Nuoret kirjailijat?

kirjailija99

Tuli tässä semmonen kysymys mieleeni, kun että onko kustantamoilla mitään ikärajaa, että voi lähettää käsikirjoituksen ja mahdollisesti saada kustantamissopimuksen?
Itse olen 11-vuotias, äidinkieli kymppi, kirjoitan hyvin mielelläni. Tällä hetkellä työnalla on ensimminen kokonainen käsikirjoitus/kirja, mutta mietin että onko aivan naurettavaa näin nuorena. Olen saanut tekstistä hyvää palautetta. Aijon käyttää 'valmista' kässäriä ainakin parissa arvostelu palvelussa jne. Onko muuten olemassa jotain ilmaista arvostelupalvelua/palveluita?

Kiitos jos etukäteen. (:

20

537

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rosa-m

En ole ainakaan koskaan kuullut mistään ikärajasta, ainahan sitä yrittää saa. Olin minäkin 13-vuotias, kun ensimmäistä kertaa koetin onneani. Tuli kyllä takaisin pienen palautteen kanssa, mutta siinä ei sanottu iästäni mitään.

Tosin sinunikäisilläsi lapsilla kielellisesti taidot eivät ole ehtineet kehittyä, vaikka todistuksessa kymppi sen kohdalla olisikin :) Kannatan ehdottomasti kirjoittamisen jatkamista, älä siitä missään tapauksessa luovu, vaikka jotkut saattavat epäillä. Niitä riittää aina. Mutta muista kuitenkin, että olet todella, todella nuori, ja lopputulos harvoin on kummoinen, kun siis verrataan ammattilaiskirjailijoiden tuotoksiin, niinhän sitä aina tehdään, ennen kuin kirja voidaan kustantaa. Tämän minä opin kantapään kautta, sillä vaikka sivuja oli kertynyt yli 300 (mikä oli ikäiselleni melko paljon) päässäni oli selkeä tapahtumapuu ylhäällä ja sain kehuja puolelta jos toiseltakin, oli kirjoitukseni silti... ikäistäni. Sitä en ymmärtänyt silloin, mutta jo pari vuotta sen jälkeen luin tekstini uudestaan, ja häpesin sitä niin että poltin sen.

On todella hyvä idea, että käytät kässäriäsi arvosteluissa, minä olin niin tyhmä, että en tajunnut tehdä sitä. Suosittelen, todellakin. Imaista arvostelupaikkaa en ikävä kyllä ole ainakaan tähän mennessä löytänyt. Jos et halua ammattilaisen arviosta maksaa (sillä kyllä niillä ihan mukavat summat ovat...) kannattaa pyytää puolituttujen ja/tai paljon eri kirjallisuutta lukeneiden ihmisten lukea tekstisi. Siitä on paljon apua. Itse tyrkytin sitä kavereilleni ja sukulaisilleni, ja tottahan he sitä kehuivat, eivät uskaltaneet haukkua vaikka se sen olisi ansainnutkin.

Anna palaa vain, tee töitä kustannussopimuksen eteen ja se voi häämöttää joskus edessä, mutta muista, että pettymyksiä tapahtuu koko ajan. Mikään ei estä kuitenkaan sinua onnistumasta.

• rosa-m

Uteliaisuudesta kysyn, mistä kirjoituksesi kertoo?

• kirjailija99
        rosa-m kirjoitti:

Uteliaisuudesta kysyn, mistä kirjoituksesi kertoo?

Voin lähettää sulle sähkäriin mun kirjotuksen alun, voisit vilkasta ^^

• 13+9

Tuota, älkää lähetelkö kirjoituksianne kenellekään, tai edes kertoko juonta. Kirjoitus ja aihe voidaan kopioida, ja työnne on mennyttä. Kaikki kirjailijat matkivat ja varastavat toisiltaan, koska elämä on koostunut tietyistä aineksista, joita kaikki voivat käyttää.

• rosa-m

Ihan hyvä neuvo, mutta jos aloittaja nyt säikähti että nappaanko hänen juonensa, niin ole huoletta, juoni on niin erilainen kuin mitä minä kirjoitan, eli en näpistä ideoitasi. :)

• kirjailija99
        rosa-m kirjoitti:

Ihan hyvä neuvo, mutta jos aloittaja nyt säikähti että nappaanko hänen juonensa, niin ole huoletta, juoni on niin erilainen kuin mitä minä kirjoitan, eli en näpistä ideoitasi. :)

Juu, en sua yhtään epäillytkään,missään vaiheessa ^^

• 6+9

Ja toi oli sun mielestä niin originelli idea, että se kannattaisi kopioida, edes varioida? Öööööh. Get a Life.

• Samaa ajatteleva =D

Samoin! Itse olen 11 v. ja kirjoitan kirjaa jonka aion sitten lähettää jollekin kustajalle. Se on periaatteessa helppoa, ei tarvii kun lähettää työ kustantajille. Sit siit ikärajasta niin alaikäinen ei saa allekirjoittaa mitään sopimusta mutta muuten ei ole tietääkseni mitään rajaa.

Toivottavasti kirjani menestyy... Samoin kuin sinun XD

• 3+9

Ovat jotkut alaikäiset julkaisseet kun isukki on maksanut omakustanteen kulut. Esim. Mediapinta julkaisee.
      Sinänsä typerää. Saa lapsi aikuisena hävetä!

• HUppeli

Ei mielestäni ole mitään vikaa siinä, jos joku omakustanteena julkaisee lapsen tekemän kirjan. Päinvastoin. On hienoa, jos omista pyrkimyksistä ja yrityksistä jää pysyvä, konkreettinen muisto. Teininä toki saattaa hiukan punastuttaa oma parinvuodentakainen tekele, mutta aikuisena sitä varmasti lukee lämmöllä ja hellyyttä pientä itseään kohtaan tuntien, ehkä hienoinen myötähäpeän puna poskilla, mutta lämmöllä yhtä kaikki. Ja vaikkei lapsen tekemä kirja kustantamon julkaisukynnystä ylittäisikään, voi se silti olla hyvä, jopa ikäkauden huomioiden loistava. Miksei tällaista tulisi säilyttää, tai vaikka julkaistakin omin varoin? Kyllä ainakin ne tietokoneella väritulostetut koira-aiheiset pienlehdet, joita kyhäilin 10-vuotiaan innolla olivat aivan erilainen kokemus, kuin käsin näperrellyt A4-lehtiset. Nykyään sekä koneella kirjoitetut, että ne askarrellut lehdet ovat arvoikkaimpia asioita, joita omistan.

• 3+9

Varakkaiden vanhempien lapsi julkaisee omakustanteen ja esiintyy kuin me olisivat "aitoja romaaneja"
      Köyhien tavalliset kakarat voivat joutua niitä lukemaan koulussa kun "lahjakkaan" lapsen isä on niitä sinne lahjoittanut opetustarkoitukseen.

• Huppeli

Mielestäni jos alle 18-vuotias (saati 11-vuotias!) onnistuu saamaan kokoon edes jokseenkin ehjän tarinan, jolle tulee romaanin verran mittaa, on varmasti lahjakas, kirjoittamisesta tosissaan innostunut ja huomionsa ansainnut. Harva aikuinenkaan saa romaanimittaisen käsikirjoituksen valmiiksi (ainakaan omani ei ole läheskään kasassa). Jos joku porvari-isä näitä omakustanteita sitten kouluun tahtoo lahjoittaa, on opettajan vastuulla kuinka niitä käsitellään. Taitava pedagogi ei nykyaikana vaadi kaikkia lukemaan samaa kirjaa kannesta kanteen, vaan lukemiseen yritetään houkutella positiivisten, taito- ja kiinnostustason mukaisten (osittain) valinnaisten teosten avulla, siispä luokkatoverin tekelettäkään ei varmasti kaikkien tarvitse kahlata läpi. Tietysti opettaja voi asian huomioida, on oppilas saanut intohimoisen työnsä tuloksen sitten kansiin tai pelkäksi läjäksi paperia. Kirjoittaminen ja sen arvostaminen koulussa ei ole, eikä ainakaan saisi olla varallisuudesta kiinni.

• Omakus

Hieman sekavia mietteitä Huppelilta, mutta ehkä nimmarista voi päätellä.
      Mutta jos rahalla saa, niin so what?
      Sinänsä omakustanteet ovat "aitoja romaaneita", mielestäni.

• 3+9

Sinänsä kannustettavaa , että nuori kirjoittaa, mutta ei siitä saa tehdä liian isoa asiaa.
      Jos joku saa aikaiseksi pienen romaanin, on sekin hieno saavutus, mutta kun joku keskitason ainekirjoitustyyliin kirjoitettu romaani julkaistaan omakustanteena tehdään virhe.
      Tuollainen vanhempien aiheuttama myönteinen noste voi hetkeksi kohottaa lapsen lahjakkaiden rinnalle ja jopa ohi, mutta kaikki kuitenkin tietävät hänen todellisen tasonsa niitä kirjoja lukemalla.
      Sitten on vielä tämä julkinen puoli. Lapsi esitellään kirjailijana, vaikka omakustanteesta on kysymys.
      Tuollainen valehtelu ei ole hyväksi kenellekään.

• H Aho

Jokainen, joka kirjoittaa romaanin, on kirjailija riippumatta siitä onko teos omakustanne. Siitä voi ja pitää olla ylpeä. Vaikka se ei tasollisesti olisikaan mitenkään erikoinen, niin se kuitenkin kannustaa eteenpäin. Nuorten kohdalla kannustus on erittäin tärkeää.

• X Team

Samaa mieltä. Kaiketi oleellisinta on tehdä jotakin, ei olla jotakin.

• Bluox

Itse olen 12-vuotias, ja kirjoittelen päivittäin pari sivua omaa "kirjaani" jonka aion lähetätä kustantamolle (jos aijon).
      Kirjotan openofficella ja tähän asti on koossa jo 57 sivua.

• untuvikkovasta

Minä puolestani sain juuri valmiiksi omani, joskin se vaatii vielä reilusti parantelua, ja ehkä joudun kirjoittamaan koko höskän paranneltuna uudestaan. Itse en liian suuria toiveita maalaile - parantelen, annan tuttujen ja (tutuilta saadun rohkeuden myötä) annan sitten kauemmille tutuille, sitten niitä kauemmille jne.
        Omassa teoksessani on vajaat kaksi ja puoli sataa sivua koossa, tsemppiä kaikille :) (ja niin olen 13v)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      4980
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      112
      1560
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1089
    4. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1033
    5. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      987
    6. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      75
      940
    7. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      8
      897
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      2
      832
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      55
      742
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      713
    Aihe