Gambiassa asuneet

Gambiaan.

Hei sinä joka olet asunut Gambiassa useamman kuukauden putkeen, kerro minulle kuinka paljon rahaa tarvitsit per viikko tai kuukausi ja käyhäilitkö vai elitkö leveästi?

Suunnittelen itse lähteväni sinne noin kolmeksi kuukaudeksi kahden teini-ikäisen poikani kanssa ja aika vaikea arvioida millä summalla pärjättäisi mukavasti. Emme kaipaa mitään luksusta vaan ihan taviselämää.

Jonkinlainen asuntokin pitäisi vuokrata, netistä löytyvät loma-asunnot tuntuvat aika kalliilta ja meille kelpaa kehnompikin asumus kunhan wc ja suihku toimii ja on keittomahdollisuus. Eikä tarvitse olla turistialueelta, sillä emme pelkää paikallisia emmekä häiriinny elämän äänistä.
Oletko kenties vuokrannut asunnon kuukausivuokralla? Mitä maksoit ja millainen taso asunnossa oli? Kerrotko myös suunnilleen millä alueella asuit?

Kyselen ihan vain suuntaa antavasti jotta voisin arvioida menoja ja ettei nyt ihan huijattaisi tälläistä noviisia.

Kiittäen tiedoista:)

32

3663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gambiaan.

      Ups.Näkyy olevan sama nimimerkki tossa alempana koskien naisten seksiturismia. En kuitenkaan ole sama joka tuon alemman ketjun on aloittanut, ihan vain tiedoksi...

    • sun232345

      Asunnon vuokraus onnistuu helpoiten paikan päällä. Kyselet paikallisilta ja kiertelet bongailemassa "for rent"-kyltillä varustettuja taloja. Yleensä asunnoista maksetaan 3-6 kk vuokra etukäteen. Vuokra ei normaalisti sisällä vesimaksua tai sähköä. Sähkö ostetaan prepaid-tyyliin ja vesimaksut voi olla paikasta riippuen korkeita. Hintatasoa on todella vaikea sanoa, koska hinnat riippuu alueesta, talosta, vuodenajasta omistajasta, vuokraajasta ja monesta muusta seikasta. Turisteille kaikki on aina kalliimpaa.

    • Gambiaan.

      Kiitos vastauksesta. Ehkäpä me siellä jotenkin tultais toimeen. Vaikee vaan arvioida esim. paljon menis ruokaan ym. sellaseen ja sit toi vuokra päälle.

      Mutta jos ajattelee että täällä maksan 700e vuokraa muut laskut siihen päälle ja nettotulot on pikkasen yli 1800e kuussa, niin luulis kai Gambiassa elävän tonnilla kuussa?

      Hirvittää vaan noi lentolippujen hinnat, halvimmillaan olen löytänyt 1500e pelkät menolennot kolmelle yhteensä. Pitäiskö sinne mennessä olla jo paluuliputkin ostettuna vai mitä ne Gambialaiset tuumaa jos vaan paukahtaa paikan päälle ilman paluulippuja?

    • ...

      Mihin aikaan vuodesta olet lähdössä? Ainakin marraskuusta lähtien saa menopaluulippuja 300-500€/hlö Lontoon kautta. Maassa voi olla 3kk ilman viisumia.

      Gambiassa asuu myös suomalaisia, jotka voivat antaa vinkkejä majoituksesta tai heillä itsellään on mahdollisuus tarjota majoitusta edullisesti ja siistissä ympäristössä.

      Tonnilla/kk elätte ERITTÄIN ylellisesti Gambiassa.

      • baobao_4

        Olen vuokrannut keskustasta n.10 min ajomatkan päästä compound-tyylisen talon.Vuokraa tästä talosta maksan 300 euroa kuukaudessa.Iso puutarha,aita ympärillä(korkea betoniaita)mangopuu,huoneita 3 makkaria,keittiö,iso olohuone ja 2 kylppäriä suihkuilla.Ei kylpyammetta.Gambiassa elätte erittäin edullisesti ja paikalliset ottavat teidät ystävällisesti vastaan,he pitävät erityisesti suomalaisista :)Compound muistuttaa lähiötä,mutta niissä on turvallista ja kaupat ovat yleensä aina auki,perjantaisin ajoittain suljettuina muslimien rukoushetkien aikaan.Kannattaa ottaa huomioon onko lähistöllä paljon kukkoja(ne herättävät aamuvarhain)koirat haukkuvat koko yön,kuljeskelevat irti.Kannattaa kysyä tuleeko suihkusta lämmintä vettä,sähkökatkokset ovat yleisiä,voivat kestää jopa 2 vrk putkeen.Kynttilöitä ja otsalamppuja mukaan.Kannattaa myös tuholaismyrkytys varmistaa ja ehkä moskiittoverkot ottaa Suomesta mukaan.Lutikat ja torakat,isot hämähäkit ovat yleisiä.


      • Gambiaan.
        baobao_4 kirjoitti:

        Olen vuokrannut keskustasta n.10 min ajomatkan päästä compound-tyylisen talon.Vuokraa tästä talosta maksan 300 euroa kuukaudessa.Iso puutarha,aita ympärillä(korkea betoniaita)mangopuu,huoneita 3 makkaria,keittiö,iso olohuone ja 2 kylppäriä suihkuilla.Ei kylpyammetta.Gambiassa elätte erittäin edullisesti ja paikalliset ottavat teidät ystävällisesti vastaan,he pitävät erityisesti suomalaisista :)Compound muistuttaa lähiötä,mutta niissä on turvallista ja kaupat ovat yleensä aina auki,perjantaisin ajoittain suljettuina muslimien rukoushetkien aikaan.Kannattaa ottaa huomioon onko lähistöllä paljon kukkoja(ne herättävät aamuvarhain)koirat haukkuvat koko yön,kuljeskelevat irti.Kannattaa kysyä tuleeko suihkusta lämmintä vettä,sähkökatkokset ovat yleisiä,voivat kestää jopa 2 vrk putkeen.Kynttilöitä ja otsalamppuja mukaan.Kannattaa myös tuholaismyrkytys varmistaa ja ehkä moskiittoverkot ottaa Suomesta mukaan.Lutikat ja torakat,isot hämähäkit ovat yleisiä.

        Hei kiitos paljon vastauksistanne. Nämä auttaa paljon:)
        Kertokaa toki lisää vinkkejä jos mieleenne jotakin juolahtaa.


      • Gambiaan.

        Kiitos linkityksistä. En nyt ihan vaan ymmärtänyt yhteyttä mun Gambiaan muuttamisen kanssa.


    • Afrikkaan käy tie

      Varmaan kiva ja halpa paikka asua, mutta ajatteletko sua vai kenties sun lapsiasi? Eikö ne käy koulua?

      • Gambiaan.

        Mun lapset käy elämänkoulua;)

        Voisi kuule olla aika kurjaa kaikilla jos väkisin raahaisin teini-ikäiset kakarat toiselle puolelle maapalloa.

        Eiköhän tänä päivänä ole kuitenkin mahdollista tuo etä-opiskelu ja koulu-asioiden järjestely etukäteen. Tuskin olen ainoa suomalainen ulkomailla lasten kanssa.

        Aivan varmasti lähdemme koska kaikki meistä haluavat lähteä ja saada hengähdystauon tästä ihanasta suomalaisesta yhteiskunnasta. Aivan varmasti myös hoidamme asiamme niin, ettei meidän tarvitse lähtöämme katua ja että palaaminen olisi mukavaa ja vaivatonta.


    • Suomessa on oppivelvollisuus vaan ei koulupakkoa. Hyvää matkaa teille kaikille! :)

    • bonbon_7

      Ihmettelen negatiivista suhtautumista nuorten mukaanottamisesta Gambiaan.On hyvä nuorille nähdä muutakin kuin Eurooppaa ja kotonurkkia.Siinä sitä on kokemusta jaettavaksi ja matka saattaa myös yhdistää perhettä.Gambialainen kiireettömyys ja positiivinen elämänasenne aurink tekevät varmasti hyvää niin teineille kuin äidille :)

    • velter

      Kuka tietäis minkä verran meitä Suomalaisia asuu Gambiassa? Ja missä siellä?

    • kustannuksia gambias

      Vuokra-asunto n 500e/kk, jonkin mörskän saa tietysti halvemmalla muttei kalsutettua. Malarialääkitys/henkilö 50-100e/3viikkoa. Ruoka n 10-20e/hlö/päivä. Muut päivittäistarvikkeet mitä käytätte on ainakin Suomen hinnoissa ellei kalliimpiakin. Tähän ei ole laskettu miehen kustannuksia, jotka myös maksat. Pysyvä muutto,niin kaikki Suomen tuet lakkaa. Terveydenhuolto maksettava itse,lääkärit kalliita ja matkavakuutus ei korvaa pysyvää muuttoa. Eli ei kannata sairastua. Hammaslääkäriä mm vaikea löytää/kallista, joten hammas vain irti ja homma jatkuu.

      • Gambiaan.

        En todellakaan aikonut maksaa 500e/kk asumisesta, halvemmallakin löytyy kun ei tarvi asua missään turistirysän laitamilla.

        Hirvee hinta ruualle toi 10-20e/hlö/päivä! Ravintolassako olet päivittäin syönyt? Eihän mulla mene kolmen ihmisen ruokaan suomessakaan 50-60e/pv!!! Osaan kyllä laittaa ruokaa itse ja osaan myös ostaa raaka-aineet itse.

        Halvemmalla päivittäistarvikkeet saa kun ei osta niitä turistialueelta vaan sieltä syrjemmältä mistä paikalliset asioi:)

        Pysyvästi emme muuta, kyse on 3-5kk.n ajasta jolloin saan vielä nuoremmasta lapsesta lapsilisän (jopa 100e/kk) matkavakuutus meille kolmelle puoleksi vuodeksi maksaa noin 200e, joten ei paha sekään.

        Yli kymmenen vuotta saman työnantajan vakituisena työntekijänä saan vuorotteluvapaata ja siitä korvauksen liiton työttömyyskassan kautta, sillä rahalla elelemme mukavasti gambiassa.

        ja hampaathan voi fiksu käydä tarkistuttamassa ennen lähtöä:)


    • finnishcitizen

      Itse lisäisin vielä, että osta auto,pääset liikkumaan. Bensa on suomen hinnoissa. Vakuutuksia ei tarvita eikä ajokorttia. Tosin aasi olisi halvempi,jos tontilla on ruohoa,mitä epäilen. Töitä ei saa,joten rahaakan ei tule mistään. Jos säästössä on esimerkiksi myydyn omakotitalon hinta niin sillä elelee vuoden ainakin. Muitakin välillisiä kustannuksia on mutta ne selviävät kun tulevat eteen. Kannattaa luopua suomen kansalaisuudesta myöskin:)

    • velter

      Mun vuokrakaksio Kololissa maksaa 50e/kk eli 600e vuosi.Aamiainen ja 2 lämmintä ateriaa päivän aikana (liha,kana,lammas tai kala)tekee 3-4e eli n. 1500e... Parilla-kolmella tonnilla elät ja syöt mukavasti. Sähkö ja vesi maksaa erkiseen mutta hintoja en muist koska vaimo hoitaa aina maksut.

    • tasovstaso

      Kotu Kololi Bakau alueet hyviä,jos asuaa 4-5*:n hotellissa. 50e vuokramurju aika karmea asua, varsinkinsateisina päivinä, kun saviamaja alkaa muokkautua itsekseen;) paikallista mössöä saa halvalla,mutta ei se gourmet tasoa ole. suomessakin halpa asua matkustajakodissa tai silla alla, ruokajonoista saa paikallista ruokaa eikä maksa mitään. vettä tulee hanasta ja se on juomakelpoista,siis suomessa. sähkön jos maksaa joku muu,niin so what, malpaa kuin makkara. tasosta ei silloin voida puhuakaan:)))

      • paitsi..

        gambialainen "mössö" on paljon parempaa kuin suomalainen. Vuokrakämpät Gambiassa voivat olla huomattavasti mukavampia kuin kuvittelemasi savimajat. Esteettisesti kauniita, laattalattiat, kauniita värejä, terassi, jolla nauttia auringosta ja käyttää ruokailutilana. Vessat ja suihkutkin ihan toimivia, sitä vettä voi juoda hanasta myös Gambiassa. Sähkön voi ostaa prepaidina, pienet katkokset ei paljoa haittaa.


    • velter

      Mun ja vaimon kaksio on erittäin hyvätasoinen,vessanpöttö,vesihanakin mistä saa vettä eli sitä ei tarvi kantaa pihan kaivosta kuten yleensä.Ruuan vaimo tekee pihalla kuten on tapana ja ruuan taso on loistava. Jos haluatte syödä ulkona kokeilkaa annoksia nimeltä SHAWARMA JA AFRA.Täyttä naudan-lampaanlihaa molemmat josta saa kuka tahansa mahansa täyteen.Hinta n. 1 EURO...

      • Gambiaan.

        Kiitos muillekin uusista vinkeistä:)
        Kyllä näillä jo pärjää ja saan myös paikallista apua jos tarvitsen.


    • misspiggyy

      saako possua? itse olen sitä mieltä että ei sikaa voittanutta. varras pyörimään,jossa kokonainen putte on parasta lihaa. mitä maksaa kokonainen possu?

    • velter

      No et saa possua kyllä Gambiasta,mutta ota ihmeessä kinkku täältä mukaan niin ei tuu koti-ikävä....Ota myös cd-soitin ja Finnhits-levyjä,ruisleipää ja hoida kontti ja tynnyrisauna konttiin minkä laiva tuo perässäsi Gambiaan.

      • SikaPossulainen

        Jaa, miten niin ei saa possua? Niitähän on siellä kristityillä kasvatettavina ja juoksevat vapaana ulkosalla. Afrikan tyyliin ovat tummempia hipiältään. Hintaa en ole kysynyt. Ja jos possunlihaa haluaa ostaa, niin saa sitä marketeistakin, ainakin isoimmista. Joten Gambiaan vaan sikaa syömään jos se niin kiinnostaa miss possua.


      • Anonyymi

        Oletpa säälittävä


    • gambia 4 ever

      Heippa Gambiaan!
      Ajattelin kertoa positiivisen asumis kokemuksen gambiassata.
      Asuin siellä minun teiniikäisen tyttöni kanssa ja kaikki suju hyvin ja kivaa oli olimme siellä 3 ja puoli kuukautta tyttöni kävi koulua siellä ja opettaja suhutautiva tällä suomessa siihen hyvin.
      Olemme myös vuokranneet talon bakausta joka maksaa noin 150e kuussa meillä on 3 makuuhuonneta keittiö 2 vessa kylpyamme ja suihku oluohune ja roukailu tila tykkäämme talosta paljon :) Paikkalline ruoka on hyvää ja halpaa!
      Kannattaa vaan kokeilla kaikke rohkeasti vaikka ne jotkut oudolta näyttää.
      suosittele kuitenki pullotettua vettä tai pussitettua joka on paljon halvenpaa.
      Paikkalliset ovat todella ystävällisiä ja innoisaan kun saa vaaleita naapuriin.
      Onnea teille Gambiaan! Ties vaikka joskus siellä törmättäisiin!

      • mäjamun

        mistä bakaussa vuokrasit talosi? Haluan muuttaa lasten kanssa 3kk:si Gambiaan ja just Bakauhun.


    • fiikus piikus

      Mä haluan ja aion ostaa kämpän joku pv Kololista,sen kun saa naurettavan halvalla,muutamasta tonnista muutamaan kymppitonniin.

    • fiikus piikus

      Omalla pihalla,kuuman auringon alla puhdasta lisäaineetonta ruokaa tehden ja syöden,viinalitra n. 1e,mandinka-musa,reggae,afromusaa,kiltit ihmiset ympärillä,lämpimät pimeät illat... AI AI SE ON ELÄMÄÄ...

      • fiikus vpiikus

        ... Ja aina välillä nettibaariin kirjottelemaan kavereille että nekin heräis ja tajuais tulla edes käymään...


    • Yankuba

      Itse majailin välillä gambiassa ollessani paikallisen tuttavan luona jolla vuokra 2000dalasia, eli noin 70e. 2 makuuhuonetta, olohuone ja vessa. ruanteko onnistui kaasulla "takapihalla". sähkö prepaid, vedestä en osaa sanoa mutta kylmänä tuli yhestä hanasta. ei siellä lämmintä halua paljon helteessä läträtäkkään. alue oli nimeltään katchikali joka on rannan tuntumassa jossa sijaitsee myös hotellit ja Cape point.

      Elämiseen jos varaa 200e kuussa niin pärjää hyvin jos ei jokailta törsäämässä juokse!

    • tapalapa

      passi pitäs käydä leimaamassa joka kuukausi, jos on kauemmin kuin 21 päivää. itse en käyny ja jouduin vähän vääntämään kättä passikontrollissa pois lähdettäessä. leimaaminen kait maksaa jonkun dalasin.

      vesijohtovettä oon juonu. pullovedellä eläminen olisi tullu tosi kalliiksi. pieniä vatsaongelmia mulla oli vähän väliä, mutta en tiedä mistä kaikesta ne sitten johtuivat. paikallinen jogurtti ainakin oli yksi syypää.

      itse kun laittaa ruuan niin ei se paljoa maksa. munat ja valkoinen leipä on halpaa.tonnikala ym tuontitavarat on suomen hinnoissa.

      vuokraa en oo maksanu, kun olen asunu perheen luona. eiköhän etsivä sieltä hyvän vuokrakämpän löydä. joulu-helmikuussa on paljon turisteja ja vuokrahinnat kovemmat. taas lentoja saa silloin halvemmalla. englannin kautta lentää thomas cook.

      onnea matkaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6510
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2624
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2200
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1876
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1447
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe