat helpommin unohtivat omistajansa jo viikossa ja vähän arastelivat. Ei kissat kai yleensä kovin helpolla kotiaan jätä. Kunhan ruokaa saa ja vettä niin kissat on paikkauskollisia.
- rr kk jj
Meillä kissat kärsivät enemmän siitä, jos kukaan ei kävisi ollenkaan. Mitään "loukkaantumisia" en siis ole todennut pidemmänkin kuin viikon reissun jälkeen, koska kissat ovat paikkasidonnaisia ja niille on myös tietynlainen rutiini tärkeää. Jos kissojasi hoitava henkilö tämän peruasian ymmärtää, niin ole huoleti ja nauti lomasta.
En tosin päästäisi kissoja loman aikana vapaaksi. Riski, että ne häviävät on pieni, mutta muutokset saattavat joskus yllättää niin kissankin kuin omistajan uusilla tempauksilla. Mitä selkeämpi sopimus sinulla on kissanhoidosta sen parempi se on sinun ja kissojen kannalta eli anna tarkat ohjeet hoitajalle, niin jos jotakin sattuu ei tarvitse hakea syyllisiä ja ainakin kissat ovat pysyneet hoitajan valvovan silmän alla sisätiloissa (kissahan ei tule vieraan kutsusta takaisin).
Olethan muistanut laittaa hoitajalle ohjeet, mistä löytyy lähin eläinlääkäri, sopinut lääkärikustannuksien korvauksista tai jos teille sattuu jotakin, niin mitä hoitaja tekee kissoille. Tylsiä asioita muistuttaa, mutta itse tykkään nämäkin elämisen mahdollisuudet ottaa huomioon. Inhoaisin itseäni lopun ikääni, jos lomallani kissoille sattuisi jotakin ja hoitaja ei olisi tiennyt, miten toimia. - apuatarvitaan
Eli meidän ei siis kannata jättää kissoja viikoksi ulos,vaikka hoitaja kävisi ruokkimassa ym? Voiko 2 kissaa jättää viikoksi sisätiloihin, pääsemättä sinä aikana lainkaan ulos? Ne ovat sisä/ulkokissoja, eli viihtyvät aikas hyvin molemmissa. Tosin ulosjättämisessä on riskinsä, meidän pihassa liikkuu aika aggressiivinen naapurin kissa,satutti aika pahasti toista jonkin aikaa sitten..
Ollaan viemässä niitä kyllä eläinlääkäriin ennen lomaa, jotain rokotuksia täytyy hoitaa, niin saahan sieltä lääkäriltä sitten neuvoa että mitä kannattaa omien kissojen kohdalla tehdä? - jussin mamma
jätä sisätiloihin. Muuta en ajattelisikaan. Niin, ja harkitse tarhan rakentamista, heti kun ehdit. Itselle ja kissalla mukavimmin siten, että asunnon ikkunasta tarhaan. Aitaus voi olla isokin ja sen sil'ällä korkeita puita. Kissa pysyy tarhassa, kun verkon ylälaitaan virittää lehmille tarkoitetun paimenpojan. kerta pari lankaan kiipeämistä opettaa kissan kyllä välttämään kiipeilyä.Sähköpaimenen ei tarvitse olla edes päällä kun kissat on opåpineet että langasta tulee tälli. Toiminut 2 vuotta.
- 1ks
Oon kans sitä mieltä, että jätä kissat sisälle loman ajaksi. Hyvä olisi jos ruokkijalla olisi myös hetken aikaa muutenkin olla kissojen seurana.
- apuatarvitaan
Kiitos vastauksista :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1195089Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella303628No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452460- 501578
- 411560
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241484- 211307
- 141282
- 271188
Olen oikeasti aika mukava
Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.221107