Millainen vastuu 15- vuotiaalla on sopimuksen tekijänä.
Tyttäreni vuokrasi skootterin liikkeestä kun uusi samasta liikkeestä hankkima skootteri hajosi viikon käytön jälkeen. Sovin puhelimessa asian liikkeen kanssa. Sieltä sanottiin, että minun pitää alaikäisen kuskin ollessa kyseessä tehdä anomus, että tyttäreni voi vuokrata skootterin kuudeksi päiväksi. Tein siis vapaamuotoisen kirjeen, jonka tytär vei liikkeeseen ja sai sitä vastaan skootterin vuokralle. Tyttö allekirjoitti vuokraussopimuksen ja sai myyjän mukaan sai paperin, jossa kerrotaan liikkeen antaneen koeajovakuutuksen mukaan. Minulle ei kerrottu puhelimessa ehdoista, mutt a kun tyttö kysyi, mitä tapahtuu, jos kaataa skootterin, myyjä sanoi, että saa maksaa 600 omavastuun. Paperit tyttö laittoi skootterin boxiin, kuten myyjä neuvoi. Jos poliisit kyselee, ne löytyy sieltä, neuvoi myyjä.
Hän allekirjoitti paperin, jossa sovittiin skootterin vuokrasta. Kun hän oli matkalla tällä vuokraskootterilla kotiin, hän huomasi että tässä skootterissa on vasen jarru löysempi kuin omassa vaikka tämä oli myös vasta 100 km ajettu.
Hän koetti jarruttaa molemmilla, mutta liian myöhään huomasi että kun vasen jarru oli löysempi kuin oma, skootteri meni ojaan. Tytär loukkaantui ja paikalle kutsuttiin ambulanssi.
Soitin ja ilmoitin skootterista liikkeelle, joka näytti virheettömältä. He lupasivat hakea skootterin pois. Minä en siis tiennyt tässä vaiheessa, että kyseisen skootterin paperit olivat boxissa.
Mopoon oli liikkeen mukaan tullut naarmuja ja joku pieni lohkeama.
Nyt siis kysyn, mikä on 15-vuotiaan vastuu: Minulle ei kerrottu omavastuusta mitään, ainoastaan pyydettiin anomaan lupaa omalla allekirjoituksella.
Nyt liike vaatii minua maksamaan tuon omavastuun vaikka en tiennyt sellaista olevan.
Liikkeestä kerrotaan, että ei voi mitään, jos tytär ei sitä koeajopaperia minulle näyttänyt, jossa mainittiin omavastuu.
Tyttäreni ei ollut juonut ja siis alkometri näytti nollaa.
Hei Nix Nax tai joku muu lakia tunteva!
3
111
Vastaukset
- 27
Liikkeen vika tämä ei ole, koska huoltajan valtuutus riittää sitovaan oikeustoimeen. Ongelma on vajaavaltainen-huoltaja akselilla, toimivallan rajaamisessa.
- 67uy
Öh, siis skootteri meni ojaan, koska toinen jarru oli vähän löysempi kuin omassa? Ei se skootteri tiettävästi sen takia mihinkään suuntaan karra, koskapa siinä on renkaat peräkkäin...
Ei tainnut ihan kaikki olla tässä jutussa niinkuin piti... - 0439wipfsovdjmk
Voihan V... taas kerran!
Idiootillekin on selvää, että lainattavien tai vuokrattavien ajoneuvojen vakuutuksiin liittyy aina omavatsuuosuus, ELLEI TOISIN SOVITA (yleensä niin voi tapahtua ainoastaan reilusta lisämaksusta).
Miksi se ei ollut selvää sinulle?
Nyt yrität kieroilemalla välttää sinulle tahi tyttärellesi kuuluvat korjauskustannukset tai vakuutuksen omavastuuosuuden.
Häpeäisit!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli
Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.2711673IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!
Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk461543Milloin bikineistä
Tuli juhla tai esiintymis asu? Pikkasen harkintaa vois käyttää. Bikinit kuuluvat uimarannalle. No, mitä maailman tähdet1511251Mene perheinesi arkkiin - kasteelle !
Juutalaiset oli hyvin lapsirakkaita, mitään ehkäisyä ei käytetty. Perheissä oli paljon lapsia. Viiden koko perheen kast4701037- 1371035
Johanna Tukiainen ei suostu muuttamaan pois vuokra-asunnosta!
Seiska kertoi tänään, että Johanna Tukiainen ei ole suostunut poistumaan Helsingin Munkkisaarenkadun vuokra-asunnostaan.74991Olimmeko molemmat
ujoja ja hankalia, vai minä vain? Mietin, oliko se silloin epävarmuutta vai kiinnostuksen puutetta.73943Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko
Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää450924Mun on ikävä sua J ,
Mun on ikävä sua J, haluaisin tutustua paremmin (vaikka tämä aivan älytöntä onkin). Voitaisiinko nähdä ja jutella ihan47881Kesä ja nuorison mopoilu
Tänään neljä mopoa ajelivat yöllä ihan miten sattuu pitkin kyliä liikenteenjakajan väärältä puolelta hirveää ylinopeutta152867