..oletteko saaneet mieliala lääkitystä syöpään sairastumisenne jälkeen?
Minulle annettiin resepti Opamoksx lääkkeeseen koska koen ahdistusta syövän takia.
Uskallanko aloittaa lääkkeen,olen lukenut netissä tästä lääkkeestä että se on bentso ja aiheuttaa riippuvuutta,siis ettei sitä helposti pysty lopettamaan jos alkaa käyttää.Että bentsot on " lääketieteen virhe ".?
Onko kenelläkään kokemusta näistä bentso-lääkkeistä,helpottaako ne ahdistusta ja kannattaako aloittaa vai meneekö syövän aiheuttama ahdistus ja pelko pois ajan kanssa ilman lääkkeitä?
Ennen syöpään sairastumista olen ollut henkisesti suht.terve,ei ole ollut tarvetta mielialaa kohottaviin lääkkeisiin.
Saako bentsoista enemmän haittaa kuin hyötyä ,kertokaa kokemuksenne.
Syöpäpotilaat..
20
1400
Vastaukset
- ´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´
http://fi.wikipedia.org/wiki/Bentsodiatsepiinit#Sivuvaikutukset_ja_terveysriskit
- Annosmäärä
Annostusmäärä on tärkeä. Sain itsekin 15 mg, mutta sai puolittaa 7,5 mg. Jäin silti koukkuun, mutta silloinen lääkäri sanoi, että niin mietoa! Siitä on todella kauan sitten, 10 vuotta sitten.
Minulla oli se ciparexi ja se lopetettiin nyt tässä kuussa, silloin kun aloitin sen sain ohessa diapam 5 mg ja sitäkin käytin väliilä ahdistukseen, unettomuuteen, ja siihen että minusta tulee toimintakykyinen. Jos olen ahdistunut en voi toimia , mikäli lääke palauttaa sen kyvyn niin se on hyvä.
Karmeinta on se kun ei saa unta, nukkuu pari tuntia ja silmät solmussa herää. Jos ajatukset pyörii, ja ei tule uni menen kaapille ottamaan pilerin ja sitten nukahdan, heräten taas virkeänä se lääke on tehnyt työnsä.
Nyt minulla vaihdettiin diapam kanssa oksatsepaamiin ja annos on 15mg 3 kertaa tarvitaessa päivässä.
En ota sitä määrää joskus menee yksi ja välipäiviä on etten ole tarvinnut lainkaan rauhoittavaa.
Minulla lääkäri sanoi kun käyttää vain sen tarvittaessa ja välipäiviä, niin ei sitä riippuvuutta synny. Minulla on hyvä olo jo siitä että niitä on siellä kaapissa.
Haittaa en ole saanut, paitsi jos otan pillerin en lähde autolla ajamaan, tuo oxamin on kuitenkin lyhytvaikutteinen jos sen ottaa yöllä, aamulla voi jo ajaa.
Alkoholia en nauti enään, joskun otin lasin pari illalla viiniä tai siiderin saunan jälkeen. Joten tämä rauhoittavakin sopii tähän tilanteeseen nyt.
Ehkä en tarvitse vuoden päästä näitä enään, en tiedä?
Eli jos lääke auttaa toimintakykyyn, silloin se tekee sen työn, ei lääkäri niitä turhaan määrää, ahdistus on kamalaa.Silloin kunolin osastolla suolitulehduksen vuoksi, he antoi sen 15mg kolmesti ja vielä tenox nimistä yöksi. Otin ne kaikki ja olo ei ollut huumattu laisinkaan.
- EN ole
En ole ikänä saannut, en ennen syöpää, enkä syövänkään aikana. Ja syövän jälkeistä aikaa ei ole, kun se on kaiken aikaa aktiivisena.
- ...................
Opamox on rauhoittava, se ei mielialaa kohenna. Jokin SSRI- tai SSRI-lääke olisi siihen sopivampi.
Ja ahdistukseen on paljon parempiakin lääkkeitä kuin bentzot, kannattaa pyytää jtkn muuta. Toki bentzoihin syntyy riippuvuus ja toleranssi kasvaa, riippuu kauanko, miten säännöllisesti ja millaisella annoksella sitä käyttää.
Miksi juuri tuohon lääkkeeseen päädyttiin?- ....................
anteeksi typo; siis tarkoitus oli tietysti kirjoittaa SSRI- tai SNRI-lääke....
- lily of the walley
Minulla on käytössä Citalopram (mielialalääke). Ymmärtääkseni se on turvallisempaa käyttää kuin Opamoxit jne. ainakin JOS oireet viittaavat masennukseen.
Kokemusta on Oxaminista (lievästi rauhoittava, otan joskus puolikkaan jos en saa unta), sitä sain juuri syövän aikana ahdistukseen, enkä todellakaan jäänyt mitenkään koukkuun. Hyvin vähän sitä kului, sitten kun ensijärkytys meni ohitse. Tenoxiakin minulle on määrätty nukahtamiseen, mutta siitä olo on ainakin minulla seuraavana aamuna ihan tokkurainen.
Me ihmiset olemme erilaisia; jotkut eivät ahdistu ja jotkut ahdistuvat. Ei se silti tarkoita, että ahdistuvat olisivat huonompia, herkempiä ehkä kyllä.
Syöpä on jo itsessään (useimmille) niin rankka kokemus, että ahdistusta poistava lääkitys on paikallaan, kuten lääkärisikin on todennut kirjoittaessaan sen reseptin.- syöpä 2003
Minäkin sain aikoinaan citalopramia kovaan hikoiluun johtuen arimidexin käytöstä.Auttoi se vähän ja unen laatu oli parempi.Mutta sitten luin artikkelin
että jopa nuoret käyttävät mielialalääkkeitä ja juuri tuota citalopramia ja saavat
itsetuhoisia ajatuksia.Koska käytin vain hikoiluun jätin lääkkeen pois.Hikoilen
yösin edelleen väliin kovastikin,mutta mitään lääkkeitä en enää käytä. Arimedex
kun loppui niin siihen sai lääkkeetkin loppua.Oli se sellainen kuuri.
- C37
ei oo mitään mielialalääkkeitä ei edes ole tullu mieleenkään mulle että sellasiaki määrättäis ku sairastaa syöpää...
- Ei mielialalääkkeitä
Samaa mieltä kuin C37, tunteet pitää käydä läpi ilman kemiallista huumaa. Kaikki tunteet antaa tulla, viha, raivo, katkeruus, masennus, toivo, miksei niitä voisi käsitellä?
- C37
Jaa mistät kuvittelet että olen sitä mieltä jotta pitää ilman mielialalääkkeitä selvitä???Minä vaan totesin että mulle ei oo tullu mieleen että niitä määrä'tään,siis en ole ollut tietoinen sellaisesta asiaata,jotta syövän aiheuttamaan ahistukseenkin sais jotain mielialalääkkeitä . Olen sitä mieltä että ne jotka tarvii niitä niin saavat syödä ja saattaapi olla jotta tarvitsisin niitä itsekkin....
- Tyhmät ihmiset!
Niin kun te ootte niitä PAREMPIA ihmisiä, ettekä muusta mitään tiedä!
Ääliöt...kokeilkaa JOSKUS asettua muidenkin íhmisten asemaan!
Tai....se on liikaa vaadittu teiltä, te vaan lyötte rintoihinne tai rintaanne: kyllä MINÄ selviän kun MINÄ olen hyvä ihminen, tuo tuolla, hui, syö masennuslääkettä! Hän on HUONO ja HEIKKO, tiedä mikä narkkari siitäkin tulee!!!- EN ole
Ketä Sinä nimimerkki "Tyhmät ihmiset"" kirjoituksellasi tarkoitat?
- C37
Siis anteeksi,minä en tosiaan ole sitä mieltä että pitäisi selvitä ilman mitään mielialalääkkeitä,en vaan ole ihan oikeasti ollut tietoinen sellaisesta asiasta että niitä määrättään syöpäpotilaille kun ei minulta koskaan kukaan lääkäri ole kysynyt miten minä jaksan henkisesti tms. minä olen vaan porskuttanut menemään ylä-ja alamäet tämän 5v aikana ihan omin neuvoin eikä koskaan ole mitään henkistä apua mistään tullut, vaikka varppina minäkin olisin joskus jotain tarvinnut sillä kyllä se koville ottaa tietää että tästä syöpäläisestä en tule paranemaan.
- Ihmisiä on moneksi
Ei pidä tuomita, jos ihmiset tarvitsevat omien elämäänsä lääkitystä. Syöpäpotilaat ovat ainutlaatuisia. Minäkin kuuluin porukkaan, joka tarvitsi bentsoita syövänhoitojen aikana. Aikanani selvisin, vähensin elämäntuntojeni mukaisesti. Syöpä oli poissa, rankkojen hoitojen jälkeen.
Elämä jatkuu! :) Lisäkommentti, minulla oli ennen sairastumistani jo "hauras" tunnepuoli ja luhistuin hetkellisesti henkisesti kun sairastuin.
Ihmiset ovat niin erilaisia tässäkin asiassa, kuin on hoidotkin.
Uskon että minäkin saan vielä elää ilman ahdistusta:)- Halaus Caludialle
Claudia, juuri näin!
(mutta kohta tänne takuulla Halkömpii hekumoimaan joku sankari, jonka elämä on ollut kehdosta saakka tuskaa, mutta SILTI vaan suu on hevosenkengällä)
Tunneherkkyys, se on rikkaus mutta myös raskasta. Nykyään kaikkien pitäisi olla niin kovia, sääli nuoria!
Tsemppiä sinulle, Claudia! - todo10
Sain tiedon että keuhkoissani on ongelmia, eli pullistumia. Elämäni romahti ! Menin aivan tukkoon. En saanut nukuttua tärisin ja vapisin. En osannut ajatella että tämähän on normaali tilanne, ikäähän on kohta 74v oli vielä niin paljon tekemistä ja mukava nainen elinkumppanina. Sain lääkkeeksi Opamox 15 mg. ja yöksi Imovan 7,5 mg. Muutama päivä on mennyt, olen yrittänyt selviytyä vaikka on
vaikeaa. Olisko jossakin saman kokenutta juttukaveriksi tai vastaisit viestiin. Kiitos- jörkka66
Onko sulle joku diagnoosi sitten jo varmistunut vai pelkäätkö että on jotain lopullista ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä642116Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721722Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431389Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371337Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 811186
- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3571126Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3291103