Syöpäpotilaat..

syöpä+ahdistus.

..oletteko saaneet mieliala lääkitystä syöpään sairastumisenne jälkeen?
Minulle annettiin resepti Opamoksx lääkkeeseen koska koen ahdistusta syövän takia.
Uskallanko aloittaa lääkkeen,olen lukenut netissä tästä lääkkeestä että se on bentso ja aiheuttaa riippuvuutta,siis ettei sitä helposti pysty lopettamaan jos alkaa käyttää.Että bentsot on " lääketieteen virhe ".?
Onko kenelläkään kokemusta näistä bentso-lääkkeistä,helpottaako ne ahdistusta ja kannattaako aloittaa vai meneekö syövän aiheuttama ahdistus ja pelko pois ajan kanssa ilman lääkkeitä?

Ennen syöpään sairastumista olen ollut henkisesti suht.terve,ei ole ollut tarvetta mielialaa kohottaviin lääkkeisiin.

Saako bentsoista enemmän haittaa kuin hyötyä ,kertokaa kokemuksenne.

20

1174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´
    • Annosmäärä

      Annostusmäärä on tärkeä. Sain itsekin 15 mg, mutta sai puolittaa 7,5 mg. Jäin silti koukkuun, mutta silloinen lääkäri sanoi, että niin mietoa! Siitä on todella kauan sitten, 10 vuotta sitten.

    • Minulla oli se ciparexi ja se lopetettiin nyt tässä kuussa, silloin kun aloitin sen sain ohessa diapam 5 mg ja sitäkin käytin väliilä ahdistukseen, unettomuuteen, ja siihen että minusta tulee toimintakykyinen. Jos olen ahdistunut en voi toimia , mikäli lääke palauttaa sen kyvyn niin se on hyvä.
      Karmeinta on se kun ei saa unta, nukkuu pari tuntia ja silmät solmussa herää. Jos ajatukset pyörii, ja ei tule uni menen kaapille ottamaan pilerin ja sitten nukahdan, heräten taas virkeänä se lääke on tehnyt työnsä.
      Nyt minulla vaihdettiin diapam kanssa oksatsepaamiin ja annos on 15mg 3 kertaa tarvitaessa päivässä.
      En ota sitä määrää joskus menee yksi ja välipäiviä on etten ole tarvinnut lainkaan rauhoittavaa.
      Minulla lääkäri sanoi kun käyttää vain sen tarvittaessa ja välipäiviä, niin ei sitä riippuvuutta synny. Minulla on hyvä olo jo siitä että niitä on siellä kaapissa.

      Haittaa en ole saanut, paitsi jos otan pillerin en lähde autolla ajamaan, tuo oxamin on kuitenkin lyhytvaikutteinen jos sen ottaa yöllä, aamulla voi jo ajaa.
      Alkoholia en nauti enään, joskun otin lasin pari illalla viiniä tai siiderin saunan jälkeen. Joten tämä rauhoittavakin sopii tähän tilanteeseen nyt.
      Ehkä en tarvitse vuoden päästä näitä enään, en tiedä?
      Eli jos lääke auttaa toimintakykyyn, silloin se tekee sen työn, ei lääkäri niitä turhaan määrää, ahdistus on kamalaa.

      • Silloin kunolin osastolla suolitulehduksen vuoksi, he antoi sen 15mg kolmesti ja vielä tenox nimistä yöksi. Otin ne kaikki ja olo ei ollut huumattu laisinkaan.


    • EN ole

      En ole ikänä saannut, en ennen syöpää, enkä syövänkään aikana. Ja syövän jälkeistä aikaa ei ole, kun se on kaiken aikaa aktiivisena.

    • ...................

      Opamox on rauhoittava, se ei mielialaa kohenna. Jokin SSRI- tai SSRI-lääke olisi siihen sopivampi.

      Ja ahdistukseen on paljon parempiakin lääkkeitä kuin bentzot, kannattaa pyytää jtkn muuta. Toki bentzoihin syntyy riippuvuus ja toleranssi kasvaa, riippuu kauanko, miten säännöllisesti ja millaisella annoksella sitä käyttää.

      Miksi juuri tuohon lääkkeeseen päädyttiin?

      • ....................

        anteeksi typo; siis tarkoitus oli tietysti kirjoittaa SSRI- tai SNRI-lääke....


    • lily of the walley

      Minulla on käytössä Citalopram (mielialalääke). Ymmärtääkseni se on turvallisempaa käyttää kuin Opamoxit jne. ainakin JOS oireet viittaavat masennukseen.

      Kokemusta on Oxaminista (lievästi rauhoittava, otan joskus puolikkaan jos en saa unta), sitä sain juuri syövän aikana ahdistukseen, enkä todellakaan jäänyt mitenkään koukkuun. Hyvin vähän sitä kului, sitten kun ensijärkytys meni ohitse. Tenoxiakin minulle on määrätty nukahtamiseen, mutta siitä olo on ainakin minulla seuraavana aamuna ihan tokkurainen.

      Me ihmiset olemme erilaisia; jotkut eivät ahdistu ja jotkut ahdistuvat. Ei se silti tarkoita, että ahdistuvat olisivat huonompia, herkempiä ehkä kyllä.
      Syöpä on jo itsessään (useimmille) niin rankka kokemus, että ahdistusta poistava lääkitys on paikallaan, kuten lääkärisikin on todennut kirjoittaessaan sen reseptin.

      • syöpä 2003

        Minäkin sain aikoinaan citalopramia kovaan hikoiluun johtuen arimidexin käytöstä.Auttoi se vähän ja unen laatu oli parempi.Mutta sitten luin artikkelin
        että jopa nuoret käyttävät mielialalääkkeitä ja juuri tuota citalopramia ja saavat
        itsetuhoisia ajatuksia.Koska käytin vain hikoiluun jätin lääkkeen pois.Hikoilen
        yösin edelleen väliin kovastikin,mutta mitään lääkkeitä en enää käytä. Arimedex
        kun loppui niin siihen sai lääkkeetkin loppua.Oli se sellainen kuuri.


    • C37

      ei oo mitään mielialalääkkeitä ei edes ole tullu mieleenkään mulle että sellasiaki määrättäis ku sairastaa syöpää...

    • Ei mielialalääkkeitä

      Samaa mieltä kuin C37, tunteet pitää käydä läpi ilman kemiallista huumaa. Kaikki tunteet antaa tulla, viha, raivo, katkeruus, masennus, toivo, miksei niitä voisi käsitellä?

      • C37

        Jaa mistät kuvittelet että olen sitä mieltä jotta pitää ilman mielialalääkkeitä selvitä???Minä vaan totesin että mulle ei oo tullu mieleen että niitä määrä'tään,siis en ole ollut tietoinen sellaisesta asiaata,jotta syövän aiheuttamaan ahistukseenkin sais jotain mielialalääkkeitä . Olen sitä mieltä että ne jotka tarvii niitä niin saavat syödä ja saattaapi olla jotta tarvitsisin niitä itsekkin....


    • Tyhmät ihmiset!

      Niin kun te ootte niitä PAREMPIA ihmisiä, ettekä muusta mitään tiedä!
      Ääliöt...kokeilkaa JOSKUS asettua muidenkin íhmisten asemaan!
      Tai....se on liikaa vaadittu teiltä, te vaan lyötte rintoihinne tai rintaanne: kyllä MINÄ selviän kun MINÄ olen hyvä ihminen, tuo tuolla, hui, syö masennuslääkettä! Hän on HUONO ja HEIKKO, tiedä mikä narkkari siitäkin tulee!!!

      • EN ole

        Ketä Sinä nimimerkki "Tyhmät ihmiset"" kirjoituksellasi tarkoitat?


      • C37

        Siis anteeksi,minä en tosiaan ole sitä mieltä että pitäisi selvitä ilman mitään mielialalääkkeitä,en vaan ole ihan oikeasti ollut tietoinen sellaisesta asiasta että niitä määrättään syöpäpotilaille kun ei minulta koskaan kukaan lääkäri ole kysynyt miten minä jaksan henkisesti tms. minä olen vaan porskuttanut menemään ylä-ja alamäet tämän 5v aikana ihan omin neuvoin eikä koskaan ole mitään henkistä apua mistään tullut, vaikka varppina minäkin olisin joskus jotain tarvinnut sillä kyllä se koville ottaa tietää että tästä syöpäläisestä en tule paranemaan.


    • Ihmisiä on moneksi

      Ei pidä tuomita, jos ihmiset tarvitsevat omien elämäänsä lääkitystä. Syöpäpotilaat ovat ainutlaatuisia. Minäkin kuuluin porukkaan, joka tarvitsi bentsoita syövänhoitojen aikana. Aikanani selvisin, vähensin elämäntuntojeni mukaisesti. Syöpä oli poissa, rankkojen hoitojen jälkeen.
      Elämä jatkuu! :)

    • Lisäkommentti, minulla oli ennen sairastumistani jo "hauras" tunnepuoli ja luhistuin hetkellisesti henkisesti kun sairastuin.
      Ihmiset ovat niin erilaisia tässäkin asiassa, kuin on hoidotkin.

      Uskon että minäkin saan vielä elää ilman ahdistusta:)

    • Halaus Caludialle

      Claudia, juuri näin!
      (mutta kohta tänne takuulla Halkömpii hekumoimaan joku sankari, jonka elämä on ollut kehdosta saakka tuskaa, mutta SILTI vaan suu on hevosenkengällä)

      Tunneherkkyys, se on rikkaus mutta myös raskasta. Nykyään kaikkien pitäisi olla niin kovia, sääli nuoria!

      Tsemppiä sinulle, Claudia!

    • todo10

      Sain tiedon että keuhkoissani on ongelmia, eli pullistumia. Elämäni romahti ! Menin aivan tukkoon. En saanut nukuttua tärisin ja vapisin. En osannut ajatella että tämähän on normaali tilanne, ikäähän on kohta 74v oli vielä niin paljon tekemistä ja mukava nainen elinkumppanina. Sain lääkkeeksi Opamox 15 mg. ja yöksi Imovan 7,5 mg. Muutama päivä on mennyt, olen yrittänyt selviytyä vaikka on
      vaikeaa. Olisko jossakin saman kokenutta juttukaveriksi tai vastaisit viestiin. Kiitos

      • jörkka66

        Onko sulle joku diagnoosi sitten jo varmistunut vai pelkäätkö että on jotain lopullista ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5178
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1512
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1353
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      958
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      63
      728
    Aihe