Aikuisbaletti?

....

Kuinka notkea ja hyvässä kunnossa täytyy olla, että voisi aloittaa aikuisbaletin? Itse en ole kovin notkea, mutta baletti kiinnostaisi harrastuksena, mietityttää, vaan jos muut ovatkin kovin notkeita ja tunnilla mukana pysyminen olisi mahdotonta.

23

8431

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Natalie87

Mä aloitin aikuisbaletissa tämän vuoden alussa. Viimeksi tanssin balettia 5-vuotiaana, 19 vuotta sitten.
      Osa oli tanssinut jo hieman pidempään, mutta joukossa oli sitten ihan vasta-alkajia, ei kertaakaan balettia harrastaneita.

Suosittelen todella rohkaistumaan ja menemään balettiin. Vaikka olen tanssinut vain nelisen kuukautta, siitä on ollut todella suurta hyötyä mm. notkeuden kannalta, sekä myös kroppa on kiinteytynyt, saanut todella timmit lihakset. Aiemmin en pystynyt tekemään keskilattialla hyppysarjoja sun muita, mutta nyt sujuvat vaivatta.

Sen sanon, että hemmetin raskasta se on! Varaudu myös muutaman päivän kestäviin lihaskipuihin, mutta tanssijathan ovat masokisteja! :)

Tsemppiä!

• b4llet

Mäkin olen miettinyt kaverini kanssa baletin aloittamista. Kaverini vain on ylipainoinen ja ite taas oon hoikka, mutta kankea kun rautakanki niin vähän kans mietityttää että voiko mennä tunneille. Olis kyllä kiva päästä harjottelemaan balettia ja saada just tota notkeutta lisää! Voiko vielä aikuisena aloittava baletti tanssija päästä harjoittelemaan kärkitossuilla, jos harrastaa tarpeeksi kauan? Oon siis 21-v.

• tanssija1

Hei! Meillä Oulussa ainakin kaikenlaisilla aikuisilla on mahdollisuus aloittaa ja jatkaa balettiharrastusta. Notkeus, kestävyys, liikkuvuus ja muut kehittyvät, kun jaksaa olla tunneilla mukana.

Kärkitossuillakin on mahdollista vielä hyvinkin oppia tanssimaan. Se vaatii harjoittelua, mutta ei ole mahdotonta! Suosittelen yrittäämään, on se niin mukavaa, kun oppii tekemään kärjillä edes jotain :)

Syksyllä kaikki tanssitunneille liikkumaan ja nauttimaan! :)

P.s. jos jollakulla on tietoa Ylivieskalaisista tanssiseuroista olisi kiva kuulla lisää!

• Natalie87

Kyllä kärkkäreillä voi tanssia, vaikka olisikin aikuisbalettilainen! Minä mm. hommasin kärkkärit jo maalis-huhtikuun vaihteessa, vaikka olinkin klassisen baletin aloittanut vasta tammikuun alussa. Kunhan sulla on tosi hyvä opettaja joka korjaa välittömästi liikeradat että kehität lihaksia ja niveliä treenaamalla myös itse tuntien "ulkopuolella" sekä pidät ravinnosta hyvän huolen (usko pois, ilman kunnon ravintoa sä et pärjää näin rankassa lajissa), sulla on hyvät mahdollisuudet pystyä tanssimaan kärkkäreillä.
      Kärkitossuissa on tietty ikärajakin, alle 11-vuotiaat eivät saa tanssia niillä koska he ovat juuri pahimmassa kasvuvaiheessa ja kärkitossut ovat... no kun saat ne jalkaasi ja teet muutamat liikkeet, tunnet ytimissäsi saakka minkä takia liian nuoret eivät niitä saa käyttää (luuston kasvu ja muokkautuminen). Ja lisäksi sun täytyy osata ehdoton baletin perustekniikka; aukikierto EI lähde polvista! Relevet eli päkiätyöskentely (ts. päkiällä seisonta ja jos liikkeet tehdään relevessä), on jalan suora linjaus ehdottoman tärkeää.

Tietenkin kärkkäreihin siirtyminen on tosi henkilökohtaista. Minäkin opin oikeaoppisen kärkitossutekniikan vasta oltuani tanssileirillä; sitä aiemmin ei baletinopettajani ollut neuvonut minulle että mm. échappet ym. muut tehdään pääasiassa sisä- ja ulkoreisillä. Oli melkoinen yllätys, mutta onneksi en siihen mennessä ollut tanssinut kovinkaan paljon kärkkäreillä.

Ja tuosta Ylivieskan tanssikoulujutusta, en tiedä onko siellä kouluja, mutta Oulussa ainakin on, ja jos todella haluat tanssia, suosittelen että menisit Ouluun kouluun. Kansalaisopiston järkkäämät balettitunnit ovat mitä ovat - muistan aika hyvin varsinkin, kun opettajalla ei ollut mitään hajua klassisesta baletista.

Ei muuta kuin rohkeutta ja tanssitaan varpaat verille!

Ai niin, ja jos muuten edistytte kärkkäreihin, TODELLAKIN satsatkaa HYVIIN varvassuojiin! Mulla on toisen tossun sisäpinta ihan veressä.. kiitos erään puolitoistatuntisen tanssitunnin, johon mulla ei ollut tarpeeksi hyviä suojuksia :/

• somebodyjust

Omassa baletissani kärkkärit laitettiin jo noin 7-9 vuotiaana. Ja niin kyllä tehdäään muuallakin.

• GiveM

Itse olen 28-vuotias ja todella innokas kokeilemaan aikuisbalettia. Kokemusta minulla on lähinnä kuntosalitreenaamisesta, joten onkohan ihan toivotonta aloittaa enää näin vanhalla (!) iällä balettiharrastusta?

• teacher28

MITÄ IHMETTÄ? Kärkitossutyöskentelyn aloittaminen 7-9-vuotiaana?? Huhhuh. Taitaneepa olla sitten 20-30 vuotta myöhemmin pientä ongelmaa nivelten - varsinkin nilkkojen ja polvien kanssa. Olen muutamaan otteeseen törmännyt vastaavanlaisiin tyttöihin, jotka opistoon ovat pyrkineet jotain viidentoista ikäisinä, kertoneet tanssineensa 3-vuotiaasta ja aloittaneet kärkkärit 7 vee.
      Kyllähän se kärki nousi, mutta rasitusmurtumat vaivasi jo silloin ja ura ohi kakskymppisenä. Kyllä sillon itkettiin ja syytettiin opettajaa.
      Nyt mitä olen täällä Kansallisessa ollut ja seurannut uusia tulleita seurueeseen ja keskustellut, niin jopa 12-14 -vuotiaana kärjet saaneet tanssijat ovat huomattavasti puhdaslinjaisempia ja jalat terveitä, ja osalla ikää jo 25. Kait se riippuu koulusta.
      Mutta sanonpa vaan, että vain ammattitaitoinen ja sellainen opettaja, joka tietää ja on vastuussa nuorten - siis lasten - fysiikasta, luustonkasvusta, ei IKINÄ anna kärkitossuja 7-vuotiaalle. 7-vuotias on lapsi, jolla on kasvu erittäin pahasti kesken, ja siksi ei mielellään edes vielä 11-vuotiaillekaan anneta kärkitossuja.

Mutta GiveM:
      Aikuisbaletti on tarkoitettu kaikille, yleensä yli 16-vuotiaille jotka haluavat kokeilla millaista liikuntaa baletti on. Eräässä aikuisbalettiryhmässäni on todellakin kaikenikäisiä - eräs kirjoittaa ensi keväällä ylioppilaaksi, eräs harrastaja on n. 60-vuotias.
      Itse vedän muutamia balettitunteja viikossa oman työskentelyni ohessa, ja olen pyrkinyt siihen, että aikuisbaletti on paitsi tehokasta liikuntaa, se on myös hauskaa ja erilaista kuin esimerkiksi ne kuntosalien ainaiset spinning- ja sunmuuttunnit. Ja muutaman oppilaan kohdalla on käynyt niinkin, että kun olivat jonkin aikaa käyneet aikuisbaletissa, he pyysivät mahdollista lisätuntia viikossa ja sijoitin heidät tasojaan vastaavaan ryhmään. Tietenkin ryhmän jäsenet olivat nuoria tyttöjä, mutta se ei näitä paria nuorta naista haitannut - päin vastoin.

Joten eikun sekaan vaan! Baletti on todella oivallista treeniä vastapainoksi punttitreenille, mm. notkeudessa, liikkeiden siroudessa ja tasapainossa.
      Älä kuitenkaan vähättele baletin tehoa - siinä kyllä hiki lentää.

Joten tervetuloa! :)

• Ex-balettilainen

Minäkin olen harrastanut nelikymppisenä aikuibalettia kaksi kautta, ja olisin käynyt edelleen jos jatkossa olisi aikataulut käyneet. Alkuun jännitti ja liikkeet olivatkin tosi kömpelöitä liikuntataustastani huolimatta, mutta hauskaa meillä kaikilla "aikuisilla" oli. Hyötyäkin oli, kyllä paikat kipeinä tosin olivat mutta liikkuvuus parantui.
        Paikkakunnasta riippuen luulisi että aikuiset osaavat ottaa huumorilla kaikki tämmöiset jutut eivätkä tuijottaisi toisen osaamista aivan niin tarkasti vertaillen kuten nuoret.

• johanna2487

Treeni on rankkaa, vaikka aikkaria onkin (ei sikäli että sitä väheksyn).
      Siellä harjoitetaan hyvin paljon notkeutta, ryhtiä ja lihaskuntoa. Opettajan ja aikuisbalettilaisten välinen yhteistyö on/oli aivan erilaista kuin ns. ryhmäläisten.

• oma harrastus

Itse menin ensimmäiselle balettitunnille yli kolmekymppisenä. Ilman taustaa lapsuuden baletista tai muistakaan tansseista.
      Notkeus ja voima kehittyvät tunneilla käymällä ja ompahan alkanut kotona venytteleminenkin kiinnostaa. Todella nopsaan kiinteyttävää, kuten joku jo kirjoittikin. Kunhan pitää koko tunnin pakarat piukkoina, kannattelee itseään, huolehtii käsien asennosta ja kannattelusta.
      Opettajia on todella erilaisia, joten isommissa kaupungeissa kannattaa käydä muutamissa eri paikoissa löytääkseen omantuntuisen opettajan ja ryhmän. Aikuisbaletti on ylipäänsä termi, jonka alle mahtuu kovin eritasoista opetusta: miten hyvin alkeet ja perusjutut opetellaan, vai "tanssahdellaanko" vaan sinne päin. Molemmat ovat hyviä vaihtoehtoja, mutta kannattaa kokeilla, millaisesta balettiharrastuksesta itse pitää, ja mitkä ovat tavoitteet. Ts. painottuvatko ne henkiselle puolelle (kiva mieli ja notkeutta kapupan päälle) vai enemmänkin pohjalle "haluan kehittyä niin pitkälle kuin aikuisena voin."

• Kutsumus voittaa

Olen kohta 40-v mies, haluaisin aloittaa baletin. Koko ikäni olen siitä haaveillut, mutta miehenä en ole uskaltanut sitä aloittaa. Elämässäni tuli kova kriisi eteen, ja enää minua ei kiinnosta mitä muut ajattelevat.

Kysymys on enää siitä pidetäänkö minua perverssinä, jos tällainen vanha äijä menee nuorten naisten kanssa balettia harrastamaan?

• Kesä kaikilla

Kuule, aikuisbaletissa käy myös viiskymppisiä naisia, jotka aloittavat myös vasta tänä syksynä.
        Se vaatii paljon keskittymistä, hiljentymistä ja liikkeisiin paneutumista, oman kehon kuuntelemista.
        Ei siellä kukaan toisia kyttää tai mitään mieti - omaan kehittymiseen keskitytään :)

Kokeilemaan vaan, kivaa uutta harrastusta!!!

Isommissa kaupungeissa myös äijäbalettia googlaa.

• Samaa mieltä
        Kesä kaikilla kirjoitti:

Kuule, aikuisbaletissa käy myös viiskymppisiä naisia, jotka aloittavat myös vasta tänä syksynä.
        Se vaatii paljon keskittymistä, hiljentymistä ja liikkeisiin paneutumista, oman kehon kuuntelemista.
        Ei siellä kukaan toisia kyttää tai mitään mieti - omaan kehittymiseen keskitytään :)

Kokeilemaan vaan, kivaa uutta harrastusta!!!

Isommissa kaupungeissa myös äijäbalettia googlaa.

Todella muokkaava laji, sopii hyvin miehillekin. Ja muutenkin minkä ikäisille tahansa. Tässä videossa näkyy hyvin, miten aikuisharrastajillakin kauniit muodot ja ryhdit. Voit katsoa liikkeitaä muistakin videoista ja hakea kirjastosta vaikka kirjan Piruetti, baletin perusteet. Kirjoista ei tietenkään opi, mutta joitain liikkeitä voi kokeilla ja tuossa on myös baletin satoja vuosia vanhasta historiasta ja perinteestä. Polvien ja nilkkojen kanssa oltava itsekseen treenatessa tarkkana, siksi menisin kyllä tunneille. Nyt tammikuussa on hyvä aloittaa!

• Videokin
        Samaa mieltä kirjoitti:

Todella muokkaava laji, sopii hyvin miehillekin. Ja muutenkin minkä ikäisille tahansa. Tässä videossa näkyy hyvin, miten aikuisharrastajillakin kauniit muodot ja ryhdit. Voit katsoa liikkeitaä muistakin videoista ja hakea kirjastosta vaikka kirjan Piruetti, baletin perusteet. Kirjoista ei tietenkään opi, mutta joitain liikkeitä voi kokeilla ja tuossa on myös baletin satoja vuosia vanhasta historiasta ja perinteestä. Polvien ja nilkkojen kanssa oltava itsekseen treenatessa tarkkana, siksi menisin kyllä tunneille. Nyt tammikuussa on hyvä aloittaa!

http://www.youtube.com/watch?v=0ZDeo_ZYxAY

• Sukkisboy

Sukkikset jalkaan ja joraamaan vaan !

• Anonyymi
        UUSI
        Sukkisboy kirjoitti:

Sukkikset jalkaan ja joraamaan vaan !

Sukkahousuja ei tarvitae käyttää aikuisbaletissa jollei halua. Eikã miesten varsinkaan.

• Sukkapöksy

Tuolla voi äijätki hyppiä sukkahousuissa ihan vapaasti !

• Toteutumaton haave

Itsekin olisin halunnut aloittaa baletin joskus 8-vuotiaana ja olen halunnut vieläkin. Kadun sitä kovasti kun en aloittanut. Syy siihen kuitenkin oli se, että äitini ei antanut minun aloittaa balettia, koska pelkäsi että menetän jalkani tai tapahtuu jotakin vaarallista. Kotonakaan en viitsi alkaa harjoitella, ihan turhaahan se olisi :D Joten taidan antaa vain asia olla.

• Toteutumaton haave

Niin ja lisäys viestiini: Äitini on sanonut, että ei halunnut eikä halua minusta balleriinaa, koska silloin minusta voi tulla kuulemma anorektikko, hänen mielestä balleriinojen pitää olla superlaihoja. Äitini älykkyyttä :-)

• optissus
        Toteutumaton haave kirjoitti:

Niin ja lisäys viestiini: Äitini on sanonut, että ei halunnut eikä halua minusta balleriinaa, koska silloin minusta voi tulla kuulemma anorektikko, hänen mielestä balleriinojen pitää olla superlaihoja. Äitini älykkyyttä :-)

Voi kun kuulostaa tutulta! Itsekin halusin kovasti siinä 7v baletin harrastajaksi ja tunneille äiti minut laittoikin mutta harmikseni huomasin jossain vaiheessa että kyseessä oli tavallinen lasten jumppa.. Uskon että sama laihuuden tavoittelun uhkakuva oli takaraivossa hänelläkin. Siispä minusta tuli luistelija eikä haittaakaan kyllä yhtään:)

• ei-haaveilija

toteutumattomista haaveista tulee totta ALOITTAMALLA nyt, turha sitä krematorion porrteilla miettiä mitä jäi tekemättä. Kaikki on mahdollista; Ikinä en ollut ratsastanut, ostin hevosen yksityistunnit itselleni 50-lahjaksi, enkä ole katunut, nyt 60 aloittelen aikuisbalettia, haaveista tulee totta, ei ehkä ballerinaa, mutta tuntuman saan, vaikka en ehkä kärkitossuille enää nousekkaan.
      Sinne vaan sekaan, ja jos ei ole tunteja lähistöllä tarjolla, videoistakin pääsee tuntumaan.

• Kauko.

Kutsumus voittaa-kirjoittaa
      "Olen kohta 40-v mies, haluaisin aloittaa baletin. Koko ikäni olen siitä haaveillut, mutta miehenä en ole uskaltanut sitä aloittaa. Elämässäni tuli kova kriisi eteen, ja enää minua ei kiinnosta mitä muut ajattelevat.

Kysymys on enää siitä pidetäänkö minua perverssinä, jos tällainen vanha äijä menee nuorten naisten kanssa balettia harrastamaan?"

Balettia en ole koskaan tanssinut mutta barokista on kokemusta. Barokki on baletin esiaste josta baletti on kehittynyt. Ensinnäkin baletissa on sama tilanne kuin kaupallisessa show-yrheilussa. Eli sen lisäksi mitä tehdään myös se kuka tekee vaikuttaa miten show myy. Siksi tuolliset pikkutytöstä tanssijaksi kasvatetut. Ihan kuten bisnesurheilu ja urheilu niin myös kaupallinen baletti ja baletti.

Kysyt tuota että mitenkä naiset suhtautuu jos mies osallistuu. En usko että tavallisista naisista on mitään ongelmaa, ei ainakaan minulla ole ollut.

Mutta sitten tuollaisissa ympyröissä pyörii kaikenlaisia vähemmistöjä. Lesboja, homoja, aseseksuaaleja, vammaisia, kehitysvammisia sairaita, ylipainoisia transsukupuolisia yms. Näiden kanssa pitää olla todella tarkkana.
      Ainakin minulla oli melkoista taiteilua ja lopputulos oli että minut häädettiin koko ryhmästä kokonaan pois. Vaikka tuntuu miten vaikealta niin tuollisiin kanttaa pitää etäisyyttä. Ei pidä puuttua heidän tekemisiinsä vaikka joku päättäisi vaikka leikata päänsä irti.
      Mutta sain sentään olla mukana aika kauan ja ehdin oppia perusteet.

Baletti on sitä josta nämä tällä mantereella tanssittavat tanssit ovat jonkinlaisia palasia. Kun ei saada ihmistä oppimaan kaikkea niin opetetaan pieni osa.

Kirjoituksestasi ei voi päätellä,millinen mies itse enkä minä voi oikein kertoa kuin näkemyksiä ormaalin heteron miehen kannalta. Kai noilla vähemmistöillä on myös vaikeaa ei kai sitä kukaan turvautuisi muuten noin epätoivoisiin temppuihin minkä kohteeksi itse jouduin. Sinne ehdottomasti vain ryhmään mukaan jos kerta löytyy ryhmä minne voi mennä. Pääset opettelemaan oikein tanssimisen syvintä olemusta.

• Baletti unelmana

Tietääkö joku hyvää paikkaa jossa voisin käydä aikuisbaletissa ? Olen miettinyt minkälaista se akuisbaletti on. Sillä haluisin treenata kovaa klassista balettia ja saada todella hyvää opetusta. Olen kohta 17 ja eihän minusta koskaan tule ammattilaista mutta haluaisin olla ammattilaisen tasolla jossain vaiheessa, vaikka se onkin harrastus. Minulla ei siis ole minkäänlaista baletti taustaa.. Pelottaa eniten että käyn huonossa koulussa jossa opetetaan jotain sinne päin.. Asun Helsingissä ja olen katsellut muutamia kouluja jotka eivät vakuuta..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pystyisitkö pitämään

Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      45
      3503
    2. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      69
      3201
    3. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      30
      2985
    4. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      159
      2748
    5. Tuntuuko ettet tiedä

Enää miten toimia mun suhteen. Kun en taida tietää itsekään
      Ikävä
      25
      2269
    6. En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä

Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛
      Ikävä
      12
      2253
    7. Kirjotan ikävää ulos

Haluaisin kuulla mitä ajattelet minusta. ihan mitä vaan mitä mietit. Voisit kertoa minulle, tai sitten kirjoittaisit run
      Ikävä
      14
      1698
    8. Sinä se vaan jaksat

Suosittelen lopettamaan hyvissä ajoin, tuo toimintas ei auta unohtamiseen. Jossain vaiheessa asia julkistuu enkä usko et
      Ikävä
      23
      1557
    9. Onnettomuus

Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?
      Kuhmo
      3
      1517
    10. iltalehden uutinen poistettiin?

Jämsässä koulussa rikosepäily avustaja juu
      Jämsä
      15
      1346
    Aihe